Letkulämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Marvä, 31.12.2021.

  1. Marvä

    Marvä 1st gear

    Onko jokin hyvä malli letkulämmityimestä, joka soveltuu V8 moottorille. Kyseessä Challenger 6.1 Hemi. Vai onko autossa plugia lohkolämmittimen?
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hemeissä on kuskin puolella startin takana lohkossa reikä, mihin saa lämmittimen. Tosin veikkaan, että letkulämmitin voisi olla tehokkaampi. Itsellä odottaa Defan Hemiin tuleva lämmitin hyllyssä, kun en ole vielä jaksanut asentaa.
    https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/defa-412840-230v-moottorinlammitin
     
  3. ToniC

    ToniC Gearhead

    https://www.karkkainen.com/verkkoka...0w-pro-kit-moottorilammitin-haaroitussarjalla

    Tossa on oma kiertopumppu.
    Ostin just pihatraktoriin vastaavan konelämmittimen. Huutokaupat.comista muutamalla kympillä. En tiedä, mikä on se ero, kun löytyy auto ja konelämmittimiä. 500-1500w.

    Mun on 1000w. Ei sisällä noita haarotussarjoja. Letkuihin on paketissa liittimet ja t-haarat. Meinasin liittää johkin lämmityslaitteen paluuseen tms.. kunhan nyt tutkii vähän. Ajaisi sitten moottorin ja sisäkennon kautta Vedet

    Saa nähdä, miten toimii.
     
  4. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Serkkupojalle asennettiin tuontapainen juurikin lämppärin paluuseen. Hyvin se pelasi ja lämmitti kaikki nesteet.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

  6. ToniC

    ToniC Gearhead

    Mikähän syy on, kun 1500w "ei ajoneuvokäyttöön" ? Tuleeko latauspistokkeissa päreet vastaan jos laittaa 1500w+sisälämppärin, vai mikä?
     
  7. Hukka86

    Hukka86 2nd gear


    Sekin ja venäjän pojat tekee isompiakin 2kw sellasen jos laittaa lähelle mutkaa puhaltamaan niin letkut ei tahokestää
     
  8. 3964

    3964 3rd gear

    1000w riittää hyvin henkilöautoon,pikkupakkasilla puhaltaa haleaa käynnistäessä.
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Taitaa syy ei ajoneuvokäyttöön olla siinä että johdon päässä on shuko. Sitä ei ole hyväksytty ajoneuvokäyttöön.
     
    f34 tykkää tästä.
  10. Rado

    Rado Gearhead

    ^mihin noita sitten käytetään?
    Kämpän lämmittämiseen?
    Siihen tosin soveltuu hyvin koska pelkkä kuori lämpenee vimmatusti..
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    No vaikka just auton lämmittämiseen...helpostihan siihen saa vaikka Defa tai Calix pään jos haluaa.

    Eikä välttämättä tartte edes tehdä mitään "omia kytkentöjäkään"...mieleinen panssarikaapeli liitäntäjohto, jonka asentaa esim normaalisti puskuriin ja toiseen päähän sisätilanpistoke, sitten siihen tökkää sen "sukon", suojamaadotuskin toimii normaalisti.
    Joku puritanisti saattaa tietty heristää sormeaan, mutta noin noita on aina tehty kun yhdistelty erimerkkisiä lohkolämppäreita ja sisätilan lämmittimiä yms.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Traktori, työkoneet yms, missä on jatkoroikka käytettävissä.
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuolla lauseella siirretään vastuu käyttäjälle.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  14. jus57

    jus57 Gearhead

    TT-thermon Ohjeissa näytetään että kytketään lämppärin kennolta lähtevään letkuun niin myös vaimon Impalaan tein.Olisikohan sisätilat lämmenneet nopeammin jos olis kytkeny siihen lämppärille menevään letkuun?….Camaroon pitäis vielä laittaa tuo 1500w arctic heateri paikoilleen…
     
  15. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    LS3 Camaroon kun asensin TT-thermon, konehuoneessa ei ole paljon tilaa eli jouduin asentamaan sen aivan keulaan syylärin alareunaan oikealle. Eli sehän on pirun kylmässä paikassa ja mikäli kiinni lämppärin menoletkussa niin ajossa kaikki lämppärille menevä vesi kiertää kylmän kautta, ei hyvä. Minullakin oli ensin noin mutta sitten käänsin toisin päin paluuletkuun. Nyt ajossa kuuma vesi menee suoraan lämppärille kuten pitää. Myös lämmittimen kuumentama vesi menee suoraan koneeseen eikä kajuutan kautta, moottorin lämmitys se on kuitenkin päätarkoitus.
     
    f34 tykkää tästä.
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juuri näin, moottorin lämmitys on tärkeintä ja siksi lämminvesi pitää ohjata mahdollisimman lämpimänä suorinta tietä sinne.
    Sama juttu on myös webastojen yms polttoainetoimisten lämmittimien kanssa, moottorihan sillä on ensisijaisesti tarkoitus lämmittää, ei sitä ohjaamoa.
    Kun moottori on lämmin käynnistyessään, niin sisätilatkin lämpiävät kyllä varsin nopeasti ja erillinen sisätilanlämmitin on sitä varten että saadaan ohjaamo esilämmitettyä.

    Jotenkin nykyihmiset vain tuntuvat olevan liian mukavuudenhaluisia ja usein tuntuu siltä että autoon hankitaan webastokin vain sen takia että ohjaamo olisi lämmin...HÄH ?? :odeek::odeek::odeek:
    Sitä en ymmärrä alkuunkaan ellei kyse ole sitten esim rekasta jossa nukutaan ja asutaan päiväkausia ja niissäkin on yleensä mahdollista valita lämmitetäänkö vain pelkkää moottoria.
     
  17. 3964

    3964 3rd gear

    Osassa uudehkoja kikottimia ei saisi käyttää moottorin lämmittimiä kun aiheuttaa vikakoodeja,perustuu siihen kun on useita lämpöantureita ja arvot eivät ole uskottavia.Luulisi olevan ohjelmallisesti järjestettävissä ettei koodeja tulisi ensimmäisen minuutin aikana käynnistyksestä.
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Muistaakseni Sebringissä pukkas vikakoodia jos oli lohkolämmitin. Sätelylämmitin jako sitä lämpöä tasaisemmin ilman vikakoodeja.
     
  19. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kyllä saa käyttää mutta minunkin Camarossa ( 2010 ) piti tietokoneen ohjelmasta poistaa yksi ruksi ruudusta koska muuten tulee 5 kilsan ajon jälkeen vikakoodi ja puhaltimet käynnistyy jne. Vika ei poistu ennen kuin jäähtyy eli turha myös startata. Tietokone laskee mm. aikaa ja vertaa veden lämpöä ulkolämpötilaan. Kymmenen tunnin seisonnan jälkeen antureiden arvot pitää olla muutaman asteen sisällä. Esilämmitetyssä koneessa noiden lämpöantureiden ero on liian suuri ja tietokone tulkitsee että kone lämpesi liian nopeasti seisottuaan yli 10 h. Tehtaan lokilämppärissä on ulkoilman termostaatti kiinni johdossa joka kytkee päälle vasta kun pakkasta on -18. ( järjetön ). Kauhavan Pekka jolla on HP Tuners, avusti minua ja muokattiin ECM ohjelmasta muutkin turhakkeet pois. Nyt voin lämmittää konetta 1000 w pöntöllä vaikka 24/7. TT-Thermossa on oma termostaatti ja pumppu.

    J.K. näissäKIN asioissa tehtaan Service Manual on kultaakin arvokkaampi kun vain osaa muutaman sanan teenlipittäjien kieltä.
     
    Muokattu: 9.1.2022
    isalmela tykkää tästä.
  20. jus57

    jus57 Gearhead

    Nonii ja 2011 Camarossa varmasti sama.!
    Empä sitten taidakaan laittaa…
     

Kerro tästä muillekin!