1957 bel air projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja timopajala, 8.10.2020.

  1. timopajala

    timopajala Gearhead

    Jarruja ilmaillut tänään varmaan 2h ja huonoin tuloksin. Aina saa polkea 2-3 kertaa jarrua ennen kun poljin ottaa tuntumaa.

    No selvisi se syy siihen kun hiukan selailin ja etsin tietoa.

    Elikkä tuossa kun on tuo käsijarru vipu siellä takana ja sellainen mikä painaa mäntää ulospäin niin se kuulemma pitää painaa paloihin kiinni ja niin että melkein jarrut laahaa ja sitten vasta ilmaus.

    Eli sinne siis jää toisinsanoen ilmaa ilman tätä prosessia. Eipä ole vastaavaa tullut ennen vastaan kun on ollut erityylisiä käsijarru systeemejä ennen tätä. No huomenna uus yritys jos se poljin sit jäis toimivaks
     
    esmi tykkää tästä.
  2. SanMiguel

    SanMiguel 1st gear

    Ei nopeella selauksella osunut silmiin mitkä jarrut tässä oli takana.

    Kerrottakoon kuitenkin omat kokemukset, itsellä on right stuffin levyjarru setti 9” perässä ja tappelin monta iltaa ilmaamisen kanssa ennenkuin keksin mikä mättää. Hommahan tosiaan lähtee liikkeelle sillä että käsijarrusta säädetään ensin mäntä niin ulos että saadaan levyjen ja palojen välistä löysät pois.
    Tän jälkeen itse tappelin useita tunteja ilmaamisen kanssa edelleen, ennenkuin keksin että ilmaus nipat ei ole satuloissa ylimmässä kohdassa kaikki autossa paikallaan. Eli satulat joutui irrottamaan kiinnikkeistään, jotain jarrulevyn paksuista ilmaamisen ajaksi palojen väliin, kääntää satuloita niin että nipat varmasti osottaa suoraan ylös ja sen jälkeen ilmaus normaalisti.
    Itsellä tosiaan satulat paikallaan ilmanippa linjan yläpuolelle jäi viellä ilmataskut ja luonnollisesti poljin jäi pehmeäksi vaikka ilmatessa ei ilmaa ulos tullutkaan, ennenkuin keksi ett miksi.
     
  3. timopajala

    timopajala Gearhead

    Erittäin iso kiitos! Tämä sama episodi itsellä myös edessä kaikkineen. Löysin videon miten tuo satulan mäntä säädetään niin että välykset tulee tosiaan pois. Sit ilmanippa on kyllä yläpuolella mutta osoittaa kohti auton keulaa satulan ollessa paikoilleen eli täytyy siis myös ottaa jokin pala männän ja satulan väliin ja irrottaa se satula ilmauksen ajaksi. Aika homma tulee tuosta kyllä kaikkinensa ennen kuin homma pelittää
     
  4. timopajala

    timopajala Gearhead

    Eilen jatkui taistelu takajarrujen kanssa. Sain säädettyä männän lähemmäksi paloja ja tästä seurauksena käsijarru viimein toimii hienosti.

    Käyttöjarru edelleen aivan hengetön takajarruissa. Yritin ilmata takapään uudelleen mutta poljin menee edelleen melkein lattiaan ennen kuin ottaa kontaktia.

    Päätin sitten imaista nesteet vallan pois sieltä takaa ja tutkin asiaa uudelleen...en käyttänyt tuossa proportion valvessa sitä keskitys työkalua epähuomiossa ollenkaan eli onkohan se nyt sitten luiskahtanut sieltä pois paikoiltaan ja tästä syystä neste ei kulje taakse lainkaan?

    Huomasin kun tyhjensin linjoja että etulinjat eivät tyhjene lainkaan vaikka oli siis tuo imulaite kiinni mutta takapään kuppi menee siis tyhjäksi, eikö tuo tarkoita että se proportion valve on jumissa niin että taakse ei oikein neste silloin kierrä ja vain etupää toimii?

    Nyt täytyy yövuoron jälkeen ihmetellä miten sen venttiilin saan nollattua niin että neste taas kulkee normaalisti.
     
  5. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Aloita pääsylinterin ilmauksella,C3 vettessä ainakin piti pääsylinteri ilmata kunnolla ennen asennusta.Jos sitä ei tehnyt niin ei kyllä tullut mitään tuntumaa polkimeen ja ilmaa aina satuloissa
     
  6. timopajala

    timopajala Gearhead

    Täytyy varmaan se pääsylinteri sit vielä irrotella siitä kertaalleen pois. En sitä ilmannut kun aattelin et sen saa tolla ilmaus vehkeellä vedettyä tosta samalla.

    Tuossa äsken velipojan kans ilmailtiin ja etupäähän tulee tupla määrä nestettä vs takapäähän. Yritin keskittää tuon proportion valvenkin polkaisu tekniikalla mut ei vaikutusta nesteen määrään. Eikös kuitenkin pitäis sama määrä nestettä tulla molempiin päin ja toi venttiili säätää sit painetta?
     
  7. timopajala

    timopajala Gearhead

    Tuossa kaverin kanssa tuota ihmeteltiin ja tultiin siihen tulokseen että taitaa olla toi pääsylinteri levy/rumpu kombinaatiolle kun takimmainen säiliö huomattavasti pienempi mitä etujarruille.

    Tuotahan myytiin siis levy/rumpu systeeminä mutta sovin myyjän kanssa että vaihtaa osat levy/levy osiin. Tuo prop valve on siis oikea mutta pääsylinteri taitaa olla siis väärä.

    Tilasin uspartsilta nyt uuden pääsylkän ja ilmaan sen penkissä ensin ja se on levy/levy eli näkee sit heti johtuiko se siitä vai ei
     
  8. falcon1

    falcon1 3rd gear

    Tuossa ainakin joku video pääsylkän ilmaamisesta, mutta ei se nyt tähän hätään taida auttaa jos on väärä pääsylinteri.

     
    SK- tykkää tästä.
  9. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    jarrupaineensäätimen päädyssä on "bleeding valve", eli se pieni nasta, mikä pitää olla painettuna pohjaan kun ilmaa takapiiriä.
    siihen kandee tehä joku työkalu, jonka voi ruuvata kiinni, koska sen pohjassa pitäminen on sormin hiukan hankalaa...
     
  10. timopajala

    timopajala Gearhead

    Ahaa, enpäs tiennyt tuota ollenkaan..täytyykin testata tuo nasta homma. En oo kyl ikinä sellaista painellut ja aina saanut ilmattua mutta eipä tuo ainakaan haittaa kokeilla :)
     
  11. timopajala

    timopajala Gearhead

    Ei ollu tuossa mun prop valvessa mitään nappia tai venttiiliä et olis voinut ilmata tms.

    Irrotin tänään pääsylinterin kokonaan ja ilmasin sen penkissä vielä varoiksi. Ei mitään vaikutusta asiaan ikävä kyllä.

    Jos huomenissa tulis uusi pääsylkkä niin testaan sillä sit uudemman kerran ja voin laittaa nuo myyntiin.
     
  12. timopajala

    timopajala Gearhead

    Tuli uusi pääsylkkä mut ei mitään vaikutusta tilanteeseen eli siitä siis ei johtunut tuo takajarrujen vähyys.

    Irrotin jopa taakse lähtevän linjan ja tarkistin että se ei ole lytyssä tms. Tuntuu että toiselle puolen taakse tulee neste hyvin ja toiselle puolen ei. Olisko kuitenkin tuo prop valve nyt jumissa sitten?
     
  13. tapsah

    tapsah 2nd gear

    korin ja akselin välisessä letkussa jotain jormaa?
     
  14. timopajala

    timopajala Gearhead

    Ö
    Korin ja akselin välinen letku myös uusi. Koitan resetoida tuon prop valven huomenna ja kokeilen uusiks sen jälkeen
     
  15. Belmont

    Belmont 1st gear

    Entäs vanha konsti.. Polkupyörän pumppu täytteen nestettä ja sillä painetaan nestettä aukinaisen ilmaruuvin kautta pääsylinteriä kohti. Sillain hitaasti ja varovasti. Sotkuista hommaa kun pääsylinteri tahtoo tulla täyteen ja valua yli, mutta kyllä ilmatkin tulee pois. Voi olla kaikkia venttiilejä välissä mikä estää tämän toimenpiteen, en tiedä, mutta vuosien aikana usein tätä konstia on joutunut käyttämään ja jarrut on löytynyt.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Vähän vastaavalla tavalla itsekin tehnyt. Apteekista ruisku ja siihen letku ja ilmausruuvista ainetta sylkkyyn päin. Porasin vielä ilmaruuvista läpi ettei se jarruta yhtään.

    Miten täys setti sulle nyt tuli? Tarkistapa se lyhyt tanko joka tulee pääsylkyn ja tehostajan väliin että on oikean mittainen. Jos liian lyhyt niin sehän painaa sylkkyä vasta polkimen liikkeen lopussa ja pari kertaa pumppaamalla kaikki paikat on ainetta täynnä se ottaakin "normaalisti".

    Mulle kerran kävi meinaan noin. Ilmasin kanssa todella monta kertaa ja pyörältä pääsylkkyyn ja toisin päin ja aina meni poljin pohjaan parilla ekalla polkaisulla. Sitten tein muistaakseni 6 tai 8mm pultista pidemmän tapin sinne niin johan alkoi toimimaan.
     
  17. timopajala

    timopajala Gearhead

    Joo toi toisinpäin ilmaus vielä kokeilematta. Tällä hetkellä siis menee niin kun poljinta painaa nii etujarrujen kuppi siis kuplii samantien, takajarrujen kuppi ei juuri lainkaan. Siinä vaiheessa kun päästää polkimen nopeasti pohjasta ylös räkäisee takajarrujen kuppi sitten nestekaaren kuppiin. Etujarrujen kuppi siis räkäisee samantien kun poljinta painaa ja takajarrujen vasta kun polkimen päästää nopeasti ylös :confused:
     
  18. SanMiguel

    SanMiguel 1st gear

    Omaan korvaan kuullostaa sille että takajarru piirissä olis edelleen ilmaa, painetta pumpatessa ilma painuu kasaan ja polkimen päästettyä tulee neste puristuneen ilman avustamana kahta kauheammin takaisin säiliölle.

    kaikki nämä tuskailut kuullostaa ihan samalle mitä itse kävin läpi omien takajarrujen kanssa, monta tuntia ilmausta, molempiin suuntiin yritettynä ja kaikilla mahdollisilla keinoilla.

    Toistan nyt hieman itseäni mutta kysyn silti viellä kerran varuiksi, onhan sulla varmasti takasatuloiden ilmaruuvit korkeinkohta satulan sylinterissä kun yrität ilmata. Itselläkin ne nipat on satulat paikallaan näennäisesti ylhäällä ja osoittaa etuviistoon, mutta ei kuitenkaan korkeimmassa kohdassa, mikä sai sinne jäämään kuitenkin kaikista jipoista huolimatta ilmataskut. Sinänsä helpoin tapa ilmata takapiirit/satulat irrallaan on ottaa ne irti, kääntää nipat kohti taivasta ja antaa nipat auki ilmaantua ittekseen. Toki jos kaveri on auttamassa niin menee myös perinteisiä keinoja käyttäen mutta sillon tarvii jotain kötöstellä sinne satulan ja männän väliin ettei männät pääse liikkumaan ulos.
     
    timopajala tykkää tästä.
  19. timopajala

    timopajala Gearhead

    Joo kyllä siellä ilmankin varmasti on mutta nyt tosiaan kävi selväksi että toi proportion valve napsauttaa linjan kiinni kun ei ole sitä keskitys työkalua sille mikä pitää sen paikoillaan. Tein sellaisen tosta vanhasta pro valvesta eli otin sen söhköliitoksen irti ja liimasin sen tapin paikalleen ja huomenna uusi yritys jälleen
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. timopajala

    timopajala Gearhead

    Tänään yritettiin ilmata lisää ja poljin jo paljon parempi mitä eilen. Stein itse tuon proportion valve lukitus työkalun mutta se oli antanut periksi eli liima ei jostain syystä kestänyt ja valo syttyi uudelleen eli venttiili luiskahtanut taas toiseen laitaan.

    Yritetään huomenna velipojan kans saada se luistamaan keskelle takaisin.

    Poljin kyllä parempi paljon mitä eilen eli edistystä kyllä jo tullut..
     
    esmi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!