1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kato kun pöljä on, eihän tässä välityksen vaihtoa ees kysytty, mistö lie sain päähäni.

    Simppeli homma se on, ei muutaku remppaamaan.
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tiedä vaikka menisinkin samalla välitys uusiksi, lautaspyörän hampaat näytti jokseenkin kuluneilta. Amatöörit siinä sitä katseli eikä tuo perä mitään erityisempää meteliä ole pitänyt mun omistusaikana joten voi olla tarpeetonta kuumottelua.

    Nyt vehjes lyötiin kasaan tuoreilla öljyillä ja matka jatkuu tuollaisenaan ainakin siihen asti kunnes saan tarpeet stefan vaihtoa varten kun ei voinut jättää leväälleen kaverin talliin.

    Tässä katselen rockautoa niin kauppaavat ihan erilaisen näköisiä akselilaakereita ja stefoja mitä siellä perässä nyt on o_O Hämmentävää!

    https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=221810&cc=1055629&pt=1672&jsn=2415&jsn=2415 <- Joku tuollainen siellä voisi olla asennettuna tällä hetkellä.
     
    Muokattu: 16.4.2022
  3. 383

    383 Gearhead

    Toi on jo korjauslaakeri !!! Ei auta vaihto Vetoakselin pinta on kulunut tarvii uudet akselit
     
  4. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Osaan lukea ja tässä nyt vilkuilenkin osia perän remppaamiseen jonka tarve taitaa olla vielä tämän kesän aikana.
    Nyt ajella toistaiseksi näillä eikä monteen erityisemmin kilsoja edes kerry nyttemmin ja kuten sanoin niin ei perä oireile mitenkään.

    EDIT: Tutkailin auton mukana tullutta kuittinippua ja sieltä löytyi tietoa akselilaakerien vaihdosta vuonna 2018 ja nämä ovat korjauslaakerit eli akselit on kuluneet joka ei yllätä millään tavalla tämän ikäisessä autossa
     
    Muokattu: 16.4.2022
    Inlinee tykkää tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mitäpä meinaat seuraavana peliliikkuna sitten tehä? Mä sanoisin et aja tää kesä ja leväytä talvella jossei se oireile. Ne hommat tuntuu aina leviivän käsistä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tässä nyt selailin nettikauppoja ja ainoastaan hämmennyin kun 12-pulttiseen tarjotaan useammalla eri mitalla olevia akseleita o_O Enkä toki tajunnu mitata noita kun olivat kädessä.
    Taidan luottaa siihen mittaan mitä summit tarjoaa moserin akseleille kun parin niitä saa ihan OK hintaan.

    Tosiaan ei ole oireillut nyt mitenkään joten olkoon tuolla toistaiseksi, mietin jos kesälomaksi siinä olis puuhastelua pariksi päiväksi rauhallisella aikataululla kun tilais uudet akselit yms tarpeet.
    Tosin himottais ottaa akseli kokonaan autosta veks ja tehä kunnolla :cool: Putsata ja maalata koko helahoito ja uusia samalla sisuskaluja.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Puoli joka oli hikoillut peräöljyä rumpuun otti itseensä purkuhommista ja hieman pahentunut joten eiku nettikaupat auki!
    Jegsiltä ebayn kautta sarja moserin akseleita, laakerien ulosvedinsarja, peräkopan tiiviste ja C clipit niin saa taas vehkeet futaamaan. Stefat ja laakerit mulla löytyykin jo valmiina.

    Nyt todellakin koeponnistetaan harrastusbudjetin kestävyyttä :oops:
     
    Visa tykkää tästä.
  8. 383

    383 Gearhead

  9. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Ei saa, tuli vertailtua kohtuu laajasti eri mestojen välillä kun lähetyskulut heitteli tosi isosti. Ebayn kautta jegsiltä sai parhaan diilin lähetyskustannuksille joten valikoitui ostopaikaksi
     
  10. Isamu

    Isamu 3rd gear

  11. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Jos laajempaan peräremppaan myöhemmin päädyt, niin aika pitkälle pääset jo sillä kun juupituupista kyllästät itsesi aiheeseen liittyvillä videoilla :) Irrallaan oleva perä ja osaava kaveri helpottavat hommaa kummasti. Itsellä jäi vähän perä vollottamaan motarivauhdissa, kesällä pitää vähän säätää uusiksi.
     
    Isamu tykkää tästä.
  12. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tubea tuijotellutkin kohtuu hyvin liittyen kaikenlaiseen autohuoltoon, nyt muutamia videoita perärempasta ja alustava käsitys mitä se vaatii jos lähden isommin puuhaamaan.

    Eipä se näytä olevan kotimekaanikolle mikään maailman ihmellisin asia.
     
    Seevu ja Inlinee tykkäävät tästä.
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Hattu päästä jos joku jaksaa niitä jenkkien videoita kattoa, ite alkaa jo ekan minuutin aikana kyseleen vaimon puuhelmiä mil vois polttaa ranteet auki.

    No mutta ihan asiaakin, tehtaan omat service manualit on parasta mitä näihin voi saaha, GM:llä ainakin ne on erityisen hyviä, selventävät kuvat on just mitä tarvii, todella tarkat ohjeet ja kaikki kiristys yms.arvot yksissä kansissa.

    Nuihin kannattaa sijottaa, ainakin minun mielestä paras raha mitä näihin autoihin voi käyttää, on tehtaan omat servicemanualit.
     
    LPV, Seevu ja Isamu tykkäävät tästä.
  14. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Sekin riippuu paljon videoista ja erityisesti kanavasta joilta niitä katsoo. Monet on just sitä jenkkihapatusta jossa paljon kyllä olevinaan tapahtuu, mutta hyvin vähän tietoa tulee.
    Sitten jotkut ovat oikeasti todella informatiivisia jossa yksi henkilö selittää rauhallisesti ja selkeästi asennuksesta jota tukee hyvä kuvaus josta oikeasti näkee kohdat ja työvaiheet.

    Service manual oli yksi ekoja ostoksia jota tein kun siirryin jenkin omistajaksi :)
     
    Aukustus, Inlinee ja Seevu tykkäävät tästä.
  15. vwg4

    vwg4 1st gear

    Olikohan tuossa ideana et vanhat akselit+c-clip eliminatorit. Plussana häviää c-clip riski.
     
  16. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Mä oon ollu siinä käsityksessä, että nuo eväät tarvii tuoreen hyvän akselin toimiakseen, olenko väärässä?

    Myönnän etten ole noihin vehkeisiin pintapuolista vilkaisua enempää kiinnittäny huomiota.
     
  17. vwg4

    vwg4 1st gear

    Viisaammat kertokoot.

    Noiden c-clip eliminaattoreiden laakerit prässätään vetarille. Toki ois suotavaa olla suht pyöreet. Tulee käsittääkseni eri kohtaan kuin alkuperäiset laakerit. Mut miten lie suhteutuu korjauslaakerin paikkaan.

    Lisäksi muistelisin jotta aftermarket akselit vaatii eri laakerit/eliminaattorit, vakiot sorvin kautta. Ohuita muistihaisuja, 10bolt...

    Uudet akselit toki helpoin ottaen huomioon remppa-ajan. Ja c-clip eliminaattoreiden miinus puolena mainitaan vuoto herkkyys, sekä toki perän banjoja joutuu leikkaa.
     
  18. 383

    383 Gearhead

    Uudet akselit +elim vanhoihin ei kannata laittaa !!!
     
    Isamu tykkää tästä.
  19. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Nyt niitä akseleita!!

    [​IMG]

    Ollu puuhaa tässä ja ehdin sairastaa oikein kivalta tuntuvan noron tuossa joten nyt vasta asentamaan tuoreita akseleita del monteen.
    Pöydälle kaikki esille asennusta varten niin helppoa tekemistä.


    [​IMG]

    Ohan nuo pinnat jo ehtoopuolella. Tämä esimerkki puolelta joka äityi vuotamaan tuossa pari viikkoa sitten. Edellinen omistaja alkanu tekemään akseliremppaa, liekö jyrisevän laakerin takia. Ostettu uudet laakerit ja tiivisteet, sitten ulos tulee tämän näköinen akseli johon mekaanikko toteaa "axle saverit hoitaa tämän" ja nehän sinne oli asennettu.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kohtuu helppoa nyppäistä vanhat eväät kuoresta veks kun tuli akselien mukana tilattua akselilaakerien ulosvedin :D

    [​IMG]

    Kontaktipinnoille kevyt huitaisu virsikirjalla niin on pinta hyvä, sopiva hylsy hollille, vähän voiteluainetta väliin ja nakuttaa uudet laakerit paikalleen. Olihan outo kun laakerien paketissa luki timken, mutta laakerissa itsessään koyo o_O

    [​IMG]

    On nuo moserit selkeästi jytympää evästä kun laittaa vakion kanssa viereikkäin ja aivan totaalisen yliampuvaa mun tarpeisiin :D

    [​IMG]

    Sinne holahti ja perään tuoreet C-clipit, eiku poikkitappi paikalleen lukitsemaan akselit kuoreen! "not so fast" sanoi Billy-Bob, tappi ei halua mennä reikäänsä, vilkuilemaan mistä kiikastaa ja uusissa akseleissa on inansa mittaheitto vanhoihin verrattuna!! Siinä sitten päätä raapimaan "mitäs nyt" ja eihän tässä muuta vaihtoehtoa ole kun hiomalla poikkitappia hoikemmaksi jotta menee paikalleen.

    [​IMG]

    Mikähän vittu siinä on ettei amerikkalaiset oikein tahdo saada mitään suoriltaan mitoilleen, aina tarvii hioa, porata tai muuten vaan nakertaa. Tiedä häntä oisko sitten jotkut dormanin perusakselit menny suoriltaan paikalleen ilman minun asiaan puuttumista, eli oisko vika vaan näissä moserin tumpeissa.

    [​IMG]

    Lopuksi ei muuta kun tiivistepinnat puhtaiksi, tiiviste sekä pikkutujaus RTVtä pinnoille ja koppa takas kiinni. Takasin tuppasin samat öölit jotka sieltä oli tullu uloskin, niillä ollu ajettu kun joku 20km.
    On mulla komee moserin peräkoppakin :cool: Siitä ei vaan nyt sattunu kuvaa mukaan.
     
    Muokattu: 8.5.2022
    rekkamies, juko7, LehtinenA ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!