Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Itse kans miettinyt puolivakavissani et pitäiskö laittaa harrastepeli myyntiin ja ruveta kasaan vaikka pienoismalleja...
    Vai nostaakohan Marin ystävineen lelujenkin hinnat sille tasolle ettei pysty lapset/lapsenmieliset leikkimään?
    Ei siinä pienellä ihmisellä tunnu olevan mitään merkitystä kun ilmastonmuutosta torjutaan...
    Enkä nyt tarkoita harrastusta vaan ihan kaikkea pakollistakin, pakollista autoilua töihin ja takaisin, sähköäkin joutuu vähän käyttämään vaikka ei sekään niin innosta kun sähkölaskua tutkii....ja sillain ollaan pikkumaisia että perheen kanssa on tykätty joka päivä jotain syödäkin...
    Ja kaiken tän kitkuttelun jälkeen Suomi ei kuitenkaan yksin saa tehtyä ilmastonmuutokselle yhtään mitään.
     
    dart -66, Kalja imuri ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  2. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    / kun ei sitä kukaan saa tehtyä mitään...jos hypoteesi on se että co2 sen climate changen aiheuttaa.
    Nääs pitäs alkaa luontoa verottaa kun hinputti soikoon menee ja tuottaa co2 päästöistä sen 96%. Eikö kukaan ole kertonut sille tästä myrkkykaasusta!!¡¡
     
  3. spinout

    spinout Gearhead

    Kuten tiedetään, polttoaineiden hintojen viimeaikaiset nousut johtuvat öljyn kohonneista maailmanmarkkinahinnoista, ei tämän maan ilmastotoimista ja siihen tulee aina neljäsosa alvia päälle.

    Täytyy vain toivoa, että maailmanmarkkinahintojen käyrä tässä laskisi taas jostakin syystä..
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niinpä.
     
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Kyllä se johtuu verotuksesta ja kunnianhimoisesta vihreästä siirtymästä ja kääntäen, mistä barrelin hinnannousu oikeestaan voiskaan johtua? Ei ainakaan öljyvarantojen loppumisen uhasta.
     
    Zejk1, duel, kad_boost ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Öljyn ja kaasun hinnannousu nyt johtuu pääosin maailmanmarkkinahintojen muutoksesta. Ja se taas johtuu pitkälti Putinin aiheuttamasta epävarmuudesta, sodan uhasta. Jos sota realisoituu täysimääräisenä, voi kahden euron litrahinta olla vain haave, mihin pyrkiä.
     
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Dieselin hinta nousi vuodenvaihteessa 15cnt koska biopolttoaineiden sekoitevelvoitteen hintalappu lyötiin heti pumppuhintoihin.
     
    Jori85, Swinger ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja kunhan runnovat vielä kansallisen päästökaupan yms mukaan, niin 5-6 vuoden päästä ollaan jo lähempänä 3€ kuin 2€.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tää on niin taivahan tosi. Sikspä ei enää prsaukisen ostella jäätävän suurikulutuksisia ajopelejä. Pikkudieselit rules.
     
  10. spinout

    spinout Gearhead

    Entäs bensa? Kun koronakuopassa keväällä -20 raakaöljyn barrellihinta romahti alas n. $20 per barrel, niin 95E maksoi täällä jotain 1,20€/l. Syksyllä tuli kiinteään polttoaineveroon viimeisin korotus: 6,6 senttiä/l. Nyt kun öljy on $93/barrel, niin 95E maksaa melkein 2€/l. Eli kyl noi maailmanmarkkinat heiluttaa roimasti enemmän kuin kotimaiset toimet.
     
  11. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Jos 5 vuoden päästä vielä täällä olen elävien kirjoissa niin uskon että Impalalla cruisaan sittenkin, en vain käy joka cruisingissa tai hoida sillä arki ajoja. Varmaankaan en myöskään enempää harrastekalustoa hanki. 3€/l varmistaa sen että ei ole varaa laittaa myöskään sitä E-kuljetinta kun en ennenkään änkyränä ole velaksi autoa hankkinut. :confused: Ajot näkyy vähenevän ihan itsestäänkin kun ikää tulee lisää. Joskus olen kysyjille vastannut että Impala on viimeinen auto mikä talosta myydään, jos olen siitä päättäämässä. :mad:;)
     
    duel, malvasto ja Inlinee tykkäävät tästä.
  12. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Varmaan tiedät paljonko täällä Suomessa hinnassa on verojen osuus ja paljonko ltr hinnasta jää sen loppukäyttäjälle toimittajalle eli asemaa pitäville myydessä?
     
    Inlinee tykkää tästä.
  13. Jori85

    Jori85 2nd gear

    No joo...jos toi bensan/dieselin myyminen ois hyvä bisnes niin kyllä eri nimisiä asemia riittäis... se on pelkästään hyvä verotulojen lähde.
     
  14. spinout

    spinout Gearhead

    En tällaisia ole päänuppiin tallentanut, mutta Autoalan sivulta katsoin. Bensalitrassa valmisteveroa on nyt 75,96c. Alv:n osuus on n. 36c/l. Veroton hinta on n. 83 c/l. Verojen osuus 60%. Toimittajalle eli myyjälle jää sitte jotkut hassut parit sentit kai..
     
    Muokattu: 5.2.2022
  15. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Sama täällä, chargeri on viimeinen vaihtoehto joka myydään tästä talosta. Ajot ehkä vähän vähenee bensan hinnan myötä, mutta ajetaan sen minkä tilin saldo antaa myöden ja sähkö autoa en velaksi osta, vanhalla diiselillä mennään Eikä sähköautot sovi muutenkaan mun käyttöön
     
    Muokattu: 5.2.2022
    duel, Artsi Bunker, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Poliittisten päätösten osalta liikennepolttoaineiden valmisteverotasoja on korotettu vuosina 2012, 2014, 2015, 2017 ja 2020.


    Yhteensä nämä päätökset tarkoittavat sitä, että fossiilisen bensiinin nimellinen valmisteverotaso on noussut vuodesta 2012 lähtien yhteensä 10,92 senttiä litralta, kaikkiaan 75,28 senttiin litralta.


    Vastaavasti fossiilisen dieselin valmisteverotaso on noussut yhteensä 16,42 senttiä litralta –  kaikkiaan 59,13 senttiin litralta.

    Kannattaa muistaa myös se että pankkikriiisin vuonna 2008 Brent raakaöljy maksoi 143 taalaa eli 50taalaa enemmän kuin nyt eikä sekään saanut bensan hintaa näin ylös.

    Suomessa on siis aika lyhytnäköisesti tunkattu polttoaineista säätövaraa pois veronkorotuksilla jolloin pumppuhinnat reagoivat rajummin raakaöljyn hintaan. Loppulaskun poliittisesta puusilmäisyydestä maksaa, kuten aina, kansalaiset.

    Myös käyttömaksusektori on näpelöity älyttömälle tasolle viherhippi-ideologian periaatteita noudattaen, minkä varmasti mm. pakettiautoilijat tietävät, esim. mulla vanhassa hiasessa verot 550e vuodessa ja se on vielä kuulemma "halpa".
     
    Muokattu: 5.2.2022
    duel, Jori85, kad_boost ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. mach71

    mach71 3rd gear

    Minä lähdin erisuunnasta lähestymään tätä vihreää siirtymää. Sain eilen myytyä euro6 dieseli mesen ja tallin takaa otettiin -86 dieseli käyttikseksi.Noin saa laskettua autoilun kustannuksia.
     
    dart -66, Kustom STW, Artsi Bunker ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. fenix

    fenix 3rd gear

    On aika surullista jos ja kun jotkut joutuvat luopumaan harrastuksesta, kuten yllä kirjoitettiin.
    Se on myös erävoitto vihreille.
    Itse nipistän tarvittaessa muusta kulutuksesta, mikä on myrkkyä vihreille.
     
    Seevu, Kustom STW, Artsi Bunker ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    2018 syyskuussa raakaöljy oli samanhintaista kuin nyt tammikuussa kun pumppuhinnat saatiin kahteen euroon ja vähän yli.
     
  20. duel

    duel 3rd gear

    Niinpä. Harmi vaan kun tuota karsittavaa muusta kulutusta ei paljoa ole, koko elämä pyörinyt auto/vene/kone/mopo harrastuksen ympärillä.
    Mutta laitetaan sitten lisää metsää nurin että veekasit pysyy tulilla, siitähän ne grönat vasta tykkääkin.
     
    Muokattu: 5.2.2022
    mach71, Poni -69, Kustom STW ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!