5.9 cummins kulutus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kiivi, 1.11.2021.

  1. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Moro,
    oon tässä jutellut muiden 5.9 ja 6.7 cumminsin omistajien kanssa, heillä toi kulutus on matka-ajossa n 10-11L välissä.. vaikka onkin alla 35" rengasta ja 4" tai korkeampaa korotussarjaa.

    Itsellä matkalla auto kulutti 16.5 litraa kesällä ja nyt loppusyksyä kohden kulutus on kivunnut jo yli 19 litran. En havaitse auton vuotavan jälkien tai hajun perusteella, voiko kyseessä olla suuttimet? Auto on 2000 vuosimallia.
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Auton oman mittarin mukaan reitillä Turku- Vantaa- Alahärmä- Turku kulutus pysyi parinkympin nurkilla, auto -4x4 5,9 ja aika tuore silloin.
     
  3. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Porukka jenkkisivustoilla mainostaa että smartyn avulla pääsevät 3-korisella 5.9 cumminsilla alle 12L mixed ajolla. Tiedä sitten kun mielestäni on suuri ero kuluttaako auto 10L vaiko 20L satasella kun ajetaan matkaa.. ja kuinka paljon toi smartyllä ohjelmointi voi sitten tehon lisäyksen ohella vielä vaikuttaa koneen kulutukseen madaltavasti, melko paljon siitä on positiivista tullut luettua. Lähtökohtaisesti vain mietin että, onko normaalia että tyhjällä lavalla 2500 4x4 cummins imasee tosiaan matkassa melkein 20 litraa.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuollaiset 10 - 11L /100km kulutukset kuulostavat aika utopistisilta yli 3000kg painavalla 4 x 4 pick up:lla...sen sijaan mainitsemasi 16 - 19L/100km kuulostaa jo ihan järkeen käyvältä.

    Asia mikä vaikuttaa paljon on polttoaineen laatu...pikkuautojen mittareilla myydään täällä yleisesti kesäaikaankin jotain -5 - 15 *C tai -10 - 20*C välilaatuja ihan yleisesti, se lisää kulutusta äkkiä.
    Raskaankaluston D-mittareilta saa oikeaa kesälaatua, tosin sielläkin se alkaa olla nyt jo aika usein -10 - 20*C, mutta ainakin vielä viime viikolla oli KESÄLAATUA saatavilla Vantaalla.
    Mitä styrkempaa laatu on, sen vähemmän se antaa tehoa ja sitä suurempi kulutus on...huomaa hyvin duunissa kun yön kulutuksessa on helposti sellanen 70L eroa talvi-/kesälaadulla ihan samalla reitillä ja samalla kuormalla, päälle tulee vielä kelin aiheuttamat lisät, lunta, loskaa, vettä jne.
    Jenkit ajavat pääosin kesälaadulla, välttämättä eivät edes myy muita laatuja joissakin osavaltioissa ja lämmin ilmasto, joten ei kylmäkäynnistyksiä...helposti siellä kulutus on aivan eri luokkaa kuin täällä, en vertailisi siihen mitä siellä kuluttaa.
    Lisäksi heikäläisten mittaustapa on MPG, josta tulee helposti virheitä kun se muutetaan L/KM.
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Tuntuuko kuitenkin jerkkua löytyvän vaikka soppaa menee enempi tai savuttaako huomattavasti? Itse zekkaisin ekana moottorin ilmansuodattimen kunnon.
     
  6. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Onko kone millä syöttöpumpulla? Jos perinteisellä jakajalla niin ennakon säätö voi jumia jolloin ennakko ei suurene kun kierrokset nousee ---> löpöä palaa paljon eikä voimaa oikein ole kierroksilla.
    Tähän vaikuttaa myös jos pumppu ei saa kunnolla soppaa---> jakajapumpun kammiopaine ei nouse tarpeeksi---> ennakko ei säädy kierroksilla aikaselle, eli suodattimet tukossa tms.
     
  7. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mikä on ollut matkavauhti? Vauhdilla on oleellinen merkitys kulutukseen. Jos haluaa kulutuksen tuonne vähän reilun kympin tuntumaan, niin vauhtia ei saa olla juuri kahdeksaakymppiä enempää.

    Onko autossa ahtopainemittaria? Jos on, niin mitä se näyttää tasaisessa 80 - 90 km/h vauhdissa?
     
  8. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Rivipumpulla vei seka-ajossa tuon 16-20litraa. Salilla tulokset liioitellaan ylöspäin ja polttoaineenkulutus alakanttiin.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    -96 siis 12v rivipumppu. Renkaat luokkaa 34” ja vähän konetta piristetty. Tankatessa meni 120L ja maileja silloin mittarissa reilu 600. Laskeskelin noin 12,3L/100km. Talvella kovilla pakkasilla reilu 17L/100km. Ajosta tosin suurin osa isoa tietä 80km/h. Nyt en ole vuosiin enää niitä kulutuksia ihmetelly. En o kumminkaan isona pitäny huomioiden painon, moottorin ym.

    nii ja salilla penkissä on joskus menny 1,6 kertaa oma paino ilman hormoonia.
     
  10. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    itse olen omalla 12venasella joksus päässyt 11litraan, kun ajoin tasan 80kmh. Yleensä se oli jotain 14-15 sekalaisessa ajossa, asuntovaunun kanssa 15-18.
     
  11. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Oma Ram vei viime talvella ku jaksoin laskea 2/3maantie ajolla 11.2-11.9, eberin käyttö 40min ennen ajoa. Vauhtia maantiellä pidin noin 90km/h. Tässä normaalisti ku kylällä pyörin ja kärry välillä perässä niin 16l. Oma on vajavetoinen niin sekin vaikuttaa asiaan mutta onhan tämä vähän ruuvattu ja ajotyyli ei varmaan ole kaikeist ekoloogisin.
     
  12. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kyllä näis monesti pyöristetään kulutus rajusti alakanttiin, en tiedä huijataanko sillä itseään vai muita. Oma takaveto gen2 12v vakiona oli siinä 13-14l seka-ajos. Nyt vähä viritetty ja 33 renkaat kulutus siinä 16l...
    6.5td cevy samoilla renkailla samas ajos 20-22l.
     
  13. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Kyllä tuossa tuntuu muuten kone ihan pelittävän tehon puolesta. Savutakaan ei, mulla olis varastossa ylinmääräinen ilmansuodin, voisin koittaa vaihtaa.
     
  14. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    taitaa olla toi VP44 ihan alkuperäinen.
     
  15. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Ei oo mittaria ahdoille, matkanopeus on kyl ollut kesäajolla 100kmh ja ylikin välistä.
     
  16. Pertura

    Pertura Gearhead

    Juu, toi nopeus sitä kulutusta kasvattaa varmaan jo pari litraa verrattuna 80 vauhtiin. Ilmanvastusta on kuitenkin saman verran kuin eduskuntatalolla, soppaa menee sen voittamiseen. Mitkä perävälitykset autossa muuten on? Ne kanssa vaikuttaa, kun muutama sata rundia on eroa 3.54 ja 4.11 välillä.

    Eli jos 3.54 perillä ja 80 matkavauhdilla pääsee 12 litran matkakulutukseen, niin 4.11 perillä ja reilun satasen nopeudella 16 litraa ei ole vielä mitenkään hämmästyttävä kulutus. Mun kokemuksen ('95 12V) mukaan kesän ja talven välillä kulutuksessa on 2-3 litraa eroa. 19 litraa alkaa toki olemaan jo aika suuri kulutus, mutta saattaa mennä vielä normaalin rajoihin.
     
  17. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Oletko huomioinut renkaan isomman halkaisijan vaikutuksen kilsoihin? mittari pyörii hitaammin.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    285/75/16 renkailla eli noin 34” kummeilla siis nopeusmittari näyttäessä 80km/h tasan 80km/h myös gps mukaan minulla. Oon muutenkin eri autoilla ajellessa tarkistanu gps paljonko heittää. Voi nääs ajaa kovemmin jos mittari valehtelee alaspäin muttei saa sakkoja tolpista.

    perien välityksen lisäksi kulutukseen vaikuttaa vetotapa kun se etuakseli jarruttaa vaikkei olis edes nelikko päällä. Jenkit ottaa kuulemma usein etukardaanin pois kesäksi. Lisäksi vaikuttaa onko vakio vai 800hp. Ajotapa vaikuttaa tietysti niinku millä vaan vehkeellä ajettaessa. Ite ajelen useimmiten rajoitusten mukaan paitsi välillä kiihdytellessä tai ohitellessa nousee nopeus.
     
  19. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    80kmh 1500rpm vakio renkailla, voiko tuosta päätellä kumpi perä siellä on? Laatikko on 47RE.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, 3,54:1 perät ja vakio turbiini. Vahvistetussa ainakin Nurolan tekemässä 80km/h kierrokset on 1200-1300/min.
     

Kerro tästä muillekin!