Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Niinhän se on, kaikki on niin suhteellista. Mulla oli aikaisemmin Porsche Panamera hybrid (625 hp) ja 98 oktaanista meni 9,2 litraa/100 km. Nyt on saman teholuokan Taycan ja nyt puolen vuoden aikana on sähköä kulutettu/ maksettu vähemmän kuin ennen meni bensaan kuukaudessa. Mun ajoon sähköauto on ihan sopiva, sillä sekalaista ajoa tulee keskimäärin 150-200 km/päivä.
     
    Muokattu: 7.12.2021
    Kruunusaari, isalmela ja Catiska tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tästä saa haluava hyvän laskutehtävän. Itse laskeskelin oletuksella että HSL saa pelkkää kivihiilisähköä ja että lämpövoimala muuntaa hiilen 40% hyötysuhteella sähköksi (3,2kWh/kg) ja että bensa on keskimäärin bentseeniä (C6H6) ja päädyin siihen, jotta bensa-auto saa kuluttaa noin 14 litraa satasella tuottaakseen saman CO2 määrän per yksi matkustaja. Siis että autossa on yksi ja ratikassa ne, mitä siellä keskimäärin on.

    Ratikat on vanhaa tekniikkaa. Ne ei regeneroi jarrutuksissa mitään talteen.
     
  3. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Jos ratikan matkustajamäärät lasketaan vain lippunsa leimanneista, niin aika varmasti saadaan ratikat näyttämään aika huonolta matkustusmuodolta. Väittäisinpä, että jos kaikki matkustajat lasketaan niin aika nopeasti muuttuu jo ympäristöystävälliseksi. Kun raiteillahan ei lippuja maksella ja onhan meidän kansanedustajatkin saaneet ratikassa pummilla matkustamisesta sakkoja.
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Type 2 latausta en käytä kuin kotona ja hotelleissa. Kauppareissullakaan en ilmaiseen sellaiseen viitsi piuhaa laittaa.
    Tavallisia 50kW pikalataureita en myöskään juurikaan käytä, matkalataus hoituu suurteholatauksella paljon sujuvammin ja yleensä myös edullisemmin.

    En muista olenko koskaan nähnyt kenenkään lataavan type 2 laitteesta huoltoasemalla. Niiden rakentaminen sinne muuten kuin hätävaraksi on turhaa. Ja nykyiset latausoperaattoritkin ovat tämän tajunneet, suurteholatureita tulee kuin sieniä sateella.
     
  5. -late-

    -late- Gearhead

    Ootko harkinnu hankkivas viiden tonnin käyttiksen? Mä en oo harkinnu Taycania (vaikka kiinnostava auto onkin). Ootko näytelly Taycania naapureille? Ja vedätkö päivystyskeikkaa lappiin jäähalli perässä? Pelastatko maailman? Ja onko näitä sulta jo kyselty?
    On varmaankin kun nämä niin usein esille tulee o_O

    Noita Type2/Chademo-juttuja duunattiin aluks varmaan hinnan/helppouden takia, eikä kykeneviä autojakaan juuri ollut (pl. Tesla). Nyt tilanne on toinen ja ovatkin mielestäni käytännössä turhia lähialueella paikoissa joissa ei paria tuntia enempää viivytä. Matkan teossa pääosin turhia. Toki mun matkan varren laturi voi jollekin olla vaikka uimahallin laturi.

    Jos me ladataan muualla kuin kotona tai töissä niin se on enintään 50kW. Lähinnä siksi ettei auto kykene enempään eikä siten tuu hintaylläreitä kuukauden laskutusvälillä. Mä kun en jaksa näpytellä niitä latauspaikkoja. Reissuun ei meidän autolla voi lähtee kun ei sen range riitä kuin lähialuepörräilyyn. Siinä määrin eri tavoin autoilemme kuin @Catiska tai @hot1930
     
    Kalja imuri ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Niin, tätä juuri tarkoitan että huolella joutuu valitsemaan kusipaikat nykyään, sen verran vähän oli teholatureita ihan perus Lpr-Kuusamo välillä. Mut ehkä kuskin rakko ja auton akku synkronoituu jossain vaiheessa?
    Kaverin kanssa juttelin noista teholatureista ja ei niitä tosiaan ole tulossa ihan joka kolkkaan, ei nimittäin riitä syrjäseuduilla muuntajissa paukut, eikä oikein joka paikassa kaupungeissakaan. Joten kallista touhua tulee olemaan liikenteen sähköistäminen.
     
    Muokattu: 8.12.2021
  7. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Tässä vastaukset kysymyksiin:
    - En ole harkinnut 5000,- käyttistä.
    - Meidän autohallissa on useita AMG-Mersuja, Porscheja, Ferrareita (5 kpl), ja ainakin yksi Lamborghini sekä Bentley GT, joten eipä ne naapurit yhdestä Taycanista mieltään pahoita.
    - En ole koskaan käynyt lapissa, eikä ole suunnitelmissa mennä.
    - En pelasta maailmaa, eikä se kyllä ole mulle ollut auton hankinnassa mikään kriteeri.
    - Eipä ole kyselty, mutta kertahan se on ensimmäinenkin ;)

    Lisään tähän vielä (vaikkei sitä kysytty), ettei sähköauton omistaminen ole mulle mikään uskonto. Ostan omat autot ja muut romut mieltymyksieni mukaan, eikä se ole muilta pois.
    PEACE !
     
    Muokattu: 8.12.2021
    Kruunusaari, isalmela ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  8. -late-

    -late- Gearhead

    @hot1930 kiitos vastauksista. Vaikka vähän huulella heitinkin niin jotenkin arvasin jotain tällaista tulevan. Ja hyvä niin, ei tässä yhden totuuden perässä olla. Toiset haluaa ja toiset ei halua ajaa viiden, sadan tai kahden sadan tonnin autoilla.

    Liikenteen sähköistäminen on kaikkinensa hitokseen monitahoinen juttu. Mun sähköautoilullakaan ei ole mitään tekemistä Lapin, naapureiden tai maailman pelastamisen kanssa. Eikä sitä ole suoraan kysytty, mut usein palstoilla niihin viitataan.
     
    Muokattu: 8.12.2021
    hot1930 tykkää tästä.
  9. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kannataa huomioida että nämä pari kolme veijaria saattaapi naureskella partohinsa ja huudattaa herkkänahkaisimpia patriootteja edes oikeasti omistamatta minkäänmoista sähköautoa;)
    Yhtä lailla minä voin teille Porche ja Teslajuttuja heitellä hatusta vetäen ja läpi menee suojauksen....
    Toisekseen:moniko on valmis myöntämään että löi kätensä...piip..edes perinteisissä autokaupoissa?
    Minä kyllä voin ja huonoja kauppoja on tullut tehtyä,ehkä niistä sitten oppi jotain...todennäköisesti ei.

    Naapurin mies on ollut ikänsä autokauppias isossa autoliikkeessä jossa toki myydään uusia kuin käytettyjä ja merkkikirjo laaja kuten nykyään tahtoo olla että semmosta 5+ merkkiä per pulju edustetaan.
    Toki käyttää myös firman koeajokalustoa omiin ajoihinsa tarvittaessa ja mielenkiinnosta että pysyy ajan hermoilla ja tietää mitä myy+puhuu muutakin kuin esitetietoja.

    Toimittaa myyjänä autoja liikkeestä ympäri Suomen ajamalla ja pitkiäkin matkoja olosuhteista riippumatta kesää talvea.
    Nettiaikanahan se on tämmöistä automyyjilläkin että kaupat auto pihaan toimitettuna vaihtoehtokin löytyy.

    Ei kuulemma ikinä hänen aikanaan sähköautoa henkilökohtaiseksi autoksi ,täysin keskeneräinen tuote huolettomaan autoiluun tottuneelle eikä kylmään valopakko Suomeen kuin harvoille ja valituille ok valinta.


    Moiseksi muodikkaaksi autoilumuodoksi ei täällä niin monella varaa vaan käyttöautoa hakevat persuksiensa alle,siellä etelässä enempikin tuota irtorahaa jota voi käyttää leväperäisemmin kun palvelutkin nenän alla.

    Pakkasella toimintasäde onneton ja akkuvikojakin on.....mutta näistähän ei huudella.

    Tämä sähkön hintakehitys muuttaa kovasti laskelmia koko ajan jos ajamalla isoja km joku oikeasti hakee sähkiksellä perinteisiin säästöä .
    Monet ei kuulemma ymmärrä liikkeeseen tullessaan mitä he ovat ostamassa ollen ihan latausjutuista lähtien auki onko heillä edes missä lataa,nähty muillakin ja mainoksissa riittää ostoperusteeksi.
    Siinä kun tovin asiakkaiden kanssa keskusteltu ja kyselty tarpeistaan niin usein päädytään perinteisempään uuteen.

    Tämä toki hänen käsitys ja mielipiteensä mutta osti itse vielä uuden,ison ja tyyriin edustamansa diesel kevythybridin kun ilman hybridilisää ei enää mallistossa saatavissa.

    Tällä pitäisi sitten ajaa pitkään periaatteella tehty autokauppa.

    Hienohan tuo autonsa toki on,pikkasen mietitittiin että kun ei oo edes starttimoottoria enää ja automaatti niin mites jos virta loppuu tai kuka tuon korjaa tulevaisuudessa,painajaismainen näky edes ajatella remontteja kun on todella ahdasta ja tiivistettyä kaikenpeittävän muovin alla.
    Liekö veivi lisävaruste kuten reikäkin "talvipakettiin" siinä kun säteilylämmitin talven tappajaksi pakkasiin.
    Nykydieselithän tunnetusti hurjan lämpimiä webastotta.


    Ei käynyt muuten kateeksi yhtään koska mulla on oikein hyvä mulle sopiva pakettiauto,vaan lähinnä kylmät väreet meni kun mietti moisen ostokuluja ja ylläpitokuluja ,hintaa jotain kuuskyttuhatta AUTOON , mutta toki uusi on uusi ,pitkät takuut ja oman talon merkkihuolto johon nojata ja tukeutua mutta kumminkin.
    Firman autoja lainaillen toki säästää omaansa.

    eli ei se ruoho aina vihreämpää aidan toisella puolen ole mitä kadehtia,se on kallista ja ostakoot kukin omilla rahoillaan vaikka vetyauton jo jos sillä onni ja autuus aukeaa hänen elämäänsä ja pääsee pätemään mutta ei ehkä kannata kaikkea uskoa sinisilmäisenä niin että nitrot kaivettava ja rintaan ottaa monella toisten arvokalustot...jumankauta autoja piisaa kaikenmoisia,ottakaa velkaa enempi jos auto on elämän onni,mulla ei onneksi ole mitään hinkua uusiin autoihin eikä vanhoihin harrasteisiinkaan ostomielessä.
    Nillä mennään mitä on ja joskus tullut hommattua.
     
    Muokattu: 8.12.2021
    Roger that ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei ole tässä vuokrakasarmialueella tehty mitään tolpille että voisi sähkistä ladata. 2 h kerrallaan saa tolppiin virtaa, en ole kuullut että mitään tehtäisiinkään. Ja autopaikkoja on tällä kadulla ehkä muutama sata. Ei taideta olla kohderyhmää. :rolleyes:
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Meidän kadulla, vuokra ja omistusluukkuja sekaisin, on pieni autohalliyhtiö. Mullakin on siellä pari pilttuuta. Rakennuksessa on 19 autopaikkaa ja 3x200A liittymä ja kuka vaan saa laitattaa itselleen laturin (omalle autopaikalleen). Niin se halli seisoo 80% liikkumattomia harrastevekottimia sisällään paitsi muutama myymätön paikka. Alle kymppitonnilla lämmin hallipaikka ja siihen vaikka 22kW laturi. Mut ei ole kauppa käynyt...
     
    Vuppe tykkää tästä.
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Meillä talonyhtiössä kysellään alustavasti autopaikkojen lämmityspisteiden päivittämistä latauspisteiksi. Voisi kyllä nostaa oman kämpän arvoa myyntivaiheessa, vaikkei itte tarttiskaan latailla. Mielenkiintoista. Kustannukset olisi kuulemma 1000-1500 per paikka, kovin kummoisia latureita tuolla ei vielä rakenneta varmaan. Mutta onhan siinä yleensä koko yö aikaa sähkön kulkea.
     
  13. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

     
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Saapa nähdä miten nopeasti liikenne sähköistyy ja tuleeko siihen miten suuria viiveitä vielä. Enpä ole ainoa jonka mielestä annetaan vain yksi vaihtoehto ja se pitää hyväksyä. Ihmetyttää vieläkin että biokaasusta puhutaan, mutta kalustoa on aika huonosti kuitenkin saatavilla. Sekin olisi vaihtoehto. Samoin kuin nyt toyota kehittää vetyautoa. Nyt vaan olisi syytä pitää jäitä hatussa ja antaa kaikille vaihtoehdoille tilaa.

    On kuitenkin sähköautolle paikkansa. Enpä minäkään lappiin mene, suurin osa ajoista menisi ihan hyvin sellaisella. Jos vaan olisi halua sellainen hankkia, nyt käytän rahani muuten.

    Enkä tiedä onko ne aina paikkaansa pitäviä nuo hevosmiesten tietotoimiston puheet että miten paskoja ne on. Firmalla kuitenkin heittoautoina aikamoinen määrä leaffeja, nyt jo sitä uudempaakin mallia ja volkkarin/seatin halvinta sähkäriäkin iso määrä. Kummasti nuo tuntuu liikkuvan lyhyttä matkaa päivästä toiseen aika paljon. Enpä usko että monikaan bensa-auto vastaavaa ajoa kestäisi yhtä hyin.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Helenin vaikutusalueella laturi olisi ollut talliin 1500 plus sähköhenkilön asennustyöt. Laite olisi oma ja saa mukaansa. Edelleen se, mikä olisi tullut asennutettua, olisi ollut etäluettava ja veloitus suoraan käyttäjälle. Vitonen kuussa siitä olisi mennyt maksua. Ei vaan vielä ole sitä ladattavaa, kun edelliset ei ole ajettu loppuun. Lämmin talli lienee avuksi ladattavan kulkimen kanssa. Akut on valmiiksi ajolämmössä ja arvokas peli muutenkin säiltä suojassa.
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuolle välille osuu 31 suurteholaturia. Lisäksi pian valmistuu 32 lisää, ainakin ne mitkä on jo työn alla tai ilmoitettu pian valmistuvaksi. Muut sitten lisää siihen mistä ei vielä tiedetä, kaikki operaattorit kun ei huutele etukäteen.
    Eli, Lappeenranta, Mikkeli, Kuopio, Sukeva, Kajaani, Suomussalmi ja Kuusamo on tällä hetkellä tiedossa olevat kusipaikat. Sitten niiden lisäksi pikalatausta on tarjolla Juvalla, Joroisissa, Varkaudessa, ja Lapinlahdella noin ulkomuistista lueteltuna. Eiköhän tuossa ole kusipaikkoja ihan riittävästi tuollaiselle matkalle missä tarvitsee kerran tai kahdesti ladata.
     
    Muokattu: 8.12.2021
    Roger that tykkää tästä.
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Suomussalmi, Sukeva, Mikkeli ja Kuopio on yli 50kw laturit tuolla välillä, loput ei ole reitillä tai on pienempiä. Kuusamossa ja Lappeenrannassa joo mutta kuka pitää taukoa jos on jo perillä.
    Dieselillä myö oltiin liikenteessä mutta pisti silmään ettei yhdessäkään meidän taukopaikassa olisi saanut 20 min latauksella mitään aikaseksi, toki ei ollut tarvetta valita paikkaa sen perusteella mutta sepä se olikin pointti.
    Mihin ne 20 (vai32) laturia tuolle välille sijoittuu, tietää sitten seuraavalla kerralla?

    Edit. latauskartan mukaan lappeenrannassa ei ole yhtään yli50kw laturia? Vai onko se teslan asema jo valmis viipurinportilla?
     
    Muokattu: 8.12.2021
    Swinger tykkää tästä.
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Lappeenrannan Superit on avattu tänään.
     
  19. -late-

    -late- Gearhead

    Naulan kantaan. Yritin minäkin aluks pysyä jotenkin asialinjalla mut niin se vain karkas spekuloinnin ja mielipiteiden puolelle. Toki tämä on harrastefoorumi eikä sähkäri ole mulle harrastus, joten siinäkin mielessä typerää tämä on.
     
    Roger that tykkää tästä.
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    delta autosta kyselty KIA Soul EV kw 2015 vuosimalliin k.jännite akun vaihdon hintaa.
    vastaus:Tällä hetkellä pelkän akun hinta 41052€ vaihto700€ +mahdolliset muut osat niin puhutaan varmaan 42500-43500 € hinnasta.
    tämä koskettaa vain suurinta osaa lukijoista.muutama voi jättää lukematta.
     
    Volvo_5.7 ja kerkko tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!