Projektina 1929 Ford Model A Roadster

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 2.1.2022.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    Avaan tälle oman projektisäikeen kun ihan varmaan kysymyksiä tulee, olenhan astunut uudelle tuntemattomalle maaperälle. Viime kesästä asti kiinnostanut jonkun vanhan, roadsterin taikka speedsterin hankinta - ei museoauton vaan sellaisen jota voi itse muokata mielensä mukaan. Muutamia kanttiautoja yleisesti harkitsin, kotimaisia sekä ruotsalaisia katselin mutta ei ne sytyttäneet. Koska kesälelu haaveena niin ilman kattoa piti olla eikä phaeton malli kelvannut.

    Sain sitten vinkin tutulta joka laittoi kuvankaappauksen Instasta. Googletin nimimerkin nimen ja sain myös googlella selville missä heppu on töissä. https://hotrodgaragetexas.com/ oli paikka ja eräs torstai iltapäivä klo 17.30 soitin sinne ja tavoitin myyjän, joka myi siis omaa autoaan, ei firman myyntilistoilla olevaa. Seuraavana keskiviikkoiltana suomen aikaa auto oli noudettu ja matkalla Austinista Houstoniin laivaterminaaliin.

    Kärry on vanha entisöinti, seisonut jonkin ajan jossain ja nyt käyttökunnostettu ajoon. Title oli päivätty huhtikuussa 1971 Montanassa. Moottori on otettu ja korjattu nyt toisesta autosta ja tähän asennettu korkeapuristeinen police interceptor kansi, Tattersfieldin imusarja ja uusi Strömberg 97 kaasutin. Paketti on höystetty Malloryn elektronisella jakajalla sekä uudella startilla ja laturilla sekä jännite on 12V. Jousitus on madallettu tehdasosilla, mitä se tarkoittaakin - edessä kuulemma drop axle, takana on 18 ja edessä 17 tuumaiset vanteet Ford V8-kapseleilla ja uusilla renkailla. Akku näytti olevan huhtikuulta.

    Korissa on pieniä maalin lohkeamia. Tuulilasin kehys näyttää omavalmisteelta.

    Tarkoitus jättää ainakin alkuun about tuollaiseksi, ahooga-äänitorvi on jo hommattu. Eli jos jossain on pintaruostetta niin siihen kohdistetaan Oily Rag käsittely :) . Kunhan ehdin tähän paremmin syventyä niin varmaan kysymyksiä tulee.

    [​IMG]view.jpeg by Kari Pykäläinen, on Flickr

    [​IMG]view.jpeg-1 by Kari Pykäläinen, on Flickr

    [​IMG]view.jpeg-2 by Kari Pykäläinen, on Flickr

    [​IMG]view.jpeg-3 by Kari Pykäläinen, on Flickr

    [​IMG]view.jpeg-4 by Kari Pykäläinen, on Flickr

    [​IMG]view.jpeg-5 by Kari Pykäläinen, on Flickr

    [​IMG]view.jpeg-6 by Kari Pykäläinen, on Flickr

    [​IMG]view.jpeg-7 by Kari Pykäläinen, on Flickr

    Roadster saapui joulun alla just, kesken pahinta hässäkkää. Pitää laittaa vielä muutama kuva.
     
    falcon1, rekkamies, teippi-mikko ja 18 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Olen seuraillut vuosien mittaan sun projekteja Mersu-foorumilla suurella mielenkiinnolla. Nyt on jotain erilaista. Kuvista päätellen on niin hieno, että tuota on vaikea enää parantaa;) Tai no, tuppaa niissä vanhoissa autoissa aina jotain olemaan.
     
    Seevu, isalmela ja karra tykkäävät tästä.
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    4-pyttyinen + yleinen habitus = profit
     
    Gary Grand ja karra tykkäävät tästä.
  4. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Iso peukku ja onnittelut hankinnalle!Vaikka itse olenkin suuntautunut enemmänkin -60-luvun tuotantoon niin tämä jotenkin säväyttää.:)Eipä näitä täällä härmässä liikaa ole ja todella hieno lisä kotimaiseen kalustoon.Se on nyt hommattava nahkakypärä ja ajolasit kesää varten.:D
     
    isalmela ja karra tykkäävät tästä.
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Kiitos, itse asiassa just tänään suunnittelin moisia. Kun on nuo silmälasit niin semmosiin pitäs hioa linssit vahvuuksilla, tai jos ois niin isot minne menis nuo kohtuullisen pienet silmälasit alle. Löytyis tummat laskettelu gogglesit vuodelta 1987 .

    Profittia en ole miettinyt kun tämä on jonkinlainen terapia/palkinto ostos; talon lainan sain maksettua pari vuotta sitten ja nyt syksyllä äiteen perintörahoilla kuittasin ero/taloremontti - lue: MB G500 lainan pois. Joku rauhallinen motskari ois kiinnostanut mutta yksi Ural 750 sivuvaunulla ollu niin tää on kai aika lähellä samaa, tehojenkin puolesta.

    2012 jälkeen ollut 5 (ei tavis) mersuprojektia jotka museoin mutta erinäisistä syistä ne ei jääneet talliin 560SECiä lukuunottamatta. Juuri valmistunut mutta ei vielä museoitu Geländewagen jäänee talliin ja tästä aakkosen roadsterista saan koekappaleen josko näistä tykkää vai nou. Oli tuossa välissä myös yksi jo museoitu 450 SLC elvytyksessä, sen ois voinut muuten pitää mutta kun oli jo SEC.
     
    Gary Grand, isalmela, impala-63 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. max

    max Double Gearhead

    Hieno auto kaikin puolin,ja mä nään tuossa sopivasti gangsteri/bootleg meininkiä.
     
    karra tykkää tästä.
  7. karra

    karra Double Gearhead

    No juurikin oikeisiin sanoihin puettu, en vaan itse keksinyt tuota bootleg sanaa tähän. Kuvien ympäristö antaa toki lisähöysteen mutta olihan meilläkin samaan aikaan kieltolaki. Pitääpä etsiä itsekin kuvaustaustaa ym rekvisiittaa kunhan sopiva aika koittaa. Hayride Jamboree 2022 on tavoite jos se toteutuu.

     
    tooke, isalmela ja max tykkäävät tästä.
  8. Tämän henkistä:

    [​IMG]
     
    tooke ja max tykkäävät tästä.
  9. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tuolla Ton-up Storella oli hienoja ajolaseja myynnissä... Sopisi tyyliin.
     
    karra tykkää tästä.
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Kiitos, onhan noita tehty muutama miljoona niin on nokka-asiaakin tutkittu, Pitää kysyä koneen tekijältä mikä nokka siellä on. Kansi on kuulemma siis jo parempi. 30-luvun liikenne oli ihan varmaan eri rytmistä kun 20-luvun, siis 2020-luvun .

    Barn-sivustolla kävin jo öljynlaatuja tutkailemassa, 140 grade muualle paitsi koneeseen. Moottoriin pitäisi olla talvella 20 ja kesällä 30 grade suora öljy. Eli joku lisäaineistettu 15W-40 olisi passeli. Tai joku dieseleihin sopiva 15W-30, liian lirua ei saa olla. Mutta onko noissa dieseleihin tarkoitetuissa moottoriöljyissä sitten tähän moottoriin sopivia lisäaineita, sinkkihän olisi se tärkein?
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Paremmin varustetuissa kaupoissa on jos jonkin moisia ”Classic” öljyjä. Ei tarvitse välttämättä suorittaa kokeiluja modernien rasvojen yhteensopivuudesta. Oikeastihan ne klassikkoaineet ovat pari pykälää lähempänä raakaöljyä kuin nykyiset tuotteet. Miksi?

    Esimerkiksi Seagull -perämoottori kaipaa vaihteistoonsa lisäaineettoman öljyn, koska siellä on jotakin puslissa, joka liukenee nykyöljyjen lisäaineiden ja veden yhteisvaikutuksessa pois. Moista antiikkirasvaa sain Kaasutinexpertiltä. Britille brittiöljyä!
     
    karra tykkää tästä.
  12. Tuota SAE30 öljyä saa ihan Motonetistakin, joyen ei välttämättä huono vaihtoehto sekään..

    Siitä tulikin mieleen, että tuossa ei taida olla erillista suodatinta vielä. Taisi Purolator vasta aloitella joskus noihin aikoin.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Barnissa kerrottiin että ovat ajelleet moderneilla öljyilläkin, toki moniasteisuus auttaa jos joutuu kylmässä starttaamaan mutta moottori eli ole high techiä joten karumpikin riittää. Modernit lisäaineet saattaa juurikin olla haitaksi kuten edellä Slant Sickness aiheellisesti muistutti. Eli tarttee selvitellä, kenties moottori olisi jo valmisteltu moderneille öljyille, taas uusi kysymys listaani. Hyviä vinkkejä juuri tällaisen moottorin öljystä otetaan vastaan, etenkin kun saan lisätietoa masiinasta.

    Öljykorkki oli jäänyt matkalle joten taidan laskea öljyt ulos ennen kun alan käynnistelemään, hyvä tsekata ettei sinne ole päässyt esim vettä.

    Jos joku ihmettelee miksi en ole enempää tutkaillut autoa niin kerkesin sen näkemään tunti ja vartti ennen kun autokyyti tuli hakemaan junalle josta alkoi lomamatka jolla olen vieläkin. Itse asiassa loma tuntuu näin pidemmältä ...
     
    Seevu, Ilel83 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    GL-4 vaihteistoöljy on vielä "yellow metal safe", jotkut GL-5:n ilmeisesti on myös.

    Tuoreemmissa vaihteistoöljyissä on jotain paineenkesto lisäaineita jotka ei ole hyväksi pronssipuslille yms.

    Kyseisiä aineita ei vissiin moottoriöljyissä ole.
     
    Muokattu: 4.1.2022
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihminen kehittyy ikääntymisen myötä kärsivällisemmäksi. Lahjojakaan ei tarvitse heti avata… siisti Ford ja hyvä just tommosenaan. Ajan hengen mukaiset asut vaan päälle tapahtumissa.
     
    tooke, Gary Grand ja karra tykkäävät tästä.
  16. karra

    karra Double Gearhead

    Perhana, eli hypoidiöljyä ei ehkä kannattane laittaa vaihteistoon eikä ohjausvaihteeseen, viskositeettivaatimus on kumminkin sama. Pitää selvitää tartteeko perä sen GL- 4 tai 5 luokituksen ja laatikossa ei ole synkronirenkaita joten laakereiden materiaali on se kriittisin? Vaikka ei paljon tehoa olekaan onhan siellä perässä pintapainetta.

    No ne on varmaan tuoretta kamaa siellä kunhan tarkistan näyttääkö kirkkailta tai edes hyviltä. Ensin kannattaa ajaa noilla liemillä ja kuunnella äänimaailmaa ennekun vaihtelee.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  18. Mä luulen, että sinne laatikkoon voisi olla joku tämmöinen:

    https://products.liqui-moly.com/classic-vaihteistooeljy-sae-140-3.html?sku=20817

    Raskaan kalustossa käytetään GL1 öljyjä myös.

    Sitä öljyfilsua kannattaa miettiä. Tässä joku asentelee tämmöisen sarjan kanssa:

     
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu gl4 ja alemmat luokat olis vissiin hyvä valinta jos on kuparia jossain muodossa askissa.
     

Kerro tästä muillekin!