Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Vaikka dieselissä ei välttämättä tulevaisuus olisikaan, en todellakaan usko että se on ihan heti menossa minnekään.
    AUT:n mukaan 2021 liikennekäytössä olevasta 2,75 milj. henkilöautosta 746 tuhatta oli dieseleitä. Ihan minkä tahansa ratkaisun valtio tai EU keksii kunnolla dieselin vähentämiseksi, monella tulee kiire myydä dieseli pois ja saadaan semmonen soppa taas.

    Henkilöautokuljettajalla on mahdollisuus myydä diesel pois ja ostaa joku muu. Muilla ei.

    Mites kaikki arjen sankarit pakuilla? (JOS) valtio sanoo, että diesel paha, myy pois osta muuta, mitä tekee pakunomistaja tai työntekijä, jonka työ vaatii sen pakun? Ei järin hääviltä näytä Nettiauton bensapakuosasto...
    AUT:n mukaan 2021 liikennekäytössä olevista 343 tuhannesta pakusta 332 tuhatta on dieselillä.
    Ja 96 tuhatta kuorma-autoja ja niistä 93 tuhatta kulkee dieselillä.

    (en ole pakuomistaja tai rekkakuski, koen vain dieselin vastaisen mediavouhotuksen uskomattoman typeräksi)
     
    kad_boost tykkää tästä.
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jaa bensapaku? 6.2D väni ja siihen konesvappi 632, ni ei tarvii merkkejäkään paljoa tuunata.
     
  3. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Kyllä riisseliautoissa on pitempään tulevaisuutta kuin pensa autoissa.
    Jos diesel loppuu niin samalla pysähtyy tavara liikenne lähes täysin. Toki sen jälkeen ei tarvitse pensaakaan kun ei ole ruokaa
     
  4. karra

    karra Double Gearhead

    Mikäänhän ei lopu. Noita fossiilisia polttoaineita vaan ei ole trendikästä käyttää - lue: hinta nostetaan korkeaksi jotta vaihtoehtoiset energiamuodot otetaan käyttöön.

    Toisaalta jos dieseliä jatkossa valmistetaan niin samassa suhteessa saadaan muita fraktioita esim bensiiniä, kerosiinia ja raskasta polttoöljyä. Laivoissa ja raskaassa liikenteessä tarvittaneen nykyisiä polttoaineita ja nyt puuhataan jopa ammattidieselpakettia, se ois hyvä niin me saadaan vielä (kallista) bensaa harrasteautoihin.

    Tosin uutisissa tänään kerrottiin että (Suomessa) tarvitaan raskaalla kalustolle muuta energialähdettä kuin dieseliä, vety ja kaasu sekä sähkökin (keveissä) kuorma-autoissa mainittiin.
     
  5. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Vielä hetken aikaa. EU:n tavoitteena saada meriliikenteestä hiilineutraali 2050 mennessä...
    FuelEU Maritime -aloite pyrkii ohjaamaan varustamoita vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, hauskaa tässä on se, että kaikkialla lukee "kannustaminen", mutta tällä hetkellä EU ei tue yhtään mitenkään vähäpäästöisempiä ratkaisuja meriliikenteessä. Porkkana puuttuu ja keppiä tulee aika hiton paljon muutaman vuoden sisällä.

    Tämän hetken teknologialla akkukäyttöiset kuorma-autot ja laivat ovat kökköjä. Kantama huono, akut on liian isoja ja painavia virtasisältöön nähden.
    Energiatiheys tilavuuden kannalta luokkaa 1:10 verrattuna raskaaseen polttoöljyyn. Dieseliin ero ei niin suuri, mutta iso kuitenkin.

    Nesteytetyllä maakaasulla ja biokaasulla on hyvin tulevaisuutta, vedyllä ehkä kans. Akut saa kehittyä vielä reilusti ennen kuin niistä on aluksiin ja kuorma-autoihin.

    Ammattidiesel saa aikaan vittuuntuneita henkilöautoilijoita ja ison kolahduksen henkilöautomarkkinoihin.
     
  6. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Kuvitteellinen vihreän liikkeen elämäntapaintiaani ja valtion pääerityisneuvonantaja Anu Saukko vastaa Cocco Billin kysymyksiin:

    Tietysti yrittäjä maksaa, kuten tähänkin saakka. Ja näihin hankintoihin voi hakea Finveralta lainaa. Mutta mikäli kyse on aatteellisesta vihreän siirtymän toiminnasta, valtio maksaa sähkökäyttöisen ajoneuvokaluston hankinta ja ylläpitokulut.

    Kyse ei ole siitä onko varaa, vaan siitä onko ymmärrystä ja aitoa halua osallistua maailmamme pelastamiseen. Vetoaminen varattomuuteen on tekopyhää, koska todellisuudessa kyse on vain asenneongelmasta, johon voimme verotuksella puutua.

    Vihreän siirtymään tarvitsemme runsaasti ekologisen elämän erityisasiantuntijoita, joten työttömien määrä ei näinollen lisäännyt.

    Tässä on jälleen kyse vain asenteellisuudesta. Myös maanviljelijöiden ja koneurakoitsijoiden kuuluu ottaa vastuu ympäristömme tulevaisuudesta ja siirtyä käyttämään sähkötoimisia traktoreita ja maansiirtokoneita.

    :poff:
     
    riviera56, mcmies ja Inlinee tykkäävät tästä.
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Se on kyllä oikeasti kauhean tyhmää, että tukkiautot menee tyhjänä sinne metsään puita hakemaan. Kai sinne jotain voisi viedä siinä samalla? Ilmiselvä tehostamisen paikka tässä.
     
    kad_boost tykkää tästä.
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Esim vihreitä voisi viedä sinne nauttimaan metsälattee.
     
    Retem, karra, riviera56 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    talvella voi jättää aura vehkeet parkkiin niin päästöt tippuu automaattisesti suurella rintamalla.
    sähköä ja lämpöä tulee hakevoimalaitoksesta,no millä se hake sinne tulee.moto,haketin ja ajokone viedään metsään,siellä tiisseli palaa pitkälti ennen haketta,myös teräketju öljyä lentää mettään satoja litroja.kaadetaan,kerätään,haketetaan ja ajetaan voimalaitokselle että vastuullinen kaukolämpö sähkiskuski lähtee bonuskauppaan aikuisten päiväkerhoon elvistelemään,rautakaupan pihalla vasta elvistelyä riittääkin,sehän on täynnä isoja lava-autoja.ja sitä rataa.
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei vittu nyt lens kahvit ihan oikeesti näppikselle :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  11. Hesarissa on tänään mielenkiintoinen juttu tähän liittyen:

    Ahvenanmaan taxfree-pysähdys säästää euroja – Lasku tulee kuitenkin perässä, ja sen maksaa ympäristö

    HEIKKILÄN mukaan merenkulun päästövähennykset ovat osin varustamojen viherpesua. Lng on tehnyt nopeista laivoista houkuttelevan vaihtoehdon, varsinkin kun metaania ei ole toistaiseksi sisällytetty päästölaskelmiin.

    Hänestä lng on umpikuja, joka tulee vastaan lähivuosina, kun metaanipäästöt tulevat osaksi EU:n ilmastopakettia vuonna 2025.

    ”Lng:n tarina loppuu 2030–2040-luvulla”, Heikkilä ennakoi.

    Hän pitää tulevaisuuden ratkaisuina kestävästi tuotettua biokaasua, biopohjaisia polttoaineita, synteettisiä polttoaineita sekä vihreää vetyä ja ammoniakkia.

    Merenkulku pitäisi saada päästöttömäksi vuoteen 2050 mennessä, jotta se täyttää Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteen.
     
  12. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Biokaasu kuorma-autoja on ollut tarjolla jo +-5-vuotta (ainakin Amerikassa). Sähkökuorma-autot muutaman vuoden sisään. Ei niitä varmaan oikeasti missään myynnissä ole, varmaan vain tilaustavarana.
     
  13. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Onhan sähkö kuorma-autoja meilläkin jo käytössä mut ovat kevyemmän luokan jakeluautoja.
    Raskalla puolella on kaasuautoja myöskin ja hybridi autoja.
    Mutta viisaat ennustavat näiden olevan väli vaiheen autoja ja vety on se mihin siirrytään.
    Onhan kaivinkoneissakin jo sähkö ja hybridi vehkeitä.
    Scanialta tuli uusi moottori 6 pyttyisestä 13 litraisesta jonka sanoivat täyttävän 5 vuoden päästä voimaan tulevan euro7 luokituksen.
    Tässä moottorissa on polttoaineen kulutus vähentynyt mutta urean kulutus lisääntynyt. Ja siinä on kaksi vaiheinen urean suihkutus ja tästä syystä autoa ei saisi käyttää yhtään tyhjäkäynnillä.
    Tuossa polttoaineen kulutus luvattiin vähentyneen 3 litraa 100 km kohden kun samalla se urean kulutus kasvoi litralla.
    Et kai tuo urean on ymristö ystävällistä...epäilen.
     
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

    Siinä on kanssa oikea vihreä kapteeni. LNG käyttö laivoissa on vielä aivan lapsenkengissä, saisivat ensin kaikki raskaalla polttoöljyllä kulkevat muutettua LNG käyttöisiksi maailmalla, ei pelkästään Itämerellä, voisi olla jotain toivoa. LNG:tä puhtaammin palavaa polttoainetta ei vielä laivakäytössä ole.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    [QUOTE="Cocco Bill" ]

    Maatalous on jo muutenkin ahdingossa,mutta sähkötraktori lienee pelastus heillekkin kuten toki muutkin työkoneet kaivinkoneista kauhakuormaajiin urakoitsijille,sähköversioita odottaen ellei vetymnallisto ehdi ensin mutta taitaapa ne jonninverran myös maksaakkin,mitä luulette?

    [/QUOTE]
    Tieliikenne hlö-autoista kuorma-autoihin on vielä helppo sähköistää.
    Suurin energiankulutus tulee kiihdytysvaiheessa ja sitten matkassa päästään jo pienemmällä ja välillä jopa voidaan rullatessa ladata energiaa takaisin akkuihin.

    Mutta traktori vaikkapa kevättöissä, 150kW on nykyisellään ehkä hiukan alakantissa mutta lasketaan sillä, se ei rullaa eikä vedä välillä kevyemmin vaan teho on käytössä koko ajan. Jo pelkästään tuommoisella 10tunnin rupeamalla pitää olla käytössä 1,5MWh akku, eikä siis puhuta vielä edes kovin isosta koneesta.
    Jos 100kWh akku painaa nykyisellään 700-800kg, niin tuommoinen MWh akku sitten 7000-8000kg, ja muut koneet päälle. Ja jos kiireimpään aikaan koneet pyörii täysillä vuorokauden ympäri, niin mitenkäs se lataus?
    Ja entäs kun mennään vaikka 600kW tehoiseen ajosilppuriin...

    Akkuteknologia ei nykymyodossaan ole mikään vaihtoehto maatalouskoneille.
     
  16. ISO JORMA

    ISO JORMA 1st gear Bannattu

    Kunnon ruikuttamista joiltakuilta ns. "hardcore harrastajilta".

    Se on asia niin, että harrastajat itse vastaavat jenkkiautoilun tulevaisuudesta ja sen kulttuurista tässä maassa. Eikä ketkään muut.

    Nillittämällä jenkkiautoilun pariin uusia harrastajia ei ainakaan saada. Tai vaimentamalla niitä jotka ovat asioista eri mieltä tai ilmaisevat itseään jotenkin "väärin".

    Autoilu muuttuu vääjäämättä osittain sähköiseksi ja siinä muutoksessa voi itse kukin yrittää olla mukana tai olla olematta. Vapaa valinta eli se on ihan "up yours" kuten oman elämänsä filosofi Matti Nykänen keksi sanoa.
     
    Kurko ja Kalja imuri tykkäävät tästä.
  17. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    LNG:n metaanipäästöille on ratkaisuja, ja luonnostaan LNG:n metaanipäästöjä pystyy tasapainottamaan sitten muiden syntyvien päästöjen hinnalla. Metaanipäästöjä kannattaa miettiä, mutta LNG ei jää lyhyeksi.
    Jos metaanipäästöt olisivat ylitsepääsemätön este tulevaisuuden kannalta, miksi ihmeessä EU, IMO, DNV-GL, ICCT ja läjä muita olisivat tohkeissaan LNG:n kehittymisestä?

    Metaanipäästöjen kohdalta EU ei ole säätänyt mitään, joka koskisi meriliikennettä. Uskon, että yllä mainittu Heikkilä viittaa metaaniin kasvihuonekaasupäästöjen kokonaisuudessa ja tavoitteena olevan hiilineutraliuden hidastamisessa.

    LNG on meriliikenteessä pisimmälle kehitetty vaihtoehtoinen polttoainetekniikka, LNG:llä kulkevia aluksia on ollut jo LNG-tankkerien muodossa 50-luvulta asti. LNG on kaikista "vihrein" fossiilinen polttoaine. LNG on 95-99% metaania, jota voidaan myös tuottaa uusiutuvasti biometaanina, mutta se luokitellaan jo biopolttoaineeksi LBG, biodieselin lisäksi.

    Tekstin typerin pointti on reitin muuttaminen päästöjen vähentämiseksi. Ahvenanmaan kautta kulkiessa saadaan lisää bisnestä, harvinaisen simppeliä. Kokeillaanko rekkaliikenteessäkin? Rekka lähtee Hesasta Kotkan kautta Kouvolaan, mutta jätetään päästösyistä Kotka välistä. Sanotaan sitten kotkalaisille että kamat voi noutaa Kouvolasta?

    Teen itse opinnäytetyötä, joka sivuaa reilusti meriliikenteen päästöjä, joten lisää tätä piisaisi minulta, mutta eiköhän tämä rönsyile vähän liikaa renkailla liikkumisesta.
     
  18. Tämä särähti minunkin korvaani. Jos LNG olisi nopeasti vanhentuvaa tekniikkaa, niin tuskinpa varustomoilla olisi suurta mielenkiintoa sitä kohtaan. Laivoilla on, riippuen käyttötarkoituksesta, melkoisen pitkä elinkaari.
     
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Elokuvassa RED 2 on ainetta nimeltä punainen elohopea. Mutta mitä ovat sitten vihreä vety ja ammoniakki ?
     
  20. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    On se vähän eri juttu poiketa reitiltä ihan todellisen tarpeen vuoksi tai pelkästään valtion ahvenanmaalaisille järjestämän verokikkailun vuoksi. Jos sitä ei voi kokonaan perua niin voisihan veroedun antamiseksi määrätä vaikka että laiva morsettaa sumutorvella kesken reitin että "Halvempaa viinaa!". Vielä parempi ettei veroetua varten tarvitsisi ollenkaan lähteä risteilylle. Voisi vaikka määrätä että pitää istua lähimmän kauppakeskuksen parkkihallissa puoli päivää pehmustamattomalla tuolilla ilman eväitä niin saisi hakea Alkosta ja marketeista kassit täyteen verottomia juomia. Tulisi vähemmän sitä turhaa kaljan rahtaamista.
     
    Vallu 426 ja kad_boost tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!