Hullu idea - supercharged crate kone 90-luvun Z71 Sportsideen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja W11N, 28.12.2021.

  1. W11N

    W11N 1st gear

  2. Rambo John J

    Rambo John J 1st gear

    Vaihtoehtoja (1$ = 0,88€).

    Mopar 6.2L HellCat Crate engine:

    17.450 $ = 15.356 €

    15.356 € / 707 hp = n. 22 euroa / hp

    Classic Chevrolet Performance GenV LT5 Crate engine:

    17.915 $ = 15.765 €

    15.765 € / 755 hp = n. 21 euroa / hp

    GM BluePrint Engines 632 cid ProSeries Stroker Crate engine:

    13.299 $ = 11.703 €

    11.703 € / 815 hp = n. 14 euroa / hp

    Halvemmaksihan nämä hevosvoimat tulee kuin ruohonleikkureissa? :D
     
    Muokattu: 2.1.2022
    Gary Grand ja W11N tykkäävät tästä.
  3. W11N

    W11N 1st gear

    Eiköhän se käytössä ota kulut kiinni tuo ahdettu. Koska en ole rakentamassa hot rodia vaan ajatuksena, että autolla voi ajaa suhteellisen normaalisti ihan päivittäin, haluan hiukan tasaisesti käyvän koneen.
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Menee aikalailla uusiksi koko sportside jos siihen tollasta tekniikkaa sovittaa. Että ei ne bensarahat ja tyhjäkäynnin tasaisuus ehkä ekana tuu vastaan.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ite jos moista suunittelisin, niin koneeksi tulisi LT5 Crate...harmi vaan että GM lopetti niiden myynnin, mutta niitä löytynee vielä joiltakin dealer:lta, sekä yksityisiltä myyjiltä.

    ZZ632 olisi toki myös kiehtova ja sehän on "vain isolohko", joten leiman kanssa siinä mielessä helppo.
     
  8. impala-63 tykkää tästä.
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  10. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ja näihin rahtihinta+tulli 4-8% +alv 24% ni alkaahan noihinki hintaa tulemaan.
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  11. W11N

    W11N 1st gear

    Täytyy tuoda matkalaukussa, niin ei tarvitse tulleja maksaa :p

    Anyway, enemmän huolestuttaa leima kuin tullit.
     
  12. Ei kannata huolestua. Suunnittelet jotain 300 heppaa liian tehokasta konetta, jotta sen saisi leimaan.
     
  13. W11N

    W11N 1st gear

    Varmaan pitää alentaa odotuksia. Mistä ne hepat muuten lasketaan, pyöriltä vai koneesta?
     
  14. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Rekisteriotteessa ei mielestäni ole paikka kuin moottoriteholle..

    Ja dynolappu pitänee olla.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Alkuperäinen kysymys taisi olla jos änkeäisi Moparia Servolettiin.
    Paha sanoa siitä mitään kun ei tiedä.

    Tässä kai kuitenkin tavoitellaan isoa,pahaa ja julmaa moottoria?
    Mitäs jos suosisi suomalaista ja työllistäisi suomalaisen tarkan ja vastuuntuntoisen moottorinrakentajan.
    Niitä täällä Suomessa on.Vaikkapa 496 alakerta(Chevy) ja loput voisit vaikka näprätä itse paikalleen.
    Tietäisit prikulleen mitä saat ja tekijä kyllä konsultoi sua detaljeissa.Varmasti kustannustehokas ratkaisu,jos verrataan siihen että lähdetään lentorahtina tilaamaan mottia ison veden takaa.
    Sorry meni hieman poraus sivuun.
     
    Muokattu: 4.1.2022
    jknR, tero79, W11N ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kyllä Blueprintin 632 ja vastaavia isoja koneita on paljon leimatuissa autoissa. Nehän on virallisesti sitten vaan jotain 396 tai 454 malleja mitä on saanut tehtaaltakin, isolohko on isolohko, miten sen katsastusmieskään naamalla voi sanoa minkä kokoinen moottori oikeasti on jos ei siinä lue. Tietysti +800hv koneen varmasti katsastustilanteesa erottaa 230hv koneesta jo äänen perusteella, mutta...

    Joskus miettinyt että olis perinteinen GM pitkäkatto 80-luvun lopusta sillä Oldsin 307 koneella, ja kun Oldsin pikku- ja isolohkoa ei erota aina me harrastajatkaan (joo kansien merkinnät isolohkoissa kirjaimia, pikkulohkoissa numeroita), niin mitäs jos siellä oiskin pirteä 455 stroukattuna 488:ksi ja laittas vaan sen saman paistinpannun muotoisen ilmanputsarin paikalleen ja keräis kaikki mustat kumiletkut takasin koneen päälle, niin mitä siitä osais katsuri sanoa jos se menis päästöistä läpi? :D Voishan se siinä autoa siirteäessä miettiä että kevyen tuntuisesti kulkee tämmönen panssarivaunu 140 hevosella.

    Lisäksi tuosta omavalmisteesta, niin eiköhän Blueprint ja vastaavat cratemoottorit ole lain edessä omavalmisteita? Kun ei ne autovalmistajia ole.

    edit: Niin ja enäänhän se ei moottorin tilavuus meinaa mitään, vaan teho-painosuhde, mutta jos sanoo että kone on se 396 niinku papereissa lukee niin ei tarvinne selitää tehojakaan, vaikka siellä ois 572, tätä tarkoitin.
     
    Muokattu: 4.1.2022
    tero79 tykkää tästä.
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joka kuitenkin käy nätisti ja sen saa pilkuntarkasti leimaan, soveltuu päivittäiseen käyttöön ja asennetaan 90 sportside nelivetoon. Eli autoon jonka voimansiirto porsii jo sen 305 koneen kanssa.
     
    max tykkää tästä.
  18. W11N

    W11N 1st gear

    Tämä kiinnostaa vaihtoehtona myös. Arvostan tietysti ammattilaisia, mutta myös sitä, että räätäli löytyy läheltä. Nyt vain aukea tuo 496 alakerta?
     
  19. max

    max Double Gearhead

    Ei sen räätälin tarvitse läheltä löytyä,riittää että se on hyvä,jos meinaat teettää jotain.

    BBC 496 on 454 lohkoon ängetty pidempi iskuinen kampiakseli(Stroker Crank).
     
    Muokattu: 4.1.2022

Kerro tästä muillekin!