Alkuaikojen kisoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'FNRA Nostalgia Racing', aloittaja a522ni, 28.12.2008.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Taisi voittaa kaikkiaan viisi MS-mestaruutta, joista neljä taisi tulla putkeen.
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl mulle ainakin tuli vastaus per heti ku viikko sit ilmotin. Menee toki kerho-osastoille
    .
     
    57 Firedome tykkää tästä.
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tämän päivän Iltalehdessä oli artikkeli 2022 ACS tapahtumasta ja artikkelin yhteydessä oli mielestäni erittäin onnistunut kuva vanhoista sotaratsuista

    [​IMG]
     
    kerkko ja faffeli tykkäävät tästä.
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Beacer Rockeril tänään ensivedot läpät levällään. Ajettavissa. Pysyy kaupungin ruuhkaliikenteen rytmissä.
     
    juko7, dart -66, Slant Sickness ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. MarcoK

    MarcoK Gearhead


     
    esmi ja Tunaman tykkäävät tästä.
  6. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Vuonna -75 Keimolassa mukana kisassa ollutta Husson ajamaa Barracudaa olen pikkuhiljaa laitellut ajokuntoon pitkän seisotuksen jälkeen."

    Onko 'cudasi tässä filmissä? Yx on punainen/hopea ja lie alussa toinenkin. Vilahtaa perä kuvassa.


    Kiva nähdä tuo hieno Cortina taas mutta meniko se koskaan kovaa? Iso kone kevyessä kopassa.
    1976 Keimolassa ei mennyt alle 15 sec. Vakiot meni kovempaa.
    Miten menee nyt?
    Onko tuo videossa 1/8 vai 1/4 matka?

    Anteeksi jos seikoilen muille selvässä asiassa....
     
  7. 57 Firedome

    57 Firedome Gearhead

    Kolmen sekunnin kohdalla epävarma ja 37 sekunnin kohdalla varma havainto 18 D/S numerolla. Yläosan punainen maalikin on vielä sama mutta alaosaan on tullut pari raitaa lisää ja hopean raja on noussut ylemmäksi. Samat vanteet alla jotka Husso kävi ruotsista ostamassa. ACS näyttelyssä pääsin häntä haastattelemaan jolloin nämä asiat selvisi ja sain nimmarin kojelautaan.
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Cortinan ensiesiintyminen oli Keimolassa 1976. Moottori oli 428 FE joka oli rempattu ja viritetty, siinä oli mm korkeapuristeiset takomännät ja mekaaninen nokka.

    Motti oli peräisin Urun Thunderbirdistä mihin laitettiin normi 390FE. Siinä hyödynnettiin sen alkuperäistä kahdella Holleylla varustettua imusarja/kaasari patteristoa. Peltisarjat oli itsetehdyt, vaatimattomilla 2.5" primääreillä, ja mutkat oli sahamallisia.

    Niitä kaasuttimia ei saatu ikinä toimimaan, myöhemmin siihen tuli Torker imusarja ja yks tuplapumppu Holley ja sillä se toimi paremmin. Ensimmäisen omistajan jälkeen tekniikan osat menivät Tuomisen veljeksille jotka hyödynsivät niitä niin kauan kuin Fordilla ajoivat.

    Ainoa seuraava kuljettaja autolla oli Rutilan Kimmo joka ajoi kympin puolelle 440 moparilla.

    Vakio Lotus Cortina kulki joidenkin lähteiden mukaan varttimailin 16 sekunnin pintaan ja huippunopeus oli 167 km/t. 106 hevosvoimaa ja 775 kiloa.

    Rockeri meni ensimmäisellä omistajalla parhaimmillaan 11.88, loppunopeudet olivat 180+ . Se painoi hieman reilu 1100 kiloa.

    Nyt auto painaa kuskin kanssa n. 1170 kiloa ja paras mitattu varttimailin aika on 11.51/185. Se kulkee hieman kovempaa, mutta sillä ajetaan kisoissa 200 metriä, tuo mitattu aika on preppaamattomalla lentokentällä ajettu.

    Moottori on nyt 390FE, remontoitu. Muuten vakio aina ykskärkijakajaa myöten mutta nokka-akselina on Stock ryhmässä sallittu Cheater vakionostolla, 1 3/4" primääriset peltisarjat ja imusarjana 2x4 matala Edelbrock jonka päällä kaksi 500 cfm Edelbrockia "out of the box".

    Arvioitu teho on luokkaa 330 hevosvoimaa. 70-luvun moottori on varmasti ollut ainakin periaatteessa tehokkaampi, mutta tietotaito moottorin säätämisessä ehkä vähän enempi lasten kengissä. Välitykset ja turbiini ovat kutakuinkin samaa luokkaa kuin silloin.

    Auto on todennäköisesti radalla seuraavan kerran Motoparkissa 20-21.08. Kuka siellä on kuskina, en osaa sanoa vielä. Jos Johanssonin Jukka suostuu ja ehtii niin hän, jos ei niin todennäköisesti minä.
     
    Kustom STW, TopyCa, harrastaja ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Siinä hyödynnettiin sen alkuperäistä kahdella Holleylla varustettua imusarja/kaasari patteristoa. Peltisarjat oli itsetehdyt, vaatimattomilla 2.5" primääreillä, ja mutkat oli sahamallisia.
    Niitä kaasuttimia ei saatu ikinä toimimaan."

    Tuo selittää miksi ei kulkenut Keimolassa.
    Usealla oli samoja ongelmia. Ei ollut aikaa, rahaa eikä tietoa... Mutta silti oli kivaa! Ja opittiin nopeasti.

    Vertailun vuoksi, jos sallitaan;
    Ruotsissa oltiin edellä. Kävin utelemassa ja oppimassa know how'ta kisoissa ja pajoissa. Tuo Knuutisen FunnyCar Sonett'ikin oli Timon pajalla kerran. Timo teki siihenkin jotain "salaista".
    Alla clippi 1976 Mantorp'ista. Useita Cortiinoita V8'lla. Ja paljon muita pikkukorisia. Mukana 11,10sec Salt o Pepper Amazon, B20 kone by Timo Kormu. Kova tulos!

    1976 Mantorp;
    Salt o Pepper;
    Showtakin oli mukana;
    Arto Nyquist takaperin 12,52;
     
    Kustom STW, esmi ja kerkko tykkäävät tästä.
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo. Tänä päivänä voi olla vaikee hahmottaa miten asioita ennen hoidettiin, ku viikon päästä rockauton tilauksesta alkaa verenpain nousta mikäli ei tavarat oo eteisessä. Mutta nää kaverit jotka touhusivat silloin olivat kohtuu hyvin kyllä verkostoituneita, ja muutamat osatuojat tietty ruokkivat asioita.

    Maksuliikenne ulkomaille oli byrokraattista, kallista ja hankalaa. Helpointa oli laittaa tilaus ja rahaa kirjekuoreen, ja sit odotella et tuleeks joskus jotain. Autoset oli tohon aikaan ainoa putka mistä jotain sai. Sit tuli PSI-Import, jonku aikaa sen jälkeen Finn-Am ja sitte HiPo. Näin niinku pk-seudulta katsoen. Ruotsikontaktit oli avain onneen.

    Kovii hemmoi on harrastajat silloin olleet, ei onnistunu netistä.

    Se on vaikee sanoo et mihin toi tapahtumien imu on kadonnut tänä päivänä. Sellasia kovin objektiivisia muistikuvia ei ole tapahtumien sujumisesta jne. Niit kyl jaksoa kattoo vaikka olis ollu taukojakin.

    En tiedä tuliks se siinä vaiheessa kun lajia alettiin esittää "urheiluna". Tänä päivänä vaadittais normiyleisölle entistä enempi kokonaisvaltaista showta ja vetonauloja "nyqvisteineen", rasvaus, kaavio jne tauot on myrkkyä. Niiden ajaks pitäis olla muut aohjattua toimintaa.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  11. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    / onko tosta AUTOSET lafkasta mitään historiaa kirjoitettu? Ei oikein netistä ainakaan löydy.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    fmila varmaan osais kertoa runsaasti enempi kuin ite. Mä en sieltä koskaan ostanut mitään, kävin kyl koulumatkoilla joskus ikkunaostoksilla Maunulassa Metsäpurontiellä. Se oli kait alunperin enempi eurokikkareisiin "tuning" osia Englannista ja Ruotsista tuova firma, joka sit sosiaalisesta tilauksesta laajensi repertuaaria jenkkipuolelle kun siellä alkoi olla kysyntää vanteille yms ja viriosille. Olikohan joku Hasse joka sitä piti? Sponssaskin joitain kilpureita, Beaver Rocker ensimmäisenä kautena kunnes osamyyjäsponssiks vaihtu sillä FINN-AM. Autoset siirtyi sitten Husson sponssiks ja olikin sitten pidempään. Toiminta hiipui joskus 80-luvun alkuvuosina.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  13. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    mielenkiintoinen pätkä
     
    esmi tykkää tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Nostalgia Racing on topicin aihe. Onko tuo Aholan STW jo nostalgiaa ja sitten varsinaiseen kysymykseen. Onkohan tuo kilpawankkuri mahtanut säilyä ???

    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.8.2022
    esmi tykkää tästä.
  15. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Ehdottomasti on nostalgiaa, mutta ruotsin early B-body sivuilla luki juuri aiheesta että tuo kilpuri olisi paalattu? Pitääköhän paikkaansa?
     
  16. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Tampereella Härmälän lentokentällä pidettiin kiihdytyskisat muistaakseni 1980. Ajamassa tais olle, noin muistinvaraisesti, Kotten, Tolvanen , Ahola poliisiDart, Swinger/GT (Hiljanen?) . Vette jossa oli Flanagan sponssi, Chevy -56. Mulla on kuviakin, mutta merkkaamattomina ne ovat sekaisin Räyskälän kuvien kanssa, joten paha sanoa mitään varmaa. Tämä oli mun eka kisa katsomossa. Porin aikaan olin vielä pariviikkoa intissä. Tai no, ihan eka oli Maple Grove. PA.
     
  17. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Youtubesta näyttääkin jotain Härmälän pätkiä löytyvän:
    https://www.youtube.com/results?search_query=härmälä+drag+race
     
    esmi tykkää tästä.
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Paaliin se on mennyt :(
     
  19. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Kovaaa menoa oli. Track Bite, VHT, DKW, kylkiin nojaavat avustajat, Swahito Woman. King Kong ja Kipsijalka.

    Aploodeja ja uudet korvat!
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Flanagan vette, oisko ollu Ove Björk?
     
    -71 MoPar tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!