Käyttisjenkki - onko sellaisia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja P. Thornton, 2.1.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä en tunnista hyvää autoa ja kutos-Voyageria samaksi. Työnantajalla oli noita heittoautoina "VIP-Guests" kyljessä. Motarilla tasaisella 120kmh vauhdissa 2500 rpm ja jos ohi piti mennä, niin vaihtoi 3 vaihteen ja 4000. Keskuslukon logiikkaakaan en koskaan oppinut. Mut oli niissä vuotamaton katto ja tilaa 8:lle.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joskus 3 autoa/7 vuotta sitten mä yritin koeajaa tommosta merikontti Chrysleriä. Tosissani yritin!
    Vaimon perheessä oli tuollainen ja ajateltiin, että käyttikseksi. Katselin nettiautosta, että nää ei heti lopu kesken, Uudella Maalla oli jo runsaasti tarjontaa liikkeissä. Hyvinkään ja Hakunilan väliin mahtui aika monta tarjokasta.
    - yksi myytiin silmien edestä, tuli liikennevaloissa vastaan, kun ajoin autoliikkeeseen ruokiksella
    - yksi oli maalattavana, sitä olisi voinut päästä katsomaan parin viikon päästä
    - okei, sitten löytyi jo auto. Mutta ei myyjää. Pyörin siinä auton ympärillä varmaan puoli tuntia, jokainen hetki vahvisti tunnetta, että juuri tämä saakin jäädä koe-ajamatta. Isomman jobbarin hiekkapihan kulmassa oli pienempi jobbari, pienemmän jobbarin tarhassa oli tämä helmi. Jostain syystä siihen oli ripusteltu kaikkea ylimääräistä kromiosaa, astinlaitoja, antenneja jne. Samassa pihassa oli vanha poliisi-caprice, sellainen etuvetoinen ja väsynyt. Sitten laski aurinko ja oli kotiin lähdettävä.
    - Sulan teollisuusalueella oli yhdellä liikkeellä näitä yhteensä kolme. Ilmoitin etukäteen, että olen tulossa katsomaan. Nyt pääsi jo autoon sisälle. Kolmeen autoon. Kaikista akku loppu. Kaveri oli sen verran vetelä, ettei oikeastaan jaksanut lähteä kaivamaan apuvirtaa.

    Oli pakko luovuttaa. Voyager ei selvästi ollut meidän perhettä varten. Haettiin sitten Grand Cherokee Lahdesta, siinäkin kaupassa tuli vähän kusta silmään. Kun kynä koski paperia, niin autokauppias muisti huomauttaa, että auton vuosimalli onkin 2 vuotta tuoreempi mitä ilmoituksessa ja seuraavassa katsastuksessa huomattiin, että moottorin vikavalo oli "sopivasti" kärähtänyt.
     
    isalmela ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    2002 =>2000 aiheutti käyttömaksun pompsahduksen yli tuplasti. Painon mukaan vs oikeat päästöt.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Siinäpä vasta jenkkiauto vailla verta!
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aivan. Nykyään on vaikea tietää, kumpi kopioi toista. Tojotahan uutisoitiin just n:eek: 1 myyntituotteeksi USA:ssa. Kai ne jenkit tietää, mikä on parasta?
     
  6. karra

    karra Double Gearhead

    Samoin kun joskus ajan pidempää reissua 1971 MB 300 SEL 6.3:lla niin motarilla voi pitää 130...140 kmh matkanopeutta ja jos ohitan niin lämä lattiaan. Jostain syystä kone lykkää siinä ominaiset mustanharmaat savut putkesta ja tämä on ominaisuus joka nostaa kuskin mielialaa. Minua ei ole koskaan täyskaasuohitettu moisella niin en osaa sanoa miltä ohitettavasta tuntuu, haiseeko se pahastikin nenään. Tuo ruiskutuksen mekaaninen rivipumppu on sen verran outo eläin. Tai mistä se savutus johtuukin mutta me like it.
     
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Jenkkimarkkinoille suunniteltu, jenkeissä ensijulkaistu aikanaan ja siellä
    hyvin suosituksi noussut iso takavetosedani. No japsihan se on mutta kyyti on kyllä hyvin lähellä town caria ja kumppaneita.
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ja laatu tuplaten mitä jenkkiladoissa..
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Skodamiesten unelmajenkki on Lexus.
     
    Gary Grand, Zejk1 ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  10. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    LS on kiva auto jonka omistamisen ilon pilaa vain jälleenmyyjäorganisaatioiden harjoittama ns. asiakkaiden niisto ja peräaunukselaan kairaaminen erityisesti harvinaisempien varaosien hinnoittelun suhteen.
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Nyt koronan takia jos ei aiemminkin on amerikkalaisilla ollut auton toimitusvaikeuksia. Kysyntää on enemmän mitä autoja joita rullaa tehtaalta.

    Ja joo, amerikkalaiset tietää että uuden japsin voi ostaa muutamaksi vuodeksi mutta vanhaa ja käytettyä ei osteta eikä myydä, se viedään paaliin. Käytetyn Japsin huono arvostus ja kestävyys johtaa käytettyjen hurjaan katoon, joka näkyy myös amerikkalaisissa autoissa jotka sisältävät japsi moottorin. Esimerkiksi sellaiset autot kuten GEO/Chevy Prizm, Ford Escort (USA), Mercury Tracer ja 1.gen Chrysler Stratus 4dr (Plymouth Breeze and Dodge Stratus) noin 20-vuoden takaa ovat olleet jo kauan harvinaisia. Yhteensä näitä on tehty kohtuullisen paljon.

    Vai kestääkö ne uudet japsit yllättäen ja nauttivat arvostusta? Meneekö se jossain vaiheessa siihen että japanilaiset autot kannattaa ostaa USA:sta ja amerikkalaiset japanista.:D Ja näihin kaikkiin tilataan USA:n rockautosta varaosat.:rotfl: o_O

    Menin katsomaan USA:n yhdelle suurimmalle myyntisivustolle mitä nykyään on tarjolla. Myynnissä olevat autot heijastuu yleensä myös olemassa olevaan kokonaismäärään tasaisesti. En ole vielä nähnyt että onko joku automerkki niin hyljeksitty että ne "kaikki" olisi myynnissä (toisaalta silloinhan ne viedään paaliin).

    carsforsale.com Etusivulla suurimpien merkkien mukaan laskeskelin että tarjolla olisi:

    Jenkkejä 509 850
    Japseja 267 678
    Saksalaisia 85 401
    Korealaisia 24 973
    Brittejä 11 231
    Ruotsalaisia 5186
    Italialaisia 2513

    Näistä 1996 ja ennen valmistettuja on noin 32 000, joista suurin osa on amerikkalaisia.
     
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Aivan kuten olisin lukenut tämän jo jostain muualta?
     
    FuryIII '71, toyopet ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  13. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Lexus LS 400 suunniteltiin S- Mersua ja Bemareita vastaan. Laatu ja luotettavuus varmasti hyvä mutta ulkomuoto liian tavallinen Amerikanautoon verrattuna ja kone liian pieni noin suureen koriin.
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Lyö pahemman kerran tyhjää kun haussa 5-10 tonnin hintaluokkaan käyttöautoa ja jenkkiä tekisi mieli. Midsizeä tai miksei fullsizeäkin. Onko sellaisia enää olemassakaan?"

    Nettiautossa 12 sivua, eli on niitä... vaikka poistaa ne vanit ja pikkarit.
    Mieti mitä haet, kun haet jenkkiä käyttöautoksi. Onko aivan sama mikä se on kunhan made in usa (ainakin merkki) vai myös jotain muita kriteereitä?
    Onko sen "jenkin" tarkoitus vastata omiin mielihaluihin vai haetko "kanssaharrastajien" hyväksyntää. Osta sellainen minkä haluat, jos ei löydy niin raota lompakkoa enempi.
    On myös huomattava, ettei 60 luvun auton ominaisuudet ole tätä päivää. Minä olen kesät ajellut jenkillä 80 luvun loppupuolelta; mukana on ollut a-moparia, useita x-runko letukoita, cokis pullo letukoita, gs buickia, skylarkia, specialia, 66 chevelleä. Kesäisin ei ole ollut muuta autoa, nyt viimeaikoina myös tosin moottoripyörä. Kilometrejä tullut 4 -12 tkm välillä/kesä. Yhteenkään autoon en ole tekniikkaa päivittänyt tuoreempaan, mukana on ollut useampi mr-rekattu autokin. Olen tyytynyt siihen sen ajan tekniikkaan, osaltaan se on se juttu ja viehätys. Nykyliikenne kulkee tuollaisen käyttiksen käyttöalueella 95 prosenttisesti sellaista vauhtia, että mukana pysyy sillä pikkukuutosellakin. Ja ei sinne motarille tartte mennä sekaan jos epäilyttää, aina löytyy vaihtoehtoinen toinenkin reitti. Jos menee pitempi aika niin lähde aikaisemmin. Jos haluat nykyauton ominaisuudet niin osta semmonen sitten.
    Toivottavasti auto löytyy sopiva...

    Esim: https://www.nettiauto.com/plymouth/valiant/12362911
     
    faikku66, hartsa69, leivonharri ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. redneck1

    redneck1 Gearhead

    o_O:D Aivan eri tavalla siellä muualla luki, siellä ei oltu haukuttu noita japsi-jenkkejä.
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Minkä ikänen tarvii auton olla et sil uskaltaa ajaa muun liikenteen seas motaria 130-140/kmh lasis?

    Nimim. Kymysysiäsäo_O
     
    Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  17. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei kai se iästä ole kiinni vaan muista ominaisuuksista. Esim mun 66 toyotalla kyllä uskaltaa sen 120 ajaa. 130 saatika 140 alkaa olla teknisesti mahdotonta, kun ilmanvastus voittaa moottorin tehon.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  18. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mielellään alle kymmenen vuotta, niin ei ole vielä isoja kulumia ja välyksiä ajo-ominaisuuksissa. Vanhat autot useimmiten ajavatkin hiljempaa oikeaa kaistaa. Olen nähnyt -60-70 lukujen muskeliautojenkin köröttelevän 90km/h moottoritiellä (Turku-Helsinki välillä).
     
    isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  19. 1320

    1320 Gearhead

    Itse kun en juuri koskaan moottoritietä aja, niin ei oo noita ongelmia, Ramblerilla 80-90 matkavauhti taittuu tosi mukavasti ja se riittää pienemmille teille oikein hyvin. Olen vaan lähtenyt senverran aikaisemmin liikenteeseen, et ehtii silti perille.:odwink:

    Eikä siinä, pari kertaa kun on tullut kiire, niin olen mä moottoritietäkin ajellut pidemmän matkaa 120 lasissa, konehan siinä huutaa toki jonkin verran mut ei nyt niin pahasti että tarvis pelätä että pysyykö se ehjänä.
     
    teippi-mikko, hartsa69 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  20. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Sehän meitä heinäkenkiä aina naurattaakin, useita satoja heppoja mutta maleksitaan siellä korollien, puntojen ja rekkojen perässä. :rotfl:
     
    faikku66, impala67 ja Inlinee tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!