1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sitä oli kiva tehdä! Mitä nyt muistan asiaa oppineeni, niin ei ECU lue tuosta kuin käynnistyksessä ratkaisun, kummallako koneen kierroksella on. Käydessä käyttää vain kampiakselin ratasta. Tee sinne tosi paljon hampaita. Tuleeko sulla mimmonen ratas sinne?

    [​IMG]

    Mulla on tommonen slantin dampperiin piirusteltu. Mahtuu ulosvetäjä paikoilleen ratasta irroittamatta. Mut sullahan on siellä kumihihnoja määrissä, joten taidat joutua rakentamaan MJF toteutuksen tapaisen dampperin takapuolelle.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    No latasin nyt vasta sen MTunen niin näköjään juu olis kelvannut monenlainen triggeri home signaaliin..

    En ole vielä tutkinut tarkemmin, mutta toivon että sen kampuran trikkerin sais vielä ahtimen vetopyörän etupuolelle.
    Jossain kaupassa noita rattaita oli, mutta halkaisijat ei oikein matsaa.
    Muistaakseni slantin dampperi ja ainakin se moniurapyörä mulla siinä edessä on 7".
    Sais olla sitten varmaan sen 200 mm vähintään trikkeri.
    Ja jos paljon hampaita on hyvä, niin sitten se 60-2.
     
  3. Tossa on 200 mm triggeri ihan kotimaasta:

    https://shop.protoparts.fi/product/90/200mm-trigger-wheel-fits-volvo-engines

    Helposti noita leikkelee laserilla sen kokoisen kuin haluaa, Tarttee vaan olla piirrustus.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Piirtelet sopivan ja leikkuutat jossakin pajalla. Valitse anturi katsomalla datalehdestä se, mitä hampaiden ominaisuuksista sanotaan. Siis että pystyt käyttämään kiekossasi suositeltua profiilia. Tuossa mun tekemässä kiekossa oli leikkurin jäljiltä myös keskiö. Se oli muutamalla ohuella kannaksella nyt näkyvässä keskireiässä ja siinä keskiössä oli 10mm reikä. Laitoin siihen reikään pultin ja koko hoidon pylväsporakoneeseen. Siinä sain kokeiltua anturin ”penkissä” mm etäisyyden siedon suhteen. Ja toki myös tasapainon. Onhan mulla siinä kompensoitu puuttuvien hampaiden massa vastarei’illä!

    Testailun jälkeem leikkasin keskiön irti ja ratas oli valmis.

    Oppiakin tuli. Mulla on 2-kanavainen hall-anturi, jolla näkisi myös pyörimissuunnan (jolla ei ole virkaa tässä käytössä). Se ei ollut datalehden ohjeen mukaisesti suhteessa pyörimissuuntaan (koska en käytä kuin yhtä kanavaa). Silloin tällöin paukautti putkessa isoilla kierroksilla ilmeisen lukuvirheen takia. Koskaan ei jäänyt mitään vikakoodia lokiin, joten se teetti vähän päänvaivaa.
     
  5. Tuli mieleen, että jotkut on askerrellut triggeripyörän mopon takarattastakin. Yleensä kai 36-1:n, mutta on niitä 60 hampaisia rattaitakin. Esim. tässä:

    [​IMG]
     
    kad_boost tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Otoskoolla tasan yksi (1) sanoisin että 36-1 tai 36-2 on ihan riittävä /6 tarpeisiin.

    Paremmin signaloivat HALL-anturit ovat vaativampia hammasprofiilin suhteen - mopon ratas saattaisi toimia ihan ok VR-tyypin anturin kanssa.

    "Paremmin signaloiva". Hall-anturin tekniikasta johtuen oikealla hammaskuviolla ja etäisyydellä oleva anturi antaa signaalia 0-nopeudesta alkaen. Ajoitus on mukavaa, kun voi kääntää akselia dampperin pultista avaimella kokoa 32 mm ja todeta signaalin. VR:stä lähtee signaalia vasta vauhdissa, joten ajoitus täytyy tehdä käyvästä koneesta. Hall-anturin digitaalinen lähtösignaali on lisäksi häiriövapaampi vs VR-anturin "vaihtojännitteeseen".
     
  7. Kuinkas tarkkoja noi hall-anturit on oikeasti triggeripyörästä? Esim. HONEYWELL 1GT101DC datasheetisissa on tarkat ohjeet mitoista.

    Ja sitten taas netissä on juttuja, että kuinka se toimii muutenkin. Tässä esim. Volvo-foorumilta:

    mulla on corollassa mopon 36 piikkinen takahammasratas trikkerinä ja honewellin hall anturi ja pelaa. speksien ja mega insinöörien mukaan tuo ei pitäs edes toimia ku on mukamas liian pienet hampaat ;D
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pelaa jos on pelatakseen. Kammen anturin signaali on ecu:n heartbeat, josta syystä se(kin) kannattaa tehdä kunnolla ja jos ei omat tiedot ole anturivalmistajan yläpuolella, niin ne ohjeet on helppo tie onnistumiseen.

    Laitesuunnittelijana mua kiinnosti, miten tarkkaan tuo mun paketti toimii. Laitoin omassani joutokäynnin aika alas, joka valituilla osilla on, oli, kun on jo purettu pois uuden tieltä, aikamoista ränttätänttää. Sitten astelevy sinne hammaskehän kaveriksi. Pulteilla kiinni samaan pakettiin triggeripyörän kanssa. ECU:un kiinteä ennakko, jottei ole muuttujia. Ja sitten katsomaan, kuinka se sytkä vaeltaa. Pysyi yhden asteen sisällä, joka oli hyvä tulos. Hall signaali on aika tarkkaan hampaiden profiilista johdettu. VR-signaali on jonkinmoista kolmioaaltoa ja se varsinkin muuttuu nopeuden mukaan. Signaalin amplitudin kasvaessa nousunopeus muuttuu ja myös triggauskohta, jos sitä ei ole erityisesti huomioitu.

    Mut tekee niin kuin haluaa.

    Harley-Davidsonin kaasarikoneessa Maxxecu käyttää ainoana anturina 2-lovista sytytyksen triggeriä. Tehdasvehkeessä tuolla kahta pulssia (315 astetta, 405 astetta, pulssi 40 astetta nokan asteina) tehdään sytkä molempiin pyttyihin yhtä aikaa, Ultiman sytkässä on kaksi hall-sensoria, joilla paikka selviää myös staattisesti, eikä ajoitus ole vieläkään kovin monimutkaista.

    Maxxecu tutkii roottoria jonkin aikaa startatessa, jotta on varma, kumpi on etu ja kumpi takapytyn. Jos on puristuksia ja/tai laiska startti, tutkimus voi mennä käteen, kuten kuulemma on ongelmana joissakin HD spesifisissä viriecuissa. Maxxecu on toistaiseksi selvinnyt tuosta ja sen jälkeen, kun mosa käy, se saa nokan päässä olevasta 2 lovisesta aika karkeatekoisesta sensorista selville moottorin asennon. Sytkä vaelsi tyhjäkäynnillä muutaman asteen sisällä - huonompi tulos kuin slantissa, mutta hyvä huomioiden miten vähästä signaalista se on laskettu.
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu on ja on hyvä datalehti, kun on hammasprofiili kuvattu mittojen kanssa.
     
  11. vwg4

    vwg4 1st gear

  12. Rock N Roller

    Rock N Roller 1st gear Bannattu

    No nyt ollaan Hot Roddaamisen ja "backyard tuotekehityksen" ytimessä! Juuri tällaiset omat luovat viritykset ovat harrastuksen suola. :)

    Make500, anna "köyhän miehen sorvisi" laulaa vastaisuudessakin ja laita kuvia OD:lle niin päästään ihmettelemään mitä keksintöjä sieltä tallistasi pukkaa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Loppiaisen jälkeen pitääkin taas mennä teettämään muutama uusi entisten tilalle. Zirkoniumista.
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Kaasaria tuli siinä suolistettua ja mieleen tuli, että onko mitään tarvetta jättää sisäkurkkuja paikoilleen? Kun ei venturi-efektillekään enää tarvetta ole..
     
  15. Ei niillä mitään teknistä syytä enää ole. Se vaan, että miten ne reiät saa tukittua. Tarviiko se jonkunlaisen putken pätkän kurkkujen tilalle. Tässä aiheesta kanssa:

    http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=167875
     
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Thanks!! Koitan kikkailla jotain!
     
  17. Tässä on IDF:n muuttamisesta läppärungoksi:

    https://shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=114521

    Eipä näy kurkkuja enää.

    I just modify my Webers 40 for TB's buy closing off the main jet (full the hole in the jet with JB weld) also block the choke passages on the bottom of the carb, if your carb is equipped with chokes., Added a Ford TPS. Thats all you have to do
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Venturin efektistä olisi mahdollisuus kikkailla ”ilmamäärämittari” mutta alipaineen määrä on niin pieni, että anturi täytyisi olla ihan joku muu kuin MAP -sensori. Äsh, eipäs nyt taas lähdetä ladulta…
     
  19. Tossa on kuva, kuinka joku on laittanut TPS -anturin itse kiinni:

    [​IMG]
    DCOE:hen on valmista sarjaakin olemassa.
     
  20. Make500

    Make500 Gearhead

    Kaasarin suolistus suoritettu. Kanavat valoin kaikki umpeen 50/50 kattotinalla. TPS:lle tein telineen alumiinista ja suhautin sen soodalla vähän mataksi ettei pomppaa liikaa silmille. Samoin valoin ryyppykanavat umpeen ja tein peitelevyn. Enpä tuota DCOE/TPS hommaa kuuklaillut, mutta tämmönen siitä tuli:

    [​IMG]
     
    teippi-mikko, Gary Grand, Seevu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!