Pontiac 455 temppuilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ipi00, 28.8.2021.

  1. ipi00

    ipi00 1st gear

    Joo elikkäs 455 pontiac ei enään suostu pelaamaan kunnolla. Moottori rakennettu kokonaa uusiksi keväällä ja nyt kesällä kerkesin muutamia kertoja sillä ajella kunnes alkoi temppuilu. Kotitiellä kun antoi kaasua reilummin niin yskäsi kaasarista ja kaasu tuntui raskaammalta. Seuraavana päivänä ajoin sen talliin ja silloin paukutti putkissa kun antoi vähän kaasua. Kaasaria on ultraäänipesty ja uudet tulpat vaihdettu mutta ei siltikään käy kunnolla. Ei pysy edes käynnissä jos sytkän ennakko alle 20. Ja kaasu on edelleen raskas verrattuna siihen kuinka nätisti tämä kävi ja vastasi kaasuun kun vähän polkaisi. Soppaa kyllä saa ehkä vähän liikaakin mutta hyvin on toiminut noilla säädöillä. Kaikki uudet tulpanjohdot ja hatut vaihdettu. Virranjakajaa on tutkittu mutta ei viellä ole uutta tilattu kun ei ole varmuutta että missä se vika piilee kun ei meinaa moottori pelittää kunnolla…???
     
  2. timopajala

    timopajala Gearhead

    Onko tarkistettu tuo ajoitus myös kuntoon ja katsottu jakaja ettei sisuskalut tai konkka oo hajalla? Konkkahan tekee melkoisesti kiusaa jos kärähtää
     
  3. rodhot

    rodhot Gearhead

    Puola,konkka menossa rikki? Ajotuslamppu kiinni ja katsoo pätkiikö sytkä
     
  4. 3964

    3964 3rd gear

    Pahin skenaario,nokka pyöreenä.

    Paukuttaa aikalailla kun kuormittaa,riippuu tietysti mikä nenä on pyöreenä.

    Toivotaan ettei.
     
  5. rodhot

    rodhot Gearhead

    Tai kuten kävi kesällä,keinun lukitus petti. Monia vaihtoehtoja löytyy..
     
  6. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Keskustelu ennakoista tahtoo usein jäädä asteelle "perusennakko". Tarvittava ennakko on muutakin, tarvitaan perusennakko + keskipakoennakko + alipaine-ennakko. Kun sulla on perusennakko vaikkapa 15 astetta, liität letkun jakajaan imusarjasta ( ei kaasarista ), pitää ennakon kasvaa 12-22 astetta jakajasta ja moottorista riippuen. Eli tyhjäkäynnillä toteutunut ennakko pitää olla karkeasti 25-35 riippuen mitä moottorisi vaatii. Esim. 15+15 = 30 ( perus+alipaine. Sitten kun nostetaan vielä kierroksia, tuohon pitää lisätä vielä keskipakoennakko. Esim. mulla omassa HEI jakajassa menee näin: 14+23+22 = 59 / 3000 rpm. Täyskaasulla alipaine jää pois eli 14+22 = 36. Tyhjäkäynnillä 750 rpm 14+23 = 37. Minun testien perusteella vanhoilla rautakansilla joissa palotapahtuma on heikko, ennakkoa pitää olla uskomattoman paljon. Seuraavaksi koneeseen tulee AFR alukannet, sitten nähdään paljonko voidaan vähentää ennakkoa kun palotapahtuma paranee ja puristus kasvaa sekä tulppa siirtyy keskemmälle.
    Lisäksi tarkistaisin onko dampperi ehjä eli merkki kohdallaan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Se mitä sanot ennakoista pitää paikkansa. Kuitenkin tekstin aloitajalla:

    Sytkän ajoitus ei muutu ellei sitä muuteta. Olisin kans Nokka-Nostaja-Keiuvipu-Venttiilli suunnalla. Tulpista tai vaikka katsomalla jääkö kostutettu pakosarja jonkun pytyn kohdalta märäksi, voi päätellä mikä pytty paukuttaa.

    Itsellä oli sellainen "johtojärjestys muutettu"-Jakajan kansi, joka löi läpi
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei kait ole MSD ready-to-scrap jakaja?
     
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Juuri viikko sitten tuli nähtyä useamman kerran peräkkäin 455 Trans Amissa, jossa MSD jakaja, että syttö siirtyi itsekseen 15-20 astetta myöhäiselle. Korjattiin takaisin monta kertaa, sitten oikaistiin kiinnityshaarukka ja vaihdettiin pultti. Homma jäi kesken eli ei ole vielä selvinnyt juurisyy.
     
  10. ipi00

    ipi00 1st gear

    Sytkän ennakkoa kokeiltu kokeiltu eri asennoissa mutta saa pysymään tyhjäkäynnillä jollain vasta 25 ennakolla ja silti kaasu raskas ja ei pelitä normaalisti. Moottori pelitti alku kesän täydellisesti kun laitto vain tyhjäkäynnillä 12 ennakkon ja kaasarista on tulpattu kaikki ylimääräiset alipaine lähdöt ja virranjakajalle en alipaineletkua edes laittanut ollenkaan. Seuraavaksi voisi tutkia kaasarista power valven..
     
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Virhe jättää pois letku jakajasta. Sillä on ISO vaikutus vetoihin ajossa jota katuautolla ajetaan 95 prosenttia eli pintakaasulla ja tyhjäkäynnillä. Kulutus pienenee ja tulpat pysyy puhtaana.Lämpöihinkin varmasti vaikuttaa. Vastaa kaasuun ihan eri herkkyydellä kun alipainealueella pienellä kaasun avauksella ennakot on 50 asteen huitteilla. Tiellä kun huitelee satasta, pedaalia kestää painaa korkeintaan 1 cm kun säädöt kohdallaan. Saariselän reissulla isolohko T/A haukkas peräti 12,4 litraa satasella. Ei onnistu ilman alipaine-ennakkoa koska silloin syttö laahaa myöhässä koko ajan ja kaasua pitää polkea enemmän.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. ipi00

    ipi00 1st gear

    Juu täytyy laittaa alipaine jakajalle kun saa taas pelit rokkaamaan kunnolla!
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    niin,jospa rempan jälkeen nokan sisäänajo ei onnistunut
     
  14. ipi00

    ipi00 1st gear

    Nokka, nostajat, veivit ja jakaja on ainoat mitä ei tarvinut uusia.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kai siihen myös jakopää on vaihdettu, oireet kun vois sattua myös siihen että jako on hypännyt?

    Kerroit aloituksessa että oireet alkoi sen jälkeen kun yskäisi kaasariin, mutta että soppaa saa jopa liikaakin.
    Yskäisy saattaa joskus rikkoa power valven, ja sen jälkeen se rikastaa koko ajan tehden käynnistä raskaan ja voi sitten pimentää myös tulppia ja käynti sen kun huononee.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Kalja imuri

    Kalja imuri 2nd gear

    Mulla 307 rupes ampuu kaasariin ja putkiin. Kävi tyhjää ihan kipeillä ennakoilla mutta ei kestäny raottaa läppiä ilman pauketta putkissa, ja reippaampi raottaminen ampui kaasariin. Oli jako hypänny hampaan verran pieleeno_O olin rempan yhteydessä laittanut uuden jakopään. Toimi hetken niinkuin pitikin mutta ilmeisesti bensapumppu oli loppu kun päästi kierroksilla laihalle ja ampu kaasariin. Heti tämän jälkeen rupes paukkuu molempiin suuntiin eikä sytkän säädöillä saanu enää käymään kunnolla...
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Jos kaasari on Holley ja 1992 tai uudempi, power valve on suojattu takaiskulla.
     
  18. ipi00

    ipi00 1st gear

    Ei ne alkanut sillä mutta kun kaasua kun polkaisi niin ampusi kaasarista ja seuraavana päivänä kun ajoin talliin niin paukutti putkesta kun tajoili kaasua.
     
  19. JJHa

    JJHa Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta ottamatta kantaa tässä käytyyn perusennakkokeskusteluun; millä kierrosalueella olet nämä havainnot toimimattomuudesta tehnyt; tyhjäkännillä ainakin, 3000 rpm, yli 3000 rpm? Itselläni myös juuri remontointu 455 (462), ei mitään kummoisia virityksiä, kuitenkin HEI-tyyppinen jakaja alipainekellolla joka käytössä. 700 rpm tyhjäkäynnillä perusennakko 8 astetta eikä yhtään enempää. Alipaine mukana mutta ported vacuum-puolelta joten ei tässä merkitystä. Autossa ('69 Firebird) th-350 laatikko ja 3,23 perävälitys. Kiihtyy kuin sähköauto, täysin suoraviivaisesti, 100 km/h vauhdissa kierrokset noin 3000rpm ja kiihtyy siitäkin vielä riittävästi. Pointti on se että en ole vielä keksinyt syytä kierrättää moottoria teoreettiselle 5200 rajalle. Joten jos olet varma että nuo ennakon säädöt mitä olet tehnyt ovat todellisia mutta kone ei silti "kierrä" (?) niin vika on jossain muualla. En ole mikään asiantuntija mutta toivon vilpittömästi että hieno moottorisi tulee kuntoon. Pontiac-asioissa vertaistuki on korvaamatonta :)
     
  20. ipi00

    ipi00 1st gear

    Moottorin kun sain valmiiksi niin laitoin tyhjäkäynnillä n.800rpm ennakon 12 ja toimi ihan perhanan hienosti muutaman tuhat kilometriä mitä kerkesin ajelemaan ennen kuin alkoi temppuilemaan.. Ja ennakon säädin ilman alipainetta jakajalle
     

Kerro tästä muillekin!