Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. kippis

    kippis Gearhead

    no se on sitten jo omaa tyhmyyttään jos ympärivuoden vetelee jenkillä menemään. ja sitten vielä vinkuu että polttoaine on kallista :cool:
     
  2. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Tullut ajeltua aika vähän 1970 Barracudalla. Siitähän on sitten saanut kuulla vinkunaa, että on se harmi kun autot seisoo tallissa.

    No, ostin 1970 Furyn ja oon ajellut sillä myös talvella aina silloin tällöin. Vikinän aihe on, että sääli kun ajat talvella ja loskassa, niin menee pilalle koko auto.

    Ainahan se joku harmi pittää olla. Onneks ei tarvi tehdä mitään muiden ohjeiden ja toiveiden mukaan.
     
    Muokattu: 9.2.2022
    Kimmo, Kustom STW, Swinger ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    siinä vähän meikäläisen talviautoilua ja jenkkiautoilua samassa paketissa. Huonolta näyttää, vaan tulevaisuus lienee huonompi.

     
    chevy 2, viri-viri, Isamu ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Vähän kun vielä nipistetään väylien kunnossapidosta alkaa talviautoilu tosiaan näyttämään tältä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Minusta 45e tyhjästä maksaminen erotuksena vuoden parin vuoden takaiseen bensanhintaan samoilla km ei kuulosta mitenkään järkevältä puolustukselta ,ensi kesänä erotus voi olla 70e ja seuraavana jo 120e edelliseen kesään verrattuna jne jolloin katsotaan sitä omaa napaa omilla käyttötottumuksilla eikä kokonaisvaltaisesti.

    Puolittamalla tuo 500km vuosittain on toinen vaihtoehto jolloin pysymme jopa samoilla bensakuluilla korotuksista huolimatta tovin kunnes ei tarvi enää käynnistää ollenkaan ja aloittajan "koko harrastuksen tulevaisuus" aiheellinen kysymys.

    Miten sen tietää että auto on triplannut arvonsa ennenkuin myy sen ja saa rahat riihikuivana handuun?
     
    Swinger tykkää tästä.
  6. spinout

    spinout Gearhead

    En tyhjästä maksa, vaan saan sillä rahalla bensaa tankkiin. Sinänsä nuo 2-numeroiset pikkusummat ei heilauta mua mihinkään suuntaan, koska mun harrastuksessa nämä bensakulut eivät esitä isoa osaa vaikka ne nousisivatkin yli sadan. Ei tunnu missään. En esim. polta tupakkaa, niin säästän vaikka 3500€ vuodessa, kun ei mene savuna ilmaan.

    On siitä jonkin sortin käsitystä millä hinnoilla jotkut tietyt automallit vaihtaa omistajaa tänä päivänä maailmalla verrattuna siihen 90-luvun alun edullisiin ostohintoihin.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ole bensa vielä tarpeeksi kallista!
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Viiskytlitraa menee nykyisin viikossa, vaikka työmatka on vain 7 kilsaa sivu, enkä mä edes käy siellä kuin kerran tai kahdesti samassa ajassa. Melkein kaikki mun ajo on sitä, että käyn tallilla rassaamassa harrasteautoa. Se taas ei kuluta samasta syystä yhtään bensaa, joten kulut voi puolittaa kahden auton kesken!

    Bensiini alkaa olla eilisen tuote. Hinta tuskin laskee merkittävästi, mutta saattaa nousta miesmuistin aikana paljonkin lisää.

    Sen joko maksaa tai vaihtaa lajia.

    Meneekö tupakkaan 3500€ vuodessa? Hmm. 36 vuoden lakon aikana mä olen säästänyt jo 120k€. Mihinkähän ne on tullut laitettua..:
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Möin pari viikkoa sitten vanhemman moottorikelkan pois ja lupasin kulkiessa viedä perille asti. Kun sitten menin viemään ja puotettiin kelkka pihalle niin ostaja kysyi että miten raskin näillä hinnoilla ajaa jenkki lava-autolla, kun hän ei meinaa raskia ajaa omalla autollaan ja vinkkasi tallin suulle mistä näkyi joku uudehkon mersun keula. Sanoin että voisin kait ajaa hiluxillakin mutta kun en halua ja että taitaa se syödä saman kuin tämäkin. Mutta kyllä polttoaineen hinta vaikuttaa minulla ajomääriin. Alallani ei ole "palkan" korotuksia ollut. Pelkästään työkoneiden pö lasku on vuodessa noussut tuhansilla €uroilla. Olenkin sanonut että viljan viljely on elämäni kallein harrastus. :)
     
    viikinki75, Dataviilaaja, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Ja Mersun arvo laskee muutaman tankillisen verran kuussa vaikkei ajaisi sillä metriäkāän.
     
    Artsi Bunker, viikinki75 ja Desoto57 tykkäävät tästä.
  11. Ainahan uudempien autojen arvo laskee, mutta jos ajaa +10v vanhalla diesel/bensa-autolla, ei se arvo enää paljon laske ja näilläkin hinnoilla voi vielä semmosta autoa pitää. Itsellä useita käyttöautoja, vaikka varmaan yhdelläkin selviäisi. 17v työskennellyt etänä, kotona. Mutta kun lähden työmatkalle Etelään tai Lappiin, niin kyllä tuommonen +10v vanha diesel mersu vaan on se millä se reissu kannattaa tehdä, vaikka km korvaus laahaakin perässä tämän pvän kuluihin verrattuna.

    5l/100 = n. 10e sadalla. Vähän on enemmänkuluja valtiolle, mutta kulutus kohtuullista... Bensa pick upilla ajan kaupunkiajot ympäri vuoden. 15-20l sadalla kylmällä koneella. Niin vähän tulee kilometrejä että tuskin mitään merkitystä kulutuksella.

    Harrasteautot syö mitä syö. Toiset kulkee lomakohteissa juomassa "halpaa viinaa", toiset hyppää todella halvoilla Lapin laskettelureissuilla tai ostaa kesämökin jonka ylläpitoon menee sievoinen summa vuodessa. Minä ostan tonnilla kahdella per kesä bensaa.
    Harrasteautotkin söisi vähemmän jos ne olisi tallissa, mutta toiset nauttii autoista ja ajamisesta eläessä, toiset sitten kun kuollut. Mun osalta kulut on nyt kovempia. Kaikkia harrastevehkeitä ei tarvi pitää yhtäaikaa ajossa, jos haluaa säästää valtion kuluissa, vakuutuksissa.

    Säätiedotusten vahtaamisella säästää harrasteautoilussa eniten. "näytti niin huonolta sää että päätettiin jäädä kotiin...."
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Enpä röökää minäkään mutta vaikka en joisi kaljaakaan tai söisi leipäpalaakaan niin minusta 45e samasta tuotteesta enempi kuin vaikka vuosi sitten kuulostaa kaikkea muuta kuin hyvältä puolustukselta hyväksyä lampaana taas kerran paimenen päätös.

    Hagerty tms hintakäyrät on yhtä tyhjän kanssa Suomi Finlandiassa tai mitä USA:ssa muutenkin eikä siitä tarvi pahastua tai päteä,kaikkihan me ne nähdään netistä ja tiedetään miten erimoiset bisnekset rapakon takana , ostajakuntaakin monisatakertaisesti ja bensa meidän näkökulmasta puoli-ilmaista,silloin löytyy ostajatkin paremmin...
    Pistät myyntiin ja mitä joku maksaa käteisellä rahaa on sen käypä arvo tässä maassa.
     
    Swinger tykkää tästä.
  13. Swinger

    Swinger Gearhead

    Ei siinä sun tavassa harrastaa mitään vikaa ole. Ja sulla on oikeus ajatella että millään muulla ei ole sulle väliä kun sä et aja niillä autoilla.

    Sitten on meitä ketkä rakentelee autoja ja myös ajaa niillä paljon, myös talvisin ni meille on vähän väliä mitä ne käyttökustannukset on. Ainakaan meidän takapihan puissa ei kasvanut seteleitä viimme kesänä, mutta ehkä parempi sato tulevana kesänä
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  14. Swinger

    Swinger Gearhead

    hmm.. miksi se on tyhmyyttä vedellä jenkillä ympäri vuoden? Mä oon sitä harrastanut kohta 26v ja aina tuntuu yhtä hyvältä.

    Se ei silti poista tosi asiaa että polttoaine on liian kalllista ajoit sä jenkillä tai jollain muulla auton tapaisella.
     
    viikinki75, J.J, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. north

    north Gearhead

    Mul on kolme Cadillackia ja ajelen ihan kaikilla ympäri vuoden no elämä on valintota mut aina on bensa kallista:)
     
    viikinki75 ja Swinger tykkäävät tästä.
  16. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Vastasin siis esittämääsi kysymykseesi että kuka ja mitä fiiliksiä saisi sähköautokonversiosta. Ja kun mainitsin ettei harrasteautojen käyttökuluilla ole mulle suurta merkitystä, oli se tarkoitettu selventämään mikä minua motivoisi kyseisenlaiseen projektiin. Syy ei olisi se mitä tässäkin keskustelussa monesti on esitetty, eli säätö polttoainekuluissa tai päästöissä.

    Polttoaineiden korkea hinta kyllä riepoo suuresti, sillä joudun käyttämään niitä merkittäviä määriä toimeentulon hankkimiseen.
     
    Swinger tykkää tästä.
  17. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Enpä minäkään viitti kesäharrasteessa polttoainekuluja miettiä. Mutta ittellä nyt on palava halu saada käyttöjenkki ens kesänä, niin se sais olla oikeasti jo taloudellisempi ku perus viislitrane + loikkari. Tässä maailmantaloudessa uraansa alottelevan nuoren on jossain vähän haluja hillittävä.
    Osittain sen takia itselle on syntynyt pieni perversio dieseleitä kohtaan. Kyllä itselle kelpais kivasti iso, letkee ja tilava piilofarkku vaikka 3l dieselillä joka hörppii naftaa suht maltillisesti. Sähkötekniikka on vähä niin ja näin, harrasteessa. Ääni puuttuu, joten vanhan rotjakkeen suhinat ja kohinat kuuluu vielä enemmän. Eikä oo halvimmasta päästä toteuttaa. Ja järki puuttuu kokonaan johonkin piilofarkkuun sähköswapin tekemisestä.
    Jos sitä löytäis ittelle piilojamesin vaikka semmosella legendaarisella cedricin dieselillä :D
     
  18. spinout

    spinout Gearhead

    Kelle teet valituksen, jos et hyväksyisi lampaana päätöstä, kun harrastepelissä bensakulut nousi vuoden aikana "jopa" 45€, kun mitään päätöstä sinä aikana ei ole tehty vaan ne nousi aivan muiden syiden takia, joille ei voi yksi taapertaja mitään? Tietysti siellä oli pohjalla jo kovat verot, but..

    Vanhan harrastepelin omistaminen ja käyttäminen on sen rahan arvoista, maksoi mitä maksoi, ei se oo pakkopullaa ja niitä kokemuksia voi sitten kiikkustuolissa muistella vanhana ukkona, kun ei oo enää korttiakaan, jos elää niin pitkälle..

    En mistään Hagertysta puhunut. Voisi sitä katsoa vaikka Ruotsia ja sinne on helppo myydä, jos finnit pihtaa liikaa. Ei auton myyntiarvo pelkästään määritä sen arvoa. Munkin auton arvo on vakuutuslaitoksessa määritelty, joka korvataan, jos se menisi lunastukseen.
     
    Muokattu: 9.2.2022
  19. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Jos nyt joku laittaisi harrasteauton ns naftaliiniin eli ei tekisi sille mitään eikä ajelisi sillä niin kertyisikö säästetyt rahat tilille? Epäilen että ei.
    Niin mistä se harrastaminen sit loppujen lopuksi on pois?
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eiks se silloin ole pois kaikesta muusta mihin sen rahan käyttäisi jos ei autoon sit työnnä. Ei kait se ainoa vaihtoehto ole tilille säästä niitä.
     

Kerro tästä muillekin!