Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. KL:ssä on lisää siitä Toroidionista:

    Ostaja ei ole tiedossa. Ajokuntoista autoa hän ei kuitenkaan saanut, siitä puuttui muun muassa tehoelektroniikka.

    Sen sijaan uusi omistaja pääsee nauttimaan muun muassa hiilikuituisista kallistuksen vakaajista, Öhlinsin alustasta ja Porche GT3:n jarruista.


    [​IMG]
    Keskeneräinen. Auton tekniikka jäi rahojen loppuessa niin sanotusti vaiheeseen.KUVA: TOROIDION
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Autoissa on kait käytetty useampaa moottoritekniikkaa. Joissakin on ollut ihan "tavallisia" induktiomoottoreita. "Oikosulkumoottori" kuulostaa niin pahalta, mutta sehän se on.

    Jos kommutoitavassa moottorissa on tarve jarruttaa, niin sehän tapahtuu vaihesiirrolla. Jättö muutetaan, no mikä nyt lienee onkaan, edistämiseksi. Moottori tuottaa pyöriessään sähkövirtaa, joka saadaan taajuusmuuttajalla, invertterillä, kolmella puolisillalla, kutsu miksi haluat, otettua talteen. Noin isoa moottoria ei ole mun tarvinnut ohjata. Semmosia kylläkin, millä aiheutetaan suussa tilapäistä kipua niille, joille hammasharja ja -lanka ovat olleet liian kauan käyttämättä. Sama idea, mutta eri mittakaava. Semmosessa pikkuisessakin "taajuusmuuttajassa" täytyy olla joku paikka, mihin ajaa se moottorin liike-energiasta talteen otettu teho. Vastuksiin päättyy, jos ei ole muuta parempaa paikkaa.
     
  3. -late-

    -late- Gearhead

    Joo, autoissa käytetään asynkroni- ja synkronimoottoreita. Joissain nelivedoissa esim. takana synkroni ja edessä asynkroni. Vaihesiirtoa ne kykenee ohjaamaan ennakolle ja jätölle. Silloin tällöin myös oikosulkevat moottorin vaiheita.

    Ajomoottorin tuottamaa sähköä hukkaavat akkuun tai jäähdytysnesteeseen. Jos ei onnistu niin eivät jarruta sähköisesti. Mulle ei oo ihan selvää onko esim. jarrupolkimella säädettävissä oleva jarruvoima pelkästään vaihesiirtoa vai säädetäänkö myös virtaa.

    Noi kolme puolisiltaa on kaikissa tietämissäni nestejäähdytettyjä. Aika näyttää kuinka tiiviitä tulevat olemaan, autokäytössä kun lämpötilan vaihteluväli on aika laaja.
     
    Muokattu: 4.4.2022
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mitäs hyväksyntä leimoja omavalmiste vaatii,ei taida vaan pelkkä konttorilla käynti riittää.
     
  5. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Jollekki jobbarille meni kuiteski ja kohta luetaan toristatsättiautosta pikkuhommilla leimaan uniikki muskeli tmssheibaa ja varmaan toistasataa pyynnillä :D
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. Nupa

    Nupa Double Gearhead

  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  8. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Nyt tiedetään minne syntyy uusi Cuba!
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    teippi-mikko, AVRO, maxvo2 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tuli muuten vuosi täyteen sähköautolla meidän taloudessa, 21 000 kilometriä.
    Kaksi murhetta on ollut; hiiri söi lasinpesurin letkun poikki joulukuussa ja kuskin ovi ei alusta lähtien sulkeutunut kunnolla, siis vaati hieman "paiskaamista" mennäkseen kiinni. Ei sitä jaksanut/muistanut käyttää säädettävänä erikseen niin vuosihuollossa säätivät nyt kuntoon.
    Tähän mennessä olen erittäin tyytyväinen, 4 vuoden päästä tietää kannattiko loppujen lopuksi.
     
    Harri S, isalmela, stroker56 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. stroker56

    stroker56 Gearhead

    Millainen on ollut toimintasäde verrattuna tehtaan ilmoitukseen, alkanu sähkökuvio kans kiinnostaa kun duunin kautta olis mahis siihen.
     
  12. -late-

    -late- Gearhead

    Meillä 10kk ja reilu parikytä tkm. Kaikki nurkkapyöritystä kun ei ton range eikä latausnopeus mahdollista mitään pidempää. Kerran jo hajoski, joku kivi tms. löi syylariin pikku vekin ja alko hukkaamaan nestettä. Ostin samaan syssyyn "määräaikaishuollon", lähinnä liikkumisturvan (jota tuskin nurkissa pyöriessä tarvii) ja mahdollisen takuuajan jälkeisen vastaantulon johdosta. Akussa on toki takuu mut jos vaikka joku muu tehokomponentti sippais. En ookaan ennen huoltoa ostanukkaa, aikataulujen ja kaskon johdosta nytkin.

    Ilmoitetuista rangeista kun ottaa 40-50% veks niin kovemmillakin pakkasilla osuu suht hyvin ja varmemman puolelle.

    Ite oon talven ajellu kaasutinmoottoreilla ja vaikka pinnistelisin niin viis hunttii kuussa menee. Se on mulle paljon se. Kannattas varmaan ajella 10v tiisselillä mutku ei huvita kun se on niin järkevää
     
    Harri S ja Swinger tykkäävät tästä.
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Meillä on 40kwh Leaf ja jos muistan oikein niin wltp on 270km mutta en muista että sitä olisi ikinä mainostettu rangeksi. Tuolla pääsee sellasen ~200km kesällä ja talvikelillä ~170km, yli 20 pakkasella kutistuu ~130km. Riittää päivittäisiin ajoihin hienosti, toki meillä on myös toinen auto koska tarvitsen kuljetuskapasiteettia ja vetokykyä.
     
    stroker56, Harri S ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Saman suuntaisilla kokemuksilla, uteliaisuuttani katoin ja nyt 32 viikkoa 40kwh leaffi ollut pihassa, 22tkm kilsoja taulussa. Talvella pahimmillaan näyttänyt rangeksi 150km, nyt kesärenkailla ja sulan aikaan palaillut siihen 220km lukemaan mikä alkuun syksystäkin oli. Pääasiassa ladattu kotona, työmatkaa sillä tulee n. 70km päivässä yhteensä. Alkujaan laskeskelin että olis kilsoja vuodessa n. 25tkm, ja sillä ajosuoritteella olis maksanut kaikkineen (ajot+vakuutukset+huollot+verot+rahoitus) n.100€/kk enemmän kuin 2000 mallin bensa-astralla ajot, ja siihen en laskenut huolloille/korjauksille mitään. Nyt näyttäisi, että ajot keskittyny sen verran sähkikselle, että se 34tkm tulee siihen vuodessa, niin se 100€/kk on pienentynyt huomattavasti, ja samalla mun ei ole enää tarvinnut murehtia millä emäntä kulkee ja kuinka pääsee kotio, ei ole paljon huolet autoilua haitannut. Saa nähdä koska valtio puuttuu tohon sähkiksien edullisuuteen, mutta toistaiseksi aika helppo valinta itselle, varsinkin nyt kun sen on kokemus näyttänyt vastaavan pähkimisessä käytettyjä exceleitä, ja vielä ylittänyt odotukset.
     
    Muokattu: 16.4.2022
    teippi-mikko, stroker56, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Samansuuntaiset oli laskelmat täälläkin, tosin laskin 9-5 saabin kulutuksella ja otin pakolliset huollot mukaan laskelmaan. Huoletonta menoa toden totta ja se on rentouttavaa sekä antaa vapauden puuhata jotain mielekästä sillä ajalla minkä ennen olisi käyttänyt 20 vuotta vanhan auton elvyttämiseen.
     
    Harri S tykkää tästä.
  16. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Uudemmilla autoilla ajaminen on kyllä melko huoletonta, on voimanlähde mikä tahansa. Parisen vuotta sitten kun tuli muutaman vuoden vanha golffi taloon, jäi aika paljon huolia tuosta toisen puoliskon työmatkasta pois. Nyt tuli aika oma käyttis laittaa vaihtoon, siirtää golf omaan käyttöön ja rouvalle vuoden vanha polttomoottorikäyttöinen polo.
    Sähköautoilun ongelmaksi meillä nousee vielä kotilataus, kun ei autojen säilytystallissa ole kunnon sähköjä. Kunnon sähköjen teko talliin vaatii jonkin verran vielä rahaa, niin jäi sähköautoilu vielä odottamaan itseään.
     
    Seevu ja Isamu tykkäävät tästä.
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Hyvää ensikäden tietoa! Kiitos!

    Q= Kun laskette noita kuluja onko teillä latauseen oma kWh mittari?
     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ei ole meillä, mutta 15% kun laskee lataushäviöksi niin saa aika realistisen kuvan ja tätä tukee myös sähkölasku.
     
  19. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kerkesin kerätä oman Lefan mittariin nafti 70tkm, tarkemmat laskelmat löytyy omasta ketjusta ja nyt eläköitymisen jälkeen ajelut on sen verran vähissä, että vois myydä poiskin kun kysyntää käytetyillä hyvin varustellulla on.
    Mutta tuosta luottopelistä ei vaan enää halua vaihtaa takas polttikseen.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Autoni erittelee latauksen otetun ja akkuun ladatun energiamäärän mukaan. Kotona kun auto on lämpimässä tallissa, akkuun päätyy keskimäärin 93,96% lataussähköstä. Mutta jos katson talvilatauksen sellaisesta paikasta missä auto on ollut ulkona, häviöitä on yli 10%, ilmeisesti akun lämmitykseen mennyt osa.
    Mutta laskennassa ota sen kokonaismäärän, eli verkosta otetun sähkön.


    Tuossa oman autoni parin vuoden tilasto. Kuvaajassa 100% on se ilmoitettu toimintasäde. Nuo on eri lämpötiloissa kerättyjä keskiarvoja ja mukana on myös jokunen pitkä peräkärryn veto (Lappiin ja takaisin, samoin Chevyn nouto trailerilla ns toiselta puolelta Suomea, siitä nuo notkahdukset). Tuosta näkee hyvin että Etelä-/Keski-Suomen alueella noita kovemmilla pakkasilla ajettavia kilometrejä on vähän, eli ei niillä kovin suurta merkitystä ole. Ei myöskään hellekeleillä...
    [​IMG]
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!