1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Make500 tykkää tästä.
  2. Hmmm. Hyvä pointti. Vilkaisin, että samasta Mussesta oli 3,7 litrainen V6 -versio ja kappas. Siellä on melkein samanlaiset lyhyet suuttimet:

    BOSCH 62667

    Tässä infoa:

    https://www.injectorplanet.com/products/bosch-0280158191
     
    Make500 tykkää tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No nyt on sitten jäljellä se, sovitetaanko suuttimet keskenään vai otetaanko tehdastoleranssilla olevat. Noissa on muutaman prosentin hajonta keskenään ja jos ostaa kauppiaalta, jolla ne on valikoitu, niin saa lähemmäksi soviteltuja.

    Vaikka itse sovittelee, niin ongelma on se, mihin laittaa ne poisvalitut.
     
    Make500 tykkää tästä.
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Tilaan suuttimet varmaan tuolta Finjectorilta. Samalla ehkä jotain muutakin, kun saan vähän sivuun paalua:D
     
    Seevu, puna niska ja Visa tykkäävät tästä.
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Pakko tätäkin projektia on alkaa viemään eteenpäin, joten tilailin juurikin nämä suuttimet Finjectorilta.
    Samaan pakettiin lähtee Hall-anturit, DIY-polttoainekisko, TPS-anturi, liittimiä yms. pikkusälää.
    Puolia kyselen ensin yhdeltä tutulta joka rakentelee LS-koneita, josko siltä olis jäänyt OE-puolia yli.
    Sitten tarvitaan tietysti pirukseen vielä kaikenlaista, mutta ei makeaa mahan täydeltä (LUE: perse repee )

    Piti ne suutinkikkareetkin tilata, jotka siis imusarjaan hitsataan tuolta mutta en löytänyt verkkokaupasta (en osannut etsiä ). Mitä ne nyt sitten on nimeltään.. Bung amerikaksi, mutta suomeksi...

    Olen tässä aina välillä piirrellyt uutta sähkökaaviota, jossa nämä kaikki sitten integroituisi keskenään.
    Daimlerin raadosta, jota purin Hudson-projektiin, sain parikin kappaletta 24-piiristä sulakeboxia. Ajattelin toista niistä käyttää sitten tähän Dodgeen.
    Purin, tarkistin, puhdistin, mittailin:
    [​IMG]

    Muuten Dodge onkin alkanut jumpittelemaan oikein urakalla eikä enää tykkää mielellään käynnistyä.
    Varsinkaan jos se joutuu ulkoruokintaan välillä, kun tallissa pukkaa ahtautta.
    Liekö sitten protestoida tätä elektroniikan vallankumousta...
     
    Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. Suutinjalka taitaa olla ainakin yksi ilmaisu. Amerikaksi tosiaan Fuel Injector Boss Bungs, mutta ei kyllä ole mikään Amerikan temppu noita tehdä, jos on sorvi tai tuntee sen juopon sorvarin..;)

    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  7. Make500

    Make500 Gearhead

  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jäljistä päätellen mun slantin Clifford-imarissa suuttimien sumu osuu imusarjan lattiaan. Siinä sarjassa on ehkä 45 astetta kallistusta suuttimilla. Mitä korkeammalta ja mitä loivemmalla kulmalla saapi suuttimen suunnattua, sitä enempi polttoaine osuu lämpöiselle pinnalle, jos sillä jotakin merkitystä on.
     
    Make500 tykkää tästä.
  9. Jäin miettii, että tuota suutinholkin mitoitusta, niinpä piirsin Työmiesaskin kanteen pienen piirrustuksen. Otin tosta Maken linkkaamasta Autotunen suutinholkista ulkomitat (20x35mm) ja yhdistin Boschin EV6 datasheetin sisämittojen mitoitusohjeeseen.

    [​IMG]
    Ei tossa ihan kamalia pelivaroja ole kikkailla suuntaan tai toiseen, jos käyttää ton mittaista suutinholkkia. Niitä on kyllä myynnissä pitempiä, mutta niissä on jätetty enemmän tekovaraa. Ja Maken tapauksessa tulee muutenkin ahdas sovitus. Kannattaiskohan rakentaa joku malli vaikka puusta, jonka kanssa sovittelee rojuja sinne väliin:eek:

    Ai niin, sen verran eilen katselin netistä, että noita suuttimia on eri kokoisia, joten kannattaa tarkistaa, että se holkin poraus on sopiva.
     
    faffeli ja Make500 tykkäävät tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tavallisimmat on 11 ja 14 mm reikiin. Pituuksia on myös runsaudenpulaksi asti. Lyhyimmillä saa jnkn verran isommat mahdollisuudet asentokikkailuihin.

    Tai sit vaan laittaa miten huvittaa ja sattuu osumaan. Tappajamossekuskin jossakin autossa katselin että oli porannut suuttimet kohtisuoraan kanavan lattiaa kohti. Ja silti oli kulkua aika hyvin.
     
    Make500 tykkää tästä.
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    En tilannut niitä holkkeja vielä.
    Tänään on tullut Finjectorilta paketti postiin ja tuumailen niitä holkkeja vielä myöhemmin.
     
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Lähinnä ollut "teoreettista" rakentelua tänä viikonloppuna, mutta vähän tallissakin.
    Purin autosta kaikki alkuperäiset sähköt pois, se olikin yllättävän kova homma.
    Upean räpeltämätön johtosarja, jossa ei ole mitään ylimääräisiä rosvoja kukaan kerennyt laittamaan.
    Harmi vain että on yli 60 vuotta vanha, niin hieman kovettunut ja hapettunut.
    Tästä saa hyvin mitoitettua ja käärittyä uuden johtosarjan, jahka saan jostain hommattua mukavasti erivärisiä johtimia.
    Liittimien kanssa tuleekin sitten pieni tenkkapoo, kun näitä ei uusina mistään taida saada. Eli joutunee aika paljon askartelemaan niiden kanssa.

    [​IMG]
    Johtosarjat purettuna. Ei sitä ihan hirveesti ole onneksi, mutta Maxxecun myötä varmaan tuplaantuu:D

    [​IMG]
    Tätä uutta kaaviota olen työstänyt kuin Iisakinkirkkoa. Siinä pitäis jo likipitäen olla kaikki tarpeellinen. Täytyy vielä vähän tarkistella epäloogisuuksi jne. Mutta sitten kun valmis, niin kaveri lupasi tehdä tästä jonkun maksitulosteen.


    En ole tehnyt virtalukolle mitään testejä, mutta eikö tuo toimisi jos laittaa hyppylangan virtalukon IGN ja IGN1 väliin. Toinen on siis esivastuksen kiertävä (IGN) ja toinen esivastuksen kautta (IGN1) ?
     
  13. Pirun komea kaavio. Millä sä olet tuota piirrellyt?

    Tähän asiaan oli SS:llä joskus oma ketjukin ja asia oli astetta haastavampi..Tässä on helppo ratkaisu:

    [​IMG]
     
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Ihan Photoshop CS5

    No tää olis kyllä yksinkertainen :rotfl:
     
  15. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Tai laittaa yleismallin virtalukon.
    Toi alkuperänen vaatinee diodin siihen hyppyjohdon väliin ettei startti pyöri kun virrat päällä
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siisti kaavio. Jokos sulla on tarpeeksi erivärisiä johtoja? Finjectorissahan on kaksväristen johtojen vähittäismyynti myös. Siis raidallisia johtoja. Sitten on helppoa kytkeä, kun on värit kuvassa.

    IGN ja IGN1 tai miten ne nyt olikaan, ei mene lomittain. Siinä välissä tulee kuollutta aikaa. Jos kääntää avainta hitaasti, niin sähköt katoaa siinä välissä. Eculla ohjattu rele, millä ECU ottaa tilanteen haltuun heti kun virta ensimmäisen kerran esiintyy lienee siistein tapa tehdä tuo. En ole itse tehnyt, joten ei ole antaa valmista toteutusta. Mulla on pikkuinen erillinen piirikortti, joka tekee viivettä plus vahtii sitä, josko auto kuitenkin käynnistyi ja sillä ehdolla poistaa viiveen (= auto sammuu avaimesta heti, eikä sekuntien päästä).
     
    Make500 tykkää tästä.
  17. Make500

    Make500 Gearhead

    En oo hommannu johtoja vielä. Täytyy kattoo Finjectorinkin valikoima. Niillä oli ainakin supernopea toimitus kun suuttimet tuli päivässä tilauksesta..

    Ja juu, täytyy tuumia se Ecun rele joksikin viivereleeksi kenties.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tavallista 12v relettä voi hidastaa kondensaattorilla...

    Edit: https://www.maxxecu.com/webhelp/wirings-power_hold_relay.html Tuolla on valmista tavaraa kuinka tehdä releen viivästys.

    Syylärin flektistä saa "mukavamman" jos tekee sille PWM ohjauksen. Omassa on Motonetista joku isohko puhallin, jonka kuuli ja tunsi käynnistyessään ja sammuessaan. Nyt ei kumpaakaan. Lämpömittari pysyy likipitäen vakiona ajotilanteesta riippumatta => taajama-ajo on vailla yhtä alinomaa tapahtuvaa muuttuvaa asiaa.

    Jos jaksaa nähdä vaivaa ja kaivaa jostakin ajonopeussignaalin, voi flektin sammuttaa käymästä maantieolosuhteissa. Pelkällä lämpötilataulukolla se jää käymään, koska lämmöt alavesiletkussa ovat jatkuvan kuormituksen aikana hiukan korkeammalla. Mulla on anturi, muttei ole kytkettynä kun en ole jaksanut jälkeen päin alkaa kytkeskelemään.

    PWM moduleita (esim flektille) saa kaupasta valmiina...

    https://www.robotshop.com/uk/cytron-20a-6-30v-single-dc-motor-controller.html joku tommonen varmaan toimii ihan semmosenaan kun vaan rakentaa kotelon ympärille. Vastaavia löytynee sieltä sun täältä, mutta tuo oli jo niin halpa, ettei vaivaa maksaa Aliepressin tavarasta puukottamalla tehdä, kuten minä tein.
     
    Muokattu: 20.12.2021
    Make500 ja Seevu tykkäävät tästä.
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ymmärsinkö tämän oikein, eli kyseessä ihan tavallinen rele, jota ECU pitää auki tietyn aikaa?

    Ja mikä on diodien tarkoitus tässä kytkennässä? Ja mikä on DINx ? Joku ECUn liitäntä?
     

Kerro tästä muillekin!