'60 Chevrolet Impala HT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1320, 25.2.2015.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Huonosti on ollut aikaa rakennella, mutta nyt kun alkoi kesäloma duunista, niin koitetaas saada tämäkin leimattua.

    Ekana työlistalla on pakoputket. Tarvikkeiden hankinta ei ollutkaan ihan yksinkertaisemmasta päästä, vaikka koko on kohtuu yleinen 2,5", niin silti joutui useammassa Motonetissä käymään että sai tarpeeksi suoraa ja mutkapätkiä. Halusin kerrankin kunnolliset vaimentajat, jotka vähän vaimentaisikin jotain, mutta niitä ei ollut tähän hätään mistään saatavilla. Joten Bilteman hyllystä löytyi jotkut läpivirtaavat, no on ne ainakin tyhjää paremmat. Pitää viritellä toiset pöntöt sitten tuonne loppuun jos tuntuu että on liian kovaääninen.

    [​IMG]

    Kuskinpuoleinen putki tuli tehtyä ekana ja siinä ei mitään ihmeitä ollutkaan. Etummaiselle roikottimelle ei ihmeellistä kiinnikettä tarvinnut tehdä, että sen sai rungossa olevaan kiinnikkeeseen paikalleen, takakiinnikkeen joutui kuitenkin tekemään itse, mutta se ei kovin iso homma ollut. L-rauta hitsillä runkoon kiinni ja kumikiinnike väliin, niin nyt on putki hyvin jämäkästi kiinni eikä osu mihinkään.

    Apukuskin puolella puuttuikin sitten toi rungossa ollut etukiinnike kokonaan. Tein siitä pahvimallin ja leikkelin paksusta pellistä rälläkällä oikeanmallisen kappaleen ja taivutin sen päästä L:n muotoiseksi. Parit vahvikkeet hitsailin ja lopputulos on jämäkämpi kuin tehtaan tekele, joten eiköhän tuo kestä vaikka kaunis se ei olekaan. :poff:
    [​IMG]
    Vähän mittailua ja hitsikoneesta virta täysille ja kiinnike runkoon kiinni.
    [​IMG]

    Muuten apparin puolen putki tuli samalla lailla kuin kuskinpuoleinenkin. Päät koitin suunata sopivasti alaviistoon, että ohjaisi pakokaasut pois auton alta. Silti putket jää senverran sopivasti auton alle, ettei ne sieltä juurikaan näy mikä oli tavoitekin.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vielä täytyy purkaa noi autosta pois ja maalata kuumankestohopeella ennen lopullista asennusta.
     
    rekkamies, malvasto, Seevu ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. 1320

    1320 Gearhead

    Pakoputket purettu vielä autosta pois ja maalattu kuumakestohopealla. Sen jälkeen suihkin runkoon hitsaamani kiinnikkeetkin väriin ja putket takas paikalleen. Kasailin kuskinpuoleisen takajarrun takaisin nippuun, ja faijan jeesatessa vaihdettiin myös kaksiosaisen kardaanin kannatinlaakeri. Ristikot oli vielä ihan hyvät, niin niitä ei tullut nyt vaihdettua, rasvailin vaan. Piti vähän muotoilla 3/4 tuuman lenkkiavainta että sai kardaaninpuoliskot purettua toisistaan ilman ristikoiden avaamista, mutta kyllä se onnistui.

    Kokeiltiin samalla asentaa ostamani Mr. Gasketin vaihteistoöljytikku, mutta se putki ei vaan yksinkertaisesti sopinut paikalleen vaikka teki mitä :argue:. Sen verran muutostöitä tuo öljyputki vaatisi, että täytyi hakea US Partsista Lokarin taivuteltava malli, joka menikin paikalleen kohtuu kivuttomasti. Tosin etuvastusta joutui hieman siirtämään, että sai öljytikun fiksuun paikkaan tulipeltiin kiinni.

    [​IMG]

    Pyöränkulmat säädettiin kanssa niin tarkasti kun se kotikonstein onnistui. Jos renkaat vielä kuluu epätasaisesti niin pitää sit viedä säädettäväksi johonkin (tietääkö joku Pääkaupunkiseudulla paikkaa missä onnistuis tällaisen vanhemman auton kulmien säätö?). Takapyörät kikkailtiin kans paikalleen, on senverran isot että vaatii hieman säätämistä ennen kun mahtuvat menemään pyöräkaaren ja jarrurummun välistä...

    Akkukaapelit on myös tehty ja paikallaan. Ne on hyvää paksua kaapelia joihin tinasin kaapelien päät kunnolla paikalleen. Kaikki nesteetkin olis kaadettu sisään, joten huomenna jos ei sada niin voisi työntää auton pihalle ja kokeilla jos se lähtee käyntiin...

    [​IMG]
     
    Kustom STW, rekkamies, SK- ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Vezques

    Vezques 3rd gear

    Lumo Automotive säätää.
     
  4. Visa

    Visa Gearhead

    Roihupellon auto. On jenkkiharrastaja itsekkin.
     
  5. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Herttoniemen Vianor ja sieltä löytyy Artsi joka noita jenkkien kulmia tehnyt todella paljon. Impalaan juuri keväällä tehtiin kulmat ja ei ole hinnalla pilattu!
     
  6. T.N

    T.N Gearhead

    Hertzikan vianorille kanssa iso peukku , kaksi autoa siellä säädättänyt ja lopputulos ihan huippua.
     
  7. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset vinkeistä, eiköhän näistä löydy pyöräkulmien säätäjä.:odcool:

    Tänään työnnettiin Impala ulos tallista ja koitettiin josko se lähtisi käymään. Vähän bensaa kaasariin ja saman tien kun käänsi avaimesta niin motti hörähti käyntiin. :odeek: Hetken aikaa piti ihmetellä miksi kone käy kovin huonosti, mutta syykin löytyi sitten äkkiä, kaasarista oli yksi alipainelinjan tulppa jäänyt pois. Sen tulppaamisen jälkeen kone toimi hienosti ja vastaa kaasuun ihan erilailla kun aikaisemmin.

    Pienen lenkin ajoin tossa pikkutiellä ja kyllä se tuntuisi toimivan. Sitten piti katsoa vielä jarrujen säädöt pikaisesti läpi, mutta kun nosti perän ilmaan niin apukuskin takapyörä jumittui paikalleen eikä pyörinyt mihinkään. Jarru auki ja hetki ihmettelyä, sylinterin etummainen mäntä vähän takerteli. Sylinterin purkamisen, herkistelyn ja jarrujen ilmaamisen jälkeen tuntuisi taas toimivan. Jarrujen lopulliset säädöt näkee sitten rullilla...

    Muut valot toimi hyvin paitsi apukuskin takavilkku. Ihmeteltiin sitä porukalla ja lopulta saatiin toimimaan, vilkun katkaisija rattiputkessa kojelaudan alla vaati vähän herkistelyä.

    Varailin leimalle ajan huomisaamuksi. Katsotaan kuin käy.:odwink:

    [​IMG]
    Tuossa nyt vielä pari kuvaa lähes valmiista konehuoneestakin:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    ire63, juko7, Petri R. ja 19 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    On se vaan hieno :odcool:

    Jos jarrut ja valot toimii, niin leimahan on tuolle vaan muodollisuus :odbiggrin:
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    On kyllä siisti konehuone
     
  10. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset!
    Perjantaina tuli käytyä konttorilla ja nyt saa pari vuotta ajella. Vähän pikkujuttuja siinä vielä olis tehtävänä ja konekin alkoi käymään huonosti matkalla konttorille. Syykin selvisi, tulpanjohdot ei oikein meinaa pysyä jakajassa kunnolla kiinni. Kun painaa johdot takaisin syvemmälle, kaikki toimii taas vähän matkaa hienosti. Nyt on paikallaan vanha jakajankansi ja siinä ei näyttäisi olevan tätä ongelmaa.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Lauantaina Malmille ajellessa rupesi kone käymään tosi huonosti, heti kun kierrokset tippui vaihde päällä vähänkin alemmas niin kone sammui. Vaihde vapaalla kävi kyllä hienosti kokoajan. Sain auton kuitenkin ajettua himaan asti ja otettiin illaksi Rambler alle.

    Syynä oli kaasariin jääneet suuttimet, jotka on aivan liian isot tällaiseen koneeseen. Toihan on kilpurin vanha kaasari, ja nyt paikallaan olleet suuttimet oli monta kokoa isommat kun mistä kilpurikaan tykkää, eli 283 oli saanut ainakin bensaa. :poff: Vaihdoin sinne pienimmät suuttimet mitä löytyi (70) ja putsasin karstoittuneet tulpat, ja kone käy jo paremmin mut onhan se paksulla vieläkin. Maailmalta on tulossa suutinsarja, jossa pienimmät suuttimet on kokoa 65, joten sitä odotellessa... Seosruuveja säädin hieman ja sytkä katsottiin lampulla kohdalleen, joten kyllä sillä nyt jo ajaa pystyy, ja maanantaina kurvailinkin jo ihan onnistuneesti.

    Eilen sitten talliin peruutettaessa vesipumppu vuoti vedet pihalle, joten otin uuden pumpun paketista ja maalasin punaisella. Tänään aamulla iskin pumpun paikalleen ja nyt sai vedenlämpöanturinkin kiinni tuohon vesipumpun päälle, joten sekin ongelma poistui.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Petri R., Kustom STW, rekkamies ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. 1320

    1320 Gearhead

    Impala meni marraskuun alussa talviteloille, eli nyt voisi sitten taas tehdä kaikkea pikkujuttua talven aikana...

    Kesä meni hyvin pitkälti Impalan käyntihäiriöitä ihmetellessä. Usealla Quadrajetillä tuli kokeiltua, eikä se oikein millään toiminut kunnolla, yhdessä oli toisioläppien akseli väljä joten se selittyi sillä, olisko muissa ollut sitten likaa jäänyt kanaviin kun yleensä auto toimi kaasarin purkamisen ja putsauksen jälkeen hetken kunnes alkoi taas rykimään ja sammuilemaan.

    Lopulta parhaiten Impala toimi kaverilta ostetulla käyttämättömällä veneen Quadrajetillä, johon vaihdoin automallin kaasarin pohjan, jotta sai jakajalle ennakonsäädön toimimaan. Ei se ihan virheettömästi pelannut näinkään, mutta pysyi tyhjäkäynnillä myös vaihde päällä eikä sammunut vaihdetta kytkiessä, eikä hirveästi muutenkaan paukkunut putkiin tai yskinyt kaasariin tms. Eli näin pystyi jo ajelemaan kohtuu normaalisti loka/marraskuun taitteen vikat reissut.

    Muilla reissuilla auto toimikin enemmän tai vähemmän huonosti, mut vaikka en hirveästi mielestäni ajellut, niin tuli silti varmaan 4-5000 kilsaa tälle vuodelle Impalan ratissa.

    Suorituskykyä on kyllä ihan toiseen malliin kuin aikaisemmin, vaikka ei tää nopea ole vieläkään. Keväällä olisi tarkoitus viedä säädettäväksi BB Motorsiin ja sitten voisi kesällä käydä vaikka kokeilemassa varttimaililla, että pääseekö alle 20 sekuntia. :poff:

    Muutenkin kaikenlaista pientä rakentelua olis talveksi tiedossa, joten päivitellään tätä sit talven mittaan kun hommat etenee. Tuossa nyt kuitenkin vielä muutama sekalainen kuva kesän ajeluista.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Petri R., juko7, keijoannikki ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei siihen uuteen venequattrajettiin olisi sitä (väljää) pohjaa tarvinnut vaihtaa. Mulla ainakin siitä venekaasarin rungosta löytyi paikka mihin liimasin letkunipan ja pohjaan porasin sen pystykanavan kohdalle reiän ja siitä letku jakajalle.
    Mulla oli automallin kaasari mallina.
     
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Tuolla tavalla sen olis toki voinut saada toimimaan sillä venekaasarinkin pohjalla. Katsotaan nyt mitä tuon kaasarihomman kanssa tekee, nyt auto kuitenkin pelaa ihan hyvin.

    Eipä oo tullut tänne laitettua kuvia, tosin mitään ihmeitä ei oo vielä kerennyt tekemäänkään, lähinnä tallinsiivousta on tehty...
    Impalan rakentelu alkoi kuitenkin ehkä niistä eniten ajoa häirinneistä jutuista. Mittarivalot oli koko kesän ajan täysin pimeänä, kuten myös kierroslukumittari. Ihan vikoilla ajoilla virtalukkokin rupesi vielä takertelemaan eikä sitä meinannut käsivoimin jaksaa kääntää niin että saa auton käyntiin/sammumaan.

    Kiekkamittaria testasin tekemällä hyppyjohdot suoraan mittarilta auton akulle ja puolan miinukseen. Valo syttyi mittariin, mutta neula ei hievahtanutkaan. Eli mittarin sisällä täytyy olla jotain rikki. Purin mittarin nyt autosta pois. Hyllyssä odottelee uusi vanhanmallinen mittari, joten täytyy se asentaa talvella, ja varmaan tuon vanhankin voisi viedä korjattavaksi jossain kohtaa, kun ei noita vanhoja mittareita liikaa ole...

    Mittarivalojen toimimattomuus johtui ajovalokatkaisijasta. Faija sanoi elvyttäneensä katkaisijaa jo joskus kauan sitten, eikä se ainakaan mun muistikuvien mukaan koskaan ole kovin hyvin toiminut, joten fiksuin ratkaisu oli hakea uusi tilalle.
    [​IMG]
    Laitoin uuden katkaisijan paikalleen ja nyt palaa kaikki mittarivalot. Polttimotkin näyttäisi olevan ihan ehjiä vielä.
    [​IMG]

    Virtalukko tuntui kolisevan ihan irtonaisena kojelaudassa, mutta avain ei meinannut kääntyä mihinkään. Shop Manualista ohjeet purkamiseen ja lukkosylinteri pois paikaltaan. Vikakin löytyi, lukkosylinterin ympärillä, kojelaudan ulkopuolella oleva kromirinkula (Bezel) oli kulunut soikeaksi ja lukkosylinteri tarrasi tähän kiinni. Tämä oli ilmeisesti myös löystänyt virtalukon pohjan kojelaudan takaa. Uusi kromirinkula löytyi omasta hyllystä, joten sen vaihto oli kohtuu nopea operaatio.
    [​IMG]
    Nyt virtalukko on hyvin paikallaan ja onpa muuten sata kertaa paremman tuntuinen kuin koskaan aikaisemmin. Avain kääntyy pesässä todella täsmällisesti ja kevyesti.
    [​IMG]
     
    SK-, Kustom STW, rekkamies ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tämä topicci on jotenkin hienoa tekemistä ja harrastamista...fiilis lukiessa sellanen että vois olla ihan hyvin jostain 70 - 80 luvulta...pikku jutuilla saatiin taas virtalukko ja orkkis mittarivalotkin pelaamaan :odcool:
     
    Petri R., Malossi, JYR ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitos, hyvä että tätäkin jaksaa lukea vaikka mistään kovin erikoisesta remontista ei olekaan kyse.:odwink:

    Alkuperäismallisen akunkiinnikkeen on faija joskus kauan sitten ostanut jostain, joten ajattelin laittaa sen paikalleen itsetehdyn tilalle.
    Purin vanhan kiinnikkeen pois ja heti uutta sovittaessa huomasin että eihän se sovi sinne päinkään. Akku saattaa toki olla hieman eri kokoinen kuin alunperin, mutta se ei vaikuta tähän, kiinnike ei olisi sopinut minkään akun kanssa paikalleen sellaisenaan...Perus "Bolt On" osa siis.
    [​IMG]
    Molemmat kiinnikkeen kulmaraudat piti leikata irti ja hitsata takaisin oikeaan kohtaan. Helppo ja kohtuu nopea operaatio onneksi.
    [​IMG]
    Tämän jälkeen akun kiinnike tuli hiottua metallille ja sitten se sai pintaansa pohjamaalia, kiiltävää mustaa ja lakkaa. Samalla tilasin netistä akun "vanhennussarjan":
    [​IMG]
    Korkit on ilmeisesti 3D printattua muovia ja noiden pohjassa on kakspuoleinen teippi kiinnitystä varten. Delcon logo ja pyöreä akun ostopäivän ilmaiseva logo on tarroja. Googlesta katselin vanhojen akkujen kuvia, ja korkkien keskellä oleva Delco teksti tuli maalattua esikuvan mukaan mustalla.
    [​IMG]
    Sitten tarrat akkuun kiinni, akku takaisin omalle paikalleen ja kiinnike sekä korkit paikalleen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, hevimies, isalmela ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Vezques

    Vezques 3rd gear

    Itse tarvitsisin tällaisen rinkulan virtalukon kiinnittämiseen. Eli olen muuttanut -49:n nappistartin Impalan virtalukoksi. Onko mahdoton ajatus, että lähettäisit kuluneen osan minulle? Kulut hoidan kyllä.
     
  17. 1320

    1320 Gearhead

    Pitää käydä huomenna katsomassa onko kulunut rinkula vielä jossain vai heitinkö sen jo pois. Jos löytyy niin voin toki lähettää sen sulle.
     
    Vezques tykkää tästä.
  18. 1320

    1320 Gearhead

    Ei ole pahemmin tullut tähän päiviteltyä, tosin eipä mitään ihmeitä ole tarvinnut tehdäkään. Jotain pientä kuitenkin...

    Laturin kunnostus oli vielä keväällä seuraava juttu ennenkuin pääsi ajelemaan. Vanha tasavirtalaturi toimi muuten hyvin mutta laakerit alkoi olla aika kuluneet. Etulaakeri löytyikin laakeriliikkeestä helposti, mutta laturin takapäässä olevan holkin jouduin tilaamaan.
    Vanhan holkin irroitus onnistui kätevästi vanhalla muovailuvahakikalla.
    [​IMG]

    Siinä laturi pilkottuna...
    [​IMG]
    Laturia uusilla osilla kasatessa tulikin ongelma. Kun päädyt painoi paikoilleen, ei laturi jaksanut pyöriä ollenkaan. Pitkään ihmetteltiin faijankin kanssa et mikä ihme siinä vastustaa, tutkittiin että pohjaako laturin akseli vai mikä mahtaa olla, kunnes lopulta mittauilu paljasti vian, laturin takaholkki, varmaan Made in China, oli muuten ihan hyvä mutta sen reikä ei ollut keskellä! :odroll: Eipä ihme ettei laturi jaksanut pyöriä.

    Täytyy tilata vaikka muutama noita holkkeja lisää että sattuisi ainakin yksi hyvä kohdalle, mutta sillävälin otin hyllystä toisen laturinpäädyn jossa oli ehjä holkki, mutta pääty oli päässyt halkemaan muutama kymmenen vuotta sitten. Kotikylältä löytyi onneksi pätevä alumiinihitsari, joka sai halkeaman hitsattua nopealla aikataululla ja järkihinnalla, josta vielä kiitokset!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Laturi menikin sitten kasaan helposti ja rupesi heti toimimaan kun sen iski autoon kiinni.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toinen homma ennen auton ottamista ajoon, oli takavalopaneelien maalaus, noissa olevan rivotuksenhan pitäisi olla musta, mutta yleensä noista on maalit lähteneet niinkuin näistäkin. Purin noi paneelit autosta irti ja oikaisin pahimpia lommoja sen mitä pystyin ja sitten maalaamaan, Miranolilla ja pensselillä vapaalla kädellä.
    [​IMG]

    Maalauksessa oli melkoinen savotta, eikä se ole valmis vieläkään vaan puolessa välissä kun sain toisen valmiiksi, niin Rambler hälyytettiin kerhon osastolle American Car Showhun, ja tarvitsi saada Impala ajoon että pääsee jollain edes liikkumaan. Joten toinen maalattu ja toinen maalaamaton takavalopaneeli paikalleen ja auto ajoon. Lopputulos on ihan hyvä, täytyy maalailla toi toinenkin kun kerkiää...
    [​IMG]

    [​IMG]

    Käyntiongelmien selvittelykin jatkui kevään mittaan, ja Åbyn Drag Race Swapista ostetun uuden Quadrajetin myötä Impala rupesi pelittämään niinkuin kuuluukin. Suoraan paketista kaasari paikalleen ja auto toimi heti, toki pientä säätelyä sai tehdä vielä tämän jälkeen että sai seokset jotenkuten alueelle.

    Koska Impalalla oli tarkoitus lähteä Ruotsiin Power Meettiin 31 vuoden tauon jälkeen (faija kävi Impalalla Powerissa viimeksi 1991), niin piti jonkinlainen äänentoistojärjestelmä laittaa autoon että saa Rock 'n' Rollin raikaamaan... Kiitokset kaverille avusta radion ja kajareiden valitsemisen sekä johtojen vetämisen kanssa, ilman tätä apua tekisin piuhoja varmaan vieläkin... :poff:
    Soittimeksi tuli Alpinen tekele, mulle tärkein kriteeri oli että CD paikka pitää olla, koska musiikkihan kuunnellaan luonnollisesti levyltä. :odwink: Kajarit on Retrosoundin ja ne on suunniteltu sopimaan orkkispaikalle kojelaudan sisään.
    [​IMG]

    Radion asensin tuohon tuhkakupin alapuolelle. Olisin halunnut saada sen vielä pidemmälle kojelaudan sisään katseilta piiloon, mutta tilaa ei ollut enempää. No, onneksi edessä roikkuvat karvanopat peittää aika hyvin.
    [​IMG]

    Kajarit meni helposti orkkispaikoilleen, eli toinen kojelaudan sisään ja toinen takapenkin selkänojaan. Takakajariin piti tehdä yksinkertaiset kiinnikeraudat alumiinista, etukajari sopi sellaisenaan.
    Faijan joskus asentamat kajarit pois ja uudet tilalle:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Piuhat laiteltiin tosiaan kaverin kanssa josta vielä suurkiitokset.
    Lopputulos on mun mielestä hinta/laatusuhteeltaan erinomainen, koko satsi ei ollut pahan hintainen ja soi kuitenkin hyvin.

    Ennen Poweria piti myös putsata konehuone viimekesän kurasta.

    Ennen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jälkeen...
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Herje, Polara, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. 1320

    1320 Gearhead

    Heinäkuun alussa koitti sitten pitkään odotettu päivä eli roippeet autonkyytiin ja kohti Ruotsia, tarkoitus käydä sekä Västerås Summer Meetissä että varsinaisessa Power Meetissä.
    Heti ekana päivänä kun päästiin Tukholmasta ulos ja suunnattiin nokka kohti Eskistunaa, jossa majoitus oli, niin tuli bensansaantiongelmaa eli auto hyytyi tasakaasulla ajosta ihan yhtäkkiä ihan kuin bensan loppuessa vaikka tankki oli juuri täytetty. Kaarsin tien sivuun ja ihmettelemään, avasin bensafiltterin jälkeistä bensaputken liitosta hieman huomatakseni että bensaa tulee, suodatin ei ole tukossa ja pumppukin toimii. Eihän siinä muuta kun Quadrajet lihoiksi (onneksi Quadrajetin sielunelämä alkaa olla kohtuu tuttua) ja vika löytyi heti. Neulaa kohossa kiinni pitävä metalliklipsi oli irronnut ja tippunut kohokammion pohjalle, eli neula oli jäänyt kiinni. Eipä ihme että meno hyytyi. Klipsu paikalleen ja kaasari takaisin nippuun, sen jälkeen ei bensansaantiongelmia enää tullut.

    Pieni käyntiongelma vaivasi myös Ruotsissa, joskus tyhjäkäynnillä auto alkoi käydä raskaasti ja halusi sammua. Tämä korjaantui kärkien kosketuskulmaa säätämällä, paitsi sitten vikana iltana säätö ei auttanutkaan vaan auto alkoi käydä hienosti kun ruuvarin työnsi kärkien säätöruuviin kiinni (vaikka ruuvia ei siis kääntänyt mihinkään) ja kun ruuvarin otti pois, käynti muuttui taas raskaaksi. Jakajankansi irti ja huomasin että levy johon kärjet kiinnittyy, oli ihan väljä, eli kärkiväli on päässyt muuttumaan kokoajan koneen käydessä.

    Tienvarressa ei ollut muuta korjauskeinoa kuin tunkea pahvia jakajan rungon ja tuon väljän levyn väliin, mut sillä patentilla käyntiongelmat loppui ja loppureissun auto toimi hienosti.

    Tuossa muutamat kuvat Ruotsinreissulta.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tällä reissulla taisi tulla noin 2000 kilsaa mittariin, tai siis olisi tullut jos mittari toimisi. Bensaa meni 330 litraa. :odwink:
     
    Malossi, lappis, 4337 ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!