Aluvauhtipyörän kohtalo?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jus57, 18.10.2021.

  1. jus57

    jus57 Gearhead

    https://photos.app.goo.gl/M9WjiQrwY6uRKsZ48
    Tuommonen "löytö"tuli tehtyä paikallisesta swapista. Mitäs asiantuntijat on mieltä.Suoraan käyttöön vai koneistajalle pinnan vaihtoon? Katu käyttö pääasiassa...
     
    Ässä. tykkää tästä.
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  3. aja pinta kevyesti ja kiinni. Itse käytän Weber ja Schiefer vanhoja race vauhtipyöriä. nytkin 2kpl kiinni. Sen verran isompi porauksisiin ja iskuisiin koneisiin kiinni että ei haittaa vaikka teräs/valu -pyörän verran kevyempi Alupyörä kiinni. Massaa pois koneesta.

    Ah
     
    jus57 tykkää tästä.
  4. jus57

    jus57 Gearhead

    Minulla on käytössä vastaava aluVauhtipyörä josta aikoinaan vaihdatin tuon kytkinpinnan,.
    Se oli aivan loppu ja kaveri vielä sen tasapainotti,pelittää edelleen hienosti.
    Mitäs materiaalia mahtaa tässä olla kun on aika reippaasti noita pieniä lämpöhalkeamia?
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse katselin kanssa, että omituisen näkönen pinta. Onkohan joku sintteri yms pinta.
     
  6. Jäähtyy hyvin kun on halkeillut:)
     
    MadMike tykkää tästä.
  7. Vellu71

    Vellu71 Gearhead


    Itse hioisin tuon pinnan tasaiseksi. Sorvilla tai tasohionnalla.
    Sorvatessa saattaa lähteä terä kirjoittamaan jos pinta on lasittunut.
    Nim. Kerran on niin käynyt :mad:
     
  8. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Tarkotat värinää kirjottamisella vai mitä?

    valuaihioista joskus työkseni sorvailin hydraulimoottorin jarrurumpuja, kovia olivat välillä soimaan niin ei siinä auttanu kun kasvattaa lastunvahvuutta.

    sry ot.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Samaa kuin jarrupaloissa, ei aiheuta juurikaan toimenpiteitä, aina ne tollaseksi menee kun kerran lämpeää. Voit vaikka käsin hipaista karhentaen pintaa niin että sotket ittes ja takas kiinni. Niin aikoinaan tehtiin mutkapelien kanssa lähtöjen välissä esim jarrupaloilla jos ollenkaan. Hyvä toi on.
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    voit heittää ittes seinään sorvin kera tolla ehdotuksella...ja tämäkin kommentti heitetty selvinpäin.
     
  12. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Mikä tossa meni noin tunteisiin?
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tunarointi. Saatana kun annetaan neuvoja mistä aito koneistaja kuten minä löisin livenä turpaan jos näkisin jonkun yrittävän moista, on olemassa oikeat laitteet oikeisiin hommiin. Kärkisorvi ei tähänkään ole sitä. Sillä voi sorvata vaikka vetokoukun palloja jos osaa mutta tasojen suoristamiseen se ei ole.
     
  14. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    On olemassa oikeet laitteet ja työkalut oikeisiin hommiin, ja silti harrastajat tekee niitä oikeita hommia väärillä työkaluilla. Välillä myös onnistuen. On huomattavasti hedelmällisempää kertoa miksi jotain ei pitäisi tehdä kyseisellä menetelmällä, kuin vain toivottaa hyvää päivänjatkoa samalla kun pyytää heittämään itsensä ja väärän työkalunsa seinään. Harva harrastaja on ammattilainen jokaiseen hommaan mitä tekee, niin järkevät vinkit vois olla jopa tervetulleita. Ainakin näin harrasrajafoorumilla.
    Tervesin sähkäri, jolla on sorvi ja jyrsin tallissa, harrastekaluston lisäksi :D
     
    Mika.T, jknR, Vellu71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Minä olen sorvannut weber täysalumiinisia, toki teräksiset aina tasohiomakoneella kivellä oikaissut jos nyt niitä paksuja möhkäleitä tarvii oikoa.
     
  16. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Jo on jollain herkkää.
    Ammattitaidosta en ehkä kehunut. Kerron vain mitä itse tekisin. Ja kerroin että olen joskus tehnyt virheen. Ettei muiden enään tarvitse sellaista tehdä.

    Yv:nä voin laittaa halukkaille osoitteeni jos haluavat tulla turpaan vetämään.

    P. S voisin myydä sorvini pois
     
    Mikkis tykkää tästä.
  17. jus57

    jus57 Gearhead

    Kiitokset kaikille vastauksista.Ei lämmetä enempää tän johdosta.Pikkusen hipasen pintaa puhtaaks ja käyttöön menee…
     
    Väpsy ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Mulla oli Fidanza alukiekko ja kytkin pääsi luistamaan niin pahasti että pinta oli aika ruman palaneen näköinen. Mutta koska materiaali ei ollut kulunut nimeksikään ja oli suora, otin pienen laikkakoneen käteen ja hivasin lamellilaikalla. Hyvä tuli eikä mitään ongelmia seuraavan kytkimen kanssa. Käsipelillä hionnassa ei tarvi muuta osata kuin pitää koneen liikkeessä koko ajan ja ei paina liikaa.
     

Kerro tästä muillekin!