Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Nissan Qashqai on kontulan hummeri. Coldgate tarkottaa vissiin että lataa hitaammin ku tulloo kylmä.

    Sähköauto ois aika kiva käyttiksenä kun matkakulut ois matalat, muuten ei sit niinkään. Ainoo vaan että tällai nuorena ei vielä oo ihan perstaskussa pitoa, että vois mitään elämänhalua nakertamatonta sähköpulkkaa edes harkita. Ja koitappa latailla taloyhtiön pihassa melkeinpä yhtään missään. Sähköautot on taloissa asuville, ei asunnoissa. Ellet löydä jotain viherhihhulia vuokranantajaa joka törkkää pihaan latauspaikkoja.
     
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tattista. Mietin jo mereneläviä ja hammastahnoja...
     
    isalmela ja impala67 tykkäävät tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    En tiedä kiinnostaako ketään, mutta voin laittaa bensa-autosta vertailukohtaa tähän.

    Aika tarkalleen 2 vuotta sitten vaihtui kustannuspaikka 50 kilsan päähän. Cadillac CTS oli sen verran hyvässä kunnossa, että pilallehan se menee jos sen suolaa tohon kolmostielle noilla kilsoilla.

    Käyttövessan ostoon. Rouva oli jo vähän kyllästynyt murrosikäisiin käyttöjenkkeihin "kun aina on jotain" ja Vantaalla bussilla kulkeminen on sellaista kunnon matkustamista.

    Kaikenlaisten rellunpippanoiden jälkeen valikoitui tuli-uusi Suzuki Vitara, 1.0 l turbobensa-kolomipytty, neliveto. Olisko joku 27K ollut lopulta se hinta. Cadillacin vaihtohyvitys yllätti negatiivisessa mielessä.

    Laskin notta:
    25tkm vuodessa
    kuukausikulut n. 600€ kuussa sisältäen kaiken autoon liittyvän, karkeesti:
    300€ lyhennys
    200€ polttoaineet
    100€ kaikki muu (1200€ vuodessa ja siihen pitäis saada huoltoohjelman mukainen huolto, verot, vakuutukset, autopesut)

    Sitten kaunis ajatus oli, että kilometrit vähentämällä verotuksessa sais veroetuna osan rahoista takaisin.

    Pari kuukautta ajelin ees taas kolmostietä ja sit tuli korona ja fyysinen työpaikka siirtyi kotitoimistoon.
    - ihan jees, että on pari tuntia enemmän aikaa päivässä, paljon on tullut katseltua vanhoja leffoja ja Buffy Vampyyrintappajaa
    - sinne meni veroetu, kotioimistovähennys ei kauaa lämmitä, kun auto kerää silti kulua pihassa

    Enivei, kaksi vuotta myöhemmin pystyy ehkä arvioimaan jotain (ei tarkkoja laskelmia juuri nyt)
    - kilsoja 50tkm sijaan vain 32tkm. Kesällä tulee pyörittyä enemmän kun talvella. Keskikulutus 7,5l/100km
    - näin ollen arvo ei laske ihan niin jyrkästi kun luulin
    - arvo on laskenut kuitenkin keskimäärin ton 300€/kk niinkun käy aina uudella autolla parin ensimmäisen vuoden aikana. Nyt alkaa pikkuhiljaa jäädä jotain jäännösarvoakin
    - huoltoväli on tuossa kilometreissä sen verran pitkä, että vuosihuolto tehden huoltointervalli on pysynyt suunnitellussa
    - ensimmäisen huollon budjetti tuplaantui noloon virheeseen: annoin maahantuojalle luvan vaihtaa pyyhkijän sulat "jos ovat jo kuluneet". Nehän vaihtui, jo puoli vuotta maantietä nieltyään.
    - joku rengasrikko, joku jätti ruman vekin takaoveen parkkipaikalla, tuulilasissa kiveniskemä

    Näistä johtuen, arvioisin, että vaikka ajosuorite on jäänyt vähemmälle, polttoainetta säästäen ja arvonlaskua jonkun verran hilliten, niin kk-kustannus 600€ pitänee karkeasti paikkansa.

    Eli:
    2 vuotta
    32tkm
    14400€
    45 senttiä kilometrillä
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ...jumalauta tollakin summalla olis ajanut paljon taksilla.
     
  5. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kyllähän ne käyttikset hankkii jokainen sen mukaan mihin ne omat pelimerkit riittää, kulkee ne millä energialla tahansa ja kuluttaa kuinka paljon tahansa. Niin minä kuin kaikki muutkin, samalla pikkuautolla päivittäiset ajot jo pitkään ajanut. En tiedä onko se sähkis yhtään sen elämänhaluton laitos, kuin suurin osa tavan käyttökoslista, onko joku karvalakkimallin auris yhtään sen elämänhalua vähemmän nakertava kuin leaffikaan.
    Sähköautoilu on vielä lapsenkengissä juuri vuokrataloyhtiöissä tai taloyhtiöissä ylipäätänsä. Kysehän on aika pitkälti siitä että kuka ne investoinnin kulut maksaa, vuokrayhtiöt kuin taloyhtiöt odottaa varmaan että yhteiskunta tulee osan siitä maksamaan.
     
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Itse näen taas asian niin että mitä vaivattomammin ja kokonaisedullisemmin päivittäiset liikkeet kauppaan, töihin, päiväkotiin jne. saa tehtyä, sitä enemmin on intoa ja innostusta touhuta niitä hauskoja ja elämänpaloa antavia juttuja.
     
    Inlinee ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  7. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Sepä se, olen vaan hiivatin hankala itselleni, enkä halua pikkuautoa, koska ne nimenomaan nakertaa sitä elämänhalua. Ymmärrän hyvin, että hupiauto kesäksi ja käyttis loput, mutta yääääh mä haluun kivaa koko ajan. Käyttökulut sais olla ihan oikeasti todella olemattomat, että luovun ajomukavuudesta.

    Ajan tällä hetkellä 13 vuotta vanhalla vitosbemarilla, tehokkaalla dieselkoneella ja hyvillä varusteilla. Maksoin autosta reilu 6000€. Kivempi, mukavampi, hiljaisempi ja sporttisempi ajaa kuin paljonkin uudemmat pikkuautot ja vielä halvempi ostaa (ylläpito eri tottakai). Kulutuskaan ei kamala dieselinä.

    Sähköautoissa ei voi vielä ostaa sitä vanhempaa premium-kalustoa, kun varteenotettavia sähköautoja, saatika sitten premium-versioita on ollut markkinoilla vasta niin vähän aikaa.
    Autoilijoiden kuritus polttoainehinnoilla kovenee nopeammin kuin käytettyjen sähköautojen markkinoiden kasvu.

    Olen siihen nähden kermaperse että tykkään auto olevan hiljainen ja vakaa ajettava, tilava ja mukava. Sitten ku tätä saa halvalla sähköautossa, niin todennäköisesti vaihdankin sähköautoon. (jos on paikka ladata kotona)
     
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    No, paljonkos sulla palaa kuussa bemuiluun? Paljonko tulee kilsoja?
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Siis eihän kyseinen bemari mikään järkeväkään veto ollut, mun elämäntilanteeseen ainakaan. Toukokuusta asti (jolloin ostin), on mittariin kertynyt huimat 8000km...
    Noin 7L/100km keskikulutuksella ja kiisselin 1,6€ litrahinnalla se ois noin 900€ polttoaineeseen. Kävin väliaikaisesti töissä kauempana, 110km päivässä, satku meni tankkiin kahden viikon välein. Sekalaisiin fiksailuihin menny noin tonni ku korjasin parit pikkujutut oston jälkeen ja startti sano ittesä irti. Verot ja vakuutus on noin 200€/kk.
    Eli ei siis järkevää.

    Aattelin muutenkin kyllä pistää myyntiin kesällä ja vaihtaa vanhempaan, halvemmilla kiinteillä kuluilla.
    Olen oppinut kyseisen auton myötä, että en juuri välitä uudemmista autoista, liikaa sähköjä ja hankala korjata ite (ja kallis). Mutta on oikeasti tosi mukava ajaa, enkä koe menneeni mönkään ton ostaessani. Jos kävisin säännöllisesti kauempana töissä, varmaankin pitäisin tai pysyin samalla linjalla käyttöauton suhteen.
     
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Noista saa jo vertailun.

    Käyttiksenä uusi patteridatsun, kotona ladaten
    Leaf:
    60tkm
    2v 10 kk
    2044e sähköä
    vaihteistoöljynvaihdot 50e/kpl
    huollot 450e (yht, muk.luk.v.ölj.)
    vakuutus 782e/v = 2190e
    latauskaapeli 130e
    arvonale: 33500-25000=8500e
    yht.13 314
    391,6e/kk
    22,19snt/km


    Käyttiksenä uusi pieni bensa-kikotin
    Suzuki
    2 vuotta
    32tkm
    14400€
    600e/kk
    45 senttiä kilometrillä


    Käyttiksenä murrosikäinen unelma auto, isokoneinen diisseli, huollot itse suorittaen:
    Bemmi:
    13v ostettaessa
    hankintahinta 6000e (arvon alenemaa ei laskettu mukaan)
    8tkm ajettu
    7kk omistettu
    7l/100km = 900e
    vero+vakuutus=200e/kk = 1400e
    huollot 1000e
    yht. 3300e
    471,42e/kk
    41,25snt/km
     
    isalmela ja auburn tykkäävät tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    On se paljon ajavalle halpaa tuo sähköily, jostain syystä Leaffeja ei kuitenkaan näy myynnissä kovin montaa yli 100tkm ajettuna.
     
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Arkkumiehen kulurakenteessa aika selkeästi näkyy valtiovallan ohjaus vähäpäästöisiin ja vakuutusyhtiön ohjaus turvallisiin autoihin. Jos polttoaineen vero otetaan huomioon, verottaja ja vakuuttaja vie kuukausibudjetista reilusti yli puolet.

    (verot+vakuutus 200e, diesel 120e, josta 55% veroa, kk-kulu kokonaisuudessaan 471e)
     
  13. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Sanoisin että E60 sarjalainen on turvallinen vrt pikkuinen patteri-datsun...

    Ja jos vielä laskettaisiin ne KOKONAISPÄÄSTÖT elinkaariajattelulla nii Bimmeri veis voiton 7-0.
     
    faikku66 ja PetteriT tykkäävät tästä.
  14. stangrider

    stangrider Gearhead

  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Uudekseltaan tuli tuollaista leeffiä ajeltua. Talvikelillä raskaallajalalla ja kaikki lämmöt jne tapissa range oli muistaakseni huimat 70km.
     
  17. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Tuo kokonaispäästöt ja elinkaariajattelu...siitä ei hirveästi kukaan huutele tuolla mediakentällä.... se vanha täällä oleva toimiva vehjes on jo tehty ja tänne roijattu...se pikku laskelma, että paljonko se päästää putkesta versus se että paljonko uuden elektronisen kulkineen valmistukseen ja tänne roijaukseen menee olisi mukava nähdä. Vanhalla kulkineella voi ajella varmaan muutaman kilometrin niihin valmistus ja kuljetuskuluihin mitä siitä uudesta tulee.
     
    faikku66 ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  18. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Näyttääpä bemari ihan hyvältä paperilla.
    Tosiaan kyllä tykätään verottaa isoja vehkeitä, bemarin diesel+perusvero on tiirun yli 700€. Dieselveron osuus on 462€.
    Vakuuttajaksi joku jolla on täydet bonukset, niin vakuutus putoaisi puoleen. Korkea vakuutuksen hinta johtunee minun iästä, auton merkistä ja tehokkuudesta.

    Veron takia tämmösellä kärryllä saa kurvailla aika pitkään, ennen kuin bensa/diesel kulutuksen ja hinnan ero kääntyy dieselin eduksi. Ollakseen iso ja ripeä auto, parhaimmillaan alle 5,5l/100km kulutus on kerrassaan mainiota.

    Arvonaleneminen on iso juttu uusissa/uudehkoissa autoissa. Sinäkin laskit Leafin arvonalenemaksi yli bemarin hankintahinnan, joka kirpaisee vaikkei ole edes minun Leaf.
    Oman bemarin kohdalla arvonalenema on vähäisempää ja vaikka auton hinnasta häviäis kolmasosa, se ei olisi kuin 2 tonnia. Tämän auton satuin ostamaan suht hyvin alle markkina-arvon, joten voisin saada ostohintani takaisin ehkä jopa parin vuoden kuluttua. Tosin en aatellut odottaa ensi kesää pitempään.

    Tämmöisen auton omistaminen edellyttää sen riskin ottoa, että jotain voi mennä rikki ja se tulee perkule maksamaan. Totesin, että tämän auton kustannusriskit eivät ynnää auton mukavuuteen verrattuna vanhempaan koriin E39. Ja tuo 235hp/500nm kannustaa minua liikaa typeryyksiin.

    Ajatus, että ostetaan diesel eikä bensa jos ajetaan paljon, taitaa olla vanhentunut. Nykyään kannattaa ostaa sähkökaara jos ajetaan paljon.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Arkkumiehen bemarin omistushistoria on sen verran lyhyt, että antaa aihetta jopa pieneen spekulaatioon.

    Onko nyt puolessa vuodessa korjaamiseen käytetty 1000e jatkuva tila (melkein 2Ke vuodessa siis) vai onko ostaessa huomattu edellisten omistajien jäljiltä "korjausvelkaa", joka on sittemmin tehty pois ja seuraavat 1,5 vuotta mennään huomattavasti maltillisemmin summin.

    Toki korjaamisen osuus kuukausikulussa on sittenkin verrattaen pieni.
     
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tästä tavallaan nähdään, että köyhälle kaikki on kallista.

    Sekä Leaf että bemari vaatii olemassa olevaa fasiliteettia:
    Leaf kotona latausmahdollisuutta ja bemari mahdollisuutta huoltaa itse.

    Bemarin kulut "pompsahtaa" vähän eri luokkaan, jos kaikki parannukset tekee joku paja kuittia vastaan.

    Leafilla taas ei pääse minnekään, jos joka aamu pitää aloittaa sillä, että pitää ajaa tunniksi mittarille.

    Vitara maksaa enemmän, mutta bensan ja huollot saa huoltikselta.

    Enenemissä määrin harmittaa kun noi veronkevennykset jäi pois. Tai, siis, suomalaisena minua ei harmita se, että minä en saa vero-etua vaan se, että kaima, saatana, saa ja melkein "tienaa" sillä.
     
    stratusdriver, Pertura, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!