Nokka-akselin ja viritysasteen valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 9.12.2021.

  1. Weijari

    Weijari Gearhead

    Miksi muuten esim comp camsin xtreme energy sarjan nokissa .50 asteiltaan ja LSA:ltaan samoille laahureille ilmoitetaan (ja käytännössä SBC:llä kokeiltuna muuta muuttamatta myös näin on) isompi kierrosalue kuin rullille?
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mielenkiintoista pohdiskelua.

    Omaan 305:een arvoin suurinpiirtein silmät kiinni nokkaa.

    Pakettiin päätyi melling 22107 ja jännä nähdä miten käy. Stage 1 se on luokiteltu.

    Alakerta on joku uudempi 305 ja 601 valuiset kannet, niille ilmoitetaan 58cc tai 53cc palotilaksi ja venttiili 1.84/1.50
    Dyno2000 antaa tuommoiset käyrät, mielestäni laskee puristukset väärin mutta ei suurta eroa alle 9 rutuilla:
    [​IMG]
    Jännä nähdä tai kokea, mikä on todellisuus.
     
    Pietsi tykkää tästä.
  3. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Äh. Paat vaan kovemman nokan. Paitsi jos meinaat vaan vetää toria ympäri.
     
    Pim ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla ei ole toistaiseksi kokemusta kuin slant sixin virittelystä nokka-akseleiden kanssa pelaamalla. Yhteen ja samaan moottoriin on tullut sujautettua vuosien varrella melkein vakio RV, virinokaksi mainostettu Moparin merkillä myyty ja sitten yksi omilla mitoilla tilattu kepukka, jossa on mainosasteita 290/280. Loivimman 0,050 asteet olivat 190, seuraavan 208 ja viimeisen 236/230. Joka ainoa oli tosi hyvin ajettava jopa talvipakkasella ja aina kaupungissa. Moottorit ovat saaneet nokkien mukana muokkauksia kanteen, venttiileihin, puristuksiin ja voimansiirron osalta momentinmuuntimeen ja perävälitykseen. Mut aina siis oikein kätevä kaupunkiauto, joka ei koskaan oikeastaan edes kuulostanut viritetyltä vehkeeltä.

    Jossakin tulee raja vastaan kulutuksen kanssa. Jälkimmäisellä nokalla, vaikka auto oli edelleen oikein hyvin käytettävissä oleva, polttoaineen kulutus oli enempi ajan kuin matkan funktio. Viinabensaa meni vähintään 25 joka tilanteessa ja mielellään enemmänkin. Nyt otan yhden naksun taaksepäin, pienennän moottoria iskutilavuuden osalta ja no joo, laitan ulkoisen happiavustimen. Toivottavasti edes pikkuisen lientyy kulutuksen osalta. Ei muuta väliä, mutku se kanisterien kanssa tienlaidassa tankkaaminen ...
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tos 318/390:ssä oli tosiaan kotiportatut saastekannet, mut hyvät sellaiset. Mitään poikkipinta-alaa niist ei mitattu, mut virtaukset mitattiin ja niit oli paljon tollasiks. 0.5:llä 270/190 cfm KAnavakoko ei varmaan mitään järjettömiä vakiota isompi, ylipäätään ton raudan poistaminen käsityökaluilla on kohtuu työlästä. Just eilen heitin venttiilitöihin ja virtausmittaukseen yheksän parii kansia. Viiminen oli uudemmat magnumin kannet joista kaks päivää kaivettiin kamaa pois kaikil kamoilla mitä löyty, kirveestä vasaraan. Mittasin vakio imukanavan ja kaivetun, ja 18cc:t per kanava läks hirmutyöllä.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos vertaa hydraulisia laahuri- ja rullanokkia .050" nostolla keskenään, niin siinä rollerissa on perusasteita reilut 10 astetta enemmän, joka voi huonontaa alakierrosaluetta.
    Raskaat hydyrullanostimet ei myöskään ole yleensä yläkierroksilla ihan omimmillaan, laatueroja varmaan on myös.

    Mekaanisia nokkia ei vastaavasti voi verrata suoraan hydraulisten arvoihin, koska niissä ei huomioida välystä. Toisinsanoen samoilla .050" arvoilla oleva mekaaninen on pykälää "miedompi" kuin hydy.

    Mekaaniset rollerit on yleensä tarkoitettu vähän kiertävämpiin koneisiin, ja ehkä sen takia miedoimmillekin nokille ilmoitetaan alakierrosraja ylemmäs kuin mitä ne todellisuudessa ovat.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Holdener sano joskus hyvin, jos koneessa on enemmän vääntöä kuin hevosia, niin rajumpaa nokkaa vaan :D
     
  8. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Laita toki jos sellainen kerta on.
    Tuohon voisi ajatella jotain pientä hydralinokkaa, mutta siinä tulee pian jouset, retkut vaihtoon ja ohjurin lyhennys.
    Onko lisäefortilla saatavilla vastaavaa hyötyä.
    Tuo nokka tai tämä olisi minun vastaus https://www.compcams.com/high-energy-206-206-hydraulic-flat-cam-for-chevrolet-small-block.html
     
  9. Tästä päästäänkin sujuvasti kysymykseen, kuinka se sitten mekaaninen nokka mitataan? Kysymys on askarruttanut minua kotvasen aikaa ja saatoin eilen lopulta tajua sen.

    Eli otetaan esimerkkinä 60-luvun Moparin ralliin tarkoitettu luokittelunokka, josta kukaan ei tiedä maailmassa mitään:

    [​IMG]

    Eli kuinka tuo on mitattu.

    Kun sitten eilen linkkasin sen GM:n nokkakuvan, niin huomasin, että siinä on vanha Corvetten mekaaninen nokka melkein samoilla asteilla (3736097) ja siinä on mitattu "lash point." Eli onko se mitattu niillä venttiilinvälyksillä?

    Ja siis toi Mopsin nokka olis silloin varmaankin mitattu varmaan näillä vakioarvoilla:

    Lash {Intake} ........... .013"
    lash {Exhaust} .......... .021"


    Vai olenko taas pahasti metsässä. Netti on täynnä hydynokkien mittaamisesta, mutta ei näitten.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    273 Commando? Mites noi aukeamiset ja sulkeutumisasteet on suhteessa Commandon vakioon nokkaan? Tai siis "centerline" noiden välissä ja siitä laskettu "LSA"?
     
  11. Tosta linkistä:

    1965 ................... 273/235 HP '4-Barrel'

    Type ........................ 'Mechanical'

    Lift .......................... .415" Intake ~ .425" Exhaust {NHRA ... .415" ~ .425"}
    Duration ................... 248* Intake ~ 248* Exhaust
    Overlap .................... 26*


    Intake Opens BTC ...... 14*
    Intake Closes ABC ...... 54*

    Exhaust Opens BBC .... 56*
    Exhaust Closes ATC .... 12*


    =>

    Imu:
    248/2 – 14 = 110 astetta

    Pako:
    248/2 – 12 = 112 astetta

    Nokkien välinen kulma:
    (110+112)/2 = 111 astetta


    vs. tuo luokittelunokka:

    Imu:
    180+34+74=> 288 astetta

    Pako:
    180 +70+34 =>284 astetta


    Keskilinja:

    Imu:

    288/2 -34 => 110 astetta

    Pako:

    284/2 -34 => 108 astetta

    Nokkien välinen kulma:

    (110 + 108) /2=> 109 astetta.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mekaanisen nokan .050" arvot mitataan siten että aukeamisasteet luetaan siitä kohtaa kun nostaja on noussut .050" verran, sulkeutuminen vastaavasti siitä kun nostajalla on .050" verran sulkeutumiseen. Mitään muuta välystä ei oteta huomioon.

    Perusasteet mitataan yleensä niin että jonkinlainen välys otetaan huomioon, myös hydraulisen mittaamisessa otetaan huomioon .004" tai .006" välys.

    Ne "lash point" asteet on taas mitattu ilman mitään välyksiä, niitä ei kannata tuijotella.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Holdenerhan on tosiaan toimittaja joka tekee juttuja dynotetuista moottoreista ja tekee sen ihan hyvin. "Richard Holdener is a technical editor with over 25 years of hands-on experience in the automotive industry."

    Tuossa hommassa saa aivan varmasti vinkkejä niiltä varsinaisilta virittäjiltä ja moottorien rakentajilta millaiset moottorikombinaatiot ovat hyviä tai tai järkeviä.

    Sitten asiaan. Nykypäivänä on tarjolla hiilikuitukytkinpaketteja vauhtipyörällä, jotka ovat aivan helkkarin paljon kevyempiä kuin vakiokytkin/vauhtipyörä.

    No painonsäästö on tietty hyvä asia monestakin syystä, mutta siinä vaiheessa kun moottorissa on virinokka ja useita kymmeniä prosentteja kevyempi kytkin/vauhtipyöräpaketti, saattaa tulla normiajoon melkoisia haasteita. Eikä se mahdollinen sammuminen kytkintä nostettaessa ole se ongelma, vaan se tyhjäkäynti.

    Kellään kokemuksia? Millainen nokka vs. kytkin/vauhtipyörapaketti on vielä ookoo? Löytyyköhän Holdenerilta juttuja?
     
  14. Hydraulisella on logiikka tossa välyksessä, mutta en ole oikein tajunnut, miten se toimii mekaanisessa. Otan nyt muutaman esimerkin vielä hiukan sattumanvaraisesti Compilta ja Chevyn pikkulohkosta:

    346S:

    Valve Timing @ 0.016 Lift

    270S:

    Valve Timing @ 0.015 Lift

    270S-6:

    Valve Timing @ 0.02 Lift

    Tämä siis vain pienellä otannalla. Onko noissa otettu jotenkin venttilinvälys huomioon ja miten.
     
  15. lordC

    lordC Gearhead

    Mulla on '87 Vanissa 305, 14014416 kansilla, vanha Performer imari ja Summitin 1102 nokka.
    Marssikierroksilla 1800-2000 menee todella nätisti 80 - 100 km/h.
    Toi nokka on vissiin kopio vanhasta Performerista...
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eiks noissa lue suoraan millä nostolla (tai välyksellä) ne asteet on ilmoitettu.

    Tosin tuon 346S:n kohdalla täytyy olla virhe, perusasteet on ilmeisesti kuitenkin ilmoitettu @Lash point, eli ilman välystä, ei se varmaan 346 asteinen ole "normaalisti" @.016 lift ilmoitettuna.
     
  17. Siis juu, mutta tarkoitan, että onko se mittaus suoritettu venttiilinvälyksellä vai onko se välys jotenkin muuten määritelty? Tossa mun esimerkissä on 3 erilaista välystä. Ne näkyy siellä alhaalla kuvissa.

    Niin ja jatkokysymys. Jos se on venttiilivälys, jolla ne perusasteet mitataan, niin pitäiskö ne asteet mitata eri välyksellä imu- ja pakopuolella, jos ne välykset on erilaiset?
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun puhutaan että asteet on ilmoitettu jollain nostolla tai välyksellä, niin tarkoitetaan nostajalta mitattua nostoa.

    Ja myös tuossa 270S-6 kohdalla olevissa aukeamis- ja sulkeutumisasteita kuvaavissa kuvissa on kyseessä .050" arvot, eikä .020" nostolla kuten siellä virheellisesti ilmoitetaan.

    Astelukuja voi tietysti itse kukin mittailla myös niillä annetuilla venttiilivälyksillä jos katsoo sen tarpeelliseksi, mutta valmistaja ilmoittaa ne niinkuin ilmoittaa.
     
  19. Oikeastaan mä tässä olen pohdiskellut sitä, että onko siihen mekaanisen nokan mittaamiseen jotain muutakin yhtenäistä tapaa kuin ne .050" asteet. Hydrauliseen on ne 0.004" ja 0.006"asteet, joista jälkimmäinen on kai tullut SAE J604d -standardista.

    En tiedä, onko siinä standardissa jotain mekaanisen nokka-akselin mittaamisesta tai jossain muussa standardissa. Luulisi, että muutakin "virallista" tapaa on olemassa noihin perusasteisiin.
     
    Muokattu: 12.12.2021
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tos ois tarkotus väsätä mun sx cordobaan mieto perinne 383 motti, kuin pitkälle sit venyykään kun on osasaantiongelmaa ja koneistusjonoa. Mut se siis on ihan peruskamoista tehty, ruttua tulee nokkaan sopivasti, hiukka kalutut 906-kannet, varmaankin RPM imari, 750 holley tai sniper, peltisarjat jne. Siihen tietty valitaan joku nokka, tulee harva välitys ja matala turbiini, ni ajatuksena olis koittaa tollasella compilla. https://www.summitracing.com/parts/cca-cl21-670-4 . 2000-6000 on ilmotus vetoalueesta, käydään dynos sit kattomassa et mikä oli todellinen. Tää on kuitenkin skaalan alapäätä tilavuudeltaan, ja 383:lle viel kansissakin on pikkasen kanavaa. Mut vaik on tarkotus alottaa ens viikolla lohkosta et mihin kokoon se vedetään ja siit sit osien hankintaa, ni taitaa venyy kevääseen ennenku on valmista.
     
    faffeli tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!