SBC + manuaali

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Mr_MilleR, 18.12.2021.

  1. 3964

    3964 3rd gear

    Joo noista bmw laatikoissa on tuo ykkönen turha,joten niissä on käytännössä yksi vaihde vähemmän kuin luulisi.
     
  2. Ducky-13

    Ducky-13 Gearhead

    Itellää juurikin zf gs6 37dz pontiacin koneen perässä ja perävälitys vaihtui laatikon myötä 3.23->2.56:1
    Ykönen on tuon välityksen kera hyvä ja .83 6.lla maantiellä huntin vauhdissa n.1750rpm.

    Monia kiinnostaa varmaa mitä tuli kustantamaan koko paketti, eli:
    Laatikko
    Kytkinkoppamuutos
    Vauhtipyörän jaonmuutos+koneistus
    Kytkin hilppeet
    Pääsylinteri
    Säiliö
    Letkut
    Öljyt

    Lensulla 1595e

    Tähän lisäksi kaks osasen kardaanin osto (20e) ja sen takimmasin putken pätkäsy+liitos pontiacin alkuperäseen ko-met.lla (suolaset) 400e

    Omasta mielestä vähintääki tyytyväine oon ollu valintaani, mut jokaine tekee omat päätöksensä
     
    Muokattu: 31.12.2021
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Tuollaisen aavikko ruuvin kanssa varmaan ihan ok nuo välitykset.

    Olen koittanut arpoa miten saisi vähimmällä osien vaihdolla (pienellä € määrällä) nuo välitykset sellaisiksi että voisi ajella vähän maantielläkin ja manuaali ois miehekkäämpi kuin öljynvatkain.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Manuaali on yhtä miellyttävä, kuin aikoinaan oli veivikäynnistys, mutta miehekästä sekin oli :)
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllähän automaatille paikkansa on, mutta urheilullisemmassa käytössä se on niin tylsä.
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joo, jos haluaa sitäurheilullisuutta, itse ajoin firman pickiksiä, oli automaattia ja manuaali- Chevyjä, joskus se urheilullisuus on vain sama, kuin poikkinainen pakoputki :(
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kokemusta aikoinaan kaverin 455 Cutlasilla, yleensä ampujan paikalta, joskus puikoissa; kun kaupungin läpi ajaessa pitää käydä Munchien kaavion läpi 30 kertaa, ja tämä vielä muutaman kerran illassa, alkaa kaipaamaan tomaattia viimeistään muutaman kuukauden vatkaamisen jälkeen.
     
  8. Hmmm..:rolleyes:

    [​IMG]

    No harrastusta on monenlaista, kuten tiedät. Se mikä sopii toiselle ei sovi toiselle jne.

    Ja noita manuaalejakin moneen lähtöön. Taitaapi olla Bemarin laatikon käyttömukavuus eri tasolla kuin Muncien.
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Totta, eikä kukaan varmaan aja tosissaan "urheilullisesti" -60 luvun jenkillä :d
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vaikka vertauskuvana; lintsin vuoristorata on kiva ja jännä pari kertaa, mutta sadannella kerralla varmaan kaipaisi jo jotain muutakin :)
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jokaiselle jotakin. Mutta helevettiäkö sitä automaatin ihanuutta julistamaan manuaalitopikissa?! :) Avaa oma topikki automaattivaihteiston paremmuudesta!
     
    hantta tykkää tästä.
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Hyvää uuttavuotta vaan sinnekin. Miten se uusi topiikki tehdään, käytössä nvda ruudunlukuohjelma?
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hyvää uuttavuotta myös, ei tää niin vakavaa ole. Tein uuden topikin, siellä pääsee jokainen kehumaan omaa suosikkivaihteistoaan!
     
    puna niska tykkää tästä.
  14. max

    max Double Gearhead

    Kerran päässyt sellaista herkkua kadulla kaahaamaan,kuin -69 Camaro/454/Doug Nash 5-Speed manuaalilootalla.
    Inva-askilla ei pääse lähellekkään sitä meininkiä.
     
    rallikuski, Wade-, SS-454 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. 3964

    3964 3rd gear

    Voishan sillä ajaa kun olisi vaihdelaatikko.

    Tuo tomaatti on tuohon viivanpiirtoon omiaan.
     
  16. rodhot

    rodhot Gearhead

    90-luvulla Pönni ainakin ajeli TH400:lla missä oli turbaanin tilalla manuaali kamat,miten tämä kombinaatio käytössä toimi?
     
  17. Ducky-13

    Ducky-13 Gearhead

    Itellää oli manuaali kera tankoineen entuudestaan ja pääsin ainaki tuosta vipu helvetistä eroon mehu kytkimen kera.
    Tuossa joku arveli muncien ja bemarin lootan eroja ja en ny menis sanomaa, että niissä suurissa määrin eroja..hiljasempi kylläkin, muttei tuo muncien ujelluskaan häirinny ja sifteristä läks mukava naksutus.
    Muncie, jos kunnossa, ni iha hyvä laatikko on sekin..kaupungissa!
    Toi bemarin laatikkoha on 2-5 vaihteiltaan aika sama, ku muncie20 1-4 vaihteet.
    Siellä on keulilla tiheä ykönen ja ylivaihde perseessä.
    Itellää kesät auto päivittäisessä ajossa ja maantiellä pääosin, joten alle 2000rpm oli päästävä satasen vauhdissa, joten ylivaihdeloota oli "pakko-ostoslistalla"

    Kyllä tätä zf vaihtoehtoa kannattaa miettiä, jos manuaaliin kanttaa automaatin jälkeen.

    Toki jos paalua löytyy ni tremecin 6-speed, muttei sekään ole ihan pulttaa kiinni ole.

    Mihis autoon ny ootkaan manuaalia kaavailemassa?
     
  18. 3964

    3964 3rd gear

    -67 firebird 455 koneella.perässä 3.7 rattaat joten ylivaihde olisi ehdoton tai sitten ruuvin vaihto.
     
  19. Ducky-13

    Ducky-13 Gearhead

    Tuolla perällä ylivaihde sais olla siellä 0.7:1 pintaa ja mielummi 0.6.lla alkava.
    Tremec tko.lla tais olla .64:1 gm versiossa
     
  20. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Tosiaan, olisko tämä hyvä yhistelmä manuaalia ja automaattia? Jäis turbiinin luisto pois, rivakammissa lähdöissä vois vapaasti valita lähtökierrokset, vaihteet vaihtus kuitenki automaattisesti tai käsin manuaalisesti. Joutuuko laatikko kovemmalle rasitukselle vaihdoissa(levypakat, pannat)kun ei ole turbiinia pehmentämässä vaihtoja?
    Öljyn kiertoon tietty tehtävä muutos, että pysyy öljyt laatikossa. Mitä muuta huomioitavaa?
     

Kerro tästä muillekin!