ihmeellisiä ostajia taas liikkeellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja steelofamerica, 4.4.2010.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Niin kauan kun ei ole petosta, niin yksityisten kaupassa on turha ulista. Ostajalle voi vaan toivotella hyvää juhannusta ja tarjota vaikka saunavihtaa :D
    Siksi kun myyny jotain arvokasta, olen suositellut noutoa, että ostaja voi itse todeta tuotteen. Sen jälkeen on turha rutista, jos jokin ei kelpaakaan.
     
  2. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Joo kyllä taidan paremmassa asemassa olla jos pitää oikeuteen lähteä, mutta toivoisin, että tuo vatipää ymmärtäisi sen itse ennen kun se ottaa vitusti takkiin oikeudessa.
    Aion maanantaina kysellä asemaani lakimieheltä, kyllä toi pikku sekopää on kattellu liikaa jenkkileffoja.
     
    falcon1 tykkää tästä.
  3. T5

    T5 Gearhead

    Ööh...
    Eli siis nyt kitistään klapista, joka oli ostaessa tiedossa ja jonkun rasvanäpin "joo tää kuulostaa et ei oo hiukkassuodatinta ja pakoputketki on vähä likaset tuolta päästä"- lausunnosta. Eli niillä ei siis ole mitään sen kummempaa FAKTAA, että onko se hiukkassuodatin siellä vai ei?
    Ja sä todella stressaat tän homman takia ja meinaat antaa rahaa takaisin!?

    Etkai nyt oo semmoinen juhannustrolli?
     
    falcon1 tykkää tästä.
  4. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Emmää trolli, enkä rahaa anna ilman konkreettisia todisteita.

    Mutta tosta autosta nyt kitisevästä osapuolesta en tiiä. Sekopää oikeesti uhoo oikeustoimilla näistä syistä, koska en halua purkaa kauppaa tai korvata sille yli viittä tonnia.

    Emmä hirveesti stressaa, lähinnä vituttais mennä oikeuteen tämmösistä jutuista, kuluu vaan rutosti aikaa. Se kundi taitaa lennellä pää pilvissä vanhempien rahoilla tai jotain muuta. Ja leffoista oppinu että jos ei miellytä ni raastupaan... En tiiä tajuaako se oikeesti kuinka huonolla pohjalla se on haastelemassa.

    Helppohan täs ois vaan purkaa kauppa, mutta mua vituttaa jo aivan tarpeeks toi auto, niin että pääsis toisen kerran myymään tota samanlaisille nipotusautisteille. Juuh.
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Yksityisen myyjän olematon vastuu loppuu just siihen kun on fyffet kouras ja nimet paperissa, eri asia nämä netti huijarit jotka myyvät olematonta tavaraa.
     
  6. HooWee350

    HooWee350 2nd gear

    Itelle kävi joskus vuosia sitten kun olin myynyt yhden auton niin et poliisit soitteli siis joku komisario ja kyseli kun petossyytettä oli ostaja tekemässä mua kohtaan,
    Auton myynti-ilmoituksessa oli selkeästi ilmoitettu että auto on USAsta tuotu ja kaikki mittarit oli maileissa niin tanopää kuvitteli että matkamittari oli kilometreissä…
    No komisario naurahti vaan kun asian selvitin ja se syyte jäi siihen.
    Eli ei oikeuteen kukaan lähde tota juttua viemään
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kato onko sulla oikeusturvavakuutus jonkun kotivakuutuksen tms kylkiäisenä. Jos on, maksa omavastuu ja anna kaverin jutella lakimiehelle. Yleensä rauhottaa kummasti.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ukko sai petossyytteen läpi. Osti joskus -80 luvun lopussa Mersun myymäläautosta tehdyn asuntoauton. Kone piti olla rempattu yms, viat oli vain jarruissa. Jarrut rempattiin, kone käyntiin, hetken ihmettelyn jälkeen ei paineita ja homma seis. Noh konehan oli jo paskana, koska koneesta puuttu sellanen vaatimaton osa kuin öljypumppu.... Se meni käräjille ja ukko voitti sen.
     
  9. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Itse ilmoittaisin mitä kohteliaimmin että katsoisin tuhannen euron tarjouksen tulleen torjutuksi eikä tarjous olisi enää voimassa.
    Sitten mikäli saisit haasteen, niin siihen pitää vastata yleensä 1kk kuluessa.

    Vastaukseen mukaan tietenkin jonkin asiantjntevan dieselkorjaamon lausunto siitä että voiko dpf vian todeta aistinvaraisesti käyntiäänestä ja pakoputkenpäistä, ja katsastusasemalta lausunto voiko auto olla katsastettu ilman filtteriä.
    Mukaan tietenkin kopiot autotohtorin raportista, kauppakirjasta ja auton katsastustiedot trafilta sinun omistusajaltasi.

    Sekä tietenkin vaatimus omien oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta sisältäen em. Korvaus em lausunnon hankkimisesta ja menetetystä työajasta ja ajetuista kilometreistä.
    Jos käräjäoikeus ottaa tälläisen asian käsittelyyn, niin siellä annetaan istunnon aluksi mahdolisuus sovitteluun, niin siinä voi sitten tarjota hyvän tahdon eleenä että vastapuoli korvaa noi kulut vähennettynä aiemmin tarjoamallasi tuhannella eurolla, joka nyt jutjn pitkittyessä on laskenut viiteen sataan euroon.

    Siitä ohjauksen klapista on turha vknkua kun on auton 2 kertaa koeajanut, autotohtori on auton tarkistanut ja olet kertonut viasta, paras olisi jos siitä olisi maininta myös kauppakirjassa.

    Lakimiehet rikastuu ja juippi saa kahdeksan tonnin bemarista helposti viidentoista-kahdenkympin bemarin
     
    Peeaa ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  10. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ai niin ja sen vastauksen haasteeseen laatii tietenkin lakimies!!
     
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Joo se kieltäytyi siitä tonnin tarjouksesta. Ei ole enää voimassa.
    -Aion pyytää katsurilta kopiota huhtikuun katsastustodistuksesta, heitin vahingossa hylkypaperin pois ja vaan hyväksytty jälkitarkastuspaperi jäljellä, joka lähti kyllä auton mukana.
    -Mulla on kuvat lähes kaikista auton mukana olleista kuiteista ja dokumenteista, kuten se Autotohtorin todistus. Autotohtorin paprusta selviää myös että ohjauksessa on väljyyttä, ennen kauppoja.
    -Meidän whatsapp keskusteluista voi myös ymmärtää, että ostaja tiedostaa välyksen ohjauksessa.
    -Vaadin perusteellisen selvityksen hiukkassuodattimen tilasta ja mahdollisesta ohjelmoinnista.

    Laitoin kyselyä Autoliitolle työskentelevälle asianajotoimistolle, vahvistaakseni kantani. Ja jos se haaste tulee niin varmaankin pyydän samaa firmaa minua edustamaan.
    IF:n kotivakuutukseen sisältyy myös oikeusturvavakuutus, joten parin satkun omavastuulla taidan saada lakimiehen ainakin kymppitonniin asti.
     
    falcon1 tykkää tästä.
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Kyllä, oikeaan suuntaan menossa. Meiltä aikanaan haettiin kissanpentu jonka osamaksu jäi kesken. Laitoin kauppakirjasta skannauksen sekä tekstareista tulosteen skannattuna rikosilmoitukseen. Viikon päästä poliisi soitti minulle ja kertoi soittaneensa kissan ostaneella ja rahat oli tulossa kuulemma pikaisesti, jotka tuli ja muistaakseni vedin sitten "kanteeni" tjsp pois. Tässä vaan toisinpäin eli sinä et ole tekemässä kannetta, vaan vastaamassa ja käsitykseni mukaan olet voittava osapuoli.

    No vähän aiheen sivusta mutta normaalit ihmiset uskoo kun keskustelevat viranomaisten tai lakimiesten kanssa.
     
  13. JiiTee

    JiiTee Gearhead

    Reilu pari vuotta sitten olin myymässä silloista käyttistä pois, -01 Turbo Leon. Hintaluokassa <-- 2000e. Paikalle tuli noin parikybänen jannu kaverinsa kanssa. Kyseltiin kaikenlaista ja kävivät koeajolla jne. Kevyt viilaus hintaan, tehtiin paperit ja valuutta vaihtoi omistajaa.

    Tässä vaiheessa otin toisen auton liikennekäytöön, että pääsen kotiin. Ostajalla oli sama suunta kuin mulla, joten samalla kierroksella saa vara-avaimen ja uuden etujousen mikä oli tullut auton mukana ostaessani sen. Kipaisin sisältä sen avaimen ja menin tallin hyllyltä hakemaan sitä jousta. Tallin ovi oli auki ja kuulin kuinka Leon kaarsi pihaan ja saman tien pannu huudatettin rajoitinta vasten. Olin tallissa käsi otsassa saman tien...nää on näköjään näitä jamppoja.

    Leonin tyhjäkäynti jäi vajaaksi puoleksi minuutiksi heijaamaan ko. tapahtuman johdosta. Ojensin jousen omistajalle, jonka naama näytti jotenkin katuvaiselta. Ja sitten tuli; Voidaanko perua kaupat, kun mulla on vähän huonoja kokemuksia näistä koneista?

    Meinas kyllä vati mennä heti nurin, mutta hillitsin itseäni sen verran, että sain alkuun sanottua; Ootko nyt ihan tosissas? Sieltä tuli kaikenlaisia selityksiä jne. Niitä kuunnellessa tulin siihen päätökseen, että puran kaupan ihan oman mielenrauhan takia. Käskin häntä ostamaan vaikka Corollan, jos kerran jännittää ajaa 1.8T koneisella VAG-tuotteella. Kaikki saa rässimällä paskaksi, jos sikseen tulee myös sen Corollan. Mä siirsin hänelle rahat takaisin, mutta en koko summaa ihan vaan sen takia, että mulle tulee siitä puljaamisesta ylimääräisiä kuluja. Ostajan kaveri oli kovin hiljainen toimituksen aikana ja heidän lähtiessä tontilta kummatkin pahoittelivat tapahtumaa. Siinä mielessä heille pisteet hyvästä käytöksestä, mutta noin muuten :argue:

    Onneksi heti parin päivän päästä tuli autolle kunnollinen ostaja joka vei sen mennessään ilman turhaa showta...
     
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mösjöö Nillittäjä oli juhannuksen hiljaa ja tänään taas paukautti samaa paskaa tiskiin. Tosin tällä kertaa vaatimukset oli muotoiltu hieman uudestaan. Meni perille ilmeisesti ainakin se, että hammastangon saa yli 2 tonnia halvemmalla kuin korjaamon arvio. Myöskin ulina hiukkassuodattimesta muuttui jos-muotoon. Jos se sieltä puuttuu.
    Hän antoi myös minulle oikeen mustaa valkoisella viestissään, että hänellä oli syytä epäillä väljyyttä hammastangossa :D :D

    Sitten poikettiinkiin jo tähänastisesta kaavasta ja mentiin hieman henkilökohtaisemmaksi seuraavalla kysymyksellä:
    -Mitä olisit itse tehnyt tässä tilanteessa?

    Selitin hänelle, että toimisin varmaankin samoin, mutta koska harvempi niitä kauppoja haluaa edelleenkään purkaa, totesin että käyttäisin mieluummin rahaa auton korjaamiseen enkä käräjillä häviämiseen.
    Toki tänään hän ei ole vielä uhkaillut oikeustoimilla.

    Laitoin asianajotoimistoon torstaina sähköpostia, enkä ole vielä saanut vastausta. Vastaus viestini kysymykseen oli kohtalaisen helppo, mutta ehkä pukumiehetkin potevat vielä jussin jälkimaininkeja, eivätkä vastaile turhanpäiväisiin sposteihin, joissa kysytään miten saan hyödyntää teidän ilmaista neuvontaanne.
     
    Isamu, karra ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    On tainnut kor/ijaamo tehdä luonneanalyysin asiakkaasta ja euronkuvat syttyneet silmiin samantien. Hiukkassuodatin puuttuu, koska putken päässä on nokea... joo, se suodatinhan on sellainen umpipussi, joka ei esim. polta itseään puhtaaksi säännöllisesti. :D Vaihto saadaan maksatettua auton myyjällä ja hyvässä lykyssä vanha suodatin voidaan vielä myydä eteenpäin sellaista oikeasti tarvitsevalle, kun harva niitä vanhoja osia itselleen haluaa.
     
  16. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Mulkuille, ei jaksa, eikä ole mitään järkeäkään edes yrittää esittää asioita asiallisesti, pitkä pinna sulla. Itse olisin jo kehoittanut painumaan vittuun.
     
    Bubbleman, juko7 ja riviera56 tykkäävät tästä.
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tyhmän kanssa ei kannata väitellä,se ei lopu koskaan ja nykyään mitä hienompi puku sen enemmän on jotain hämärää kantajassa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  18. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Idiootin kanssa ei pidä väitellä; se vetää sinut omalle tasolleen ja voittaa sinut kokemuksellaan"
     
    Bubbleman ja Väpsy tykkäävät tästä.
  19. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Miten se auto on saatu katsastettua, jos hiukkassuodatin puuttuu? Tuskin visuaalinen väittämä pakoputken pään ulkonäön perusteella riittää.

    Jos se haluaa viedä asian oikeuteen, niin pelkkä haastehakemuksen laatiminen tulee maksamaan useamman tonnin, jonka se joutuu maksamaan ennen kuin päätöstäkään on saatu. Käsittelyajat ovat pitkiä, Helsingissä esim. kaksi vuotta, alle vuoden ei varmaan tapahdu mitään? Jos nyt olet tarjonnut sitä tonnia ja se ei ole kelvannut, niin sanoisin että antaa tyypin sitten käräjöidä. Ei sielläkään näytä hyvältä tuommoinen vänkääminen.
     
    Muokattu: 28.6.2022
    Peeaa tykkää tästä.
  20. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Täähän on täysin selvä keissi. Yrittää pelottelemalla rahastaa sua. Vedä täys hiljaisuus ja anna tehdä mitä lystää. Nauti kesästä ja sillä selvä. Ikinä ei tule kuulumaan haasteita eikä mitään muutakaan.
     
    maxvo2, malvasto, Rihma ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!