Tyyppikilpi/tarra puuttuu 2007 Navigator

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Camaronkampiakseli, 10.8.2021.

  1. Minulta puuttuu 2007 Lincoln Navigatorista tyyppitarra ja auto tuli maahan vastikään Ruotsista, joten mistähän saisin uuden tarran? Osaisiko joku auttaa, laita vaikka yv suoraan minulle.

    Ohjekirjan mukaan pitäisi olla kuskin ovenpielessä ja siinä se parissa muussa yksilössä on ainakin myyntikuvissa, mutta omastani se puuttuu. Pengoin myös konetilaa ja mistään en sitä bongannut.

    Nykysäädösten mukaan taitaa olla turha edes viedä konttorille ilman tarraa, määräävät vielä ajokieltoon vaikka Ruotsin katsastus on voimassa maaliskuulle 2022?
     
  2. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Tilaat uuden varaosana VIN numeron perusteella joltain viralliselta edustajalta, onko Ruotsissa ? tai Jenkeistä joltain Lincoln myyjältä.
     
  3. T5

    T5 Gearhead

    Eikös tuo jotenkin ole kytköksissä Fordiin? Kannattaa marssia paikalliseen Fordin merkkiliikkeeseen ja kysästä tarraa sieltä.

    Mutta mielenkiintoisempi juttu on se, että miksei sitä tyyppitarraa ole. Yksi samanlainen tapaus tullut vastaan ja silloin kyseessä oli kolariauto jenkeissä.
    Laita auton vin googleen ja katso, että tuleeko lunarikuvia jenkeistä.
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Toivottavasti rikos jo vanhentunut, googlasin auton vuosimallilla tarran, kuvankäsittelyllä vin numero oikeaksi ja tulostus tarra-arkille. Hyvin kelpas.
     
    bathory tykkää tästä.
  5. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Toinen vaihtoehto on etta kulkine tuotu Lahi-Idasta, niissa ei ole fmvss ja muita tarroja koska niilla ei ole hyvaksyntia.
     
  6. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Älkää turhaan peloitelko, jos Ruotsin katsastus niin todennäköisesti kelpaa myös Suomeen kun hommaa tarran. Auto on tietysti maalattu uusiks ainakin se kohta ja kilpi hiottu pois , varmaan kolaroitu.
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Mainosteippifirmat voi kuvan perusteella muokata ja tulostaa tarroja.
    Netistä löytyy firmoja, joitten sivuilla on editori, millä voi muokata itsekin haluamansa tarran.
     
    Muokattu: 10.8.2021
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tai varastettu...
     
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Kannattaako kirjoittaa tänne asiakirjaväärennösohjeita ja miten niiden kanssa on onnistuttu?
     
  10. Minulta puuttui 2006 Mustangista emission tarra konepellistä. US Fordilla sanottiin että Suomen Fordiin yhteyttä, he hoitavat. Suomen Fordilla sanottiin että US Fordiin yhteyttä, heidän homma. Pallottelivat minua muutaman kerran ees taas ja sitten otin yhteyttä Orange CA kyseiseen Ford diileriin joka auton myynyt uutena. He ostivat tarran Fordilta varaosana. 12usd + 23usd s&h ja tarra tuli postilaatikkoon tänne. Tämän auton ostin CA. Ei ollut "Baltian tuotantoa".

    Latvia/Liettua on isoja firmoja jotka yhdistelee 2-4autosta "myyntijenkkejä". Muutaman olen nähnyt ja voin sanoa että ne ostaa kaikki "jyrän alle jääneet" raadot jenkeistä ja tekevät "aitoja" hyviä autoja tänne... Hirveää paskaa ja jokaisessa on niin paljon sanomista sekä teknisissä jutuissa että näissä tarra yms. asioissa, että ei mitään rajaa. Sieltä tulee Scandinavian markkinoille "lähes aitoja" liukuhihnalta. Kannattaa olla varovainen.

    AH

    eikö tuohon nyt yksi tarra ole ihan helppo hommata pistää kiinni. Se miten sen hommaa, on jokaisen oma asia. Jos omistaja kiinnostunut, niin voin toki järjestää lapun.
     
    Muokattu: 11.8.2021
  11. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Saahan siinä monta autoa yhden hinnalla.Uudemmissa autoissahan noita on selvinnyt kun on viety huoltoon ja kiinni töpseliin.Vanhemmissa ei varmaan selviä niin helpolla.
     
  12. Kiitoksia kaikille vastauksista ja vinkeistä. Laitoin Jenkkeihin kolmelle dealerille mailia asiasta ja katsotaan mitä vastaa. Samaten olin yhteydessä paikalliseen Fordiin ja selvittävät asiaa, eli eiköhän tuo jostain saada.

    Auton historiassa ei ole epäselvyyttä. Minulla on Ruotsin Carfax ja auto on uutena sinne tuotu ja kaikista huolloista ja katsastuksista löytyy merkintä kilometrilukeman kanssa. Ellei joku sitten vuosikatsastuksen välillä ole sitä käyttänyt Baltiassa ja tuonut takaisin seuraavaan katsastukseen.. :D:D:D Samoin tarkastin jenkki Carfaxin, että tosiaan uutena on lähtenyt sieltä pois.

    Välittäjä tutki auton paikanpäällä (tässä hänen olisi kyllä tuo kilpi pitänyt huomata) ja itse olen sitä myös ropeltanut autoa nyt parisen viikkoa niin ei mitään viitteitä maalauksista, korjauksista, yms.. Kaikki muut tarrat ovat alkuperäisen oloisia ja oikeilla paikoillaan, mutta tyyppikilpi puuttuu ja tämä on kieltämättä mielenkiintoinen asia, että miksi se puuttuu ja missä se on?
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Aulis on pitkälti oikeassa , voi olla että Suomessa ei ole sellaista marmoritiskiä missä olis kiinnostusta auttaa kun ei heidän maahan tuoma.
    Mutta ei se kilpi taida olla edes pakollinen, sen tehtävä on auttaa katsuria mitä on auton tiedot ja mitä tyypityksiä vastaa. Jos se puuttuu niin katsastuskonttori tilaa VIN numerolla tiedot ja veloittaa jonkun satasen todistuksesta.
    Halvin ja oikein tapa on hankkia varaosana viralliselta edustajalta (mistä maasta haluaa) ja kielitaito antaa myöten.
     
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    Siitä "tyyppikilvestä" näkyy tosiaan se, täyttääkö auto USA:n (tai Kanadan) turvallisuusvaatimukset (eli FMVSS tai CMVSS). Jos täyttää, ei juuri muita lappuja leimalla tarvitakaan. Jos taas ei täytä, tulee asiaa TÜV:lle tai vastaavalle.

    Tehtaalta saa uuden kilven kadonneen tai vaurioituneen tilalle. Prosessi voi tosiaan olla hiukan göggö, kun ei asia Suomessa varmaan ketään tehtaan edustajaa kiinnosta. Mutta kyllä sen saa.

    Tehtaan jäljiltä kilpi on tasan samanlainen kuin uutenakin on ollut. Jos auto on valmistettu USA-markkinoille, uudessa kilvessä on FMVSS-merkintä ihan kuten alkuperäisessäkin. Jos taasen auto on valmistettu vaikkapa Etelä-Amerikan markkinoille, siinä ei ole FMVSS merkintää eikä sitä siihen tehtaan toimesta myöskään jälkikäteen saa.

    Riippuu markkina-alueesta ja valmistusvuodesta, mitä vaatimuksia auto todellisuudessa täyttää. Nykyään autonvalmistajat eivät juurikaan valmista autoja eri spekseillä eri maailmankolkkiin, pois lukien ehkä joku Lähi-Itä. Mutta vaikka auto todellisuudessa täyttäisikin FMVSS-vaatimukset, ei todistusta tästä valmistajalta yleensä saa, jos auto on alunpitäen valmistettu esimerkiksi Meksikon markkinoille. Syy on se, että Meksiko-autot myydään tehtaalta hiukan edullisemmin Meksikoon ja valmistaja haluaa estää, että ne eivät kierrä Meksikon kautta takaisin USA-markkinoille.

    Paljon noita tarroja on jengi itekin tulostellut, niin tyyppikilpiä kuin päästötarroja. Välillä aika huvittavastikin ihan tavalliselle paperille, joka sitten kosteudesta hiukan kärsii...

    Jokaisen oma asia toki se, mutta mainittakoon nyt, että vaatimustenmukaisuusmerkintöjen tulostaminen itse on niinsanotusti petos. Jos siitä sattuu jäämään kiinni, tulee syyte.
     
  15. bathory

    bathory Gearhead

    Vinkkasin fobballe varuiksi, niin selviää onko.
     
  16. T5

    T5 Gearhead

    Jyväskylän paikallinen Ford-liike saa minulta suositukset, jos noita tarrjoa pitää tilailla. Omasta tosiaan puuttui tuo tarra salvage titlen takia. Heiltä kysyttäessä vaan sanoivat, että noita on hommattu useita ja kyllä onnistuu. Kuukauden se otti, mutta sieltä tarra tuli ja maksoi sen 100 euroa.

    Jos en olisi saanut tuota kautta, niin jenkeissä on noita tarroja myyviä firmoja (virallisia). Jos sieltäkään ei olisi saanut, niin olisin tehnyt itse ja ollut hiljaa.

    Ja tuo Fordilta tullut uusi tarra ei ollut yhtään samannäköinen, mitä alunperin Mustangissa on ollut. Virallinen ohje oli, että jonkun huoltojannun olisi pitänyt se autoon käydä kiinnittämässä, mutta ei niillä semmoiseen ollut aikaa. Sain itse sen läntätä just sinne, mihin halusin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. Katos katos, paikallinen Ford-liike laittoi tarran tilaukseen ja 80 € hintaan. Jenkeistä kukaan ei ollut ainakaan yön aikana vastannut. Vielä kiitokset kaikille; paljon melua ja huolta turhasta :)
     
    T5 ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. T5

    T5 Gearhead

    Mitä olen ymmärtänyt, niin Suomen Ford on hyvinkin suopea ja avulias harrastajia kohtaan. Muiden merkkien kohdalla ei asia ilmeisesti ole näin hyvin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Ihmettelisin kovasti jos ne eivat tilaisi, sehan on myytava varaosa, ja varaosia ne siella myy. Noi tarrat on taalla plus miinus $50, joten siita jaa niille ihan jees siivu siella vaivaan nahden kun ei ne heille maksa kuluttajahintaa kuitenkaan.
     
  20. Esaa

    Esaa Gearhead

    johonkin vag:inaan tilasin tyyppikilven mikä vaihdettavan osan mukana poistui. hintaa oli vajaa 400e
    maahantuojalle piti laittaa kuvia vaurioituneesta osasta ja kilven tuhoamisesta puukolla. toimitus aika oli noin 4kk
     

Kerro tästä muillekin!