Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo eikai siitä kannata väitellä. Sovitaan että se on antidualfuel. :D
     
  2. generalo

    generalo Gearhead

    Saiskohan holley sniperillä varustetun Sbc 283:n pelaamaan biokaasulla :D
     
    impala-63 tykkää tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Semmonen kaasarimallinen "hellanpoltin" siihen Sniperin päälle ja säätäminen on venttiilin asento ja ilmarako. Bensa pois Sniperiltä ja kas se käy kaasulla!
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, kai se on ruvettava rakentelemaan tommoista lisä boostia cummins dieseliin ydinsodan jälkeisessä postapokalyptisessa mad max hengessä.
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Toi voisikin olla mielenkiintoinen että miten ton saisi tehtyä. Missä syklissä siellä aukeaa suuttimet? Vissiin kaikki kerralla eli sama kuin vanhat tbi vehkeet. Mikserillä sen saisi.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Miten se ruiskun päälle tehty kaasun syötin suhtautuu ruiskutusaikoihin? Käyttääkö se suoraan bensasuuttimien ajoituksia, vai onko välissä purkki tekemässä temppujaan? Yksi vai monta suutinta kaasulle?
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Jos se toimii sekventiaalisesti niin sinne saisi varmaan monipisteruiskusarjan jolloin ei sitä imua kuristettaisi. Se toimisi orjana rinnalla. En tiedä saisiko toimimaan esim neljällä suuttimelle niin kuin todennäköisesti tuo sniper on.

    Joskus kokeiltiin Janin kanssa laittaa monipisteruisku sarja mun 4.3 tbi blazeriin ja ei saatu sitä toimimaan oikein.

    En tiedä millaisia ruiskutusaikoja tuossa sniperissä on.
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mikserisarja olis helpoin jos niillä kaikilla suuttimilla on yhteinen plussa vai onko noi Sniperit sequentiaaleja kun ei ole niistä kokemusta?

    [​IMG]
    Se 4,3 TBI monipistekaasuruiskuksi olisi ollut mielenkiintoista saada toimimaan tai edes selvittää miksi ei saanut. Ajaahan sillä pystyi mutta ei käynyt ihan oikein...
    Oisko johtunut siitä että 2 ja 4 sekä 3 ja 5 runnerit oli yhteiset ja imasi kaasut aina väärään kurkkuun kun venttiilli aukesi...?
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Siinä taisi olla niin että tyhjäkäynnillä sai liikaa kaasua ja isommilla kierroksilla liian vähän. TBI suutin ajat oli niin erilaiset kuin monipisteissä. Taisi mennä tyhjäkäynnillä jonnekin 1ms ja ja noi sarjat ei oikein ainakaan siihen aikaan taipuneet siihen ja taas kierroksilla eivät nousseet hirveästi niin ei saanut tarpeeksi kaasua koneeseen.
     
  10. generalo

    generalo Gearhead

    Syklistä ei ole tietoa. Sinänsä vaan mielenkiintoinen aihe kun työskentelen biokaasulaitoksella, jolla ois tarkoitus lähitulevaisuudessa valmistaa liikennekaasua. Ois hienoa ajella itse tuottamallaan polttoaineella :D

    Pitänee perehtyä aiheeseen tarkemmin.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Varmaan sitäkin mutta jäi vaivaamaan että mistä tarkalleen johtui...
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Impalaan menee kivasti siihen kontin syvennykseen 3 pientä pulloa jolloin saa n. 15kg kaasua niihin. Hattuhyllyn alla pitäisi saada pienihalkaisijainen mutta vähän pidempi pullo tai parikin.

    Veikkaan että toi ei toimi sekventiaalisesti kun ei siellä ole kuin 4 suutinta. Eli mikserilla.

    Missä teet kaasua? Mihin se kaasu menee jos vasta kohta tulee liikenteeseen käyttöön?

    Taitaa noita kaasulaitoksia tulla kohta paljonkin ja kaasuasennukset yleistyä kun bensan hinta on älytön ja fossiilisista halutaan jo venäjän takia eroon.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead


    Johtuu varmaankin ihan TBI-boxin suuttimien ajureista ja samasta ongelmasta jos vakio TBI-boxilla ajetaan 6 kpl Port-suuttimia.
    Jossain vaiheessa ne suuttimet ruiskuttaa väärin, lisäksi kun TBI aukoo suuttimia 2/kierros vs PORT 1/kierros...ehkä se kaasuboxi ei oikein hyväksy/ymmärrä tai vaan pysy perässä.
    Lisäksi voi olla että ne kaasusuuttimet ei kerkiä mukana (virtaako kaasu hitaammin ulos suutimesta kun neste ?)
    Korkeammilla kierroksilla aikaa taas kuluu ehkä liikaa suutimien aukaisuun/sulkemiseen vs että suutin olisi vaan kerran auki (Port)...kaasua ei mene tarpeeksi koneeseen -> laihalle.
    Tyhjäkäynnillä taas voi mennä paksulle kun suutin avataan 2/kierros ja lisäksi jos välillä ruiskutus tapahtuu tavallaan väärällä puolen konetta, kun se pitäs olla toisella puolen konetta.
    En tiedä boxin ajureiden sielun elämää ja miksi se just 6-koneessa sekoaa jos sitä ajetaan 6-suuttimella ?
    Kasi taas toimii ihan hyvin jos ihan huippukierrokset unohdetaan...siellä siinäkin taas alkaa vaikuttamaan tuo TBI:n "turha" suuttimien aukaisu/sulkeminen, jolloin aika loppuu kesken.

    En tiedä, mutta luulen, jos se ei kerta toiminut kunnolla kaasulla liityy jotenkin tähän...voin olla väärässäkin :odroll:

    Ps. Siihen pitäs ehkä tehdä se Dynamic EFI:n - EBL Port Mod niiden kaasusuuttimin kanssa...kyllähän sä sen tiedät kun olet touhuillut EBL:n kanssa :odwink:
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Se oli TBI-ruisku jonka alla oli spaceri ja siihen ensin kahdella ja sitten neljällä suuttimella ja monipisteruiskun kaasusarjalla. Silloin asiaa spekuloitiin muttei yritetty enää pidempään...
    Mielenkiintoisempaa olisi laittaa TBI- ohjaamaan suoraan joitain bensasuuttimia mutta niihin kaasua bensan tilalle.

    Tuossa 4,3 TBI-imusarjassa on vaan ne yhteiskanavat niin lyhyitä että annostelu on vaikeaa kun kaikki kaasu menee helposti sinne missä on imua...
    Parhaiten mulla on kaasut toimineet 1993 Grand Cherokeessa jossa oli 5.2 magnum ja pitkät runnerit. :)
    [​IMG]
     
    Gary Grand, Anza ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sniper:n porukka taas laittelee Bosch:n CNG-suuttimia Bensa/E85 käyttöön, kun Holley ei myy suuttimia erikseen.

    Laittaa CNG-suuttimet siihen TBI:n päälle normisuuttimille tehtyyn suutinrunkoon...

    Vähän tuohon tyyliin.[​IMG]

    Kuva tuolta : https://www.ebay.com/itm/252865497725

    Ehkä tuota valmistakin voisi käyttää, korkeushan on säädettävissä jos tarvitsee tai tekee oman.
     
    Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]
    Mulla on tollanen Edelbrockin imusarja ja ajattelin laittaa tbi läppärungon tohon päälle bensakäyttöön ja noiden monipisteruiskusuuttimien tilalle CNG suuttimet ja boksiin 2timer että sais tehdä molemmille omat softat. Kaikki tarvikkeet olis jo kun pääsis vaan tekemään mutta on niin paljon muuta ensin...

    - Jani -
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Käyhän se noinkin, mulla on ollut tuo Edelin sarja jo vuosia käytössä ja mietin joskus siihen päälle sitä mikseriä kaasuille.
    Tuohon käy sopivasti isompi reikänen 454/Holley TBI, niin saa kunnon virtauksetkin vaikka siinä olisi TBI-suuttimet vielä päällä.
     
  18. generalo

    generalo Gearhead

    Pohjois-Karjalassa. Kaasu menee nyt kolmen CHP-moottorin pyörittämiseen joilla tuotetaan sähköä verkkoon, lisäksi kaksi kaasukattilaa joista toinen tekee lämpöä biokaasulaitokselle ja toinen tekee lämpöä kaukolämpöön.

    283 vaatii nykybensalla ajellessa lyijynkorvikkeen. Kuinkas kaasulla ajellessa?

    Löytyykö mistään mittataulukoita erilaisille kaasupulloille? Semmoinenkin kävi mielessä, että alkuperäinen tankki Bel airista pois (kun se tulee muutenkin nyt aika matalalle), sen tilalle kaasupullo/pullot ja bensatankki esim. Mustangista takakontin syvennyksen paikalle. Konttiin takarenkaiden taakse sais ehkäpä tehtyä myös pulloille paikat (pellistä kotelot).

    Hattuhyllyn alla on nyt ilmajousisysteemit, sinne ei mahdu ennee mittään muuta.
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    Pullojen kokoja yleisesti vaikka tuolta:
    https://www.msgascylinder.com/products/cng-cylinder/
    Tankki on niin pieni että sinne ei kannata yrittää soveltaa. Järkevin on yrittää saada siihen upoltukseen muutama pullo ja nostaa lattiaa kuten jo ylempänä mainittiin.

    [​IMG]
    Sovittelin joskus 64:seen erikokoisia pulloja mutta laitoin sitten yhden 356-100L pullon ja oli käytön kannalta ihan jees 406 halkaisijalla ei riitä korkeus. Noi kuvassa muistaakseni 279 ja 230 halkaisijoilla.
    :)
    - Jani -
     
  20. generalo

    generalo Gearhead

Kerro tästä muillekin!