Museokatsastuksen taso

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Inlinee, 7.11.2021.

  1. three hundred

    three hundred Gearhead

    Käsittääkseni turvallisuuteen vedoten esim. Jarrut saa päivittää esim. Levyihin ja esim. Sähkö järjestelmän 12V viitaten valojen tehoon.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  2. Cam69

    Cam69 2nd gear

    'En mopar tietäjä ole, mutta aika vahva veikkaus että pakosarjat imusarja kaasari ja lisämittareita jotka ovat autoa uudempia.'

    Tuo Dartihan on kuvista katsoen hieno, ja missä on sanottu, että museoautoon ei saisi mitään alkuperäisosaa vaihtaa?! Totta kai saa ja hyvä niin. Itse kysyin museotarkastajan mielipidettä esim peltisarjoista ja vastaus oli: ei mitään ongelmaa. Aikakauden varuste, niin kuin tollaset lisämittarit yms. Hyväksyttävän auton (laitteen) pitää olla ajan hengen mukainen, näin sanoi ja tuo on minusta oikein. Tarkoittaa toki, että esim 20'' valssit, ruiskukoneet ja tämmöset ei kuulu noihin vanhempiin museoautoihin.
     
    Ässä., Turnn, three hundred ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tuskinpa koko museoajoneuvoluokkaa olisi ollenkaan ellei tällä saavutettaisi ajoneuvon käyttöön liittyvien maksujen huomattavaa säästöä, ei ajoneuvoveroa, katsastus 4 vuoden välein, naurettavan halpa museoajoneuvovakuutus. Museorekisteröinti kannattaa tehdä vaikka olisi kuinka väärän mallinen laite, säästät heti satasia. Myös kaksipyöräpuolella näkee erittäin kirjavaa museoajoneuvoksi rekisteröityä tekelettä.
     
  4. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Juurikin näin!
     
    juko7 tykkää tästä.
  5. Akit

    Akit 2nd gear

    Museoajneuvon vakuutuksen halpuudesta en tiedä. Meillä museo auton vakuutus koko vuodelta (kun ei saa osavuodeks) maksaa enemmän, kun normi vakuutus 6kk täysillä bonuksilla. En toki tiedä miten muilla?
    Katsastuksesta säästöä n.30€. Käyttömaksusta toki kertyy säästöä, mutta sitäkin harrastelaitteissa maksetaan yleensä vain osa vuotta.
    Eiköhän se säästö mennyt melko vähäiseksi, kun täydet bonukset saa kaikkiin menopeleihin.
    Meillä museo säästää n.100€/v=tankillinen bensaa:D
     
  6. SAHK;n esitteestä:

    Museoajoneuvon on oltava:
    • yleisilmeeltään alkuperäinen ja ryhdikäs
    • alustaltaan, sisätiloiltaan ja ulkopinnoiltaan puhdas
    • maalipinnaltaan hyvä ja peltiosistaan ehyt ja ruosteeton
    • kromiosiltaan siisti ja ehjä
    Aikakauden mukaiset lisävarusteet hyväksytään, kuten turvavyöt. Kuitenkin poikkeuksien osalta harkintavalta on tarkastajilla. Päävirtakatkaisijan lisäämistä turvatekijänä suositellaan. Koska kysymyksessä on myös kulttuuriperinnön tallennus, olisi hyvä, jos ajoneuvosta on tiedossa sen historiaa, kuten edelliset omistajat tai missä käytössä se on ollut.
     
  7. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Tuntematta yhtää em. Dartia enempää, onkos tossa yllämainitussa listassa jotakin kohtia mitkä ei todeudu?
     
    Peeaa tykkää tästä.
  8. No se yleisilmeeltään alkuperäinen on katsojan silmässä. Ainkaan venttilkopat ei ole mitenkään ajanmukaisia lisävarusteita, kun Mopar Perfomamce brändikin tulee vasta 1987.

    Kaasutin näyttää joltain Holleylta jne. Noi Autometerin lisämittarit ei ole varmaan edes nähnyt 1900-lukua.

    Tässä on vielä Autohistoriallusen seuran lista:

    Museoajoneuvon tarkastusvaatimukset
    - ajoneuvon asiapaperit ja tekniset tiedot tarvitaan

    - valmistusnumero ja moottorin numero on oltava nähtävissä

    - ajoneuvon tulee olla puhdas ulko- ja sisäpuolelta,
    moottori- ja tavaratilasta sekä alustaltaan

    - maalipinnoiltaan siisti ja peltiosaltaan kuhmuton

    - kromiosat hyvät ja täydelliset

    - sisusta alkuperäinen tai alkuperäisen kaltainen ehjä ja siisti

    - moottori alkuperäinen tai vastaava

    - kokonaisuus tulee olla ryhdikäs ja hyvä


    Joitakin pieniä poikkeuksia voidaan hyväksyä, ellei alkuperäisosia
    ole mahdollista saada. Hyväksyä voidaan myös liikenneturvallisuutta
    lisääviä varusteita, kuten peilejä, vilkkuja yms. sekä valmistusajan mukaisia lisävarusteita.
     
    three hundred tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Museokatsastuspoliisi!
     
    Turnn tykkää tästä.
  10. Pitää heti tehdä ehdotus tuonne parlamenttiin, että museokatsastukset pitää lopettaa. Suomen museoautoista yli puolet on enemmän tai vähemmän sinnepäin tehtyjä. Vetoan vielä siihenkin että kaikille pitää olla sama mahdollisuus olla saamatta autoa museoleimaan
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kaverini museorekkasi viime vuonna -90 Chevyn pick- upin, oli aika tarkka syyni, mm. koneen valmistenumero piti kaivaa kännykkäkameran kanssa lohkon takapäästä jne., mutta jos nuo lepsuilisivat oikein törkeästi, niin kohta kaikissa 90 luvun autoissa olisimuseostatus.
     
  12. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Joo...ei niitä nyt NIIN tarkasti syynätä jotta selvitetään milloin mopar performance nimike tuli markkinoille tai millä fontilla teksti minäkin vuonna kirjoitettiin mutta alu kuin kromikopat yleisesti kuului ajankuvaan kuin tarvikevanteetkin,ei niistäkään klassikkovalsseista valmistusnumeroa etsitä ajankohdan määrittämiseksi ovatko aidot vai uustuotantoa...kaasarit sama juttu ja kuuluu normaaliin elämään jos ajopeli ollut käytössäkin.

    Tarvikemittarit,jos analoogiset +tyylillisesti klassiset niin lienee riittävä osoitus asianharrastuksesta mutta kun mennään trailer queen tasolle niin tokihan ilmatkin pitää renkaissa olla mieluusti ehtaa vintagea ja auto pesemätön ettei orkkispölyt pyyhkiydy löytöhetkestä missä lie 40v maatunutkin puhumattakaan että duunareiden liitujäljet katoaisi katastrofaalisessa ylimaalauksessa kun nehän tarvii kopioida äärettömän tarkasti ja etsiä maailmalta samaa NOS liituakin...;) ja mieluusti sama duunarikin liidun varteen vaikka pyörätuolissa vanhainkodista.

    Tälle linjalle kun mennään niin ei perhana museoajoneuvot pyöri jaloissa,saa kadehtia kun tason tietää millä leima heltiää ja siinä vaiheessa maallikkotarkastajat nykyiseltä "merkki kuin merkki"linjalta tarvii myös lähettää pitkiin täyspäiväisiin tyyriisiin koulutuksiin maailmalle erikoistumaan oman merkin nippelitietoon, numero sekä värikoodeihin sekä pukata paluulennolle kymmeniä kiloja gurukirjoja mukaan mistä tarkistaa paikanpäällä jos epäilyttää onko Kartsan Valiantissa oikeanmoinen ruuvi pakoputken kannattimessa,180B Datsunissa ikinä käytetty moista relettä laturissa tai onko Hanskin Pyhimyksen vaihteisto tai moottorikaan sittenkään orkkis tai edes yksilön valmistusaikaan numeroiltaan passeli vai huijataanko eli auto onkin joku feikki!
    Museoajoneuvotarkastajia ei taatusti helpolla tuolloin kuseteta jutuilla eikä selkäätaputteluin!
    Kuulostaako hienolta ja tavoittelemisen arvoiselta museoharrastamiselta?

    Siinä ollaan kyllä oikeassa että ylivoimainen enemmistö tavoittelee vain ja ainoastaan etuja,koittavat kepillä jäätä hyvinkin härskein vedätyksin ja osa mennee läpikin kuten huomattu...
    Katsastusten yhteyteen yllätysiskuja,katsurit voisi myös napsia kuvia vuosikatsastuksissa jos epäilyttää ja lähettää tutkittavaksi SAHKiin josta tarkastaja voisi tulla pimputtamaan ovikelloa ja haluta vähän vilaista jos epäselvyyttä...
    Eihän katsastusmies tiedä yhtään missä ilmiasussa auto on tarkistettu aikoinaan joten valvojana olo mahdoton jobi varsinkaan jos ja kun ei asiantuntija heistä monikaan vanhoissa autoissa milläänmuotoa.
    Nythän koko touhu menee vain herrasmies-sopimuksella käytännössä ja herrasmiehet vähissä tälläkin saralla,oma etu etunenässä koska museoajoneuvot saanee vielä hengähdysaikaa perinteisiin verrattuna tovin,muille tulee hätä kohta.
     
    Muokattu: 9.11.2021
    Zejk1, maxvo2 ja Peeaa tykkäävät tästä.
  13. matti R

    matti R 3rd gear

    Minusta suurin ongelma on että tarkastuksissa ei ole yhtenäistä linjaa.
     
    Catiska, Inlinee ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  14. leemu

    leemu Gearhead

    Nimenomaan.
    Ja kun tässä nyt mennään taas ääripäihin jne. niin ei se minun mielestäni ainakaan ole itse tarkoitus, että vahdataan niitä pakoputken pultteja tms. vaan josko edes pystyttäisiin noudattamaan pussihousuklubin ihan itse määrittelemiä sääntöjä.
    Nyt tilanne on sellainen, että valkkaamalla sopivat tarkastajat saa museotarkastuksesta läpi autoja esimerkiksi selkeästi rikkinäisillä osilla ja ruostevaivaisena tai vaikka täysin vääränlaisella tekniikalla.

    Alkuperäinen ideahan käsittääkseni ei ole maksujen helpotus, vaan tarkoitus on ollut saada säilymään entisaikojen kulupelejä sellaisena kuin ne ovat aikanaan käytössä olleet ja siitä on sitten "palkkiona" saanut helpotuksen vuotuisiin maksuihin. Sitä voi jokainen tykönään miettiä minkälainen kulttuurihistoriallinen arvo on autolla jossa on esimerkiksi uudemman mallinen moottori jonka voi asioista tietävä todeta jo ulkonäöltä. Siinähän tietämätön sivustakatsoja saa aivan väärän kuvan minkälainen laitteen kuuluisi olla;)

    Ongelmasta tietysti päästäisiin helposti kun muutetaan museorekisteri harrasteajoneuvoluokaksi johon voi halutessaan liittää autonsa iän salliessa. Pussihousuklubi on ideasta vamasti innoissaan:poff:
     
    Inlinee, Turbiini ja juko7 tykkäävät tästä.
  15. dean66

    dean66 Gearhead

    Yksi kohtalaisen iso ongelma on myös se, että tarkastuksia tekeviä instansseja on lukematon määrä ja asioita tarkkaileva Traficom ei ole lainkaan kiinnostunut. Tai ehkä asiallisempaa sanoa, että on tähdellisempiäkin asioita tutkailtavana. Tarkastustoiminnan aloittamiseen riittää valtakunnallisesti toimiva ry ja tuohon valtakunnallisuuteen riittää kirjaus siitä yhdistyksen säännöissä.
    Harrasteajoneuvoluokkaa haaveilevat saavat haaveilla sitä lopun ikänsä. Ei tule koskaan.
    Itse kannattaisin ns. Ruotsin mallia. Autolla ikää riittävästi, niin jopa on helppo niitä kerätä talliinsa ja ajella silloin tällöin ja pitää omatoimisesti liikennekunnossa. 'vot.
     
    three hundred tykkää tästä.
  16. M.K.

    M.K. Gearhead

    Nyt aletaan olla asian ytimessä. Varsinkin nimim. leemun kanssa käytännössä täysin samaa mieltä.
     
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    :D:D Juu ja Martin Dartin seiskavartti! Siinä on kopan pultit niklattu, vaikka pitäisi olla mustaa rautaa. Martin kanssa ei sitten todelliset pussihousut lähde letkaan. Väärin rakennettu Dartti… Ja Martti ajakoon yksin kahville ja hävetköön.

    Martti kun ei ressukka edes tiedä montako släntti Darttia rattikarahkalla on maalattu valkoiseksi. Ei ole Martti kunnon harrastaja, ei…
     
    Peeaa, viri-viri, Slant Sickness ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Ai tämä tulkinta on näin väljä? Eli jos olisi kuvitteelisen 1970 vuoden Camaron ja pikkulohkon päällä olisi tällaiset venakopat:

    [​IMG]
    Niin se olisi ihan ok?
     
    three hundred tykkää tästä.
  19. leemu

    leemu Gearhead

    Ei pitäisi olla, mutta kuten todettua, tarkastajat eivät myökään ole ammattilaisia jotka tuntisivat kaikkien autojen yksityiskohdat.
    Homma nojaa suomalaisittain erikoisen paljon omistajan rehellisyyteen.

    Onhan toisaalta myös tapauksia joissa auto on reputtanut museotarkastuksessa esimerkiksi vääränlaisten sähköjohtojen takia. Sitten heti perään tarkastaja on kysynyt, että "mitähän tällainen mr-kilpiin kelpaamaton auto mahtaisi maksaa":odeek:

    Myöskään asia ei ole niin suoraviivainen, että kaikissa autoissa kelpaisi samat asiat.
    Esimerkiksi kuplavolkkarinhan pystyy vaikka kokoamaan täysin uustuotanto-osista ja jokaisen osan varmaan löytää alkuperäisenäkin kohtuullisin toimin joten sellaisessa ei katsota kovin helposti puutoksia läpi sormien, kun taas vaikkapa -20 luvun Oaklandiin ei varmaan saa mitään suoraan kaupasta eikä oikein muualtakaan joten sellaisen kohdalla seula on huomattavasti harvempi.
     
  20. viri-viri

    viri-viri 3rd gear

    Uskon ja toivon että tarkastajat käyttää ihan perustervettä maalaisjärkeä, ainakin omaan silmään nuo Dartin venakopat ovat ajan henkeen soveltuvat vaikka myöhempää jälkituotantoa ovatkin...
     
    Peeaa tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!