1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Mulle kromattiin Loimaalla Ponuun molemmat puskimet ja vähän muitakin pienempiä osia.Molemmissa puskureissa oli oikomista ihan reilusti ja n.1500eur nurkilla oltiin per puskuri.:(Halpaa kuin saippua.:D
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ensihätään oli tarkoitus puskurit maalauttaa pulverilla kromin värisiksi ja hilseilevä kromi pitäisi tietysti saada pois. Hiekkapuhalluksella lähtisi, mutta onkohan se liian rajua, jos tulevaisuudessa puskurit kromautan?

    Pulverilla ei pääse kromin kiiltoon, mutta esim. PulverFix-firman kuvien perusteella aika lähelle kumminkin. Ja pulverimaalaus on 1/10 kromauksen hinnasta.

    Ja ennen, kuin joku vetää herneet, niin todellakin pulveri olisi väliaikainen ratkaisu ennen lottovoittoa.


    -J-
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Kromi on paljon kovempaa kuin teräs. Joten hiekkapuhalluksella tai hiomalla puskurista tulee epätasainen. Sen jälkeen on todellla työlästä (kallista) saattaa pinta kromauskuntoon.
    Kromin poisto onnistuu järkevästi ainoastaan elektrolyysillä, periaatteessa poiston osuus ei pitäisi maksaa maltaita
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Kyllä hiekkapuhalluspinta sinällään on liian karkea kromaukseen eli olisi vielä hiottava täysin sileäksi.Toki tehtävissä ja työtähän se vaan on.Kyllä 900e krominpoistosta kuulostaa aika rajulta hinnalta.:eek:
    Edittiä...f34 ehtikin jo vastata.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Onnistuiskohan tuo ihan kotikonsteinkin? Elektrolyysi ei kuitenkaan ole rakettitiedettä..Jotenkin näin:

     
    f34 ja Seevu tykkäävät tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Appiukolta kulkeutui vanha teräksinen, emaloitu, kylpyamme nurkkiin ja todellakin tuo kotikonsti ollut mietinnässä. Joskus otin kromit pois harrikan kahvasta ja kyllähän se elektrolyysillä onnistui. Jopa niin hyvin, että alumiinikin lähti :D Puskurit kun ovat kolmiosaiset, niin jättimäiselle altaalle ei ole tarvetta.

    Kaikki tykötarpeet olisi valmiina: vettä, suolaa(sitruunahappo?), kuparia ja virtalähde. Käytetyn liemen pystyn kuskaamaan ongelmajätteen keräykseen kaatikselle.

    -J-
     
    Ace66 tykkää tästä.
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Yhden kaverin chevyn maskiin tekivät jossain sähkösinkityksen, minkä jälkeen kiillotus ja lakka päälle.
    Ei olisi kromista erottanut, ellei olisi kertonut.
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Sisälokarit oli edellinen omistaja jo maalannut valmiiksi, mutta pilkkoa ne piti iskareiden takia.

    [​IMG]

    Veli meinas, että jos jotain kuppia tuohon holen päälle, mutta enpä taida. Kuvassa loksu tuettu vähän korkealle. Tippuu alemmas. Siistin reunat ja maalasin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Päälilokarit Haftgrundilla sisältä. Lippojen alapintaan sitten vielä täytepeltiä, vaikkei alapuoli mihinkään näy (mut jos joku kurkkaa!)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Akkuteline pitää tehdä. Tämä suoritus ei oikein vakuuta. Muuta ei ollut hyvää, kuin alkuperäiset kiinnikkeet melkein oikeissa kohdissa :D

    [​IMG]

    Ohikulkiessani tajusin, että tuuletusikkunan kehys ja sen kehys pitää vielä vaakasuunnassakin lyhentää! Toi tolppahan on ihan vinossa. Niin sitä on sokea omalle työlleen.

    [​IMG]

    Choppaus ei lopu koskaan. Häikäsysuojaa pitää madaltaa lisää :D (enemmän kun tuo viiva näyttää. Turha se taitaa loppujen lopuksi olla, mutta kun kiillotin kiinnikkeetkin jo..)

    [​IMG]


    -J-
     
    Gary Grand, rekkamies, Herje ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kaveri tekee noita Rajamäessä, vähän himmeitä ne minusta oli.

    UK ssa kehitelleet kiiltävän hopea maali käsittelyn.
    http://www.chromespray.co.uk

     
    timopajala, Seevu ja esmi tykkäävät tästä.
  10. falcon1

    falcon1 3rd gear

    https://www.hautakoski.fi/ teki ainakin joku vuosi sitten kromimaalauksia mitkä ainakin kuvissa näytti aivan kromilta, ei ollut pulverimaalia vaan jotain hopeaa sinne taidettiin ruikkia sekaan. En osaa tähän nyt kuvaa liittää mutta ainakin kaverin fb sivuilta löytyy kuvia. Tuolla jotain juttua: http://klassikot.fi/1735/kromipintaa-ruiskulla
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. aric-z

    aric-z Gearhead

  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Taitaa olla halvempaa hommaa kromauttaa oikein. Muutaman muovikappaleen kromausta kysyin kerran niin luulin että oli pilkkuvirhe hinnassa, mutta samanlaisia tarjouksia sai muitkin.
     
    Gary Grand, Seevu ja falcon1 tykkäävät tästä.
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Työt haittasi elämää, mutta jotain järkevää sentään ehti tehdä. Vielä pitää hakea nätimpää muotoa. Työkalu piti sorvata.

    [​IMG]

    -J-
     
    teippi-mikko, Gary Grand, Väpsy ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kiinnikkeet pulttaan eka runkoon ja peltiin reiät/hitsaus.

    [​IMG]

    -J-
     
    Ftw- ja impala-63 tykkäävät tästä.
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Piti alkaa etujarruja kokoamaan, mutta ei se niin helppoa ollutkaan. Uusissa sylintereissä ei ollut mukana "pinnejä", jotka vastaavat jarrukenkiin. Muistin sitten, että RokkiAutosta olin tilannut jonkun pussukan. No ei ne nyt olleetkaan samoja, kuin netin kuvissa:

    [​IMG]
    RokkiAutolta tämmöisiä:

    [​IMG]

    Ei siinä mitään; nuo sopivat kyllä kengän ja sylinterin väliin muotonsa puolesta, mutta jotenkin vaikuttavat liian pitkiltä. Vanhoihin on vaikea verrata, kun jarrut oli autosta purettu pois. Tietääkö joku näistä jotain? Mikä mahtaisi olla suomenkielinen nimitys, jos nuo Jenkkiosan Petriltä vaikka saisi.

    Toinen ropleema tuli sitten eteen jousihilppeissä ja automaattisäädön vaijereissa. Rumpusetin mukana tulleet jouset oli erinäköisiä, kuin korjauskirjassa ja korjauskirja ei kertonut vaijereista mitään. Netin kuvassa taas vaijereiden sijoittelu näkyy hyvin:

    [​IMG]

    Hyllyssä oli 63 Impalan jousisettejä onneksi neljä ja niissä sitten oikean näköiset jouset:

    [​IMG]

    Tässä irtonaisena näkyy Rockin viiskasiin myymät jouset:

    [​IMG]

    Vaikeaksi meni taas yksinkertainen asia. Ja tässä kirjoittaessa tuli mieleen, että onkohan takarummuissakaan sisällä mitään. Esim parkkijarrun mekanismeja. Niitä kun ei tainnut korjaussetissä olla.. Voi huoh.

    -J-

    ps. jotain helppoakin sentään: takayläluukku on epoksissa, samoin etulokareiden muokkaukset. Pakkelikin kuivumassa.


    **edit** No nii just. tappiaha se! https://www.konekorjaamo.fi/catalogsearch/result/?q=jarrusylinterin+tappi
     
    Muokattu: 16.10.2021
    isalmela tykkää tästä.
  16. En ehkä taaskaan ymmärtänyt kaikkea. Kun katselee tuota Rockautosta tuota CARLSON H7018 settiä ja jos se oli sopiva, niin...

    CHEVROLET BEL AIR 1963-1970
    CHEVROLET BISCAYNE 1963-1970
    CHEVROLET BLAZER 1969-1974

    jne.

    Voisiko ne jarrut olla uudemmat kuin `58?
     
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Rumpu/kenkäsetti on KOE15301DK

    1958 CHEVROLET BROOKWOOD 4.6L 283cid V8

    [​IMG]

    Facen 58-sivuilta tuli kuva tapista:

    [​IMG]

    Oma siis ei liene liian pitkä. Uran syvyyden kun vähentää, ollaan varmaan samoissa mitoissa.

    Korjauskirjan mukaan H7018 on oikea. Värikooditkin täsmäävät. Ja kirjan ja netin kuvissa jousien muodot.


    -J-
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Sain Jenkkiosasta jarrutapit.

    Pari päivää (tässä lomaillessa :) ) olen tehnyt etulokareita ja maalaillut pohjia. Ovessa ex-omistajan tekemä alareuna.

    [​IMG]

    Valojen upotuksia miettiessäni tiesin, että muotoja on hankalampi tasoitella.

    [​IMG]

    Onneksi on Rage.

    [​IMG]

    Testailin lokarin kulmaan miltä huonot pohjat näyttää. Tässä edellisen omistajan epoksi/hinkka/juoru. Hioin 80:lla ja pitkällä tallalla.

    [​IMG]

    Loksun etukulma. Spray hiomaväri ja akryyli:
    [​IMG]

    Lisää spay-akryylia.
    [​IMG]

    Hiottuna 600:lla:

    [​IMG]

    Peilaa. Tuo on helppo suoristaa vielä, mutta ..

    [​IMG]

    -J-
     
    Gary Grand, isalmela ja esmi tykkäävät tästä.
  19. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Testasin. En kelpuuttanut. On kyllä kirkas hopeaksi, mutta kromi se ei ole.
    Lisäksi jostain syystä korkkas.
     
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Lokareitten tasoittelu jatkunut säännöllisen epäsäännöllisesti. Alapuolet vielä suurinpiirtein tasaiseksi ja sitten rappaamaan SlickSandia.

    [​IMG]

    60 kuupat koneellisesti kiillotettu ja seuraavaksi kyynärpäärasvaa.

    [​IMG]

    -J-
     
    isalmela, Gary Grand, esmi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!