Suuttimet E85:lle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Iiro, 30.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jossakin rinnakkaistopikissa oli jotakin kaasusuuttimien taipumuksesta jumia jos ne seisoo käyttämättömänä ja aineena on viinabensa. Löytyiskö haulla?
     
  2. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Näissä Bosch 0280158827 on ollut ongelmaa aika monella. Polttoaineen lämmetessä, ne alkavat takertelemaan ja virtausmäärät on sitten mitä sattuu. Googlella löytyy aiheesta aika paljonkin tietoa.
    Sitten taas pienemmät ja isommat Boschin CNG-suuttimet pelaa hienosti. Itsellä ollut 2200cc versiot useamman vuoden, eikä pienintäkään ongelmaa. Syksyn viimeisen tankin olen ajellut bensalla, ettei suuttimiin jää etanolit seisomaan talveksi.
     
  3. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitos Mikey, googlailin vähän ja noita 1600cc suuttimia tosiaan moni moittii. Täytyy katsoa noita isompia....
     
  4. Iiro

    Iiro Gearhead

    Pari lisäkysymystä suutinguruille.
    1. Oma eka ajatus oli että laitan kaksi suutinta per sylinteri ennemmin kuin yhden ison, jotta tyhjäkäynti, yms. jutut on helpompia. Molemmat olisivat korkea ohmisia, sanotaan 12 ohm ja kun ne kytketään rinnan tulee 6 ohm. Se on liian alhainen ruiskuboksille, joten sitten ajattelin laittaa tuohon 3ohm lisävastuksen. Näin ollen boksin pitäisi nähdä yhden sylinterin suuttimet yhtenä 9 ohm kuormana, mutta mitäs tuo kela vaikuttaa tähän kytkentään ja meneekö se noin suoraviivaisesti sen vaikutuksen takia?

    2. Joistain suuttimista ilmeisesti saa tehtyä itse isommat poistamalla pienireikäiset hajotuslevyt suuttimen kärjestä. Joku väitti että 300cc suuttimesta tuli tällä tempulla 450cc kokoiset. Onko kokemusta ja voiko vain repiä levyt irti miten parhaaksi näkee?
    Olisi yhdet vakiot joihin tätä voisi kokeilla....
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos tommmoseen (1) ryhtyy, niin mikspä sitten ei laita kytkentää niin, että toimii osakuormalla vain yksillä suuttimilla ja jossakin kohtaa muuttaa ohjauksen kaksille. Eiköpä joissakin tehdasvehkeissä ole niin ja vieläpä se, että toiset on likellä venttiiliä ja toiset puolestaan kastelemassa imusarjaa kauempaa. Näin tehtynä ne 2 sarjaa voisivat olla jopa erilaiset.
     
  6. Iiro

    Iiro Gearhead

    Slant.
    Näin oli yksi ajatus, että orginaalit jäis ja isommat lisäsuuttimet tulis kauemmaksi ja jäädyttäisi paremmin ilmaseosta jonka pitäisi tehoja lisäillä. Portaittainen avaus olis varmaan ihan jees, mutta vaatii 8 suutinlähtöä, kun tuo mun kytkentä vaan 4.
    Eli oma ajatus oli että 300cc vakiot + 950cc lisäsuuttimet olisi molemmat koko ajan käytössä ja boksille sanoisi että sillä 1250cc suuttimet johtojen päissä. Tässä voi toisi aukeamisviiveet, yms. vielä tämä ajatuksen tappaa....

    edit: typo korjattu
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pääset yksillä lähdöillä jos teet semmosen jossa osan aikaa pelaa yhdet ja sittemmin mukaan tulee toiset. Sille toiselle suutinryhmälle tarvitset vain yhden ohjauksen, joka kytkee koko (toiselle) ryhmälle jännitteet. Se suuttimien ohjaus saa olla jaettuna kytkettynä suuttimilla koko ajan. Riippuu ecustasi, miten sille voi kertoa suuttimia olevan yhdet tai kahdet.

    Ja ihan samalla tavoin yhdellä lisäpinnillä voit vaihtaa suuttimilta yksi suuttimille kaksi. Toki siinä joku yksittäinen ruiskutus menee epämääräiseksi muutoshetkellä, mutta liekö siitä on haittaa.
     
  8. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Millä ruiskuohjaimella Iiro meinasit toteuttaa tuon?
     
  9. Iiro

    Iiro Gearhead

    Ecumaster Black on tämän hetken suosikki, mutta se voi vielä muuttua.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    En sen kummemmin ota kantaa moottorinohjaimeen muuten kuin periaatetasolla.

    Kannattaa valita sellainen, jolle löytyy Suomesta säätäjiä enemmänkin. Samalla myös mahdollinen vian/ongelmanhaku helpottuu. Tähän väliin on pakko todeta, että itse en ole säätänyt muita kuin vakiobokseja ja ainakin niissä on hyvä ettei tarvitse kaikkea aina hoksata ensin itse vaan on tuttuja joiden kanssa asioista voi jutskata.

    Myös oma tai kaverien kokemus kannattaa ottaa huomioon eli jos lähipiiristä löytyy säätäjä jolle joku tietty boksi on tuttu niin sellainen on tietenkin oiva valinta.

    Ilmeisesti mm. rallipiireissä Maxxecu on suosittu.

    Tuplasuuttimien kanssa en ehkä lähtisi itse kikkailemaan. Johtosarjojen teko, suuttimien asennuspaikkojen väsääminen imusarjaan ja boksin parametrien ja asetusten kanssa pelaaminen voi yht'äkkiä viedä sen suunnitellun säästön. Paitsi jos joku on jo tehnyt vastaavanlaisen projektin ja dokumentoinut sen niin tarkasti että sen voi itse kopsata sellaisenaan.

    Toki mukavaa että aina ei harrasteta samalla lailla. :) Ja joo, onhan vaikkapa uudemmissa jenkkiFordeissa sekä suorasuihkutus että imukanavasuihkutus eli 16 suutintahan siellä silloin on.
     
  11. Iiro

    Iiro Gearhead

    Hyvä kommentti.
    Tuolle Ecumasterille on maahantuoja jolla on dyno, joten luulen että se puoli on kunnossa. Oman katsauksen mukaan siinä on eniten ominaisuuksia hintaansa nähden, että se on nyt paalupaikalla, ja eritoten koska paikallinen tuki löytyy.

    Tuota tuplasuutin asiaa täytyy katsoa kunhan palaset loksahtelee kohdallee...
     
  12. Iiro

    Iiro Gearhead

    Jatketaanpa vielä tähän vanhaan ketjuun, jossa on paljon hyvää infoa.

    Eli laskureiden mukaan oma 150hp/sylinteri vaatii E85:lla n. 1600cc suuttimet, kun käytetään 85% duty cyclenä: https://www.injectorrx.com/fuel-inj...njector-calculators/injector-size-calculator/

    Tuollaisia hyviä suuttimia ei ole (tuon kokoiset jumittavat), joten paras vaihtoehto taitaa olla nuo 2200cc "kaasusuuttimet". Mutta, mutta Finjector sanoo noista suuttimista että:" Paitsi jos käytät kaasusuuttimia (mm. EV14-2000, EV14-2200 ja EV14-1700, ID2000), silloin suuttimet irrotetaan kausiseisonnan ajaksi ja niihin laitetaan esimerkiksi parafiiniöljy sisään."
    https://www.finjector.com/fin/e85_pa_ivitys-w-1-3

    Onko kukaan näin tehnyt, vai kestävätkö suuttimet että ne ajaa bensalle kauden lopussa?
    Mitä tässä kannattaisi suuttimien osalta oikein tehdä?? Amatööri on ihan sekaisin....
     
  13. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Tuntuu kestävän kun kausiseisonnan kun käy käyttelemässä aika ajoin, että suttimien läpi virtaa polttoainetta.
     
    Iiro tykkää tästä.
  14. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Kaasusuuttimet saattaa kestää, tai ei...
    Esimerkkitapaus (2000 tai 2200).
    [​IMG]

    Tässä samanlainen ehjempänä, eli alustavasti pilaantuneena.
    [​IMG]
     
  15. Iiro

    Iiro Gearhead

    Niin, tuo ei yhtään hämmennystä vähennä. Onko tietoa miksi ja miten nuo ovat noin kärsineet?

    Jos maksaa 100€ per suutin ja niitä saa sitten paapoa etteivät hajoa talviseisonnassa, mutta hajoavat sitten kuitenkin muuten, niin ei paljon naurata....

    2 x 4 suutinta olisi tietysti mahdollisuus, 2 x 800cc per pytty, mutta tulee monimutkaisempaa ja boksista jää vähemmän lähtöjä "kaikkeen muuhun kivaan". Ja tuskin se suuttimien osalta halvemmaksi tulee....
     
  16. Eikö tuota voi ohjata niinkin, että samalla lähdölla hoitaa sylinterin molemmat suuttimet?
     
    hzemax tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Maxxecussa on valmiina ominaisuus tuplille suuttimille. Lähtöjä toki täytyy olla tarpeen mukaan. Kikkailemalla pääsisi vähemmilläkin lähdöillä vaikka ajaisi kahta sarjaa erikseen, mutta sitten voi ECUsta loppua ominaisuudet ja täytyy alkaa luovaksi.

    Mulla on 7 polttoainesuutinta slantsixissä ja Maxxecu ohjaa kaiken. 7 ohjauslinjaa tarvitsin sekventiaaliseen ohjaukseen. Säästelin toisaalla. Sytkä on hukkakipinällä.

    Näyttää siltä, ettei kaasusuuttimiin ole laitettu semmoista kumia, mikä kestää etanolia tai välttämättä edes bensaa. Kaasulla on kait omat vaatimuksensa kumin suhteen.

    Kuukkeloin EPDM ja FKM kumien kemikaalikestoja. Viinalla menisi, mutteivät kestä kaasussa. Johtopäätös: Kaasusuuttimiin on haettu jotakin erikoisempaa tilkettä.
     
  18. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Ei parempaa tietoa... ihan "normaali" käytössä (tuo sarja ei kuulemani mukaan ole ainoa).

    Tuossa polttoaine ja sen kestävyys asiassa on melkoisen monta muuttujaa, kun ei sitä seosta voi tietää.
    Siis "bensiinihän" voi jo sisältää Tolueenia 5-15% ja/tai n-Heksaania 5%.
    Sen lisäksi vaikkapa "98E5" voi sisältää maksimissaan 22% erilaisia eettereitä/etanolia/metanolia/uusiutuvia hiilivetyjä (<5%) ja tietysti minimissään tuota ym. bensiiniä 78%.

    Kukin miettii, onko kumi käyttökelpoinen materiaali...

    Kaksi suutinta ei varmastikaan hankintahinnalta ole halvempi, mutta toiminnan kannalta mielestäni melkoisesti varmempi (ja tarkoitan nyt Bosch EV14 suuttimia), vaikka niitä ohjattaisiin kahta rinnakkain.
     
  19. Akit

    Akit 2nd gear

    Entäs jos vaan laittas sellaset suuttimet mitkä kestää E85 polttoainetta. Mulla on Finjectorilta 1500cc suuttimet E85 yhteensopivat. Ei oikein isompia tällähetkellä löydy.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja painetta nostamalla jopa 1900cc. Tämmösten kanssa semmonen kertova painesäädin, millä linjapaine nousee enemmän kuin ahdot?
     

Kerro tästä muillekin!