Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ei aina noinkaan. Katsurillakin saattaa olla huono päivä. Omakohtainen kokemus aikoinaan RAIVOAVASTA inssistä, joka kirjoitti pitkän vikalistan. Konttorin pihalta ajoin suoraan toiseen katsastuspaikkaan, ja läpi meni.

    Olen siitä tänne OD:lle aiemmin kirjoittanutkin joskus.
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    OK En tiedä muista/kyseistä juttua mutta jos oli harrasteauto niin KANNATTAA tietää pykälät ja jos oli "käyttöauto" niin silloinkin kannattaa tietää pykälät ja keskustella rauhallisesti. Jos tietää että mennään "rimaa hipoen" niin lukee ne pykälät ja ottaa tulosteen siitä. Pyytää inssiä todentamaan "huuhaa" pomppautuksen ja sitten voi näyttää mustaa valkoisella. On varmaan sellaisiakin konttoreita missä ei mee mikään läpi mutta Suomessa on nykyään onneksi vapaus valita katsastuskonttori! Mutta kuten ennemmin kirjoitin niin jos on VIKAA niin pitää saada hylky sitä varten katsastus on että poimitaan ne pommit pois.

    P.S. en ole katsastusinsinööri!!!!
     
    Muokattu: 20.5.2022
    kad_boost ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Oli harrasteauto. Huusi ja raivosi alusta loppuun. Heti alussa katottiin silloisen muijan kanssa toisiamme, että wtf? Ei sille juurikaan mitään uskaltanut sanoa.
    Jossain vaiheessa yritin, kun oli jo selvää, etten sille konttorille uusintaan mene. Olisi pitänyt tajuta keskeyttää katsastus, mikä nykyään taitaa olla ainoa keino.

    Nykyisin ei vissiin voi ajaa suoraan seuraavalle konttorille leimaamaan vikalistan saatuaan?
     
  4. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ei toi silti ollut paskin katsastuskokemus. Eräs tapaus vituttaa joka kerta, kun tulee mieleen.
    Siinä lähinnä oma "nössöys"vituttaa. Se oli vaan vittuilua. Vanhassa viissatasessa automaatti Mersussa ainoa vika oli seisontajarrun pitävyys. Uusin jumissa olleen jarrusatulan, ja testattiin, että menee molemmat pyörät lukkoonkin liikkeessä ollessaan. Ei kuulemma riittänyt teho. Siinä siis samanlainen jalalla poljettava seisontajarru, kun jenkeissä. Ei ilmeisesti painanut pohjaan. Tai ainakaan riittävän rivakasti.

    Olisi pitänyt pyytää jotain muuta inssiä testaamaan jarrua, tai kysyä saanko itse painaa.
    Niin, ja oli myöskin viimeinen ajopäivä.
    Saattoi myös johtua mun ulkonäöstä, tai jostain muusta.:rolleyes:

    Tämä tulee usein iltaisin mieleen, kun en saa unta.:odrealmad:
     
    Muokattu: 20.5.2022
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei sinänsä ihme ettei satulan vaihto auttanut kun Mersussa on käsijarru siinä rummussa...
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Joo, tajusin itsekin virheellisen kirjoitukseni, ja olin tulossa korjaamaan, mutta lisään nyt tähän.
    Aluksi takajarrut ei ollut balanssissa, ja siksi uusin jarrusatulan, joka olikin jumissa.
    Tokassa näytössä jarrut oli muuten hyvät, mutta käsijarrun teho ei ollut kuulemma riittävä.
    Siihen kolmnanteen näyttöön säädettiin. Ja meni siis lukkoon hiekkaisella asfaltilla. Ja aivan varmasti piti auton paikoillaan, mutta ei ilmeisesti riittävästi.

    Myöhemmin tullut mieleen, että olisi polkassut käsijarrun päälle (vaihde tietysti vapaalla), laittanut ovet lukkoon ja sanonut inssille, että työnnä sitten pois jos ei jarrun voima riitä.

    Olisi varmaan tullut sanomista itse kullekin, kun kyseisessä paikassa kaikki oli peräkkäin. Eli yksi pitkä linja. ja olin etummaisena.
     
    Muokattu: 21.5.2022
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Käytin Camaroa ensimmäistä kertaa leimalla. Käsijarru otti vähän mutta ei todellakaan tarpeeksi. Inssi kysyi onko levyjarrut takana, sanoin että on (ei ollut muutoskatsastettu niille). Inssi sanoi että ei se käsijarru ikinä näissä vanhoissa jenkeissä pidä kunnolla ja onhan tossa vaihteistossa P-asento. Moottorista sanoi, että alumiinikannet rinnastetaan moottorin vaihtoon ja pitäisi olla muutoskatsastettu. Läpi meni. Ajattelin, että nyt pitää mennä heti lottokupunkia täyttämään.
     
    viikinki75 ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. ak72

    ak72 Gearhead

    Heh vai että alukannet vastaa moottorin vaihtoa, omassa hopassa 20 vuotta ollu alukannet eikä koskaan ole mainittu että pitäisi muutoskatsastaa. Ei taida eri konttoreilla olla säännöt samat…
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Virallisesti kansien vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon. On eri asia miten katsurit siihen suhtautuu.
     
    dart -66 ja cdv70 tykkäävät tästä.
  10. Vanhemmassa rekennemuutoslaissa se oli ihan kirjoitettu:

    2.1 Moottorin vaihto

    Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
    a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;
    b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %; ja
    c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen
    .

    Uudemmasta en kirjoitteuna tätä löytänyt nopeasti katsoen.

    Aiheesta melkein samaan. Tuli vastaan joku lopputyöohjeistus liikennevalvontaan kissalan pojille:

    https://www.theseus.fi/bitstream/ha...saari-produkti-AMK.pdf?sequence=3&isAllowed=y
     
  11. Etsin varsinaisen lopputyön ja selasin sen läpi. Johdannossa oli harvinaisen totuudenmukainen kappale :cool::

    Opinnäytetyön kirjoittaja on valinnut tämän aihealueen, sillä kirjoittajalla on pitkä kokemus autojen harrastamisesta ja suomalaisesta harrasteautokulttuurista sekä hänellä on yhtenä ammattitutkintona raskaan kaluston asentajan peruskoulutus, ja hän on tehnyt kyseisen alan töitä useita vuosia. Kirjoittajan kokemuksen perusteella tietotaso harrasteautoista ja autojen tekniikasta ei ole poliisin keskuudessa yleisesti ottaen kovin suurta ja tällä opinnäytetyöllä kirjoittaja pyrkii lisäämään poliisin tietotasoa tämän aihealueen osalta.

    Mut joo, ihan hyvin työ oli tehty, mutta lopun kuvissa sivulla 45 kirjoittajalla ei ole mitään käsitystä jäykästä akselista, kun oli laittanut yhdystukiakselin kuvan. Eipä ole tainnut olla lopputyön tarkastajillakaan..
     
  12. Jarzas

    Jarzas 1st gear

    Ehkä kuitenkin vaan lipsahtanut väärä kuva, kun sama kuva on sivulla 11 ja siellä nimetty yhdystukiakselistoksi.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;
    Tästäkin oli kahta tulkintaa, toisille riitti että oli vaihdettu vakiosta pois.
    Toiset taas tulkitsi, että on muutettu kannen tyyppiä. esim 2v kansi 4v kanneksi yms. Että pelkkä materiaalin vaihtuminen ei ollut tulkittavissa toisenlaiseksi.
     
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mitenköhän mahtaa mukautua noi kaikki virityspykälät ja muut kun sähköautot ja niiden virittäminen yleistyy. Onhan noihin sähkögolffeihinkin jo "lastuja" kehitelty. Sähköautosta on aika paha mennä sanomaan onko viritetty vai ei, varsinkin jos suurin osa touhusta tapahtuu softapuolella.
    Sit taas jotkut Teslat ja sähkömersut yms. kulkee jo poskettoman kovaa vakiona ja tehopainosuhteet aika kovat.
     
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Niin, eihän nuo osaa sanoa näistä jenkkien ikivanhasta bensatekniikastakaan onko viritetty vai ei tai onko jotain muutettu. Tuossa kertomassani Camaron katsastuksessa ei ollut tarkoitus edes katsastaa vaan tehdä vain maahantuontikatsastus. Auton vein konttorille lavetilla kun ei ollut mielestäni välttämättä katsastuskunnossa ja niitä muutoksiakin oli katsastamatta. Vuosikatsastettiin sitten myös kun katsastaja sitä puoliväkisin esitti ja samaan hintaan. Alukannet katsuri huomasi mutta oli siinä myös 572 isolohko mikä ei ollut papereissa. Merlin teksti lukee lohkossa siinä alukannen alapuolella... Katsurin aloitteesta tehtiin samalla myös renkaiden muutoskatsastus kun ei ollut alla olevaa kokoa otteessa. Hyvää palvelua sanoisin, harmi ettei tuota konttoria enää ole.
     
    Muokattu: 22.5.2022
    Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Asemalla,jota itse käytän,ei ole kertaakaan avattu edes konepeltiä.Kuulee,että kasi jytisee,ni tietää,että on siellä moottori.
    Jarrut,nivelet ja valot tutkitaan eli ne tärkeät asiat ja se on siinä.
    Koneeseen vaihdettu palikkaa vaikka kuinka paljon,juurikin alukannet ym.
    Hyvää palvelua.
     
    Bubbleman ja Seevu tykkäävät tästä.
  17. Bubbleman

    Bubbleman 1st gear

    Sääntö nro 1) Älä käytä ajovarmaa/a-katsatusta mikälie onkaan IKINÄ.

    Sääntö nro 2) Suosi yksityistä yrittäjää, usein yrittäjät on itse harrastajia jotka ymmärtää autojen päälle ”vähän” enennän kuin se qashqailla ajava ajovarman kyyrä.
     
    Isamu tykkää tästä.
  18. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Vaikka tuo Camaron ensimmäinen katsastus noin menikin niin olen itse kylläkin sitä mieltä, että laitteiden pitää olla laillisia. Säännöt on tiedossa, samat kaikille ja koskevat kaikkia. Aivan kuten kaikki muutkin yhteiskunnan lait. Sille on tarkoitus miksi ne on olemassa vaikka ei aina omaan järkeen sovikaan. Ei tule katsastuksessakaan ongelmia kun niitä noudattaa.
     
    Mika.T ja White Elemant tykkäävät tästä.
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Njaah...
    Mä olen katsastanut autoni ajovarmalla/a-katsastuksessa / vast. Vuodesta 1981. Aina kun on huomautettu tai hyllytetty niin asiasta ovat muikkarit kirjoittaneet.
    Kokeilin mä kerran yhtä yksityistäkin. Kolme katsastusta tuli kerralla. Ensimmäinen, ainoa ja viimeinen, kysyin vielä ennakkoon tarjousta rekisteröinti katsastuksen hinnasta. Oli " edullisempi". Tosin "unohtivat" mainita viranomaismaksut. Pirun paljon kalliimpi oli katsastus kuin esim. A- katsastuksen tarjous loppupelissä. Mutta artisti maksoi, minkäs enää tiskillä teet kun perusteena oli se, että olisi pitänyt tietää viranomaismaksut.
     
  20. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Ja sen verran Aunion poliittisille pyrkimyksille evästettä, että kannattaa antaa jonkun oikolukea noi purkaukset. Kirjoitusvirheitä täynnä oleva raivoaminen ei oikein kanna.
     

Kerro tästä muillekin!