Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Itse olen ajatellut että on vain säädetty väärin. Ainakin automaateissa.

    Korvakuulolla ja vapaalla säädetty...
    kun kuuluis olla d ja ilmastointi päällä. Näinkun sen säätää niin kuulostaa kyllä vapaalla aika hurjalle, ja miettii ettei voi olla oikein kun niin huutaa.
     
    smgt tykkää tästä.
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, jos ja kun sen säätää D vaihteistosta ja hapetin päällä niin saattaa tulla jännäkakka housuun huolella kun ainakaan minä en saa sitä säädettyä muuten kuin mahallaan ollen koneen päällä. Käynnissä jos säätää niin jännittää lähteekö visko päälle ja tarttuuko se haalareihin. D päällä ja jännittää ehtiikö juosta edes sinne koneen päälle mahalleen ettei karkaa tai jää sen alle ja mihin suuntaan se sitten kulkee jos pääsee päälle ja riittääkö tien pituus ennen mutkaa vai männöökö ojjaan. Yksin tehessä monia mahdollisuuksia tai sanosko vaikeuksia. Worst case scenario.
     
    Cumminski ja Rannis tykkäävät tästä.
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Todellisuudessa sun käsijjarrun pitää pystyä pitämään se auto paikallaan, jos ei pidä, sun pitää ensin säätää käsijarru toimimaan oikein. Jarrut pitää olla sellaiset että auto pysyy paikoillaan vaikka vähän oliskin kierroksia...

    Tai sitten pyydät jonkun painamaan jarrua lisäksi, varmistamaan ettet tapa itteäs :-/
     
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Eikö se ruuvi kierry moottori sammutettuna?
     
  5. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minä en ainakaan siihen käynnissä ollessa uskalla d-päällä koskea. Sen ruuvin kanssa vartti on jo tosi paljon. Onneksi sitä ei tarvitse juuri säädellä.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, todellisuudessa säädän kyllä itse sen tyhjäkäynnin sammuksissa ollessa ja kokeilen sit. Ei sitä montaa kertaa tartte eessuntaas rumpata kun se on siinä. Lähinnä vaan visualisoin tässä sitä että jos säätää käynnissä, D päällä ni yksin on haastetta. Se turbiini kun tarttuu aika alhaalta että sikäli. Niin, onhan niitä muuten tankojakin joilla saa painettua jarrua ja lukittua siihen.

    Se on kohta viis vuotta ollu toi rami enkä o säätäny kässäriä kertaakaan. Viime viikolla katsoukko kehu jarruja syynissä. Puhukohan minun autostakaan edes?
     
  7. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Niin selvennykseksi, sammuksissa minäkin olen sen säätänyt, ja vielä kaasu poljin pohjassa. Koska silloin se säätöpultti on paremmin näkyvillä.
    (12valve)
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nyt ei ymmärrä. 12valvessa se pultti ja lukitusmutteri on syöttöpumpun peräpäässä jonka korkeutta säätämällä tyhjäkäynti muuttuu. Se sen paremmin näy oli pedaali missä asenossa hyväjään. Itse asiassa käsivaralta näkemättä yhtään mitään minä sen säädän. Tietysti vipu ei ole siinä tiellä jos poljin painettuna. Eli taisin kuitenkin ymmärtää vaikken ole tehnyt niin.
     
  9. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Ihan oikein ymmärsit. Hieman paremmin se näkyy pedaali pohjassa.
     
  10. Ranee

    Ranee Gearhead


    B Cummins ei tykkää käydä joutavaa pienillä kierroksilla, kaivureissa, taktoreissa yms tyhjäkäynti on 900-1000, yleensä 1000 ja on ainakin työkoneissa stanssattu siihen jakopään lätkään
     
    Muokattu: 31.8.2021
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Niinno, traktoreissa on kyllä aina tyhjäkäynti sen verran korkea että sen kuulee, oli merkki mikä tahansa. Liekö liikkuvat massat niin isoja ettei muuten voitele? Vai meniskö sylinteriseinämien huuhteluksi sitten?

    Mutta osaahan nuo uudet valmetitkin pitää järkyttävää meteliä, tai pikemminkin suurta huminaa/tohinaa. Tuossa viime syksynä yhdellä työmaalla ajoivat maata sellasella isolla kärry perässä, oltiin rakennuksen välikatolla asennuksilla. Jonkin aikaa kuunneltuani teki oikeesti mieli mennä sanomaan että viekää tuo nyt h.. tai soittaa valtralle että miksi?..
     
  12. Ranee

    Ranee Gearhead

    Ei ole aina traktoreissa tyhjäkäynti korkea, varsinkaan valmeteissa 650-700
    Flekti se on mikä nykyvehkeissä eniten ääntä pitää

    Värinöillä, huonolla voitelulla ja mahdollisella sylinteriseinien huuhtelulla Cummins perusteli kierrokset

    Edittinä otsikkoon liittyen, pitäkää se tyhjäkäynti valmistajan suosittelemassa niin ei tarvi ihmetellä kun stumppailee ja öpainevalo vilkkuu
    Kireemmin viritetyt sitten asia erikseen

    90 luvun Ram Cumminssilla D ja ilmastointi päällä 700rpm seinää vasten ja manuaalilla vapaalla ilmastoinnin kanssa 750
    Ilman ilmastointia sitten jonnii verran enemmän
    Ite olen pitänyt vapaalla ilman ilmastointia 900rpm, tämäkin tuntuu hd towing momentinmuuntimen kanssa olevan vähän alakanttiin liikennevaloissa
     
    Muokattu: 1.9.2021
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Saattasin uskoakkin, on vaan erikoista miten se huuto lisääntyy kierrosten mukaan. Eiköpä noissa jo sähköisiä tuulettimet lie eikä mekaanisia niinkun vanhemmissa ja rotkessa. Mutya jotenkin rasittavaan suuntaan on mennyt nuo nykytraktorit, kokoa ja näköä ja varmaan ehkä toimintakykyäkin paljon mitä ennen, kuuleman mukaan vikojakin on sitä mukaan..

    Kireällä turbiinilla on tosiaan ongelma että kierrokset laskee liikaa ja nostamalla niitä alkaa auto hiipiä lisää. Onko sitten vain tyydyttävä siihen että laittaa N:lle kun valoissa seisoo? Voyagerilla tapaan tehdä sen, kun tuo pieni bensakone varsinkin kesällä jotenkin puutuu. Ja eikai se hyvää tee kauan seisottaa D:llä?
     
  14. Ranee

    Ranee Gearhead

    Mekaanisia ne vieläkin on, paremmissa malleissa on vähänku viskokytkin jota ohjataan sähköllä
    Lämpötilan mukaan menee käyrä millasilla luistolla kytkintä ohjataan tavoitekierroksille
    Eli käyttääntyy hyvin samoin kuin ennenkin

    Ja rotkessa mulla on pelkästään sähköset
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Aijaha?.. ettäkö nyt sitte todenneet mekaanisen kuitenkin paremmaksi? Eikun siis luotettavammaksi :D Tai ei ehkä mekaaninen, pikemminkin siis moottorikäyttöinen :rolleyes:
     
  16. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Oi että on mukava ajaa ku on simpukka kunnossa, mutta nämä arkioloogiset hommat saa riittää. Osat tilattu ja hammastanko ohjaus tulossa. Pari korjattua simpukka olis myynnissä.
     
  17. ravolta

    ravolta 3rd gear

    mistäs ja minkälainen hammastanko ohjaus gen2.seen. alko kiinnostaan melekosen kovasti. onko iha joku bolt.on setti?
     
  18. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Oma 12v Rami kävi joutavaa keväällä n. 600rpm vapaalla kun tuon ostin. Säädin ohjekirjan mukaisesti D:llä ilmastointi päällä 850rpm:ään niin alkoi työkaverit ihmetellä mitä se tolleen huutaa, mutta eipähän tartte kahdella jalalla ajaa kylmänä.

    Mistäs ootte nykyään startin osia ostaneet? Hiacen osia ei ainakaan Motonetissä enää ole, Rockautostakaan ei saa kuin kokonaisia startteja.
    Pitää tänään käydä tekemässä ensiapukorjaus eli putsaus ja ostoslistan laadinta.
    Akkukaapelit kävin jo läpi, nihkeästi lähtee pyörittämään mutta kun saa myllyn pyörimään niin on kyllä käynnistynyt toistaiseksi mutta kohta varmaan klikkaa.
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    ^ebay? Ja kai tojotan omalta tiskiltä saa :D
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

Kerro tästä muillekin!