1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tässä on nyt syksy ja talvi aikaa miettiä ja visioida mihin lopulta päätyy. Mun kohdalla rajoittavana tekijänä on tilojen puute :( Kun ei ole sitä omaa tallia jossa väsätä vaan olen riippuvainen muiden tiloista ja varsinkin tällaisessa isommassa hommassa se tuntuu.

    Eihän tämä olisi sinänsä homma eikä mikään jos olisi lämmin paikka jossa monte voi lojua talven yli ja siinä puuhastella rauhassa ruosteita veks ja hioa/purkaa valmiiksi maalaukselle.

    Alustavasti harrastajatoverin kanssa sovittiin, että joku viikonloppu hänen tallissaan otetaan iso homma kun irrotetaan listat sekä vinyyli ja karkeasti hiotaan kuplivat kohdat auki jotta nähdään minkä kanssa ollaan tekemisissä :) Tarviiko palkata ulkopuolinen peltiseppä vai pärjätäänkö itsekseen. Pari näkyvää kuplaa jo hioin auki pikkufixiä varten eikä olleet mitenkään katastrofi, lähinnä pintaruostetta joka katosi hyvinkin kevyellä panostuksella.

    Edit: Jos budjetti antaisi myöden niin jotain tällaista tulisi väriksi tai ehkä pilkun verran tummempaa: https://www.firstgenmc.com/forums/u...8(2).JPG.0660f42e47268f2eab039fa7d726ed2c.JPG
     
    Muokattu: 7.8.2021
    JYR, Visa, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Harrastus autojen parissa antaa paljon, toisinaan se myös potkaisee hampaisiin. Tänään oli vuorossa tuota jälkimmäistä osastoa...

    Olin tavan mukaan kaverin talllilla väsäämässä ARP studeja etunapoihin ja kamu siinä puuhasteli uuden työautonsa parissa eli normipäivä. Sain oman hommani valmiiksi ja kaveri työvankkurinsa pestyä/puunattua niin sitten tuli del monten pesuvuoro.
    Etumatot oli kohtuu hiekkaiset joten ekana ne pihalle puhdistukseen ja sitten voi jumalauta, ei helvetti!

    Lattiamatto niiden alla märkä, kuskin sekä apparin puolella! Tässä kun on viimeiset pari viikkoa tullu vettä mm. vittun vitusti niin jostain se on päässyt auton sisään. Pääepäiltynä toki tuulilasin ympäristö.
    Siinä kun oli alkujärkytyksestä ja vitun huudosta toivuttu niin tutkittiin. Kaveri laski vettä tuulilasin sekä cowlin ympäristöön ja minä tutkailemassa jalkatiloja mistä se märkä stna on päässy iskemään.
    Mitään selkeää vuotokohtaa ei kuitenkaan havaittu suoriltaan joka hieman huolettaa kun vettä laskettiin sinne letkun täydeltä ankä ole huomannut autoa pestessäkään mitään vuotoja ohjaamoon.
    Takakonttiin pääsee pesun yhteydessä aina hieman vaikka miten varoo luukun saumakohtaa, mutta sen kanssa olen oppinut diilaamaan. Auton kuivauksen yhteydessä luukku auki ja ne pienet pesuvedet myös pois kontista.

    [​IMG]

    Kaveri vetäisi sitten vesi-imurilla matot kuivaksi ja olivatkin kohtuu märkänä. Nyt kuumottaa miten lattiat tuolla alla menestyvät... Nyt ollut koko illan tuossa pihalla ikkunat auki tuulettumassa ja matot tuntuvat kuivilta, tuulettelen sitä nyt viikolla niin paljon kun pystyn.
    Viime syksynä edellisen asunnon pihassa pidin monten päällä autopeitettä joten sade ei päässyt pinnalle asti, nykyisessä asunnossa auto on parkkiksella kauempana. Tarvii nyt sateiden aikana vaan peitellä se ettei vuoda enempää.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ettei nyt pelkkää kuumotusta ja negaa niin tuli nuo ARP studit vihdoinkin asennettua eteen kun isojen alukiekkojen kanssa olen ollut hieman epäileväinen renkaan paikallaan pysymisestä lyhyillä studeilla. Yhdestä mutterista meni jo kierteet kun ottavat kiinni vaan niin lyhyeltä matkalta.

    [​IMG]

    ARP ilmoittaa reiän kooksi 14.5mm teräsnapaan ja eiku jarrulevy pylväskoneeseen kiinni ja reijät isommiksi! Easy money :)

    [​IMG]

    Olin ostanu pari 15mm spaceria niin tulivat hyvään käyttöön studeja asentaessa. Lätyt pinoon, studit kohdalleen, mutterit päähän ja pulttimopolla vetää loppuun asti.

    [​IMG]

    Ehkä hieman rivosti jää studit näkyviin, mietin tässä tovin vedänkö niistä pienen osan veks. Välissä on nyt myös ne 15mm spacerit ja tuli katsottua monesta kulmasta ettei renkaat ota mihinkään kiinni käännöksessä, mutta apparin puolen rengas inansa kihnaisee tietyssä kohdassa sisälokarin kiinnittävän pultin kohtaan kun iso koriprikka siinä alla. Voisi hankkia 10mm lätkät ja vähän zoomailla miten istuvat :cool:

    Amerikan joe oli myös heittäny pienen yllärin kun jarrulevyt on eri paria tässä autossa. Toki levyn halkaisija, offset yms on kohdallaan, mutta navan vahvuus on eri. Apparin puolella on 5mm paksumpi kun kuskin puolella. Katsoa jos talven aikana hankkis täsmäävät levyt ihan oman mielenrauhansa vuoksi.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Pitkät kupumutterit tuohon päälle.
     
  4. Visa

    Visa Gearhead

    Juu biltemasta vaan pitkät kupumutterit tilalle. Saman joutui itsekkin tekemään.
     
  5. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Jos tuolla tulipellissä on sulakerasia ja sen läpivienti, niin siellä tulee vettä helposti sisälle,
    Ja lämppärin läpiviennit kannattaa tarkastaa kanssa.
     
  6. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Sitä epäiltiin ja tutkailtiin myös, mutta ei ainakaan tällä kertaa vaikuttanut tulevan sieltä.

    Eikä tuo selittäisi miten myös apparin puoli oli saanut kosteutta... Tarvii uhrata ajatustyötä ja tutkia lisää
     
  7. Onko nuo spacerit vielä kiellettyjä? Ne vaan näkyy noin avonaisesta vanteesta katsastuksessa aika hyvin.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Onhan ne kiellettyjä, mutta sitte on vaan väärä katsuri jos jaksaa kitistä
     
    Gary Grand ja Isamu tykkäävät tästä.
  9. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Vesi osaa seikkailla johtoja ym. pitkin mitä ihmeellisimmistä paikoista joten logiikka kannattaa unohtaa ja turvautua mielikuvitukseen :D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. Akit

    Akit 2nd gear

    Moi Kirjoitit että sulla on Monten päälle peite. Onko se merkkikohtainen vai joku yleismalli? Ittelläkin olis tarve, mutta kun ei tiedä sopisko joku yleismallinen.
     
  11. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    Visa tykkää tästä.
  12. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Mulla ihan motonetistä ostettu yleismalli ja istuu monte carlon päälle just tasan naftisti :)

    Tais olla tarkoitettu max 5.5m pitkälle autolle ja monte carlo jää just hieman sen alle, kulmissa kuminauhat jotka osuu napakasti auton reunoihin eikä ole pelkoa, että tuuli veisi sen.

    Tän koko viikon kuivattelin mattoja niin tuli hyvä. Irrotin kick-paneelit ja kynnyslistat, nostin mattoja koholleen, heitin pari kaposta laudan pätkää pitämään mattoa irti pohjapellistä jotta tuulettuis.
    Sisälämppäriä pidin mahdollisimman paljon päällä ja tälle viikolle sattuikin lämpimähköä ja kuivaa niin ikkunat auki päivisin.
     
    Gary Grand, isalmela, Visa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Siitä se lähtee, olen varovaisen optimistinen... Tai sitten en!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kuorin kattoa kiertäviä listoja irti jotta näkisin oikeasti mitä siellä tapahtuu ja ainakin ensivaikutelma olisi lievä helpotus. Työnsin vinyyliä irti reunoiltaan ja hieman vanhaa maalia lähti listojen mukana veks, näyttää kuvissa pahemmalta kuin oikeasti on.
    Tökin ruuvarilla kunnon voimalla tuota listarajaa enkä siitä ainakaan löytäny mitään pehmeää, kosteus on päässy maalin alle ja aiheuttanu kuplimista.

    Toki todellisuus iskee sitten kun vinyyli oikeasti revitään irti ja pääsee kunnolla katsomaan minkä kanssa ollaan tekemisissä :confused: Siitä lisää myöhemmin...
     
    Kustom STW, isalmela, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    Minulla vettä tuli sisään tuulilasin lisäksi A-pilarin tippalistan alta. Kun ei ollut tiivistettä, niin juoksi ruuvinreiästä sisälle.
     
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Todellisuus paljastuu!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ruskea on enimmäkseen liimajämiä ja pintaruostetta. Apparin puolella oli liimaukset pettäneet liki koko vinyylin matkalta ja kosteus päässyt muhimaan alle tekemään temppujaan.
    Kohtuu helposti koko helahoito lähti irti pakkelilastaa ja puukkoa käytellen, muutamat kiinnikkeet ja klipsit myös hajosi irrotusoperaatiossa mikä oli täysin odotettavaa.
    Ikkunalistoille hankin OPGIn kautta uudet klipsit, vinyylin takaisin laittoa mietin vielä ja varmaan tuskailen sitä koko talven yli.

    [​IMG]

    Oli siellä ihan sitä ihteäänkin, oikeaa ruostetta! Apparin takapilarista löytyi sen verran, että tarvii uutta peltiä ja kosteus oli päässyt myös liikkumaan maalin alla takaikkunan alapuolelle. Näytin kohdille hieman hiontalaikkaa ja heitin sinkkimaalia suhauksen etteivät nyt ainakaan pahenisi isommin.
    Kyselin jo hitsarilta aikaa sekä mielenkiintoa projektin ottamiselle ensi keväälle niin saisi tuon harsittua kasaan ja maalaukseen :)

    [​IMG]

    Tämän vaikutelman perusteella ei ole mikään ylipääsemätön katastrofi, kattopelti itsessään on ihan suora ja kova. Sateen uhka alkoi puskemaan päälle joten peittelin auton.

    Käyn näyttämässä hitsarille huomenna niin eiköhän siellä haaveet kaadu kun ammattimies vilkaisee paremmin.
     
    Muokattu: 28.9.2021
    Aukustus, Kustom STW, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Akit

    Akit 2nd gear

    Moi
    Hyvä että ei mitään isompaa löytynyt. Ne on ne normipaikat mitkä yleensä kaipaa paikkausta. Se on huonoa suunnittelua kun vesi jää makaamaa siihen lasin kuoppaan ikkunalistan alle. Viimeksi täytin "silikoonilla" sen uran, jottei vesi jäisi siihen makaamaan.
     
    Kustom STW ja Isamu tykkäävät tästä.
  17. Visa

    Visa Gearhead

    Älä vinyyliä enään takasin laita mutta samalla rajauksella voisi 2 väri maalaus toimia hienosti.
     
  18. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kaveri ehdotti teippausta saman efektin saavuttamiseksi, mutta itse en oikein fanita monivärisiä autoja. Jos päädyn jättämään vinyylin veks niin monte menee yhteen väriin.

    Tosin poikkeuksena 50-luvun vehkeisiin sopivat koska listarajat antaa hienot mahdollisuudet :)

    Korjauspaneeli takalasin ja kontin luukun väliin maksaa alle 50$ niin kysäisen hitsarilta kannattaisiko se vaihtaa vaan kokonaan mielummin vai harsia olemassa olevaa kasaan.
    Luulen, että takalasi on irrotettava jotta näkee kokonaisuuden ja pääsee korjaamaan kaiken kunnolla.
     
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Nämähän on makuasioita.. Uskon että kun nyt korjaat ja maalaat katon kunnolla ja perusteellisesti, niin kyllä uusi vinyyli siellä katolla joutaa lojumaan. Ei se Monte siitä mihinkään enää ruostu. Ajot pääosin kesällä ja suolaa tuskin saa niskaansa.
    Uutta vinyyliä niskaan jos vähänkään omaa silmää miellyttä!
     
    teippi-mikko, Gary Grand, Esaa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Hätäilin, nostan käden ylös virheen merkiksi ja myönnän tuntevani oloni tyhmäksi.

    Monte carlon katon etureuna ja tuulilasin yläosa on leivottu lasikuidusta :oops:

    Tein edelisen päivityksen ilman tarkempaa tutkimista kun sateen uhka painoi päälle ja olin ulkona hommissa ja siinä oli vielä liimajämiä yms skeidaa päällä.
    Eilen asiaa tutkittiin Laakkiuksen kanssa joka ystävällisesti ottaa hitsausprojektin hoitaakseen kevään puolella, sovittiin aikataulua ja katsottiin mitä kaikkea tarvii uusia.

    Purkaa sisustaa isolla tavalla irti hitsauksen ajaksi, varmaan tarvii hommata uusi kattoverhoilu koska vanhan irtoaminen ehjänä on hyvin epätodennäköistä.
    Korjauspaneelia takalasin alle ei ilmeisesti tarvitse hankkia, vanha olisi vielä korjattavissa kohtuullisesti.
     
    isalmela, esmi, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!