Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. teddy99

    teddy99 Gearhead

    "Oletko ikinä iloinnut ja nauttinut Teslan puikoissa yhtä paljon kuin nyt?" " -En. Tämä on isoin mitä olen nauttinut Teslasta".

    Se on hyvä että omistaja on Teslaansa tyytyväinen.



    Tästä tyytyväisestä Teslan omistajasta huolimatta aion jatkossakin pysyä 50-80-luvun polttomoottoriautoissa.
     
    faikku66, Rock N Roller, malvasto ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Olishan tosta voinut tehdä laikka-avon ja asentaa siihen Nissan Cedrikin dieseltekniikan vai onko muoti jo muuttunut? Takavetoinen Jenkkihän toi kumminkin oli.;)

    - Jani
     
    jknR ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jännä ettei ole päästy lähellekään luovuttaja-auton suorituskykyä.
     
  4. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vittu , ko on niin poliittista keskustelua tämä.
    Aion ajaa polttomoottorilla kuolemaani asti. Myöskin lämmitän residennssini öljyllä vastakin,
     
    Peeaa ja Swinger tykkäävät tästä.
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ehkä tekisin lavan pidennyksellä lisäksi,myös penkkien pehmusteita voisi ohentaa
     
    janiluo tykkää tästä.
  6. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Sulla on kuitenkin pari isoa ongelmaa kuten monilla muillakin. Et tiedä kauanko elät ja toisaalta verotuksella ja keinotekoisella maksujen nostolla kaikenlainen öljynkäyttö loppuu koska ei siihen ole enää varaa. Mutta, toivoa on vielä vähän koska synteettinen polttoaine tulee.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jo nyt onnistuu sähkökikottimella cruisailu, jos sähvöä saa omasta seinästä ja matkat ovat maltillisen mittaisia, mutta jos vetää peräkärryä viikottain pääkaupunkiseudulta Utsjoelle ja takaisin, on polttisauto oiva ratkaisu, ajakoon jokainen millä lystää, ei se ainakaan minulta ole pois.
     
    poika perämetsästä, Artsi Bunker, impala-63 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. -late-

    -late- Gearhead

    Eilen nakkasin duunipvn jälkeen 500km siirtymän. Mietin että lähtiskö sähkärillä? Systeemi näytti kolmea latausta, yhteensä pari tuntia. Unohdin koko idean. Sit mietin että lähtiskö Cadillacilla? Lompakko kehotti unohtamaan koko idean. Jäljelle jäi siis tuo hätävaradiesel. Sillä laukasin koko siivun kerralla. Yhden Sähköautomiesten tohinan kuuntelin mut Kantritohtoria pääasiassa

    Tuo kans'n'diesel on ehkä puolet halvempi ko Caddy ja viidesosa sähkäristä.
     
    Rock N Roller ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  9. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Polttoaineen hinta on kyllä se mikä hermoja kiristää kun sen aina näkee. Silti laskin että säästän vielä kun en osta sähkö autoa vaan ajan vanhalla käyttö autollani ainakin siihen asti kuin maksaa 6 E litra. Sähkö auton hintana oli laskussa 30000. En tiedä riittääkö tuo summa edes kunnolliseen tulevan kymmenen vuoden aikana. Sen näkee sitten miten nuo kehittyvät.
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo tosiaan lava pitää olla että saa pakuksi ja pienellä dieselverolla ja kovat tilapäispenkit lavalle. :D
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    1) "Sulla on kuitenkin pari isoa ongelmaa kuten monilla muillakin"
    2) "Et tiedä kauanko elät"
    3) "verotuksella ja keinotekoisella maksujen nostolla kaikenlainen öljynkäyttö loppuu koska ei siihen ole enää varaa."
    4) "toivoa on vielä vähän koska synteettinen polttoaine tulee."

    Nämä ovat kaikki tulevaisuuden ennusteita joista eivät kaikki ole samaa mieltä. Kuka on oikeassa ja mitä väliä? Jos tietäisit vaihtoehtoon 2 vastauksen niin noiden kolmen muun merkitys muuttuisi. Jos esim tietäisit kuolevasi vuoden sisällä niin olisiko noilla muilla mitään merkitystä?
    :rolleyes:
    - Jani -
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  12. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Faktatietona jotta öljy ei lopu aikapäiivin koska yhä vaikeammin saavutettavissa olevia varantoja pystytään tekniikan kehittyessä hyödyntämään yhä arkisimmilta seuduilta kuin vaikkapa merenpohjista niin että poraaminen kannattaa aloittaa ja paljon jo löydettyjä isoja öljyalueita esiintymineen on aloittamattakin eikä läheskään kaikkia ole edes löydetty vielä joten.....
    Öljyn loppumiseen viittaavia puheita ja juttuja on ollut ainakin 70 luvulta lähtien ja niistä ajoista autojen määrä kasvanut hurjasti eikä kulutuskaan häävisti muuttunut toki isoja amerikkalaisia lukuunottamatta koska ne on kadonneet sukupuuttoon pääosin eikä silloin jatkettu kunnon lyijybensaa alkoholillakaan vaan aine oli ehtaa.
    Jopa lopetettuja öljykenttiä pystyttäisiin avaamaan ja hyödyntämään uusin menetelmin puhumattakaan öljyliuskeen ym esiintymien hyödyntämisestä,niistäkin paljon täysin hyödyntämättä.

    Öljyä käytetään toki paljon muuhunkin kuin polttoainesiin ja voiteluaineisiin,esim muoveihin ym kemianteollisuuteen päättyen vaikkapa asfalttiin.

    Epävarmuus tietty hillitsee öljyn tuotannon lisäämistä tai edes samalla tasolla pitämistä kun tuleva kulutus arvoitus ns länsimaissa sekä hintataso raakaöljylle senmyötä vaikuttaen tietty uusien tai vanhojenkin esiintymien käyttöönottoon osaltaan.
    Mikäli kulutus romahtaa öljymaat joutuu myyymään öljyä yhä halvemmalla koska se on pääartikkeli monissa öljymaissa ja ehkä ainutkin vientituote mutta mikäli öljyn hinta laskee Suomi toki nostaa sen hintaa päästöjen verukkeella ja saa lisää esim kehitysapurahaa ja pääsemme lopultakin Euroopan ja jopa maailman hintaykköseksi!!
    Sähkö onkin jo hyvässä nousukiidossa,hyvä!!

    Öljyn jalostus,poraus ym ovat tietty ympäristön kannalta huono juttu sekin ja kaikkea muuta kuin riskitöntä ympäristölle,eläimistölle kuin luonnollekkin mutta nämä vaatii oman juttunsa kuten sähköautojenkin mineraalit,tuotanto ja akkujutut ym mitä ne todella vaatii luonnonvaroja jos niillä yhtäkkiä korvataankin perinteiset ajopelit kehittyneissä maissa ja jopa nurinkurisesti maantieteellisesti koska vähäpäästöistä aurinkoenergiaa on saatavilla juuri siellä parhaiten missä homma ei vähäänkään kiinnosta ja ne saastuttavimmat ajopelit sekä porukkaa jumalatttomasti kun taas lämmitystarvetta enempi pohjoisessa missä sähköakin otettava avuksi,siis toista kallista ja nousukiidossa olevaa voimaa jonka puhtaus hyvin kyseenalaista tuotiinpa itärajan takaa tai omalla ydin, tuuli/vesivoimalla koska niidenkin laitteet on valmistettava ja rahdattava osineen jostain eli ei se sähkö taivaasta johtoihin putoa tai linjojen rakentaminenkaan töpselipisteineen saasteetonta.

    Ovelasti sähkön hintakin saatu keinotekoisesti kalliiksi juuri kun tarvekkin tiedetään kasvavan tasaisen hurjasti eli mikä vaihtoehto se on millekkään oikeasti,joko sataa liikaa tai liian vähän vai onko huono käpysato syynä korotukseen tänä vuonna.

    Sähköyhtiöt lypsää sähköllä ja valtio polttoaineilla,molemmat keinotekoisin syin ja aina maksat joko suoraan tai välillisesti.


    Korvaavia jatkeita piisaa öljyjalosteisiin ja tekniikkaa valmistaa keinotekoista "öljyä"suurinpiirtein mistä tahansa eloperäisestä eli sekään ei ongelma ja alkoholi ei lopu mihinkään teollisuudesta polttoaineiden jatkamiseen kuten ei viinankaan tekemiseen .

    Käytännössä eikä periaatteessakaan nykyisille kehittyneille ja vähäpäästöisille polttomoottoreille,bensa tai diesel,ei siis mitään järkiperustetta ajaa tuotantoa alas edes vieläkin päästöjä kiristäen ja kuristaen toimivuuden+luotettavuuden kustannuksella mutta kun on päätetty että ne tuhoaa maapallon niin lopputulos on tämä ja Suomi on edustajiensa kera taatusti ensimmäisenä kynän kanssa raapustamassa nimeä paperiin kuin paperiin jotta saa selkääntaputuksia ja edes jotenkin noteerataan maailmalla.
    Mikäli EU linja olisikin ollut toiseen suuntaan kallistuneena,Suomi edustajineen olisi ollut samaa mieltä sillonkin ettei vaan kukaan pahastu ja sähköautot olisikin pidetty aika tarpeettomina,uskokaa pois .

    Jos jotain järkevää ja kouriintuntuvaa olisi haluttu olisi puututtu ns kehitysmaiden saasteisiin mitä sieltä piiput ja pakoputket tupruttaa ilman suodattimia vapaasti kuin myös ihmiskunnan määrään vaikkapa lapsilukuuun puuttuen mutta koska tämä ei onnistu niin sitten näin ja semmoiset pikkumaat kuin Venäjä,Pakistan,Kiina,Intia ja kaikki Afrikan maat ym vähäväkiset saa yhä huristaa,pöristää,päristää ja tupruttaa tulevaisuudessakin loppujätteiden päätyessä meriin ja maaperään totuttuun tyyliin joten mites meinaatte niiden sähköautomarkkinat ja myynti lähitulevaisuudessa(kymmeniä vuosia)tai väestö,jätehuolto+suodatusjutut?

    Aloitettaisiko niin jotta kaikki olisi ensin samalla viivalla ja sitten käsi kädessä piirissä pyörien rajoitellaan mutta niin että valvontakin toimii eikä vaan lähetetä rahaa jollekkin Murjaanien kuninkaalle joka tietty lupaa kuut ja taivaat leveän hymyn kera että kyllä ehdottomasti,päästöihin menee
    ja lyhentämättä:D,loput köyhän maamme kansalle.

    Niissä saa itä,länsi kuin vaikkapa kunnon jenkkilotjallakin ajaa tulevaisuudessakin ylpeänä häpeilemättä kunhan kulkee ja 2t kalustolla sinisessä usvassa entiseen tahtiin mutta asia onkin tabu eikä liity ilmastoon mitenkään..

    Tietysti kaikki haluamme saasteiden vähenevän ja jopa sähköautojenkin tulon tms korvikkeen jollain aikataululla mutta oisko kohtuullistaminen paikallaan ja vapaaehtoispohjalta vielä pitkään puolipakon sijaan mutta jos yritettäisiin saada katalysaattorit edes pakollisiksi maailmalla ensin sekä ajopelit edes 2000 luvulle teknisesti joka olisi jo iso parannus,myös 2t katalysaattorit pakollisiksi maissa joissa niitä on hurjasti yleisajokkeina yhäkin,juurikin maissa joissa karmeimmat saasteet liikenteestä muutenkin.

    Pahoittelen sepustuksen pituutta mutta setämies vähän avautui...
     
    Muokattu: 19.12.2021
    Volvo_5.7, dart -66, Zejk1 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Siksipä Kiinakin innolla rakentaa tekosaaria ja niille tukikohtia, kun Etelä-Kiinan merellä on isot öljyesiintymät luvassa. On jopa arvioitu, että olisivat Lähi-itää isommat. Mitäpä veikkaatte, jättääkö kinuskit ne käyttämättä vihreän siirtymän takia? Tai entäpä Venäjä joka tähyilee arktisten alueiden öljyesiintymien perään? Ainoa vientituote perseensuristimien ohella on öljy ja maakaasu, koko Putinin sirkus pyörii niiden tulojen varassa. Kun nyt näyttää siltä, että kaasuhanat Eurooppaan voi mennä välillä kiinni ja saksalaisille opetetaan nöyryyttä talvipakkasilla niin muuttuuko ääni kellossa?

    Voi loppua tämä ilmastojeesustelu aika nopeasti noiden realiteettien takia. Pahasti meinaan näyttää siltä, että se mitä tulevaisuudessa tehdään sanellaan idästä. Eurooppa on taantuva ja hajanainen maanosa, kehitys tapahtuu Aasiassa. Kiina nousee vääjäämättä maailmanmahdiksi ja Aasia on niin pirun iso talousalue ja väkirikas, ettei niiden tarvitse pahemmin Euroopasta välittää. Kunhan jotain krääsää saadaan tännekin myytyä. Venäjää ei talouspakotteet hetkauta, kun Kiinan kanssa kauppa on jo niin isoa ja investointeja puolin toisin tekevät. Intia saavuttaa melko pian Kiinan väkiluvussa ja haastaa valta-asemasta Aasiassa. Väestönkasvu niin Aasiassa kuin Afrikassakin on sitä luokkaa, että pieremälläkin tuottavat enemmän päästöjä kuin Suomi kokonaisuudessaan.

    Eikä siinäkään hiilijalanjälkeä taideta laskea, jos Putler lähettää armeijansa Ukrainaa "vapauttamaan" kuten nyt pahasti näyttää käyvän. Länsimaat katsovat ihan yhtä munattomina vierestä kuin ´30-luvulla Aatun touhuja. Elämme mielenkiintoisia aikoja, veikkaan että seuraavan 10 vuoden aikana voi olla ihan mut murheet kuin liikenteensähköistyminen. Kun sähköverkko on alhaalla, ei teslojakaan ladata muuta kuin agrikaateilla.
     
    Zejk1, grantorino, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]
    Ehkä tuossa on se syy miksi Tesloihin ei saa vetokoukkua?
    :rolleyes:
    - Jani
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  15. -late-

    -late- Gearhead

    Mä oon kans miettiny miksei mentäis samalle viivalle. Suomalainen vois aivan hyvin liikkua töihin samal tappaa ko vaikka keskiverto kiinalainen. Sähkön kulutuksessakin voitais asettua afrikkalaisen tasolle. Ja viinan kulutuksessa vaikka ranskalaisen.

    Se mua vähän kaivelee että aika usein liikenteen sähköistämisasiaa peilataan tähän päivään. Onhan se päivänselvää että sähköauton valmistuksen kulun vertaaminen suoraan tän päivän polttiksen valmistukseen on vähän niin ja näin. Toinen on alkumetreillä ja toista on viilattu kymmeniä vuosia. Samoin on ajosuorite, tuskin sekään on tulevaisuudessa sama kuin nyt, ainakaan yhteiskunnan tasolla. Voi myös olla että kehittyvät alueet jättävät jonkin länsimaissa nähdyn kehitysvaiheen väliin. Kenties vaikka siipiautoja ja isolohkoja ei siellä nähdä. Tai omistusautoilua.
     
  16. -late-

    -late- Gearhead

    Toinen juttu mikä tässäkin ketjussa on tullut usein esille. Yks kiinalainen kollega aikoinaan sanoi kulkevansa työmatkansa autolla. Suoraa katua muutamia kilsoja, aikaa palaa jotain kolme varttia. Kävellen ei ehkä aika paljon muuttuis mut fillari olis paljon nopeempi tai metro. Mut hän tykkää kulkee autolla.

    "Mä ajan veekasilla" tyypille on yhtä turha tarjota julkista tai sähkäriä kuin "Ituhipille" veekasia. Yhteiskunnan tuet ehkä vähän sama asia, niillekin olis ottajia monella taholla ja oikeaa vastausta ei ole. Funtsataan kaikki vähän ennen kuin julistetaan totuutta.

    Toisten tylyttämistä on ihan kiva seurata. Jatketaan samaan malliin vaikkei kaikki täällä lukemani mahdukaan sanan vapauden piiriin.
    Peace & love.
     
    hot1930 tykkää tästä.
  17. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Joo,nyt ei pitkää sepustusta jota monet jaksa lukeakkaan mutta Putinin vertaaminen Aatuun ei
    oikein ymmärettävää koska ajat on täysin erimoiset,nyt tiedotusvälineet välittää maailman asiat sillä sekunnilla ja ihmisillä taustatietoa kuin mahdollisuus saada sitä mm internetistä tai tarkistaa muista riippumattomista lähteistä mikäli oma" YLE" mietityttää..
    Toisen maailmansodan aikoihin näin ei ollut eli propagandan todenmukaisuutta ei ollut mahdollista tarkistaa mitä radio ja sanomalehti tuputti totena.
    Mikäli yhteiskunnalllinen tilanne muuttuu radikaalisti sitä uhkaavaksi ,samanmoinen propaganda puree yhä hyvän puhujan kera koska ei ihminen muuttunut noista ajoista miksikään ole,no se siitä.
    late heitti tavallaan piikin miksi emme voi kuluttaa yhtä vähän sähköä kuin afrikkalainen,no mietippä sitä ja kerro?
    Keskiverto kiinalainen onkin vaikea määritellä mutta todennäköisesti miljoonakaupungissa tai aivan moisen kupeessa asuva eli olosuhteet kuin isossa Helsingissä sielläkin koska Suomessa ei ole yhtään kaupungin määritelmän täyttävää Kiinalaisesta näkökulmasta,ei lähellekkään.
    Hän todennäköisesti menee metrolla,bussilla,junalla tai muulla julkisella,harvemmin edes autolla valtavien ruuhkien ja parkkiongelmien vuoksi eli julkisilla pääsee paljon nopeammin.
    Tietysti omalla autollakin voi mennä mutta se ei mitenkään se nopein tapa yleensä ole!

    Ruuhkat tarkoittaa matelevia tai pysähdyksissä olevia kilometrien tai kymmenien km jonoja sielläpäin...

    Maaseuudulla asuva riisinviljelijä,älypuhelimen kokooja,ompelija tai kaupan täti menee puotiinsa fillarilla,mopolla tai hevoskärryillä,harvemmin omalla autolla sielläkään koska perusmaalaisella ei moista ole kun ei varaa.

    Ranskalaisten viinankulutus on vähentynyt kuten suomalaistenkin,ero joka pysyy kokonaiskulutuksen määrään vaikuttaen vahvasti on että juovat viiniä aterioilla kuten satoja vuosia tähänkin asti,eivät juo maitoa mutta kivennäisvettä kylläkin kuluu.
    Nyttemmin ei juurikaan enää lounastauoilla oteta pastista tai aterialla viiniäkään mutta jos niin vähän eikä puolta pulloa punaista eli ajat on muuttuneet sielläkin eli tuokaan ei oikein iske,valitan.
     
    Muokattu: 19.12.2021
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Sama, muijan siskonmies on ollut keikkahommissa eri Kiinan suurkaupungeissa, ja normikäytäntö on, että 10 minuutin kävelymatka duuniin taitetaan autolla aikaan 1 tunti.
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Harrasteautoilun tulevaisuus sähköautoon kun ei ole kannattavaa ostaa uusia akkuja kun samalla rahalla saa jo uuden sähköauton niin tulee luovuttajia vanhaan kalustoon.

     
  20. -late-

    -late- Gearhead

    Kiinalainen kulkee autolla kun se on osa sen kulttuurin sosiaalisen aseman esittämistä. Meilläkin vissiin sähköauton yksi syy on naapurille näyttäminen.

    Afrikkalainen kenties kamppailee olemisensa kanssa, se ajanee tärkeysjärjestyksessä joidenkin asioiden edelle. Suomalaisella voi olla mahdollisuus jota afrikkalaisella ei kenties ole.

    Voimmeko vaatia muita samalle viivalle olematta itse siihen valmiita? Saahan suomessakin toiset enemmän palkkaa kuin toiset. Maailma ei ole tasa-arvoinen.

    Mä juon niin vähän viinaa että ihan sama, punkkukin menee jossain määrin. Valkkaria en ota, enkä olutta jätä. Mut en vaadi muita toimimaan samoin. Toyotaa en osta mut sallin sen muille ilkkumatta.

    Tässä oli mun päivän näkökulma, jatkossa taas autoista ja tekniikasta.
     
    Muokattu: 19.12.2021
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!