Museokatsastuksen taso

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Inlinee, 7.11.2021.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jonkun aikaa asiaa pohtineena, kysytäänpä mitä muut asiasta miettivät.
    Jätettäköön tästä ulos sitten ne jotka on joskus museokatsastettu, ja vuosien saatossa ne on hiukka rakenneltu toisenlaisiksi, tai korjataan sitten "halpuuden" nimissä milloin milläkin purkkapatentilla.

    Otan esimerkiksi oman Buickin. Hieno auto, auto ei kaduta, mutta kerta kerran jälkeen kun tuota ropaa, niin ihan suoraan sanoen joka kerta vituttaa enempi ja enempi se, että millä helvetillä tuo on saatu museorekisteriin, kun sen jälkeen sillä ei oltu ajettu kuin 100km 5v aikana ennenkuin sen ostin, ja osat on sen näköisiä että ne on siinä ennenkin ollut kiinni.

    Listataan nyt lyhyesti kaikista selkeimmät:

    - Etuparkkien molemmat kehykset halki ( korjattu)

    - Cruise ei toimi, cruisen käyttövipu kalvolta roikkuu imarin päällä, syystä:

    - CCC Quadrajet on korvattu Carter AFB:llä, manuaaliryyppy tuotu sisälle, porattu reikä sisustaan sitä varten, orig CCC Quadrajetin johtosarjaa silvottu sivarein ( Ei taieta korjata ikinä tätä). Kaasari asennettu kunnon purkkapatentein

    - Polttoainelinja pumpulta kaasarille valehtelematta 2 metrinen viritelmä kumiletkua, eristeputkea, klemmarein kumiletkun päälle viriteltyä kudos-suojaa, "motonetin" tarvikesuodinkin saatu väliin

    - Tarvike putsari

    - Saastelaitteet ohitettu, tulpatut EGR:ät, Air pumpit..

    - Ilmastointi ei toimi, ja sisätilan puhaltimen laakeri oli niin hyvin sorvattu että kuulosti sirkkeliltä ( korjattu)

    - Tasonsäätö takana ei toimi ( korjataan)

    - Löytyy siitä näkyvää ruostettakin ( korjattu/ korjataan).

    - Maalipinnassa jälkiä, vinyylikaton alla yksi ruostekohta

    On muutakin mutta tuossa noi isoimmat mitkä pitäisi huomata.
    Ja ainut kirjallinen merkintä museointipapereissa on pieni peilaus kuskinpuolen takaovessa.

    Eihän siinä, kaikki on korjattavissa jos viitsii, ja paljon on tehtykkin jo, ja tehdään.

    Ketä palvelee päästää tälläisiä museoleimaan? Entä ketä palvelee yrittää saada tälläinen museoleimaa?
    Tällä minun mielestä vaan rapautetaan ihan itse museoautoinstanssia.

    Sanonpahan vaan sen että jos haluaa museokatsastaa autonsa, Alavuudelle kannattaa tarjota..
    Välillä tuntuu ihan itsekkin että nillitän turhasta, mutta eihän tässä enään ole mitään järkeä.

    Vaikka harrastajat niitä museokatsastaakin, ja jokaiseen pikku nyanssiin ei kukaan voi olla perehtynyt, niin aivan räikeät epäkohdat pitäisi kyllä napata jo muunkin kuin merkkiin perehtyneen harrastajan.
     
    SK-, PetriN, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Niin, eikös tässäkin tapauksessa ole ollut tarkoitus saada halpa vakuutus ja katsastusedut. Miksi muuten olisi museoitu?
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuttu asuu talossa, joka pitää säilyttää museoviraston mukaan alkuperäisenä, mutta on siinäkin talossa aika paljon sanomista.
    Sitten ihan oikeassa museossa näin aikanaan härkävaunut, istumien päälliset ihan repaleiset ja vetoaisa melkein puoliksi poikki, miten tommonen on voitu hyväksyä museoon?
    Kyllähän toki liikenneturvallisuuteen ja toimivuuteen vaikuttavat asiat pitää sitten normi määräaikaiskatsastuksissa tarkastaa ja omistajan hoitaa kuntoon.
     
    Muokattu: 7.11.2021
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Museoviraston suojeluun määrittelemästä talosta ei saa mitään etuisuuksia. Ainoastaan velvollisuuksia.
     
  5. Joskus ihmettelin tämän Swingerin museoleimaa..Itse en ainakaan iltapäivälehteen laittaisi, jos on tehnyt noita virityksiä.
     
  6. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Tämähän ei ihan pidä täysin paikkaansa.Velvollisuuksia on ja niin pitääkin olla jos suojelukohteessa asuu mutta esimerkiksi rakennukseen tehtäviin kunnostuksiin ja remontteihin voi hakea Museovirastolta avustusta.Toki avustuksen saaminen edellyttää että työt tehdään perinteisin menetelmin käyttäen materiaaleja ja tarvikkeita jotka ko.kohteeseen Museoviraston näkemyksen mukaan soveltuu.:)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Museokohtalon voi saada taloon, joka ei periaatteessa, eikä käytännössäkään tarvitse mitään erityisiä remontteja ja/tai kunnostuksia. Tulee esim koko alueen suojelun yhteydessä, kuten meillä on käynyt. Ohjeistus ulkopinnan ennalta säilömisestä saattaa sisältää vähäisiltä kuulostavia vaatimuksia säilyttää alkuperäistyyppisiä rakenneratkaisuja, kuten vanhan aikaiset puiset ikkunanpuitteet, jotka ovat paitsi pois asumismukavuudesta, niin myös sellaisina ylimääräinen energian hukka. Käytännössä nuo ovat kuitenkin ohjeita, joita voi melko vapaasti jättää noudattamatta - pyytelee sitten anteeksi, jos joku huomaa ja kertoo että ensi kerralla laitetaan sitten vanhan tyylin puukarmit takaisin - joten ei se suojelukaava niin iso ongelma ole. ”Suojelun” voi saada nuorehkokin talo. Onkohan Finlandiakötökseen muistettu hakea marmoritukiaiset? Taashan tuo on edessä…
     
    juko7 tykkää tästä.
  8. leemu

    leemu Gearhead

    Tänäpäivänä pätee aika hyvin eräältä keskustelupalstalta lukemani kommentti museotarkastuksesta.
    Aloittaja oli kiinnostunut, että minkä kuntoinen auton todella täytyy olla tullakseen hyväksytyksi.
    Eräs tiesi vastata, että "autolla ei ole mitään väliä, tärkeintä on, että tarkastaja on hyvä ystäväsi"

    Itse en anna pelkälle museostatukselle minkäänlaista arvoa, sillä se ei kerro itse autosta vielä mitään koska seula on niin harva nykyään.
     
    Gary Grand, Inlinee ja grantorino tykkäävät tästä.
  9. M.K.

    M.K. Gearhead

    Joo ei voi enää antaa mitään arvoa pelkälle museostatukselle. Hassua sekin, että ikinä ei oo hyvä, ennenmuinoin oli aivan liian tiukka seula, nyt seula puuttuu välillä kokonaan.
    Pitäis ehdottomasti saada se harrasteajoneuvo-luokka/rekisteri, ettei tarttis kaikenlaisia härveleitä väkisin museokilpiin laittaa. Vähän kyllä myös ihmetyttää toi seikka, että onko niin moni harrastaja niin tiukilla taloudellisesti, että on pakko saada vehkeet museokilpiin jotta on varaa käyttää ajoneuvoaan?
     
    Muokattu: 7.11.2021
    Vaatehuoneen Simo, Gary Grand, Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Paitsi tuosta ennen muinoin tiukka seula... joskus kolmisenkymmentä vuotta takaperin kaveri suunnitteli Dauphinen museokatsastusta ja kävi näyttämässä autoa vielä pohjamaalissa sekä hieman keskeneräisenä, niin tarkastaja oli sitä mieltä että listat paikoilleen riittää :eek:
     
  11. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Kyllä statukselle joku arvo kannattaa antaa....vaikka omaa autoa ei harmittavasti semmoiseen saakkaan syystä tai toisesta. Ei siitä museoleimasta ainakaan haittaa liene kenellekkään ollut eikä pienemmät vakuutuskulutkaan monia ihmeemmin ärsytä ja kukapa estää pudottamasta museostatusta pois ja ottamalla normaalivakuutuksen jos päivät ei tunnu piisaavan tai tekee mieli laikata,viritellä tai tuunata,siinä ei tarvita kuin puhelinsoitto tai vakuutuskonttorilla käynti niin 30päivää muuttunut esim 365 päiväksi.

    Museoajoneuvostatus ei tietty näytä maalipinnan alle eikä pohjan kukkimista tai tekniikankaan kuntoa eikä taatusti kerro kuntopuolesta mitään jos sen paperin saamisesta vuosia tai kymmeniäkin koska uusintanäyttöä ei vaadita kuin katsastusmiehen toimesta joka kyllä vaatii aikamoisia näkyviä viritelmiä jotta virkamies puuttuisi asiaan koska hän enempikin tarkistaa auton teknista toimivuutta ja turvallisuutta,ei niinkään museoinnin tasomuutoksia eikä yleensä mikään asiantuntija vanhoissa ajopeleissä vaikka virallisesti seuraakin museostatuksen säilymisen edellytyksiä.
    Kun ajat on mikä on niin pienikin asia voi olla ratkaisevaa päästä eroon tai ostaessa jos valittavana museoauto ja normaalikilpinen ostajan katsellessa vähemmän räpeltämätöntä orkkisyksilöä.

    Suurinpana ongelman pidän mr katsastusten laaduttomuuden ,taso heittää hurjasti ,joten nämä kavereilla teetetyt tai suorastaan huijaamalla paskaa suut ja silmät täyteen puhuen läpimenneet pitäisi ainakin saada karsittua pois enkä poissulkisi vaikkapa yllätysiskuja museo-organisaation puolelta normaalikatsastusten yhteydessä tai epäilevän katsastajan ottamien valokuvien perusteella tehtäviä mietintöjä jolloin kotiinkin voisi tulla vilaisemaan pikkasen etukäteen ilmoittaen...
    Joku marmattaa jotta onhan ex omistajat voineet muutella jälkikäteen miten milloinkin mutta kyllähän ostajankin täytyy jotain ymmärtää ostoksestaan ja ellei niin varmistaa,onhan tuota tietoa,kuvia ja tietäjiä,esim täällä.
    Poissuljetaannyt heti ne ruuvinkannat ,rengasmerkit tai valunumerot ym nipottamiset 100% näyttelyautotasoon pyrkimiset ja silleen maalaisjärjellä miltä kokonaisuus näyttää,onko se aikaansa kuvastava ja suurinpiirtein jees edes?
    Nythän kieroilu ,kaupallisuus ja omaneduntavoittelu tuhonneet tämän luottamukseen ja vakavamieliseen harrastamiseen perustuvan herrasmiesidean ajopäivistä ja alkuperäisyyden vaalimisesta tyystin ,sen vähänkin,valitettavasti.
     
    Muokattu: 8.11.2021
    tinareki, isalmela ja Peeaa tykkäävät tästä.
  12. leemu

    leemu Gearhead

    Tarkoitin omasta puolestani esimerkiksi sellaista tilannetta, että olisin ostamassa autoa, niin pelkkä tieto museorekisteröinnistä ennen auton tutkimista ei nosta arvoa silmissäni yhtään.
    Nimenomaan siitä syystä, että auto voi olla aivan täynnä purkkapatentteja vaikka olisi samalla viikolla hyväksytty tarkastus..
     
    Gary Grand ja Inlinee tykkäävät tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Just leimattu museoauto on omanlaisensa mahdollisuus. Joku 90 mallin pikkuauto, joka tuntuu toimivalta ja jossa on sekä mr että tuore leima, on potentiaalinen neljän vuoden käyttis vailla ajoneuvoveroja. Sen jälkeen nettiautoon tai jos ei kelpaa, stenalle.
     
  14. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Mitäs virityksiä tuossa on? Yhtäkkiä en jutun perusteella huomannut mitään huomautettavaa...o_O
     
  15. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Se ei vielä riitä että tarkastaja on hyvä kaveri, kun niitä tarkastajia pitää olla kaksi. Eli molempien pitää olla hyviä kavereita ja vielä hieman vilppiin taipuvaisia, jos hyväksyvät sääntöjenvastaisia virityksiä.
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    En mopar tietäjä ole, mutta aika vahva veikkaus että pakosarjat imusarja kaasari ja lisämittareita jotka ovat autoa uudempia.
     
  17. three hundred

    three hundred Gearhead

    Mun piti piilottaa jakajan punanen poksi -69. Rysystä…. Saiko jo -70. Kärjettömän jakajan?
     
  18. ..ja MP -aluvenakopat. Kaikki loistaa silmään ensi vilkaisulla.
     
  19. Onneksi on museokatsastustoimintaa ja onneksi tajutaan reaalitetit eikä aleta nipottamaan tai hiuksia halkomaan. Keneltä on pois tai kuka hyötyy siitä jos hyväksytään auto pienillä modifikaatioilla olevana tai hylätään jos joka nippeli ei ole 100% oikein? Tiedän maakunnissa useita esim. 50luvun autoja joissa on paljon uudemmat tekniikat, levyjarrutkin ja ovat museoleimassa. Eikä ne maalit tai kromit välttämättä ole kyllä oikein mitään tasoa, mutta onko minulta pois jos tämmöisiä on jo kauan sitten hyväksytty.... on eipä ole eikä haittaa pätkääkään.

    Kyllä 80-90luvuilla katsoin näitä pussihousukavereita kuinka he toisiltaan leimasivat (SAHK sakkia sekä leimaajat että leimattavien omistajat) semmosia miranolmaalausvehkeitä että pahaa teki. paukkupullokromia, linja-autolyyssikangasta..... ja MR kilvet vaan kiinni ja ihan varmasti on kotkauksiakin vehkeissä, mutta edelleenkin pääasia on vehkeiden arvostus ja vanhojen vehkeiden statuksen nostaminen. Todennäköisesti tämmöinen puolitekele MR kilpinenen säilyy kilvissä, ei mene niin herkästi paaliin ja joku sen voi joskus tehdä kunnollakin niin teknisesti kuin päältäkin, kun siinä on jo ne MR laput.

    Mukava kun on nykyään realistisempaa toimintaa ja äijät käyttää omia hoksottimiaan sekä sitä paljon kaivattua maalaisjärkeä.


    Aulis
     
    Ässä. ja Turnn tykkäävät tästä.
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Osa tarkastajista ei välitä edes piilotella virheitään. Eräässä PKS kehyskunnassa, alan autoja ahkeraan välittävässä liikkeessä oli myynnissä -50 moppe, museokatsastettuna. Kiinnostuin autosta ja kyselin lisätietoja mm ilmoitetusta moottorikoosta josnka arvelin olevan väärä. Kyseisen kokoista konetta kun oli tarjolla moottorityypissä joka esiteltiin vasta myöhemmin Moparin mallistoon.
    Moottori oli kyllä vaihdettu uudempaan ja suurempaan eikä tarkastajilta sitä oltu salailtu. Tarkastaja oli jopa merkinnyt moottorin vaihdon tarkastustodistukseen...
     

Kerro tästä muillekin!