Koneen ja laatikon irroitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja putkimixu, 11.10.2021.

  1. putkimixu

    putkimixu 1st gear

    Iltaa arvon raati. Mietin tässä jos nostaisi Camarosta koneen ja laatikon keulilta talven tullessa ja jäin pohtimaan, kuinka ne saisi yhdessä pötkössä pois, kun ei tallissa ole nosturia. Onko porukka nostanut kokopakettina kolmijalkojen kanssa vai saako niillä tarpeeksi ylös, jotta homma onnistuisi? Vai perinteisesti kone ensin ja laatikko sitten?
    Kone 350 ja laatikko Th350.
     
  2. 383

    383 Gearhead

    Ota kone ensin paljon helpompi ja laatikko sitten
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Lainaat jostain norsun ja nostat koko paketin pois.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eipä tolla ole väliä. Laatikko irti vaatii vähän enemmän työtä, mutta riippuu mitä on käytössä. Kyllähän noita a-pukkeja yms on tehty, mutta moottorinostin olisi turvallisin.
     
  5. putkimixu

    putkimixu 1st gear

    Tuota norsua itsekin ajattelin, mutta laatikon kanssa koneen kulma täytyy olla aika jyrkkä nostaessa. Paljonkohan vaatii auton alle tilaa että laatikon häntä ei jää auton ja lattian väliin jumiin? Siksi meinasin kokopakettina nostaa, ettei niin montaa pulttia tarvitsisi availla kaljamaha lokaria naarmuttaen vaan saisi irroitella loput rojut kaukana vähän aikaa sitten maalatusta autosta.
     
  6. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Itsellä on ollut noin puolimetriset pukit moottorinosturilla noin tehden. Ongelmia tuotti laatikon hännän saaminen moottoritilan etuseinän yli, eli niiden peltien joihin syyläri kiinnittyy. Auto ei siis myöskään saa olla liian ylhäällä. Ja jotta nostokorkeutta sai tarpeeksi, puomi piti olla hyvin pystyssä, jolloin taas ongelmaksi tuli moottorin osuminen puomiin. Seuraavaksi alkoi tila loppua yläpuolelta, eli sen paketin pitää kääntyä tosi jyrkästi kuten sanoit. Ja itselläni oli silloin ihan reilunkokoinen nostin. Nyt jos tekisin niin, niin kylmäharjoittelisin jonkin levystä leikatun mallineen kanssa, että onnistuuko edes periaatteessa. Oli aika veemäinen tilanne alkaa jotenkin viritellä nostosysteemejä ja pukkien korkeuksia uusiksi kun paketti riippuu osin auton päällä mutta ei mahdu poiskaan. Nyt tekisin tuolla tavoin jossain ulkona tai hallissa, siltanosturilla tai hiabilla tms. systeemillä. Todennäköisemmin irrottaisin askin ja koneen erikseen.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Pukit keulan alle jonnekin niin että nostimen jalat kuitenkin mahtuu ohi ja norsulla koko roska kerralla. Oisko palkin ja maan väli siinä 30cm?

    Noin minä olen niitä nostanut.

    Jos tuntuu ettei tahdo paketti tulla keulan yli kunnolla niin tunkkaa auton alas pukeilta tai edes alemmaksi niin se mahtuu kyllä tulemaan.

    Kyllä toi laatikon irrotus on aika hanurista jonkun pukkien varassa jos ei ole autonosturia käytössä ja ne laatikon ja koneen väliset pultit on kanssa melkoisen hankala irrottaa kun paketti on paikallaan.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen ottanut erikseen, mutta jos vaihtoehtona on kaavelin ylimmäisten pulttien irroittaminen, tai jakajan irroittaminen, lienee samat naarmut kurasuojassa ;)
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Minä oon aina purkanu niin että laatikko ekana alakautta pois ja sitte moottori yläkautta.. Tapoja lie yhtä monia ku tekijöitä, tuo vaan ollu itelle luonnollisin.
     
    LPV ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kyllä se norsu kannattaa olla. Pääsee paljon helpommalla. Vuokrahinnat ei näemmä paljon maksa. Tossa nopealla kuukletuksella esimerkki 20€/vrk. https://motopalvelu.com/konevuokraamo/kategoria/nosto-siirto/

    Ite nuorena 90-luvulla vaihdoin koneen 4 tai 5 kertaa HT-Corollan pienen koneen paskoilla työkaluilla ja jumittavalla halpis vaijeritaljalla nostaen. Kerran jopa 20 asteen asteen pakkasessa pihalla. Ei tulis nykyään mieleenkään.

    Myöhemmin norsulla nostettu ja laskettu eurojen, japsien, jenkkien koneita ja kone/laatikko-paketteja huomattavasti mukavammin.
    Viimeksi just muutama viikko sitten asennettiin kaverin japsin kutoskone suht nopeasti ja kivuttomasti norsun kanssa. Pelkkä kone tosin.
     
    Muokattu: 11.10.2021
  11. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Jos nostaa koneen ja laatikon pakettina, niin auton perän ylöstunkkaaminen helpottaa asiaa suuresti.
     
    putkimixu, PauliR ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  12. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Jos ei kiirettä ole, ja haluaa mahdollisimman paljon varoa autoa, niin toi voi olla parempi vaihtoehto.
    Itellä varovaisuuteen vaikuttaa todella paljon itse auto. Jossain lintassa, tms. "vähäpätöisimmissä" rohkeemmin, ja alkuperäisissä ja "näyttelyautoissa" hyvin varovaisesti.
     
  13. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Muutaman kerran Camaron kone-lootapakettia nostaneena sanoisin että perän nostaminen on se ainoa oikea tapa.
    Ja nyt kun oon harjotellu Chevy pickupin kanssa samaa jumppaa niin siinä molemmat päät hieman ylös että mahan kanssa mahtuu irrottamaan ne pakolliset auton alta irrotettavat osat ja sit vaan norsulla koko pakettina ylös.
    Se laatikon irrotus ilman nosturia ei houkuttele yhtään, öljyä, hiekkaa, ym. paskaa silmät suu ja kainalot täynnä, ei kiitos.
     
    Kustom STW, impala-63, putkimixu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. putkimixu

    putkimixu 1st gear

    Kiitos hyvistä vastauksista. Taidan ostaa norsun itselle, kun eihän sitä tiedä koska seuraavan kerran tarvii. Noitahan näkyy olevan pariin kolmeen sataan kaupassa.
    Olen lykännyt väistämätöntä liian pitkään pelkästään maalipinnan takia ja luutunnut öljyä tallin lattialta aina kun auton hakenut ulkoilemaan.
    Samalla saa siivottua sitten konehuoneen ja ehkäpä kurkattua koneen sisäänkin.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nosti sen koneen miten tahansa, joutuu aika paljon rötköttämään lokasuojien päällä, joten hyvät peitot, vaikka vnanhat lakanat, tai siihen tarkoitetut matot suojaavat hyvin. Tuo pelkästään perän nosto ei aina toimi Camarotyyppisissä autoissa, sen jälkeen norsu ei mahdu keulan alle, joten optimaalinen tilanne on vähän keulaa ylös ja paljon perää.
     
    juko7, isalmela ja PauliR tykkäävät tästä.
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  17. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Eikös camarossakin oo kone kiinni etuakselistossa? Jos tallissa pituutta niin jättää koneen laatikon akselille ja nostaa keulan pois päältä
     
  18. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

  19. spike

    spike Gearhead

    Minulta kanssa suositukset norsu plust tollanen "kiikku". Varsinkin raskaamman paketin kanssa elämää helpottava. Ja on hallitumpaa se nostaminen kun voi säätää missä kulmassa se paketti sieltä tulee. Jos yrittää vain lihasvoimalla saada kallisettua niin toki onnistuu, mutta saattaa tulla äkillistä vahinkoa kun lipsahtaa ja johonkin sattuu. Pahimmassa tapauksessa sitä auttamaan tullut kaveria.
     
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itse olenkäyttänyt koneen kallistamiseen kuormaliinaa, jos muuta ei käsillä ole.
     

Kerro tästä muillekin!