Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Tällöin kysymys on vaan mihin haluaa rahansa käyttää.
    Koska aina kun käytät johonkin rahaa se on jostain pois.
     
  2. onneton

    onneton Gearhead

    Synteettinen polttoaine
    Sellutehtaiden savuissa muhii Suomen uusi kultasuoni – ratkaisisi valtavan ympäristöongelman ja toisi kymmeniä tuhansia työpaikkoja taantuville alueille
    Suomalaistutkimuksen mukaan kymmenen sellutehtaan hiilidioksidista tehty synteettinen polttoaine riittäisi korvaamaan Suomen koko polttoaineen tarpeen ja tavaraa riittäisi vientiinkin. https://yle.fi/uutiset/3-11549972. Aika mielenkiintoinen uutinen löytyi kun selailin nettiä. Muuta ei voi sanoa että kyllä suomessa osataan. Sitten toinen uutinen https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...dollista/437c8a67-af37-4850-818d-3d6ef417b855. Toivottavasti nämä polttoaineet olisivat kohtuu hintaisia niin näkisi tulevaisuudessakin vanhoja hienoja polttomoottori autoja liikenteessä.
     
  3. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Älä ota pulttia turhanpäiten ja kuten sanoin riihikuiva kädessä on auton todellinen arvo,niin myös Ruotsissa jossa tarjontaa on omastakin takaa hurjasti ja bensan hinta korkea myöskin.
    Mikä tilanne nyt toteutuneissa kauppahinnoissa ei tarkoita että sitä ensi vuonna tai 5v päästä jos kyykytystä kiristetään koko ajan muissakin EU maissa.
    Sille taas ei kukaan voi mitään kuin äänestäen.
    Niin korkeaa bensanhintaa ei tule ettäkö täällä lakkoiltaisiin tai mieltä osoitettaisiin kunnolla ja kyllähän ne sen tietää.
    Vakuutusyhtiöt kyllä vakuttaa auton määrätystä sovitusta arvosta,oikein ja meillä monilla semmoinen myöskin,meinaatko että kun aika luopua niin ajat kolarin tai poltat ?
    Mutta kuule kaikkea hyvää autohommiin ja omistanet hienon yksilön jolla nautiskella:)
     
    Swinger tykkää tästä.
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Vihreät tulevat vastustamaan raivokkaasti, koska:
    - Parantaa metsäteollisuuden kannattavuutta
    - Vähentää syitä vastustaa yksityistä liikkumista konevoimalla (pl. sähköpyörät ja ulkomaan lentoliikenne)
    - Hyödyttää maaseutua (tämä on ehkä pahin mörkö)
     
    jpalvima, Kalja imuri, kad_boost ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Myrkkyä on vihreille myös se että miehet ovat hyödynsaajia.
     
  6. onneton

    onneton Gearhead

    Joo itse asun länsisuomessa kaupungissa joten maaviljelystä tms en tiedä mitään. No joka tapauksessa olisi hyvä että hyödyttäisi maaseutua, ruuan tuotanto on tärkeää. Juu todennäköisesti niinkuin kirjoitit niin Vihreille tämä ei käy koska on liian vihreää. Mutta muuta en voi sanoa että kyllä Suomessa osaamista on.
     
    Artsi Bunker tykkää tästä.
  7. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Mitä bensan hintaan tulee niin onhan se vielä edullista.:odroll: Harrastuksen tulevaisuus siis hyvä.

    Esimerkiksi laskin että koulumatkani bussi vs. auto, yllätyin että auto on halvempi kulkea. Sen verran halpaa bensa vielä on että 70-luvun isolohkolla jo melkein menisi kouluun joka päivä vs. mitä bussi matka maksaa.:rotfl: Jos bensan hinta vielä vähän nousee niin isolohkon kannattavuus kyllä laskee, mutta onneksi pikkulohko kuljettaa.

    Pikkulohkolla jäi reilusti voitolle, mutta isolohkon kulutus vie summan bussi matkan hinnan suunnille. Toki pitää muistaa että auto vie paikasta A paikkaan B, bussi vain pysäkiltä A pysäkille B.
     
  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Maailman kolmanneksi kallein bensa on edullista? Paljonko sä oikein tienaat? :):)
     
  9. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Suhteellisen halpaa eri kulkumuotojen välillä. Jos jollain ei ole varaa tankata autoansa ei ole etenkään varaa käyttää bussia. (Paitsi bussit on varmaan pisimmissä matkoissa edullisempia jos yksin matkustaa)
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onnibussit ja junat on tosi edullisia matkustimia. Bussia en ole käyttänyt, koska ei päädy lähellekään mökkikuntaa, mut junalla ajelen mielelläni. 270 kilsaa ja jos on ajoissa hankkinut lipun, se voi olla vain 15 euroa. Rouva hakee asemalta pikkuisen matkalla pyörryksiin menneen ukkonsa. Kirjoja reppuun ajankuluksi ja aseman alkosta jallupullo. Vaikka lisää tuon evään kuluihin, niin halpaahan se on edelleen. Pimeässä rospuuttokelissä yksin ajeleminen välillä jo kyllästyttää. Eikä voi ottaa niitä näkäräisiäkään!
     
  11. spinout

    spinout Gearhead

    >Maailman kolmanneksi kallein bensa on edullista?

    Nyt liioiteltu, se on vain kuudenneksi kalleinta, mutta onhan tässä varaa siis kiristää vielä ennenkuin top 3 saavutetaan.

    Venezuelassa saa 50€ setelillä 2 272,72 litraa bensaa eli 11,36 tynnyrillistä!
     
    Muokattu: 11.2.2022
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Miksi helsinkiläisellä on mökki ?
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaikkien puolesta en osaa vastata. Käydään katselemassa kuinka meidän metsissä puut kasvaa ja tuottaa. Nythän ne voi myydä määräaikaiseen luonnonsuojeluun. Siitä saa myös rahaa ja lopuksi ne pannaan nurin ja myydään. Ja taas tulee rahaa. Ei mitenkään huono.
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Et onnistunut herättämään kateusaspektia. More money, more problem kuten paksu, kadulle ammuttu neekeriräppäri "lauloi". Siis vielä eläessään.
     
    Muokattu: 14.2.2022
    isalmela tykkää tästä.
  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Minä sattuneesta syystä olen noita matkahuollon koulumatkakortteja lataillut, niin aika bensapihi isolohko pitää olla jos noin 50 kilsaa suuntaansa koulumatkat alle viidelläkympillä kuussa ajelee. Kun koulumatkoihin saa sen tuen ja silloin matkustaminen on aika edullista.
     
  16. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Minä kävin joskus kysymässä yhdestä pisteestä, jossa sai matkakortteja ladata. Kysyin että kuinka paljon voittaa jos ostaa matkakortin vs. se että maksaa bussissa käteisellä. Siinä sitten hirveästi jotain laskivat varmaan 10 minuuttia kun eivät asiaansa osanneet, mutta päätyivät siihen tulokseen että 0,30€ per suunta säästyisi. En nähnyt tarpeelliseksi ostaa kun niin vähällä käytöllä muutenkin olisi ollut. Toinen vaihtoehto on että eivät osanneet laskea, koska käskivät ladata bussissa, jos kortin vielä haluan joskus ostaa. Eivät tienneet sitäkään että todella harvassa bussissa lataus mahdollisuutta edes on. (jos ei siis nyt muutamassa vuodessa ole tilanne muuttunut)

    Koulumatkoihin saa tuen muistaakseni vain jos se on +10km.
     
  17. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Oma havainto bussihintakeskusteluun...

    Kuukausilippu maksaa täällä noin 95 euroa. Jos käyttää bussia satunnaisesti vaikkapa etätöiden vuoksi, niin silloin edestakaisin lähimpään kaupunkiin maksaa ennalta ladattavalla kortilla noin 10 euroa päivä. Pelkät polttoainekulut omalla autolla ovat noin puolet. Tokihan omasta autosta on muita kustannuksia, ja monesti parkkeeraminenkin maksaa, mutta silti - jos ei tarvitse käydä joka päivä työpaikalla, bussia käyttämällä ei voita taloudellisesti. Harmi sinänsä.
     
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tämä nyt on bussilippu keskustelua, mutta esim. Waltti-korttiinhan saa ladattua rahaa. Ja maksaa tarvittavan kertalipun silloin kun tarvitsee. Yksittäislippu kun on vielä halvempi kortilta kuin bussissa ostettu kertalippu.

    Tuossa malli vaikka Lahdesta.
    https://www.lsl.fi/liput-ja-hinnat/lipputuotteet/
     
  19. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Hyvin minäkin pääsisin julkisilla kaupungissa käymään.
    1. Kävelisin 1,5 km aamulla pikitien varteen.
    2. Koulukuljetuksella 25 km rautatieasemalle.
    3. Odotusta pari tuntia.
    4. Junalla 90 km kaupunkiin.
    5. Kaupungissa julkisilla (jotenkin) aikaa kierrellä 6h tai 25h
    6. Junalla takas.
    7. Seuraavana päivänä koulukyydillä kotiristeykseen (kun mitenkään ei ehdi samanpäivän kuljetukseen.
    8. Ostosten kanto 1,5 km kotiin.
    Junaliput olis maksanu 26 € muitapa en tiedäkkään ja jossain varmaan pitäis nukkua kun joka tapauksessa yön yli reissu.
    Linja-autolla junan sijaan pari €uroa halvempi mutta kakspäiväinen silläkin, oikeastaan kolmipäiväinen kun en aamullakaan ehtisi menevään pussiin.
    :p
     
    SK-, vanilla ja malvasto tykkäävät tästä.
  20. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Omia valintoja nämä bussimatkojen mahdollisuudet ja mahdottomuudet pitkälti on. Ei isosti ole kokemusta bussilla kulkemiseen, eikä siten hinnoistakaan muuta hajua kuin mitä likalle tulee bussikortille latailtua rahaa. Itellä menis työmatkoihin Nokia (perämetsä)->Pirkkala noin pari tuntia suuntaansa kahdella vaihdolla, eka bussi lähtee kotinurkilta 7.20 ja viimeinen Nokialta kotia kohti kotia 16.00, työaika olis n. 9.20 - 14.30 ekalla ja viimesellä bussilla kulkiessa. Autolla ottaa 20min suuntaansa. Oon "pakotettu" siis kulkemaan omalla autolla, ja siinä tulee vuosien mittaan kuoletettua kämpän halvempaa hankintahintaa, versus että olisi ostanut jostain lähempää. Sen verran löyhästi liittyy harrasteluun, että kesäisin tulee nautittua työmatkoilla harrasteella kulkemisesta :D
     
    Artsi Bunker tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!