Nokka-akselin ja viritysasteen valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 9.12.2021.

  1. Toivottovasti en jankuta siitä mekaanisen mittaamisesta, mutta muistin hyvän esimerkin vielä. Tätä joskus Maken Pinohiiren projektiketjussa ihmeteltiin. Elikkäs niinkin yksinkertainen kuin Slant Sixin korvausnokka. Tässä tapauksessa Mellingin SPD-3:
    [​IMG]
    Jos katsoo noita 0.06" arvoja, niin nokkahan olisi kamala tykki. 0,050" kertoo sitten totuuden.

    Mopari itse ilmoittaa:

    The best production cam available for the slant six engines was used in the 1971-1977 engines.
    This cam (PN 3512639) has a 244 degree duration, 26 degree overlap and a lift of .406" on the intake and .414" on the exhaust. The valve lash of this cam should be .010" on the intake and .020" on the exhaust. Both of these settings are hot.


    Elikkä mitenkä se kuuluisi mitata, että pääsis tohon tehtaan lukemaan tai sinne päin. Enemmän välystä kuin .006", mutta vähemmän kuin .050" Eli mikä..0.010", 0.020"...
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Alle sijoitetussa taulukossa on muutama muinainen slantin nokka-akseli vertailtavaksi. En muista mistä tuo taulukko on imuroitu, mut joku on nähnyt sen eteen vaivaa.

    [​IMG]

    Seuraavana mun ”yksi naksu edellisestä versiosta takaisin päin” tulossa olevan turbo 170 cuin slantin nenän kortti. Sijoittuu aika korkealle taulukon nokissa, mutta olen optimistinen sen suhteen, kuinka ajettava moottorista tulee myös ruuhkaliikenteessä. Aiempi rajumpi 236i/230e @ 0.050” oli vapari 225 moottorissa varsin hillitty poislukien runsas polttoaineen kulutus.

    [​IMG]
    O
    regonin listalta löytyi useampi profiili samoille 0.050” asteille. Sain valita 224 - 228 asteisista ainakin neljästä, jos en useammastakin. Otin lievemmästä astelukuisesta matalampinostoisen saaden samalla jonkin verran vähemmän asteita 0.020” tienoille, missä venttiilit tosiasiallisesti tulevat aukeamaan.
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  3. Tätä mun kyssaria voi arvioida noiden SS:n kuvien kautta, tai ainakin niin teen.

    Tuo alemman kuvan alleviivattu 0.015" antaa aika saman suuntaisia lukemia kuin toisessa taulukossa olevat vastaavat advertised. Esim. Comp Cams 220/220 @0.050 ja 264/264 adversited.

    Sen sijaan Chryslerin omat lukemat on suuremmat. 221/221 @0.050 ja 284/284 adversited.

    Voisiko tuosta sitten vetää johtopäätöksen, että tuo 0.015" on varmaan slantin kohdalla yleinen tapa mitata, paitsi tehtaalla. Olisko tehtaalla ollut joku 0.010" tai jotain sinne päin. Mene ja tiedä.
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Edellisessä kepukassa taisi olla tyhjä kohta tuossa. Olisko laittanut tällä kertaa noin, kun suositeltu välys on sama (0.016” / 0.015”). Edellisessä oli välyssuositus 0.020” ja sillehän on kaavakkeessa oma arvonsa.

    Tosi paljon jaksavat jauhaa slanttifoorumeilla pilkuntarkan (0.002” luokkaa) välysten säädön perään. Keinut on sen verran karua tekoa, että en ole itse ihan yhtä tarkka moisesta. Tikittäähän se, mutta niin kauan kun ääntä kuuluu…
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  5. lintta88

    lintta88 2nd gear

    Miettiny omc 351w vm 1974 pataan compin 262/270, Lift .493/.500
    Jos toi nokka ois jouheampi ajonokka ku veneen vääntönokka mikä siel ny on..
    Vai onko liiantiukka vakio koneeseen?
    Ja tarkotus oo mitään kylärassia tehdä vaan ihan hitaasti matalalla lipuva läjä
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Löytääkö @Miguelos Poropeukalos tai joku muu faktaa nokasta, jossa epämääräisiä numeroita cwc 1529 d23 c23 ja 921504.
    Chevyn pikkulohkossa ollut.
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  7. Taitaa olla astetta hankalmpi pala. Googailin, että toi CWC on tehnyt valuja muille. Tässä esim. yksi kommentti:

    CWC makes the raw castings for the various cam core companies, such as Camshaft Machine Company or Engine Power Components. Then they sell the cores to Comp Cams, Lunati, Isky, Crower, etc. So CWC could be anyone's cam with any specs from a factory replacement to a performance grind.

    Mittaa imu- ja pakonokan nousu, niin yritetään arvailla...
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuo cwc raaka-aihio valmistus minullekin selvisi.

    Täytyy joskus muistaessa yrittää mitata jotain, käytännössä nokan korkeus/nosto on se mihin pystyy.
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  9. Lueskelin AKK:n nokka-akselien mittausläpyskää:

    Imunokka:
    Tarkista venttiilivälys määritellyksi (esim. luokitustodistuksesta). Pyöritä
    moottoria pyörimissuuntaan siten, etta havaitset 0.02 mm liikkeen mittakellossa. Kirjaa asteluku 1 (asteluku kampiakselilla EYKK). Jatka pyörittämistä, kunnes mittakello näyttää 1.25 mm- lukemaa (050”, asteluku
    EYKK). Kirjaa asteluku 2. Jatka pyörittämistä eteenpäin, kunnes olet lähes nokan yläkuolokohdassa. Kirjaa asteluku 3 (JYKK). Jatka pyörittämista yli nokan nosen (yläkuolokohta) ja pyöritä kunnes kello näyttää
    saman lukeman kuin asteluku 3. Kirjaa asteluku 4 (JYKK). Jatka taasen
    pyörittämistä, kunnes olet samassa kellon näyttämässä kuin asteluku 2.
    Kirjaa asteluku 5 arvona JAKK. Pyöritä edelleen, kunnes olet samassa
    kellon näyttämässä kuin asteluku 1 (eli 0.02mm ennen nollaa). Kirjaa asteluku 6 JAKK.

    Nyt on mitattu kaikki kyseisen nokan laskemista varten tarvittavat asteluvut.
    Imu @ (=duraatio) venttiilivälyksellä (tai hydraulisella 0-välyksella) lasketaan seuraavasti:
    (Mitta 1) + (mitta 6) + 180 = Imu @ (yleensä luokkaa 270 – 320 deg)

    Kerroit oikeastaan vastauksen, mutta nyt mä sen lopullisesti tajusin.

    Eli se kysymys. mitä yritin kysyä, että miten ne perusasteet mekaanisessa nokassa mitataan ja ilmoitetaan on juurikin tuolla venttiilivälyksellä.
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Joo, ei nää munkaan selostukset ole aina niin selkeitä..

    AKK:n jutussa puhutaan yläpuolisella nokalla olevan koneen mittaamisesta.

    Kun työntötankomoottorin nokan arvot on valmistajan toimesta ilmoitettu esim. .050" "tappet lift", "cam lift" tai "tappet rise", niin se mitataan suoraan nostajalta, eikä mekaanisessakaan oteta huomioon mitään muita "välyksiä".
    Jos sama nokka mitataan (vippasuhteella kerrottuna) venttiililtä kun sinne on säädetty varsinainen venttiilivälys, niin arvot eivät enää ole samoja kuin suoraan nostajalta mitattuna, koska nyt se välys vaikuttaa tulokseen.
    Lähes välyksettämässä hydraulisessa tulos on periaatteessa sama kuin nostajaltakin mitattuna.

    Eikö olekin yksinkertaista! :p
     
    Muokattu: 16.12.2021
    Rock N Roller tykkää tästä.
  11. Tosi..tosi yksinkertaista..:rolleyes:

    Katselin, että olin joskus nyysinyt tämmöisen kuvat:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Mistä toi .020 on tullut? Mä olen taas ihan sekaisin..
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  12. Roger that

    Roger that 1st gear Bannattu

    Kun pyörität konetta (kampuran päästä jollain apuveivillä) niin nokka-akselin nostajien noustua peruskehältään eli täysin ala asennosta ylös 0.020" (0,508 mm) niin otat astelukeman kampuran päässä olevalta astelevyltäsi ylös.

    Ja sama asteluku alas mentäessä, eli kun nostaja on laskeutumassa alas takaisin peruskehälleen (=täysin alas) niin 0.020" ennen täysin alhaalla oloa otat kampuran päässä olevalta astemitaltasi lukeman ylös.

    Sitten vaan sekä imu- että pakopuolen astelukemia vertaat nokkakortin tietoihin, että speksit on samat. Jos on, niin hyvä niin. Ja hyvin yleisesti ne ovat OK.

    Yleensä lukemat ilmoitetaan 0.050" nostolla, joka on oikein hyvä ja pätevä eri nokkien vertailuun, mutta ISKY on jostain syystä valinnut käyttää nostolukemaa 0.020".

    Nykyisissä astekiekoissa on niin selkeät "apuohjeet" jo itsessään stanssattuna astelevyyn ettei siinä voi paljon pieleen mennä. Ja tietenkin tuubat ja huubat on täynnä hyviä selkeitä videoita kuinka homma skulaa.

    Viisaammat tarkentakoot.

    PS (edit): "Nollaat" sen sun kampuran päässä olevan astekiekon siihen kun ykköspytyn mäntä on yläkuolokohdassa (=niin ylhäällä kun olla ja voi). No miten saat sen selville? Helposti! Teet "backyard-version" männänstopparista paksusta latukasta ja laitat ison pultin siihen latukkaan keskelle kierteen kanssa. Pyörität kampuraa myötäpäivään TÖRMÄÄMÄTTÄ LUJAA MÄNTÄÄN kunnes toppaa. Saat jonkin astelukeman. Sitten pyörität kampuraa vastapäivään kunnes ykköspytyn mäntä TÖRMÄÄ HYVIN HYVIN HILJAA JA FEMINIININ HERKÄN HELLÄSTI STOPPARIIN. Ja asteluku taas ylös. Puolivälissä näitä kahta astelukua on ykkösen "melkoisen hyvän tarkka"-yläkuolokohta ja siihen "nollaat" sen sun astekiekon mittausviisarin (joka on perinteisesti tehty joko rautalangasta tai vaikka sähkökuparijohdosta). Männän stoppareita löytyy myös paikallisista Speedshopeista suoraan hyllystä hyvinkin kohtuu hintaan jos et jaksa itse latukasta vääntää. Tai sitten pyydät lainaan joltakulta OD:n heimokolleegalta. Ei kaikkia erikoistyökaluja kannata omistaa jos niitä koneita ei ihan liukuhihnalta ala tekemään.
     
    Muokattu: 16.12.2021
    Rock N Roller tykkää tästä.
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Siinä ilmoitetaan eräänlaiset perusasteet .020" lifter rise, se on ollut näköjään Iskyn tapa kertoa asiasta.
    Mutta kuten kortissa kerrotaan, .050" arvot ovat "more accurate".
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  14. sbm396

    sbm396 Gearhead

    1mm asteitakin käytetään jonkunverran. Mulla on ykspyttyses kotaris imu 288 pako 280 1mm nostolla
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  15. Iskyn sivulla kerrotaan, että toi .050" mittaus on heidän keksintö:

    Many years ago a standard height was sought after by ISKENDERIAN engineers where all racing camshafts could be timed to give accurate results and in 1958 it was decided and later published in our top tuner's manual, "Valve Timing for Maximum Output" that .050" lifter rise off the base circle would be the accepted standard for our camshafts.

    Tätä .050 ei ole käyttänyt autotehtaat jne. Mä olen tässä yrittänyt hahmottaa, että miten ne on ilmoittanut sen nokan. Samalla sivulla:

    The timing tag you received with your camshaft shows the timing as determined by ISKENDERIAN engineers at a specific checking height off the cam's base circle. This height is indicated on the tag and is usually between .017"-.023" depending on the individual model cam you have. Checking the cam at this height would give you the actual valve seat timing, but as explained earlier this is not recommended.

    Ymmärsinkö oikein, että ne advertised asteet ajatellaan venttiilin liikkeen kautta. Ja kun asteet mitataan nostajasta sekä mekaanisessa on se venttiilivälys, niin silloin se täytyy huomioida mittauksessa. Eli niinkuin AKK:n ohjeessa (vaikka oli OHC), että mittausarvo on sama kuin venttillinvälys.

    Tossa Iskyn Mopar -nokassa on venttilinvälys .0018" ja mittaus .0020", niin otettu vähän varman päälle.

    Ja jos se nosto on taas paljon pienempi venttiilinvälys, kuten tossa tossa slant -esimerkissä: sama nokka Melling 271/260 @SAE.0006" vs. Chrysler 244/244 @venttiillinvälys tai jotain sinne päin, niin tulokset on hiukan hassuja. Noi SS:n kuvat minusta kertoo samaa.

    Voip olla, että olen yhä hukassa näiden juttujen kanssa..

    Tossa Iskyn sivulla oli hyvät kuva tuosta:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Mä olen törmännyt tuohon kanssa. Itse olen ajatellut, että se on periaatteessa samatapainen kuin toi .0050". Mersun nokissa olen muuten nähnyt 2 mm mittauksen.
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  16. Alkuperäiseen aiheeseen liittyen, tässä on Elginin jako erilaisiin viritysasteisiin:

    [​IMG]
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Näissä nokissa tuntuu, että Gen3/4 Hemeihin ja LS koneisiin suositellaan paljon rajumpia nokkia, kuin vanhempiin koneisiin. Paremmin virtaavat kannet, parempi palotila, ruisku.. mikähän mahtaa olla syynä?
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  18. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Niissä on jo valmiiksi isompi nokka.
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  19. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla tulee nyt isolohkoon 288@ .050" nokka. Mitenköhän sen kans kun on kaikista taulukoista ulkona..
     
    Herje ja Rock N Roller tykkäävät tästä.
  20. max

    max Double Gearhead

    Mulla on Chev 454 BBC motissa 276/282@0.050(Crower 01353) asteinen nokka,ja kyllä mä olen sillä myös hyvällä menestyksellä kadulla pörrännyt.
    Onhan se hieman kulmikas käytökseltään,mutta niin on omistajakin esimiehen mielestä(kuulemma).
     
    janihei tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!