Pickupin korotukset ja ohjaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Concarne, 11.8.2021.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Joku edellisisistä omistajista on asentanut Chevyn K1500 pickupiin 3" korotuspalat korin ja rungon väliin. Ohjaus on aina tuntunut vähän epämääräiseltä mutta olen laittanut sen jenkkiautojen ominaisuuksien ja isojen renkaiden piikkiin. Nyt huomasin, että simpukan rättinivel on tiensä päässä ja näyttää olevan jotenkin hankalassa asennossa. Pitäisikö ohjausakseli olla muutettu jotenkin? Sen kulmahan muuttuu ja etäisyyskin pitenee kun koria nostetaan rungolla. Onko tähän jostain saatavana valmiita osia? Pikaisella googlen "lift kit" haulla en saanut selvyyttä.
     
    Muokattu: 11.8.2021
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Rättinivel on kulutusosa ja kannattaa vaihtaa jos yhtään epäilyttää.
    Eipä noissa ihmeempiä ongelmia ole 3" kopan nostollakaan ollut.o_O
     
    Concarne tykkää tästä.
  3. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tarkemmin katsottuna sinne onkin lisäpalikka asennettu. On niin hyvin tehty ja suojattu ettei heti löytynyt. Ehkäpä tuosta kulman muutoksesta ei tarvitse välittää, melko vähän tulee kallistusta lisää kuitenkin.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Voihan sen rättinivelen korvata esim Flaming Riverin ristinivelellä niin tulee jämäkämpi ja se kasvanut asennuskulma ei väännätä osia.
     
    Gary Grand ja Concarne tykkäävät tästä.
  5. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kolmen tuuman korotus-setissä tulee mukana rattiakselin jatkopala. Ilman tuota jatkopalaa on myös korotuksia toteutettu. Varmaan korotuksessa rättinivelen kulma hieman muuttuu, mutta toimii edelleen.
     
    Gary Grand ja Concarne tykkäävät tästä.
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nyt kun ehdin vähän aiheeseen perehtyä niin tuossa ohjausakselissa on näköjään akseli putken sisällä ja "jousi" mikä pitää akselin paikoillaan mutta sallii liukumisen pituussuunnassa. Saattaisi riittää liikevara ilman jatkoakin.

    Mistähän saisi rattiputken alapään laakerin? Näyttää olevan sekin sökönä eikä yllättäen löytynyt ainakaan Rockautosta.
     
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Jotain tällaista itsekin ajattelin mutta hintaa näyttäisi olevan rättiniveleen verrattuna sen verran että tähän työkaluun kelpaa tuo rättiversio.
     
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onkohan noin, että Jeepissä on sama laakeri?
     
    Muokattu: 11.8.2021
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No taisit jo Jeepin vastaavan käydä hakemassa... Samasta tehtaasta ne pylväät noihin tuli, ei noi oo GM:n eikä Jeepin (AMC/Chrysler) omaa valmistetta, kuten ei simpukatkaan...
     
    tukkijulli ja Gary Grand tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!