Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuossa vertauksessasi on osittain perää mutta myös paljon pielessä. Tuollainen pieni auto ostetaan lähinnä työmatka-ajoon kaupungissa ja esikaupunkialueella. Yleensä kakkosautoksi jos on tarve liikkua laajemmallakin. Lähipiirissäni on siitä hyvä esimerkki. Mii meni heillä emännän työmatka-ajoon. Kulut ovat samat kuin 20v vanhalla bensa-autolla. Tässä vain uuden auton edut, 5c takuu, ilmastointi jne. Eikä tarvitse käydä tankkaamassa huoltoasemalla vaan pari kolme kertaa viikossa tykkää kotona töpselin kiinni. Eli sitä isoa akkua ei tarvita koska "tankkaus" tapahtuu kotona nukkuessa.
    Kuulemma valintaan on ollut tyytyväinen sekä käyttäjä että se joka ennen korjasi ja tankkasi sen 20v vanhan bensa-auton.
     
    impala-63, isalmela, Stang_81 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    En ottanut (ainakaan tietääkseni) kantaa kannattavuuteen tai muuhunkaan. Kunhan vain totesin, että pieni sähköauto pysyy omassa käyttötarkoituksessaan tiukemmin kuin vastaava bensakoneinen pikkuauto. Polttomoottorisen kaupunkiauton "mukavuusalue" ln hieman laajempi, jos voisi näin muotoilla. Pidemmille matkoille lähtiessä sähköinen pikkuauto on hankalampi kuin polttomoottorinen pikkuauto, vaikka olisivat aivan yhtä hyviä niiden pääasiallisessa käyttötarkoituksessa.
    Sähkärit ovatkin erinomaisen taloudellisia kaupunkikulkineita, siitä ei mitään epäilystäkään. Ja siihen hommaan niitä ostetaankin. Mitä harvemmin tarvitsee tehdä pitkiä reissuja, sitä vahvempi valinta sähkäri on. Fakta se vain on että sähköisellä pikkuautolla ei pääse satoja kilometrejä kerralla, polttomoottorisella pääsee.
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näin se toki on. Ongelmaa se ei aiheuta varmaan kenellekään, ei noita bensa Uppejakaan tuolla korpitaipaleilla juuri näy. Patteriversiossa on kyllä pikalatausmahdollisuus, eli ei se ole sidottu sen akun yhden latauksen kantamaan. Mutta, ko auton pikalatausteho on sen verran vaatimaton ja useampi peräkkäinen pikalataus ylikuumantaa akun ja siksi lataustehoa lasketaan ennestään. Eli, Lappiin en kyllä moisella täältä Etelästä lähtisi ajamaa, josko en kyllä sen bansaversiollakaan.

    Mutta siinä pääasiallisessa käytössä tuo sähköversio on monin verroin parempi kuin se bensasisarensa. Tehokkaampi, helpompi ajaa, "polttoainekulut" olemattomat, pitää arvonsa huikean paljon paremmin, halvemmat huollot jne. Siksipä noista tuli paljon suositumpia sähköisenä kuin bensaversiona koskaan.
     
  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Sillä pienemmällä akulla, uutena hyvässä kelissä noin 130kilsaa. Uutenakin tuo sama matka olisi ollut aika vaikea ajaa. Meillä töissä kuitenkin aikamoinen määrä heittoautoina ollut tuota ykkös-leaffia, tätä uudempaa ja nyt vielä seat mii/vw up. Suurin ongelma noissa on käyttäjät...
     
    kerkko tykkää tästä.
  5. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Meidän perheessä on nyt kirnuttu kolmisen kuukautta Tesla 3:lla ja aika nopeasti on tehty se havainto pk-seudusta; lähes järjestään, etenkin ilmaiset, latauspaikat on aina täynnä. Ja tuntuu olevan maksullisetkin paikat aika hyvässä käytössä, etenkin jos siis haluaisi edes 50 kW CCS:än nokkaan pistää kiesin.

    Noin muuten, vaikka luulin olevani suht paatunut V8/polttomoottorin kannattaja, niin takki pyörähti aika lyhyessä ajassa ympäri. Nyt kun hyppää mihin tahansa perus-polttikseen, niin tuntuu kuin menisi ajassa todella paljon taaksepäin. Ja minua miellyttää erityisesti sähköauton instant-vääntö ja reagointi polkimeen - ei se aiemmin tuntunut polttiksissa, mutta kun kerran tottuu yhden polkimen ajoon ja sähköauton nopeaan reagointiin, niin nyt polttiksista tulee sellainen 80-luvun formuloiden turbo-lag mieleen eli paina pedaali pohjaan keskellä mutkaa ja odota tupakkitauon verran, kyllä se voima sieltä kohta tulee, kun malttaa odotella.

    Perheessämme kun ajokilometreistä lähes 100 % kertyy Pori - Jyväskylä - Imatra -linjan eteläpuolella, niin latauspaikkojen kanssa ei ole kovin mahdottomia murheita ja useimmin käyttämämme pikalataus-paikka, Paimion Supercharger, ei ole meidän aikana kertaakaan ollut kuin max. 50% hetkellisellä käyttöastella ts. aina on saatu auto suoraan narun nokkaan ja heikoimmillaankin on aparaatti puskenut semmoisella 80 kW latausteholla elektroneja akkuun. Ja muutenkin ko. linjan eteläpuolella on latureita jo aika monessa notkelmassa.

    Etelä-Suomen talvikeleissä standard rangen....tai no, uusimmassa vuosimallissa ei ole tuollaista mallia enää, kuin standard range, mutta käytetään sitä selvyyden vuoksi. Niin, siis etelä-Suomen talvikeleissä standard rangen 60 kWh (netto) akustolla tuntuu range pyörivän siellä 350-400 km välimaastossa, maantiellä. Eikä tuolla tien päällä viitsi hissutella, pruukaan pitää sen 10-15 kmh yli rajoituksen, mittarinopeutta ja sisällä asetuksena on 22 C lämmintä - silti 16-17 kWh/100km ei tunnu olevan kummoinenkaan suoritus, vaan ihan peruskauraa. Ihan kylmänä ja lähipyörittelyssä tuntuu nousevan kulutus sinne +20 kWh -tasolle.

    Ja tuollainen range riittää meidän käytössä hyvin, koska pitkillä matkoilla on kuitenkin tommonen esikoulu-ikäinen mukana ja ellei sille viimeistään 300 kilsan kohdalla tule nälkä ja/tai kusihätä, niin aika ihme on. Joten jollain ABC:llä tai Hesellä sitä kuitenkin tarttee pysähtyä, niin samalla se lataaminenkin onnistuu. Jotkut edelleen mutisee sähköauto-matkailussa valinnan vapauden puuttumisesta, ja miten kivekset surkastuu kun ei ihan itte saanutkaan valita just sitä omaa pysähdyspaikkaa...joka kuitenkin 99% tapauksissa on se sama ABC, ja siellä tilataan sen tuttu, bulkki, lehtipihvi + rane -annos. Anyway, siinä kun käy kusella ja ihmettelee muksun käyttävän sen tavallisen puoli tuntia happy mealin ranskalaisten parissa, niin samalla akku on parhaimmillaan ns. "piri pinnassa" ja matka jatkuu.

    Jos tarttis miettiä latausten hintoja, nyt ei tartte kun auto on rouvan ja "polttoaineet" kuuluu hintaan, niin kotona ladaten mulla maksais sähkö vajaa 11 snt/kWh, siirtoineen (mutta ei sisällä perusmaksun jyvitystä per kWh, mutta ettei tule ininää, niin mulla perusmaksu siirrolla on muistaakseni 12,95e ja sähköyhtiön suuntaan 1,50e). Tämä hinta on voimassa vielä vuoden 2023 loppuun asti. Kotilataus-asema on vielä laittamatta, kun mietinnässä on että mitä pistäis. Torpassa on 3 x 50A pääsulakkeet, niin sähkärin kanssa tuumittiin että vois pistää 22 kW laturin, dynaamisella kuormanhallinnalla. Jos vaan auto ottaisi niin paljon vaihtovirtalaturista vastaan, Tesla ja suurin osa kun ottaa max 11 kW.

    Emmäätiä mikä mun pointti oli, unohtu jo tässä lässätessä :D mut sanotaan ny, että mummiälestä ihmisten pitäis ajaa millä parhaaksi katsoo ja mikä itselle sopii. Täyssähkö talouden toisena istu meille, ainakin nykyisessä elämäntilanteessa, voi olla että toisessa elämäntilanteessa ei ois sopinu - tai jos harrasteet olisi toisenlaisia.

    -JJ-
     
    teippi-mikko, Stang_81, Catiska ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Hienoa!
    Semmosta se on tää sähköautouskovaisuus.
    Nää sähkikset kyllä toimii perustyöjuhtina erinomaisesti.
    Tänäänkin yksi alumiininen V8 matkasi Leafin takakontissa huvipajaan asennusta odottamaan.

    Leafissa ainoa takuujuttu neljään vuoteen on ollut nitisevä ikkunahissi jonka ne sit rasvas huollossa hetkeksi hiljaiseksi. Vajaa 70tkm on nyt mittarissa ja reippaanlaisen käytettyjen kysynnän takia 4v vanhasta varustellusta autosta saa nyt saman mitä uusi perusmalli maksoi vuodenvaihteessa. Joten arvonnalenema on marginaalinen lisänä vajaa 20K€ työmatkavähennykset ja mitättömät polttoainekulut. Akusta on kadonnu vajaa 10% kapasiteetista 4 vuodessa, joten se kestää ja riittää käytössä sen mitä autokin.
    Eikä kyllä ole paljoa raketoivat polttoaineiden hinnat ressanneet, vaikka sota hieman heittelee hintoja.

    Muutenkin nykyään kaikki mitä eläkeläinen Leafin akkuun latailee, tulee omista aurinkopaneeleista jo maaliskuun alkupuolelta alkaen ja tallentuu tarvittaessa myös itse tehtyihin akkuihin, joten omavaraisuus sen suhteen on totta pääosan vuodesta eikä energianhinta omaan autoiluun vaikuta ollenkaan.

    Maailman meno, poliitikoojen pelailut ja kaiken maailman ilmastojutut on kulkenu aika lailla kuten parisen vuotta sitten tähänkin säikeeseen kirjoitin. Ei ole vetyautoja eikä asemia tullu, ei tullu pelastajaa biopolttoaineista, vain kustannuslisä jakeluvelvoitteena ja se Tojokin lopulta nöyrty sähkiksiin, kun meinaa jäädä junasta ”itselattavineen”.
    Putte näytti mistä ryssä on veistetty ja mitä kaikkea se öljyriippuvuus käytännössä tavan autoilijalle meinaa eikä tullu arabeista pelastajaa siinäkään tilanteessa.
    Siitä sitten joutuu makselemaan itsekin lämmityksen hinnassa, vaikka toki vajaan 1,5v varmuusvarastot täytin ennnakoiden jo helmikuussa, ennen kuin PÖ hinnat sit lopulta ampu katosta läpi.

    Oma auto toimii yhä hienosti, eikä siltäosin ole ylimääräisiä kulunkeja tullut. Jää nekin rahat noihin harrasteautoihin.
    Tarkemmat erittelyt on tuolla omassa säikeessäni.
    Semmosta se on tämä ”kukkopillillä” ajo,
    vituttas kyllä aika huolella jos olis uudenkarhea isokoneinen bensa/dieseli käyttiksenä. Sama kuin syytäs rahaa nuotioon.
     
    Muokattu: 23.3.2022
    Stang_81, -JJH- ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Nebula

    Nebula 1st gear

    Ihan nyt täytyy kysellä tähän väliin, kun en teitä tunne että millasta työtä teette?

    Esim omaan käyttöön pitäs vaimon kauppakassinkin sisäistää 6 henkilöä.

    Ja jos omaan työhön sellasta kaavailis niin aivan mahdoton yhtälö.. taino wolkkarilla tais olla joku iso paku jonka käyttösäde maks 50km.

    No en niin tarkkaan näitä ole katellut ja asia tavallaan kiinnostaa siihen asti kunnes sähkön hinta pomppaa paljon korkeammalle nykyisestä.
     
  8. J.J.

    J.J. Gearhead

    Sähkön hinta tulee todennäköisesti vain laskemaan tässä lähiaikoina. Jokusen vuoden päästä Suomen verkosta on jo varaa myydä sähköä uloskin. Että sen puoleen en sähkäriä jättäisi hankkimatta.
     
    Catiska tykkää tästä.
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    6/7-paikkaisia löytyy moneltakin valmistajalta, ei siihen Wolkkarin vanhaan pakuun tarvitse ainoana turvautua. Ja merkistä ja pakusta puheen ollen, juuri julkaisivat uuden sähköpakun jolla pääsee jo aika mukavasti matkaakin (ensi vaiheessa tulee pienemmällä 77kWh akulla, myöhemmin pitkä versio suuremmalla akulla) ID.Buzz nimellä. Siitä on cargo-version lisäksi kehonkuljetin versiokin.
    Mersun EQV on hintava, toki taksikäytöstä niitäkin alkanee irtoamaan jonkin ajan päästä. Tesla Model X on ollut jo viisi vuotta markkinoilla, siitä on 5, 6 ja 7-paikkaiset versiot. 6 ja 7 paikkaiset taitaa olla ne yleisimmät.
    Tesla S mallista on myös 7 paikkaisia versiota, ainakin niistä vanhemmista. Mutta siinä ne kaksi takimmaista istuinta on kyllä vain tenaville.
    Halvemmista Maxus Eunukki 5 on 6/7 paikkainen, uutena alkaen 45 000,-.
    Nuo nyt ainakin tuli näin nopeasti mieleen.

    Sähkön hinnan pitäisi nousta paljon ja bensan/dieselin laskea runsaasti että sähköllä ajaminen tulisi edes yhtä hintavaksi kuin dinoliemellä ajaminen. Ja se ei ole näköpiirissä. Oikeastaan mitä pikemmin vaihtaa, sen halvemmalla selviää, jos vain sopiva auto omaan käyttöön löytyy käytettävissä olevalla kokonaiskulubudjetilla. Pelkkää hankintahintaa tuijottaa vain laskutaidottomat....
     
  10. Nebula

    Nebula 1st gear

    Sehän se onkin kun kuormaa aina päällä x määrä ja enemmänkin pitäs olla ettei tarvis moneen kertaan ajella..

    Tuhannen mailia tulee kuukaudessa vaikka kuinka koittaa pihistellä.

    Mutta nyt pakko itselle sanoa että katellaan vaikka maanantaina tätä palstaa uudestaan ettei tule juovuksissa höpöteltyä kaikkea paskaa, siis enemmän kun yleensä.
     
  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tämä on erittäin totta.

    Yhtä totta on myös se, että pääomakulu on sähkiksissä yleensä se merkittävin kuluerä. Sitä taas on toistaiseksi vaikea ennakoida, koska auton arvonalennuksesta suunnitellulta pitoajalta ei ole vertailukelpoista dataa vielä riittämiin. Vähintään siihen sisältyy riskitekijöitä. Tässä tosin on huomioitava, että myöskään polttomoottorikäyttöisten hintahistoriaan ei voi enää samalla tapaa nojata kuin ennen.

    Joka tapauksessa sähköautoissa tekniikka näyttää kehittyvän melko kovaa vauhtia. Tämän päivän State of the Art voi olla viiden vuoden päästä sellainen, joka ei kiinnosta enää juuri ketään. Siitä voi seurata ennakoitua suurempi arvonalennus.

    Toinen vaikeasti ennakoitavissa oleva muuttuja on huoltokustannus. Niin kauan kun autossa on takuu voimassa, asialla ei ole merkitystä, mutta takuun umpeuduttua on. Jos esimerkiksi akuston vaihdon riski alkaa olla myyntihetkellä kovin suuri, niin se näkyy auton arvossa melko rajusti, kun akut tuppavat olemaan kalliita. Suurinpiirtein tästä syystähän se yks vesseli räjäytti sen Teslansa.

    Kolmas tekijä on se, että suurimmalle osalle autonvalmistajista kyseessä on hyppy tuntemattomaan, kokemusta sähköautoista on vasta melko vähän. Ostaja pääseekin näin ollen usein beetatestaajan asemaan. Joillekin se voi olla ihan ok, mutta kaikille ei.

    Minuakin kiinnostaisi erityisesti jokin GMC Hummer-tyyppinen sähkökäkätin. Hinta on kuitenkin toistaiseksi liian kallis beetatestaajaksi ryhtymisestä. Niinpä ratkaisin oman autonvaihtokuumee... korjaan -tarpeeni hieman, sanoisinko konservatiivisemmalla tavalla.
     
    Swinger tykkää tästä.
  12. Nebula

    Nebula 1st gear

    Sen verran tähän vielä, kun järki edes jotenkin juoksee.

    Tällä sähköautoilulla kun nyt suoraan yritetään mailmaa pelastaa niin mites se malmin kaivaminen suhteutettuna siihen että akut kestää maksimissaan 20v.

    Kyllä mun 20v vanha fordi on edelleen voittaja vaikkakin joku pervo takaraivossa huutelee sen sähkön perään.

    Mutta kaikkineen. Ihmiskunta aikanaan oli sitä mieltä että polttomoottori voittaa alkeellisen sähkön, enkä nyt kyllä voi väittää ettenkö nauttis röhnöttövän isolohkon äänestä tai korkeaan säveleen ylettyvästä puhaltimen ulinasta.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ne akkuun kätketyt metallit katoa siinä, kun se akku tulee vanhaksi ja väsyneeksi. Ne akut voi kierrättää ja ottaa ainekset talteen. Parempi kobolttitiheys niissä akuissa on kuin malmissa, mistä ne on alunalkaen irroitettu.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. redneck1

    redneck1 Gearhead

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4a824071-94b2-4a1e-bc56-9912a45b2ada

    "Trendin jatkuessa myös sähköautot ohittavat dieselit pian, sillä muutamassa viikossa sähköautojenkin myyntimäärät ovat nousseet 150–200:n väliltä yli 500:aan viikossa."

    Sähköautojenkki :D

    Minkä sähköautojenkin myyntimäärät on noussut?:rotfl: FordMustang Mach-E? (Okei, tajusin ettei jenkeistä puhuttu, mutten voinut olla huomaamatta.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tesla. Piste.
     
  16. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ja mainittakoon että 2022 Tesla 3 perusmallissa on vakiona, ainakin Euroopassa käsittääkseni, Litium-rautafosfaatti akut, joissa tehotiheys on matalampi mutta ne ovat myös koboltti- ja nikkelivapaat. Ymmärtääkseni rauta-akut ei myöskään ole niin ns. vaaralliset palotilanteessa. Toki Litiumia tarttee edelleen kaivaa maaperästä.

    Ja noista rauta-akuista; meillä kävi silleen, että alunperin piti tulla edellisen vuosimallin kolmonen, eli standard range -malli ja kun piti auto saada viime vuoden puolella, niin Teslalla huomasivat että tilaus oli jäänyt limboon eikä tehtaalla ollu tietoa meidän autosta. Saatiin Teslalta kolmeksi kuukaudeksi vapaaseen käyttöön 2021 Long Range eli perinteisemmillä, litium-nikkeli-koboltti -akuilla oleva malli, eli kunnes tehdas sai kasattua meidän speksaaman kinnerin.

    Nyt kun saatiin hiljattain vihdoinkin se oma kiesi, joka on tuoreempaa vuosikertaa ja isommilla akuillakin, kuin alunperin tilattu Standard Range, niin on siitäkin saatu hieman kokemuksia. Verrattuna aiempaan, niin rautafosfaatti-akuissa on semmonen oleellinen heikkous siinä, että ne ottaa kylminä TODELLA heikosti virtaa vastaan. Kylminä ekat 15-20 min pikalatausajasta meni siihen että aparaatti lämmitteli akkujaan. Näin ei ollut meillä kertaakaan vanhemmalla mallilla. Oli pirullista havaita tämä ekalla kerralla, nyt sen tietää. Mutta jotain on tapahtunut akkukemian lisäksi myös akkujen managerointi-softassa tms. koska 2022 perusmallilla pääsee maantiellä about saman matkan kuin 2021 Long Rangella, ja tämä jos mikä oli ylläri, koska akkukapasiteetissa on kuitenkin aika iso ero.

    -JJ-
     
    Inlinee tykkää tästä.
  17. -late-

    -late- Gearhead

    Mites noi Teslat eroaa latauksen keskitehossa tai latausajassa?
     
  18. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

  19. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Kunhan akut on latauskunnossa eli ns. lämpimät, niin en voi sanoa havainneeni juurikaan eroja. Teslan superchargerilla on molempiin mennyt +100kW teholla virtaskaa akkuihin.

    -JJ-
     
  20. Nebula

    Nebula 1st gear

    Kansanvaunun akkuja ei tarvi lämmitellä ollenkaan.

    Selvis tuossa kun pari aamua kattelin että sama tesla seiso kaupan pihassa töpseli perseessä ja ukkeli siinä meuhos vieressä ni kävin kyselee etteikö apuja tarvis, vähän ehkä ivallisesti.

    Kovaan äänen se mainosti ettei akut halua ottaa virtaa vastaan tänäänkää ni auto seissy useamman päivän siinä.

    Joku ww uskovainenkin siihen sitten osu ivailemaan ja tuumas että tälle kapikeelle kelpaa virta aina.. sit ne alko höpöttelee jotaki ufo juttuja ni täräytin taas detroitin tieselin tulille ja kova äänisesti poistuin alueelta.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!