2000-luvun alun Jeepin rattilukko...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Over the hill, 12.4.2022.

  1. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    ...on melkoisen kulahtanut, koska avaimen saa pois joka asennossa, myös ajossa ja ohjauslukko ei toimi lainkaan.
    Ihme kyllä, ei ole narahtanut vielä katsastuksessa. Jos käry käy, niin ilmeisesti tulee ajokielto?
    Kellään tietoa, mitä moisen remontti maksaa? Tuleeko yksi avain lisää, yksi oviin ja toinen virtalukkoon vai miten? Saako noin vanhaan edes uutta virtalukkoa?
    Helppo kysyä, kun ei hajuakaan itsellä ja onko muuta huomioon otettavaa?
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Varmasti saa uuden lukkopatruunan avaimineen, eikä maksa montaa kymppiä. Vaihtamiseen tarvinnee ohjauspyörän ulosvetäjän sekä luultavasti erikoistyökalun rattilukon purkamiseen. Osaava autonavaimia ja lukkoja korjaaava liike varmaan osaisi sarjottaa uuden virtalukon niin että toimi samalla avaimella kun ovien lukot?
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No ei noin, tuon virtalukon avainpesän (ei siis kyse rattilukosta) vaihtaa 5 sekunnissa. Ongelma tulee siitä, että jos vaan tilaa sarjoitetun lukkopesän kahdella avaimella, se auto ei käy niillä avaimilla, käytönestosiru, vaatii ohjelmoinnin ja tietenkin sirut avaimiin. Ja ohjelmointi vaatii PIN-koodin ja merkkitesterin (löytyy) ja voi sen virtalukon sarjoittaa uudestaan, mulla on tyhjiä pesiä hyllyssä, mutta ei oo halpoja.

    Ja se rattilukko, sekin toimii todennäköisesti, kun vaan tajuaa kääntää rattia puoli kierrosta...
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tai sitten avain on kulunut, näitäkin on tullut vastaan. Teettämällä uuden avaimen alkuperäisen korkuisilla hampailla (ei siis kopioimalla vanhaa kulunutta) on jokunen virtalukko "tullut kuntoon"
     
  6. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Juu, ihme ja kumma, tajusin. Ei mene lukkoon kuin kääntämällä toiseen laitaan ja sieltä varttikierroksen takaisin. Raksahtaa kyllä pari kertaa mennessä, mutta ei pure kiinni.

    Koko remontin hinta vs. auton hinta tässä arveluttaa. Ilmeisesti näitä ei ihmeemmin tehdä, kun hinnasta ei tietoa. Arvaukset ei auta.
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Avainpesä: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2470046-lukkopesa-wj-tj-xj-kj-mop5003843aa ja siihen sarjoitus, mitä sarjoittaja ottaa ja sen uuden vaihtoon menee se 5 sekunttia, se ei mkas sitten mitään se vaihto (käännä virtalukko ON-asentoon, paina vapautinta verhoilumuovissa olevasta reiästä pikkuruuvarilla yms, avainpesä tulee avaimen kanssa ulos, työnnä uusi avainpesä avain oikeassa asennossa (ON) paikoilleen ja käännä avain LOCK-asentoon. DONE)

    Tosin vaikea suoraan hinnoitella mitään, kun tietona vain 2000-luvun alun Jeepin virtalukko. Tarkennas autoa ja vuosimallia vaikka rekkarilla, niin katson onko ohje ja osa oikea...
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Voi olla että on se itse lukitsin tapin pesä kulunut, kääntyy sen jousen voimasta tappi vinoon ja ei osu siihen akselissa olevaan koloon. Siihenkin löytyy osat tarvittaessa hyllystä, mutta sitten pitää jo itse päästä ropaamaan, en pysty selittämään miten se kasataan, purkamaan pystyy kuka vaan...
     

Kerro tästä muillekin!