Alustava tapahtumakalenteri 2022

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 3.11.2021.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos heität 450hp/tonni painosuhteen laskuriin niin se tajoaa 10.xx aikoja... käsilaatikko antaa heti turpaan sekunnin. Puhelimen GPS kun ei ole luotettava sillä saanut jonkun 13.8 kadulla...
    (205 kiina kumeilla jotka on paistettu 2007).

    Joka tapauksessa hoosierin slicksejä en ole pahemmin nähnyt kuukauden sisään kellään katuliikenteessä... joten ne ei kelpaa katurenkaiksi. Niillähän sais mitä mainion 1/8 ajan..... vielä kun vaihtais automaatin ja perävälityksen joksikin 4.8:1 tms..... nykyisillä välityksillä kun dynossa otti ~280km mittariin iloisesti rajottajaa vasten.
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei nyt tähän sinänsä liity, mut muistan yhen silmäätekevän Motoparkissa kovaan ääneen selittävän hemiautostaan joka kulki normirenkailla 14.2 aikoja, et "se sutii lähdöstä maaliin, jos ois sliksit ni se menis kymppejä". No lainattiin sille sit sliksit. Aika? 14.4. Ei sutinu enää.

    Mul toistaseks paras aika manuaalilla, neljä satkuu viel eroo automaattiin, enkä osannut sil manuaalil ajaa.

    Joskus ajelin vehkeellä mis oli kutakuinkin Vermillionin mainitsema tehopainosuhde ja painoa 1600, välitykset niin et kulki sen 280 ja renkaina vanhat 205/75-15 BF Goodrich lifesaver valkosivut, Porin lentokentällä. Alustana eksoottiset lehtijouset ilman mitään lisätuentoja.

    Se meni niil 60 jalkaa karvan alle 2 sekuntia, ja varttimailin 11.60. Oli siin pientä hakemista, dominaattori oli aika aggressiivinen polkimella säädettäväks, mut päivän huonoin oli 12.4. Tost parhaasta lähti 1.1 sekuntia katuslikseillä sillä kombinaatiolla. Välitys sellaseks et rupes olee rundit tapissa vartilla, ja kas, taas lähti 0.1 sekuntia.

    Silloin ku ne katurenkaat oli uudet, ni autos oli ehkä 450-500 heppaa, ja se kulki 12.1, 1.93 60 jalkaa ja sil pysty vetää joka lähdön kymmenyksen sisään. Oisko ollu yheksän vuotta tos välissä. Kaasarina 750 vacuumiholley, mikä anto pehmeydellään alkua kivasti anteeks.

    Olin ihan vakuuttunut et isompitehosella motilla niil renkailla pääsee kympin puolelle, mut oli sen verta toivottoman tuntusta et yritys jäi yhteen kertaan. Vauhtii oli kyl 30 km/t lisää.

    Kadullakaan en ajanut normirenkailla, en käyttäny Hoosiereja vaan M/T ET Streettejä tai vastaavia radialeja. Ei mitään ongelmia katuajelussa, leimallakin kävin samoilla renkailla. Se mist ne olis voinut sanoa oli toki rättirenkaiden kans sekarengastuksesta, mut eivät kai tajunneet.
     
    three hundred tykkää tästä.
  3. pile

    pile Gearhead

    Tuntuu että tää koko Drag Race alkaa menemään näille puoli matkoille.
    Itse olen kumminkin 1/4 mil kannalla.
    vanha mies kun alkaan oleman niin kaikki tapahtuu tuos 1/8 mil katkalla niin nopeaan että ei kerke mukaan. Vähän niin kuin silloin kun pääsi ekan kerran pi...un päälle niin kaikki oli ohi ennenkuin huomasikaan.
     
    Vermilion, jknR, Fuselage ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Paljonko oli loppunopeus? Vai onko yhtään kertaa käyty vielä kelloja vastaaan ajamassa? Mulla ei kyllä renkailla oo saatu eroa kuin puolisen sekuntia, siis m+s vs MT kumit.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kahdeksasosa maili on mun suosikki. Loppumatka on semmosta joutavaa körötttelyä.
     
  6. On se vaan mukava yrittää parantaa toisen 200m kiihtyvyyttä, vaikka sillä ei niin mahdottomia enää tapahdu meikäläisten vehkeillä, mutta jos ajaa 1/8mailin ja loppunopeus on ihan toyota mark II lukemia jotain 175-180kmh ja jos saa ajaa koko matkan ja saa vähän lisää annettua ahtoa, kaasua,... mitä vaan ja loppunopeus +220kmh. Ei se nopeus, vaan se että voi yrittää jotain oppia ja tehdä jotain kehityshommia. Siinä varttimaili on kyllä mielenkiintoinen. Toki jos on aina vehkeet 101% tikissä ja säädöissä, sitten ei tarvi kuin poltella norttia toinen puolikas ja voi olla ankeaa. Katsojille varmaan tosi ankeaa katsoa 400m vetoja, onhan se pitkästyttävää jos auto maleksii jopa 10sek radalla. Hidastempoinen laji....hahaa

    meikäläinenkin jos vaihtaisi katurenkaat , lähtörundit vähätehoisessa 407ssa 5500rpm, taitaisi istua siinä kuin tikku paskassa. Kyllä renkailla on suuri merkitys ja jos olisi rätti katusliksit ero liimaamattomalla näihin radial katuslikseihin on valtava myöskin.

    TD:ssä on kyllä 1/8"maili ihan näyttävää ja loppunopeudetkin heidän tehoillaan ihan viihdyttävällä tasolla.
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Sotken soppaa, eikö se 1000ft ois sopivampi jos nopeudet nousee liikaa? Sitä vissiin osa ajaa USA:ssa?
    Kaverille GPS mittari puhelimeen ja tyhjälle tiepätkälle testamaan. Siihen se on jääny. Pari kertaa Vesivemaalla ollu katselemassa, mutta takapäänstefa tiputtelee öljyä ja kypärää ei jaksa raahata niin eipä ole tullut ajettua. 250 ottaa tiellä kivasti kovempaa ei kantti riittänny kadulla... ja dynossa ajettu vitosella 280 jolloin rajoitin pamahtaa naamalle 6150rpm alueella. Korkeammalle ois ollu tarkoitus laittaa rajoitin, sisuskalut pitäis kestää mutta huipputeho tuli 5700rpm niin turha sitä kierrättää enempää... Jos menis uudestaan ensikesä AMW-dynoon martikaiselle ehkä saa vähän lisää kiertävyyttä kun pakopaineet pitäis olla pienemmät. (Kun nosti ahtoja, vanhalla kokoonpanolla 0.3 bar niin huipputeho kierroalue tippui 200rpm..., kertoo siitä että pakopuoli ahdistaa, tehoa kyl tuli lisää ihan ok.)
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Täs ehkä on yks osa näit ongelmia. Selkeitä mielipiteitä ajomatkoista sun muista esittävät ihmiset jotka eivät ole ajaneet edes sillä matkalla minkä lyhentämistä ovat vastaan. Eivätkä todennäköisesti aja. Mut voisivat ajaa jos..., jos..., jos... Viel ei olla päästy edes letkuihin, tai siihen et motis ei saa olla glykolia, turvavarusteista puhumattakaan. Tuokaa ne katiskat radalle, ajakaa niillä ja sit keskustellaan siit et miten pitäis ajaa ja mikä olis hyvä ja olikse tai tää ny sit niin paskaa.
     
    SasaK, Volvo_5.7, kuula ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on 3 Malmin katsastustarraa tältä vuodelta ja yksi kisanumerotarra
    Hyvinkäältä!
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ja mul ei varmaan yhtään, kummastkaan! Tai ehkä Malmilt yks, mut Hyvinkään varpäivän aikaan Virossa. Se muuten on yks vaihtoehto myös jos tuntuu et ei täällä saa tarpeeks itteään toteuttaa.
    Muisti palailee pätkittäin, Cordobal ainaki Malmilla yhes, saatoin olla vallullakin.
     
  11. Akit

    Akit 2nd gear

    Totuus taitaa kuitenkin olla se et ne ketä haluaa ajaa/ajaa niin ovat viivalla oli sit matka mikä tahansa ja muut sit spekuloi kumpi parempi:rolleyes:
     
    MIAMIDRAGRACING tykkää tästä.
  12. GBS

    GBS 2nd gear

    Kyllähän tuos jos noi kaikki toteutuu ja Kiikala, Hyvinkää, Motopark, Kauhava, Kalajoki ym. Niin onhan sekin jotain. Iso kiitos jo etukäteen niille ketkä jaksaa vuodesta toiseen näitä puuhaa. Itse olin puolikasta vastaan mutta muutamia tullut ajeltua niin ihan yhtä mageeta sekin on. Ja entisellä 10sek/ cruisingautolla ei oikein mitään tapahtunut 150m jälkeen muutenkaan. Viimeiset 250m oli sellasta et vaihto vaan kolmoselle ja ihmetteli et onks kaasu varmasti pohjas.
     
    MIAMIDRAGRACING tykkää tästä.
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Juu, toimitsijat ja tapahtumajärjestäjät ansaitsevat kyllä kaiken saatavilla olevan arvostuksen.
     
    mikke20, supo, Araldite73 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Outoja autoja jos ei tarvi vaihtaa vaihteista ja kulkee aivan suoraan.... Tässä hyvää kuvaa sisältä, koko matkan jotakin tekemistä...

     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Suomessa on niin hyviä kuskeja ja auton rakentajia. Ettei tarvitse kuin viivalla laittaa D sisään ja ajella 7-10sekunnin aikoja rööki huulessa, kahvikuppi toisessa kädessä samalla kännykästä pornoa selatessa....
     
    Vermilion ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Radiokanavia on kyllä tullut selattua. Tosin mulla menee matkaan huomattavasti yli 10 sekuntia.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No kyllähän se tolla loppunopeudella kaseja menee!
     
  18. GBS

    GBS 2nd gear

    Ihan D.llä ei sillä voinu kun oli manuaalikoneisto. Lähdössä ois ehkä kaffet tullu rinnuksille mutta kakkoselle vaihdon jälkeen ei.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    PG:llä kyl tarvii sitä vaihtohetkee odottaa. Ei se ihan yllättäen tule. Meil se kakkoselle heitto on siin jossain 150 korvilla. Ero jo kolmevaihteiseen on ihan selkee. 5 vaihteisel 10 sekan autolla saa heitellä epämmärsillä kytkimillä sit jo ihan tosissaan.
     
    three hundred tykkää tästä.
  20. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Kausikortti tulee ilmeisesti myyntiin 26.11 mennessä.
    Sen verran hyvin suunniteltu tapahtumia kaudelle 2022 että kausikortti ehdoton hankinta.
     
    Rami_Vaan ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!