Bensamittari, tarvike sellainen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kippis, 17.8.2022.

  1. kippis

    kippis Gearhead

    eikö prkle kukaan ole tähän maailmanpaivään asti keksiny sellasta tarvike mittaria joka ei heiluisi samaa tahtia kun se anturi siellä tankissa.
    saako tuota viisarin heilumista millään komponentilla estettyä ?
     
    LehtinenA tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Suodatusta se kaipaa ja usein se on tehty mittarissa itsessään. Tuossa kun on anturin resistanssi sadan ohmin luokkaa, niin yhdellä komponentilla rauhoittaessa tulee aika suuri kondensaattori sen anturin rinnalle. Suuruusluokka on jotakin 10 millifaradin luokkaa - semmonen autostereon johtoon lisättävä sähkön syötön tasoittelija.

    Parempi tulee erillisellä elektronisella kytkennällä, mut helpompaa lienee vaihtaa parempilaatuinen mittari.

    Wartburgin viisarimittari taisi olla just semmonen nopea, joka heilui kaiken aikaa.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Älä laita sitä isoa kondensaattoria. Se voi saada sen tankkianturin kipinöimään ja se ei välttämättä ole hyväksi.
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  5. kippis

    kippis Gearhead

    nyt saa mainostaa mikä olis sitten sellanen mikä ei heilu ja vatkaa niinku hullun mulkku... 52mm
    miten ne auton orggis mittarit ei sitten heilu ollenkaan ajossa....
    (mä oon ollu siinä uskossa et anturille tulis vaan joku 5 V... ?)
     
  6. Akit

    Akit 2nd gear

  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    On niissä 12 v mittarin liittimeen, maa tulee anturilta, eli anturilla ei ole koskaan jännitettä, paitsi jos mittaat signaalijohdosta mittarin läpi anturi irroitettuna ja tankin tai ainakin anturin pitää olla kunnolla maadoitettuna. Ja se 12 v mittarille tulee jännitteensäätimen kautta joka ei oikeastaan ole jännitteensäädin siinä mielessä että se alentaisi jännitettä, se katkoo jännitettä estämään sitä loiskinnan aiheuttamaa viisarin liikettä. Se mittari siis näyttää keskiarvoa siitä mitä siellä tankissa anturin kohdalla on polttoainetta ja se toimii viiveellä juuri tuon jännitteensäätimen takia, tosin se viive on niin hidas että et sitä juuri huomaa...
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noi vanhat mittarit on tehty bimetallijousella, jota lämmitetään sähköllä. Virtapiiri on jännitteentasain (joka tekee sitä noin 5V), mittari ja anturi. Anturin vastus muuttuu ja mittari lämpenee eri verran ja kääntyy uuteen asentoon ja on hidas. Uudemmissa mittareissa on magnetismiin tai jopa askelmoottoriin perustuva koneisto, mut sitten siellä välissä on oltava elektroniikkaa, joka suodattaa heilumiset pois. Paitsi Wartburg 353W:ssä, jossa se bensamittari iloisesti heilui reunasta reunaan.
     
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

  10. Akit

    Akit 2nd gear

  11. kippis

    kippis Gearhead

  12. Hai

    Hai Double Gearhead

  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!