Käyttisjenkki - onko sellaisia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja P. Thornton, 2.1.2022.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Maximissaan kuusitoista vuotta ikää jos pitää 130 ylittää;)
     
    Gary Grand ja Inlinee tykkäävät tästä.
  2. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Kai se riippuu ihan kuskista kuinka kovaa haluaa ajaa. Mutta jos on isoin vaihde 1:1, nelosella alkava peräväli tai vanha kutoskone hengästyny hieman 4000rpm pohjoispuolella, niin ei kai ny ihan 130kmh mee kovin "mukavasti".
    Omassa Mercuryssä loikkari ja 3.08 perä niin @130kmh ei pahasti edes huuda kone. Motarivauhdiksi silti valitsen ~110kmh, koska sen jälkeen ajo-ominaisuudet lähestyvät Aladdinin mattoa. Ja Mercury on vielä aika hiljainen siinä vauhdissa (verrattuna moderniin autoon). Myönnän kyllä olevani kermaperse, ja tykkään että auto on hiljainen vauhdissa.

    Jos jaksaa koneen huutoa kuunnella niin mikäs siinä, itse en oikeen viiti.
     
    Gary Grand, juko7 ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Tota nopeusjuttua en tajua, kyllä noilla Dötseilla ja letukoilla ajelin 70-80 luvulla ihan käyttöautoina ja aika reippaasti kun ei kameroita ym ollu.Ja mikskä ne nyt siitä olis muuttunu, kyllä motarilla mennään reippaasti vieläkin silloin kun kiinostaa ottaa tallista ja ajella.Kokeilin muuten tuota -29 Buickia et miten menee, ihan hyvin 120 ja vieläkin olis varaa ollu mut loppu suora niin piti mekaanisilla jarruilla toppuutella ajoissa.Et ihan tollakin voi motarinopeuksia pitää vaikka muutama ajoa avustava komponentti puuttuukin.
     
    Gary Grand, Inlinee, viikinki75 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. kma68

    kma68 Gearhead

    Seiskaviitonen.:)
     
    juko7 tykkää tästä.
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Kummallista on. Kerran Tre näyttelyreissulla oli keskimäärin nopeutta 120..160 km h. Autona 383 moppe vm. 67.
    Kuperkeikkajuomaa takapenkillä nautin, ehkä ois vähempikin vauhti riittänyt olkoon auto mikä tahansa.
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei kai tässä kukaan ole mistään uskaltamisesta puhunut, vaan siitä että tommonen vanha raato on kokolailla paska ajaa sitä sataakolmeakymppiä, varsinkaan jos meinaa keskustella kenenkään kanssa huutamatta.

    Tätä kun lukee tulee sellainen kuva että vanhoja harrastepelejä pitäisi nähdä motareilla 120 lasissa lähes päivittäin, mutta aika hiljaista on. Taitaa olla paskapuhetta suurin osa :poff:
     
    teippi-mikko, isalmela ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No vittuku niitä 400hv pikkulohkoja muutenkaa nää paitti ku o cruusing-iltama kerran kuussa jossai, muuten on visusti tallissa..
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Stratuksen/Neonin moottori on kyllä ihan Moparin oma tuote... Kovaääninen ja karkeakäyntinen, japsit olisi todennäköisesti tehnyt paremman moottorin.
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Nää bensan hinnat pitänee huolen siitä että ei näe ensi kesänäkään...
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eipä ne liikkuis euron litra-hinnallakaan sen enempää. Tämähän on vain oma mielipide.
     
    teippi-mikko, faikku66, Gary Grand ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Kuuskakkonen.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Niinpä. Vaikka omistajat kuinka puhuu, että "tulee kilometrejä vuodessa niin vähän että ihan sama mitä kuluttaa!" :rolleyes:
    Kannattaa miettiä millaiseen maailmaan ne autot aikoinaan suunniteltiin; 30 luvulla murto-osa teistä oli edes päällystetty, 60 luvun compactit pikkukuutosilla piti varustaa tiheillä perillä että ne edes kiihtyi jotenkin, eikä niitäkään suunniteltu wot highway ajoon. Ne autot on mitä ne on, turha vertailla nykyisiin.
     
  13. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Mikä se missubishin moottori sitten on?
     
  14. leivonharri tykkää tästä.
  15. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    stratus coupesta löytyy mitsun tekniikka (ja koko pohjalevy) on siis nimestään huolimatta aivan eri auto kuin samanikäinen stratus.
     
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuokin on tosiaan Mitsun kone.
    Se yleiskone mitä retku koittaa arvuuttaa, on 3.0V6, joka olikin yksi parhaista myllyistä Moparin käyttämistä noissa koreissa.

    3.0 jäi pois vaan jo GS-korisista Vojakkereista, eli -95 jälkeen, niin on aika harvan herkkua enää tänä päivänä. Stratuksessakaan sitä ei muistaakseni enää ainakaan euro-alueella ollut tarjolla. Jenkit saattoi sitä edelleen vaatia autoihinsa..
     
  17. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Muokattu: 8.1.2022
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Magnumilla oli mukava suhata viime kesänä Mli-Malmi/Heureka-Mli väliä. Parhaimmillaan matkavauhti motarilla reilusti yli nopeus rajotuksen. Mutta ajattelin, että kyllä ne poliisit eka pysäyttää keulilla olevan Porschen tai AMG:n. Itse ajelin vain nätisti perässä. :D Reissun keskikulutus oli n. 12.5l/100km. Ei korvat soinu, pysty juttelemaan ihan normaalisti, ilmastointi piti kabiinin viileänä ja leppoista ajella cruise päällä.
    Vaikka muoviHemiksi haukutaan, niin minusta se on harrasteauto siinä kuin vanhemmatkin.
    Ja kummiskin suht tehokas. jostain syystä muskelikauden omistajilta pääsee unohtumaan tehoja vertaillessa SAE vs DIN. o_O
     
    leivonharri tykkää tästä.
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Muovihemi ei oo haukkumanimi! Itellä kyllä lähtee hemijeepin kulutus nousemaan aika hyvin jos motarilla ajelee reilusti, mutta noi henkilöautot on aika paljon aerompia.

    Ala-asteen opettajalla oli muuten joku tommonen chrysler talpotti käyttöautona 80 luvun puolessa välissä ja sen juttujen perusteella päätettiin lähteä American Car show:ta katsomaan -86 tai -87, silloin kuin se Seura lehden tarroilla varustettu monster truck oli sisäänkäynnin edessä pihalla. Muistan että silloinkin naureskeltiin ettei se rysytalpotti ollut oikea jenkki ja ope sanoikin että se oli jonkin sortin vitsi/protesti aikalaisille jenkkiauto fanaatikoille.
     
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Plymouth Horizon = Talbot ilman niitä Saabin penkkejä.

     

Kerro tästä muillekin!