Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    65 vs 78 kommentoi tähän käytännön kemiasta aina kauheasti kiinnostunut. Eli kyllä se parempikin alkoholi kiehuu ahtimen lämmönnousuilla.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Aivan täysin asiaan liittymätöntä. Istu autossa, kastele sormesi syljessä, tuntuu viileälle. Dippaa sormesi alkoholissa, mutta älä pidä kauan ettei tule paleltuma vammoja, on muuten kylmää.
    Tätä tuli teininä testattua kun mentiin kylille. Sillon ollut mitään hajua autoista, ahtamisesta yms...
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En tyrmäis ideaa suihkia ahdoilla ennen läppärunkoa tuota E85:sta ahtoputkeen jäähdytysmielessä?
    Jossain videossa törmäsin metanolivehkeessä vastaavaan systeemiin, en tiedä miten yleistä se on mutta ilmeisesti riittävästi kun sitä metanolia sinne ennen suuttimia ruiskuttaa niin saa ahtolämpöä merkittävästi alaspäin.
    Myös ne joilla blow thru kaasari on E85:lla ovat sanoneet ettei kuuleria tarvita, kun kaasarin alla lämpötilat on huomattavan alhaiset, ihan kuinka sbm396 sanoi edellä.

    Tässä siis tarkoitan sen pääpolttoaineen lisäämistä ahtoilmaan ja sen hyötyjen pohdiskelua, vesimetanolilla varmasti laskee ahtopanoksen lämpö.
     
    Muokattu: 22.1.2022
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Täytyy tehdä ainakin mielessä moiselle seiskasuuttimelle varaus versiota 2.0 varten.

    Keskustelussa jo mainittu 300-400 ml/min (lasinpesunestettä) ei ole täyskaasukulutuksesta kuin korkeintaan neljännes tässä sovelluksessa käytetystä polttoaineen määrästä. Kenties vähempikin riittäisi näin pienessä sovelluksessa. Jos moisen lisäinjektorin ohjaisi ECU:a enempää aiheesta valistamatta tekemällä kierrosluku/paine taulukon, josta suuttimelle nopeataajuinen pwm (ruiskusuuttimet on tosi nopeita), ei ihan on/off kuitenkaan, niin ei tulisi kovin äkkinäisiä muutoksia ja VE% taulukko pysyisi jouhevan muotoisena.

    Jossakin keskustelussa, mitä eilen selasin, oli tutkittu ruiskusuuttimien asentoa kanavaan nähden suhteessa saatuun tehoon. Ilmavirtaukseen nähden vastakkaiseen suuntaan ruiskutus lisäsuuttimella olisi metka. Tunkisi sprayta pienen matkan päästä turbon suuta kohti. Menee paremmin sekaisin vastatuuleen ja ehtii kenties höyrystyä sitä myöten paremmin kuin kylmän ahtoputken seinään ruiskutettuna.

    Tuota täytyisi ohjata niin, että ruiskii vain paineistuksen aikana. Kun kaasupoljin alkaa nousta ja kohta dumppi aukeaa, on ahtoputkisto syytä olla kuivutettu polttoaineseoksesta.

    Kaikkea sitä tulee pohdituksi. Maxxecu on vähän kuin apupoika kun taas alkaa näköjään syntyä uutta "Elka-Jetronic" toteutusta.
     
  5. shr1

    shr1 Gearhead

    Mulla polttoaineena 98, välijäähdytin sekä vesimetskuruiskutus. 2kpl 8gph suutinta coolerin ja kaasuläpän välillä. Tuohon löytyy jonkunlaista laskentakaavaa netistä, olisko ollu Promethin sivuillakin, sieltä nuo omat romut on. Aktivoituu 0,8bar ja dumpista se jämäsumu pölähtää pihalle kaasua nostaessa. Ei siitä mitään haittaa ole, maalipinnoille tms. Käytän 50/50 tislattu vesi ja puhdas metanoli-seosta. Mun tapauksessa tuo lisäpanos polttoaineeseen aiheuttaa noin yhden afr-pykälän paksuuntumisen, eli sen verran pitää peruskarttaa laihentaa.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  6. shr1

    shr1 Gearhead

  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vesi on vanhin voitehista. Joko 10% vettä tai 20-25% metanolia. Kun ei ole käytössä kumpaakaan, niin olkoon jäähdyttävä aines suunnilleen 85% etanolia. Jos suutin on samanlainen kuin sylinterikohtaiset, joita sattumoisin löytyy, niin yksi ylimääräinen on jatkuvasti auki ollessaan helposti tuon 20-25% haarukan sisällä, koska muut kuusi eivät koskaan saa saavuttaa 100% aukioloa.

    Kaasupedaaliin voi laittaa ehdon, jolla ruiskuttelu loppuu, jos alkaa himmailemaan.

    Toteutusidea:

    [​IMG]

    Kuvitteellisella 300 Hz taajuudella suuttimesta tulee epälineaarinen, koska alkaa toimia vasta noin 1ms pulssilla ja on kuitenkin täysin auki 100% ohjauksessa. Mutta sen voi kompensoida taulukossa niin halutessaan. Lisäke on kuitenkin jollakin asteella portaaton tietyssä paineessa kytkeytymisen asemasta.

    Pelkkää teoriaa toistaiseksi. Mut suuttimen holkki on jo sorvaajan työjonossa!
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. shr1

    shr1 Gearhead

    Ainiin, tää olikin E85 all the way... Sori, en huomannut tuota.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ainesmäärälaskuri oli ihan hyvä. Sillä sain arvioitua, kuinka paljon kannattaa laittaa. Sehän näkyy ilmalämpöanturissa, vaikuttaako ja kuinka paljon vaikuttaa.
     
  10. shr1

    shr1 Gearhead

    Tuohonkin ecuun varmaan saa asetettua iat sidonnaisen safetysysteemin, eli jos lisäkakun tulo jostain syystä täydessä laulussa loppuu, niin esim ennakkoa pudotetaan heti reilusti. Näin monasti toimitaan ainakin vesimetskun kanssa. Hiukan vaan hakemista sen lämpötilarajan suhteen...
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olen ajatellut ottaa lisäaineen samasta linjasta kuin muutkin suuttimet. Ensi idea oli tehdä paine/kierroslukutaulukko, mutta miksipä sitä ei voisi kuljettaa lämpötilan kautta kääntymässä taulukossa, jos niin haluaa.

    Jos lähtee oletuksella, että täysiä tehoja tarvitaan vain kunnon kesäkelissä, niin ulkolämpötilan voi samalla arvioida vakioksi +20C +/-5C. Lämmön nousu lienee muuta muuttamatta jokseenkin samanlaista paine-erojen suhteessa, eli lämpötilalla ja ahtopaineella kummallakin on yhtenäinen olemus. Jos ainetta laittaa paineen kasvaessa enemmän ja enemmän, niin ...

    ... sen näkee sitten. Mä nyt teen ainakin sen suuttimen paikan ahtoputkeen kun sen osat on muuten käsillä.

    Ihan kivaa puuhaa.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Seitsemäs polttoainesuutin istahti tuohon turbon suulle.
     
    Fuselage, Vuppe ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sit vaan muistaa seurata imusiiven kulumista. Tosin ei se ihan silmissä kulu.
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Täys vedossa yskähdys taaksepäin koneesta niin on palokelposta kamaa koko ahtoputkisto, välijäähy ja imari täys. Ton takia tota systeemiä ei juuri käytetä ku kaikki lähtee riekaleiks ku osuu huono tuuri. Joku 50/50 vesi metanoli ei oikeen halua palaa niin on paljon turvallisempi.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se käy kuivana. Lisukkeet menee sekaan vasta ahtimen jälkeen.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sokea :D
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu ei se mitään. Tommonen sprayeri tekee aika laihan seoksen ahtoputkeen. Se on jotakin 1/4 - 1/5 normiannoksesta. Vettähän sinne olisi paras laittaa. Ketjussa jo oleva opas sanoo, että 10% vettä riittää. Vesi-metanolia enemmän ja metanolia vieläkin enemmän. Se on siis ominaislämpökapasiteettia ja mitä lie faasimuutoksen tarvitsemaa energiaa, jolla jäähdytellään. Kun polttoaine on E85, joka sekin melkein kokonaan haihtuu jo +100C, niin sillä mennään. Bensasta ei oo, kun siinä on aikas paljon korkeampi haihdutuslämpötila. Sithän se selviää, kun kokeilee. On ne bensakaasariturbot samalla viisiin täynnä räjähdysseosta. Tässä ei ole välijäähdytintä. Mä niin pidän tästä : ”Autoni kulkee 100% uusiutuvalla energialla. Jopa jäähdytys käyttää biopohjaista materiaalia”.
     
  18. Dodge: Tear Up the Streets… Not the Planet – Anna runtua asfaltille... Älä planeetalle.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tästä tulee tämmönen alaimuruiskuturbomoottori. Ehkä tuohon vielä pitää pohtia spoileri eteen, jotta ei ota muuta kuin ilmaa itteensä. Mut ei pitäisi olla kauhean lämmin paikka ilman ottoon.

    [​IMG]

    Ilmanottoputkeen tuli liityntä kokoojasäiliön (catch can) tuulettamiseksi. Tein putken sisälle jonkin moisen ”virityksen” jonka oletan muodostavan ko säilöön imua varsinkin syvillä kaasupedaalin asennoilla.

    Ahtopainemittarinkin asensin!

    Moottorin osat on valmiina koneistamossa. Semmosta kokoamishommaa tiedossa seuraavaksi.

    225:n osat on käyneet kaupaksi. Myös tod näk Suomen ensimmäiset Dutra dualsit lähtivät seuraavalle tarvitsijalle.
     
    isalmela, Make500, Fuselage ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Ihanku olisi joulu! On koneistettu lohko, tasapinotettu kampi ja keskenään puntitetut veivit - myös mäntäsarja oli ”valikoitu”.

    Seuraavaksi purkki punaista Miranolia ja pensselihommiin.
     
    FuryIII '71, Fuselage, Make500 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!