SBC + manuaali

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Mr_MilleR, 18.12.2021.

  1. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kahden automaatin antauduttua, olen alkanut miettiä manuaali askia mahdollisena seuraavana vaihtoehtona. Millaisia kokemuksia teillä on manuaaleista V8:n perässä? Olen noita Tremecien hintoja katsellut ja hintaa on kohtuu paljon verrattuna siihen mitä tuon TH200 4R:n korjaaminen ja vahvistaminen tulisi maksamaan. Lisäksi Chevelleen joutuisi ilmeisesti tekemään lisää tilaa laatikolle. Jos kokemuksia löytyy, hyviä tai huonoja, niin jakakaa ihmeessä.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minäkin olen miettinyt manuaalia, ameriikan päässä maksaisi kytkinkoppa sbc:n ja toyotan G-lootan väliin alle 500€ mutta rahti, tulli, alv...
     
  3. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Työkaveri ehdotteli BMW:n lootaa SBC:een perään. Niitäkin on kuulemma asennettu, toimivuudesta tai kestosta en tiedä. Hinnat olisivat kai ”edullisia” Tremeciin verrattuna. Kardaaniin taitaisi joutua tekemään jotain muitakin modauksia pituuden lisäksi.
     
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kokemusta on ZF 6- vaihteisesta, Tremec T-56, Tremec TR-6060 ja Tremec TKO-600 lootista. Kaikki muut ovat 6- vaihteisia mutta TKO on 5- vaihteinen. Käytössä ja ajossa ei ole eroa mutta ulkomitoissa ja painossa 5- vaihteinen on selvästi pienempi. Siksi minun valinta vanhaan Amerikanautoon olisi TKO-500/600. 6-vaihteinen pelkkä loota painaa 66 kg ja paksu pötikkä. Se on hyvä että TKO/ Chevyyn saa myös Sachs kytkimen.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hyvällä manuaalilla sikahienoa ajaa, mielestäni. Noi dieselbemarien laatikot on oudoilla välityksillä menee mielestäni turha työ hukkaan ku semmosen kasin perään sätöstelee. Toki niille löytyy puolustajansa, mutta on niille välityksillä ihan syynsä miksi ne on eri moottorien perässä erilaiset. T56 on tossa volvossa pikkulohkon perässä. Just ajoin, oli kivaa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. SK

    SK Gearhead

  7. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Saksmannien manuaaleissa ( MB, BMW, Possu jne) on tyypillistä erittäin lyhyt ykkösen välitys. Huono valinta ison V8:n kanssa koska ykkönen vaatisi harvan perän tai muuten on käyttökelvoton. Harvalla perällä sitten isot vaihteet on liian pitkiä. Esim. T-56 lootassa on todella hyvät välitykset kunhan perä on 3.4-3.9.
     
    Muokattu: 18.12.2021
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  8. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kiitos kommenteista. Itselleni uutta tietoa tulee, mikä oli kysymykseni tarkoitus. Jos nyt jollain sattuisi joutilaana nurkissa pyörimään SBC:n perään sopivaa manuaalia, niin saa tarjota. Tietysti muutkin muutokseen liittyvät komponentit kiinnostavat: kytkin, -asetelma, vetolevy, polkimet, kytkimen hydraulisysteemit, jne.
     
  9. Akit

    Akit 2nd gear

    Ajatuksena tuli vaan mieleen, et jos laittas kuitenkin automaatin manuaalikoneistolla. Sais manuaalin tuntua ilman kytkimen pumppaamista. Ja kyllähän noi automaatit kestää siinä missä manuaalitkin:rolleyes:
     
  10. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    en kyllä laittas manuaalia enää mihinkään omassa 548CID 760hp/950Nm Camarossa on TKO 600 aivan vitun hidas vaihtaa ja kytkimet ei oikein kestä tuotakaan vaatimatonta vääntöä ja tuo laatikkokin äärirajoilla väännön suhteen, nyt onkin hyllyssä jo oottamassa TH400nen
     
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Pitää osata valita. Centerforcelta mm. saa kytkimen Tremeciin joka tehty 1600 lbs väännölle. ( 2170 Nm ). Ei TKO ole ainoa manuaali maailmassa. Täysin makuasia tykkääkö miekkailla vai seuraako vaan kiekkamittarista turbiinin luistoa. Minä lopetin yhteistyön automaatin kanssa v. 2003.
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Lienee sarjassa toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
    Manuaalilooran kokemukset rajoittuu minulla A-833 looraan A-koppa moparissa. Olihan se kiva, mutta jotenkin automaatti alkoi viehättämään.
    Saat automaatin kestämään siinä missä manuaalinkin. Toki maksaa, mutta eipä hyvä manuaalilaatikkokaan edullinen ole jos hyvät kilkkeet laittaa mukaan.
     
  13. 3964

    3964 3rd gear

    Th400 kanssa perävälitys pitää olla maks.3 luokkaa jos meinaa taajamamerkin ulkopuolella käydä.
    Itsellä tällä hetkellä 3.7 ruuvi ja th350 öljynvatkain ja sillä ei kyllä viitsi taajamamerkkiä ylittää,mielessä ollutkin välityksen harvennus 3 pintaan mutten tiedä miten toimii tuon 3000 stallisen turbiinin kanssa,mutta onhan tuossa hyllyssä yksi m20 muncie ja t56.

    Tuo t56 ois varmaan hyvä tuolle perälle,mutta tuo viper t56 ei istu ihan edullisesti pontiac koneen perään.

    Jos jollain ois gm spec tko600 joutilaana voisin vaihtaa tuohon viperin t56 rasiaan,helpottais/halventaisi tuota asennusta aikapaljon.
     
  14. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mulla on 3.42 nyt ja tuolla TK600sella teoreettinen huippunopeus jossain 380kmh paikkeilla :odeek:
    alle 1700kiekkaa satasessa ja dynossa meni reilusti yli 7000rpm
    nokan käyttöalue 4600-8200 eli ei natsaa ihan kokonsaisuus tässä mun kombossa
     
  15. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    SC Thunderbirdiin tuli aikoinaan Centerforce kun remonttia piti sinne tehdä. En tiedä mutta luulen että se samainen kytkin vieläkin siinä vuosien jälkeen paikoillaan, auto myyty yli 10 vuotta sitten.
    Kyllähän sen käyttömukavuus hieman huononee tuollaisessa käyttöautossa mut pitäs kestää eri lailla!
     
  16. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Mulla on a body:ssa, '65 cutlass ja 455 jatkeena tko 600. Todella tiukka sovitus, mutta mahtuu nipin napin. Hyvä cruisailu laatikko. Vitonen 0.82 ja 3.23 perällä satasessa n. 2100rpm.

    Pari kesää tuskailin kun täyskaasulla ei kolmosta meinannut löytää millään. Normi ajossa ja reippaalla puolikaasu kiihdytyksellä löytyi aina. Viime talvena hommasin hiilikuitu synkrot, ja pronssi tassut vaihteensiirto haarukoihin, gear motiven kaverit Sievistä vaihtoi osat, ja tämän jälkeen kolmonen on löytynyt aina.

    E-baysta löytyy reiluun 200€ kotiin tuotuna vaihteenvälin lyhentäjiä, jos sellaista kokee tarvivansa. Omaan makuun tuo on ihan ok.

    Jos verrataan vaikka bmw laatikoihin, niin kyllähän tuo tko vähän karkea, äänekkäämpi ja jähmeämpi on käyttää.

    Pitää myös huomioida, että tko:n sisään meno akseli on pitempi kuin esim. Muncien. Voi vaatia kytkinkopan ja koneen väliin spaceria.
     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Juurikin noiden "karkeiden ominaisuuksien" vuoksi Tremec on tehnyt tuon uuden TKXn. Oma kiinnostus on juurikin se. Vaihtaminen onnistuu jopa 7500 rpm asti, on kooltaan ja painoltaan selvästi pienempi kuin TKO, mutta silti kestää samat tehot ja väännöt. Välityksiäkin löytyy jopa kolme eri vaihtoehtoa. Jopa 0.68 5-vaihde, jolla saadaan moottoritiellä kierrokset maltillisen alas, vaikka ois joku 3.9n luokkaa oleva perävälitys. Pitäis sopia suoraan Muncien kytkinkoppaan, tarvii vain sen "isomman" kytkinakselin mukaisen kytkinlevyn. Takapalkkia joutuu sitten "retusoimaan", kun tuo on selkeesti Muncie pidempi ja ulostuloakselikin on se tuhdimpi, eli tarvii sen isomman yoken.

    Tremecin sivuilta löytyy tarkka mittapiirros, niin voit suunnitella etukäteen jo miten istuu autoosi, pitäisi sopia GM:n A/F -bodeihin suoraan ilman korin muutoksia.

    t. AM
     
  18. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Näköjään 31 spline tuo tremek. Onko se sama ku cevyn 32spline jota th400 ja uudemmat munciet.
     
  19. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Omat (hyvät/hajoamattomat) kokemukset rajoittuu sbc ja tko600 yhdistelmään. Onhan se hieman kankea vaihtaa vakiona, mutta shifter rod ja shifter finger sekä synkrojen päivityksen jälkeen ihan kelpo laatikko.
    Jos tko500/600 haluaa vaihtaa oikeesti isoilta kierroksilta nopeesti, tarttee se aika varmasti esim. liberty gearsin muokkaamat face plate rattaat/"synkrot" ainakin 2 ja 3 vaihteille...

    Itse olen kyllä ollut tyytyväinen omaan minibudjetilla muokattuun tko600:seen.
    Itellä on 4.10 perävälläri ja laatikoossa pitkä ykkönen ja lyhyt (0.82) vitosvaihde.
    Tällä setupilla 85km/h vauhdissa kone kiertää noin 2300rpm. Renkaana 295/50-15 verrokiksi jos jooku haluaa laskeskella oman kombinaationsa mahdollisia kierroksia samalla setupilla...

    Kannattaa laittaa vaan ostoilmotusta joka paikkaan jos tämmöstä tko:ta haluaa, näitä meinaan tuli joskus aikojen alussa ISO kuorma suomeen drifting ukoille ketkä näitä sitten nissanien ja mersujen yms perään sovitteli. Suurin osa taisi vielä olla GM poorituksellisilla kytkin/ulostuloakseleilla ja juuri pitkällä ykkösellä ja lyhyellä vitosella.
     
  20. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    Tko-600 menee kyllä F body (-67 camaro,) ilman tunnelin muokkaamista. Kepin reikää piti muistaakseni siirtää taaksepäin jotain 70mm? Karkea käytöksinen se kyllä on, oma aski tuli uutena, ulvoi kun sika muutamat ensimmäiset sadat kilometrit. Sitten se ääni kyllä siitä pikkuhiljaa vaimeni. Oli 500 HP 383 perässä ja välitys oli 3,89. Mukava oli ajella maantie nopeuksilla. Kytkimet on tietenkin tehosta riippuen kulutus tavaraa. Ei käy th400/m22 yoke, vaan siinä on omansa. Justiinsa vähän aikaa sitten oli tämmöinen aski, mutta se jo löysi uuden osoitteen:D. Nyt on t56 Magnum Ls.n perässä ja taas F body -69 (yllätys:p) . Sekin meni ilman tunnelin muokkaamista, mutta apurunko tosin on art Morrison. Tässä kytkimenä McLeod Dual . Eipä se paljon sen jouhevampi ole käyttää. Ylivaihde näissä tietysti tekee maantie ajosta mukavaa. Jos ei mietitä noita moottoritie ominaisuuksia, niin hauskin on kyllä toi mun "rallimalli" Munchie 22 isolohkon perässä . Niin arvaatkin jo f body kopassa :D (-67 camaro) . Välitys siinä on 3,55 joten ei paljoa viitsi konetietä ajella.. noista BMW laatikoista ei ole omaa kokemusta, mutta arvatenkin käyttömukavuus on vähän eri tasolla. Niinkuin edellä on todettu niin välitykset ei välttämättä ole ihan parhaimmillaan bensa V8 perään?
     

Kerro tästä muillekin!