Nykysytkät ja kipunavermeet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No niinpä tietysti se oli ensiön induktanssi siellä vaikka oli kirjattu etäälle ensiön muista ominaisuuksista.
     
  2. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024 klo 13:57
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead


    oudon lyhyeltä uuostaa 0.04ms latausajaksi ? kaikista nyky puolista mitä mulle on tullu vastaan on oikeampi arvo 2.5 - 4 ms välillä.

    Noista sivulla olevista arvoista jos pitäisi laskea niin ensiön induktanssista saa jotenkin laskettua, mutta mun matematiikan taidot sen verran vajoaita että en sitä osaa tehdä.

    Jotkut valmistajat antavat ihan kaaviot misstä näkee kipinä tehon suhteessa latausaikaan eri jännitteillä. Jo sitä ei ole saatavissa niin skooppiin virtamittauspihti niin onnistuu mittaamaan.

    Liian pitkälataus aika ei suoranaisesti puolaa riko, mutta kuumentaa puolaa joka sitten ajan kanssa rikkoo.
     
  4. Mä tulkitsen sen 40 mikrosekuntia joksikin viiveeksi. Joku fiksumpi osaa kertoa minkä se on.

    Siinä alempana on se 2 ms dwell time. Vähän vähältä se kuulostaa minusta. Esim.

    Running Dwell : 3.0mS

    Joku fiksumpi saa kommentoida lisää..
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tommonen 40 us voisi sopia olemaan nousuaika kipinän jännitteelle alkaen siitä, kun lataus katkaistaan. Ehkä.

    Laskuharjoitus. 6000 kierroksella moottori pyörähtää yhden kierroksen 10 ms aikana. 40us/10ms*360 = 1,4 astetta. Joku perinnepuola, missä käämiä on enemmän, on sisäosiensa kanssa resonanssissa pienemmällä taajuudella kuin tuommoinen nykyaikainen ja samalla tuo nousunopeus on pidempi. Ja sytytys jätättää, jos puolan vaihtaa toisenlaiseen, eikä korjaa tuota arvoa. Jos on asteen tarkkaa touhua, niin tuonkin voi huomioida sisällyttämällä asian laskelmiinsa. Siis jos se tieto on saatavilla.

    Siis jos se 40 us oli se, miksi sitä kuvittelin. Harrastajalla saattaa olla mittaustuloksia asiasta.
     
  6. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Netistä löytyy paljon diipadaapaata liittyen volkkarin puoliin mutta tämä tarttui silmään:

    After scope testing and several tries, my conclusion is; theese coils from vw bev engine have internal protective circuit that make dangerous spark advance If dwell is higher than something 5ms. You'll not see it with a timing light but over 4000 rpm big spark advance make engine pigning...

    Tuo oli jonkun virittäjän toteama sulatettuaan mäntiä jostain projektista
    https://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?t=51291
     
  7. Eilen sareks kertoi omasta moottorinohjausprojektista toisessa ketjussa. sareksilla on ukrainilainen SECU-3 -purkki, josta en ollut koskaan kuullutkaan.. Aika mielenkiintoinen valinta.

    Mitä sieltä sivuilta asennusesimerkkejä löytyi, niin siellä oli suurin osa jotain Ladoja, Mosseja jne. venäläisillä sytkäosilla. Tässä on sen sijaan 1976 Chevrolet C-10 Pickup suoralla kutosella:

    I've used the following components, so far.
    * SECU-3T;
    * 60-2 trigger wheel;
    * Inductive rotation sensor;
    * 3x double spark coils for wasted spark;
    * Cheap generic Bosch 0227100211 clone ignition control module;


    Ja siitä video:

     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  8. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Vetäsen oletuksen, että tuo FAST = Crane
    Niistä ilmoitetuista arvoista ei voi (tai tietysti voi, muttei pidä :rolleyes: ) tehdä mitään kovin lopullisia tulkintoja.
    Asiat pitää mitata.
    Tässä taas joku vanha käppyrä, missä muunmuassa näkyy, miksi ei voi tietää mittaamatta...
    Virta alkaa aluksi kasvaa melko hitaasti (sen induktanssin mukaisesti), mutta rautasydän alkaa kyllästyä hyvin pian ja virran nousu nopeutuu.
    [​IMG]

    Tässä naputettu simulaattoriin ilmoituksen lukemat. Vihreä siis virta-kurvi.
    [​IMG]

    Minkälaisilla asetuksilla tuollainen särkyi?

    Se Delay on kaikki viiveet, mitä kipinän tekoon liittyy. Siis kampianturista ecuun ja taas ecusta puolalle ja lopulta kipinäksi. Jos kiinteällä ennakolla ajoitus pysyy paikoillaan kierroksilla, viive on oikein.
    Purkuajallahan ei oikeastaan ole merkitystä, kuin jakajavehkeissä.

    Tuo Msextra-foorumin männänsulatusjuttu tuntuu omituiselta... ehkä on jotain muuta(kin) vikaa?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olisko tehty semmoisella kytkennällä, että virranrajoitus iskee päälle ylipitkillä latausajoilla. Sitä ei vältsisti huomaa pintakaasuajossa, että on liikaa ennakoita, varsinkin kun tuosta peräisin oleva ajallinen viive on vähemmän ennakkoasteita alemmilla kierroksilla. Sitten kun vetelee täysillä ... niin se ennen aikojaan laukeaminen sai aikaan isomman jutun...
     
  10. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    Minä olen ainakin polttanut sarjan suorasytkäpuolia liian pitkällä dwell-timellä. DTA:ssa oli vähän hassu säätö käynnistyksen dwell-timelle ja elin vaarallisesti eli kokeilin riskillä.
     
  11. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024 klo 13:57
  12. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    MSD 6?
    Jos on, niin latausajalla ei ole merkitystä, koska kyseessä olisi CDI-laite.

    Myöskin puolan rikkoontuminen olisi "huonoa tuuria". Sitä ei asetuksilla oikein saa aikaan.
     
    CCZ28 tykkää tästä.
  13. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024 klo 13:56
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ihan ohi täysin, mut kummiskin sinkku puola per pytty on parempi kuin sinkku per 8 pyttyä. Vaikka esim Gen3 Hemissä puola antaa kipinän joka kampuran kierros.
     
  15. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024 klo 13:56
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Anturista riippuen löytyy datalehti tai sitten ei.

    Mun käyttämän triggeripyörän anturi on tämä.
    https://www.farnell.com/datasheets/1833864.pdf

    Sille löytyi ohje hammasprofiilille jonkalainen triggeriin tehtiin. Anturi on Hall-tyyppinen ja sikäli "mukava", että sieltä tulee signaalia samalla tavoin nopeudesta riippumatta jolloin ECU:lle jää aika vähän pohdittavaa. Ja on toiminut oikein hyvin sen jälkeen kun käänsin anturin oikein päin. Laiskuuttani ruuvasin kiinni toisella tavoin, koska en tarvinnut saada ulos anturista moottorin "pyörimissuuntaa". Ohjeesta poikkeaminen aiheutti satunnaisia "poikkeamia toimivuudessa". Eli kun lukee ohjeet pari kertaa ja sitten noudattaa ne, niin hyvä tulee.

    VR-anturi on monimutkaisempi. Sieltä tulee ulos vaihtosähköä, "säröistä siniaaltoa", jonka ominaisuuksiin vaikuttaa anturin johdotuksen polariteetin lisäksi triggeripyörän kehänopeus, hammasprofiili ja ilmarako. Ja tietty anturilla on myös sisäisiä ominaisuuksia, kuten se vastus. Mutta yhtä usein juuri näille VR-antureille ei ole datalehdykkää, joka opastaisi hampaita tekemään. Joku kehittyneempi ECU digitalisoi VR-anturin kuten musiikin, ylinäytteistämällä ja sen jälkeen laskeskelemalla niitä näitä saaden lopulta pääteltyä signaalista tarpeeksi toimintaa varten. Vaatimattomampi tapa on ajaa VR-anturin signaali jännitevertailijaan saaden ulos "kanttiaaltoa". Tämmöisessä tapauksessa tulee ehkä eniten havaitsemiasi "vaikutuksia toimivuuteen". Menee kokeiluksi.
     
    CCZ28 tykkää tästä.
  17. Tuli mieleen vielä, että Opelilla on myös Hall-anturi:

    https://m.motonet.fi/fi/tuote/109194?ajoneuvo=394

    Samalla tuli vastaan Protopartsin ohjeistusta:

    PYÖRINTÄNOPEUSTUNNISTIMET

    Pyörintänopeusanturin valinta:
    HALL tyyppinen anturi on usein toimiva ja varma ratkaisu, mutta toimii lukunopeutensa vuoksi pääasiassa alle 36-hampaisella triggerikehällä. HALL vaatii aina ulkoisen käyttöjännitteen (usein 12V) ja signaali on "digitaalista" kanttiaaltoa, eli tunnistusreuna on tarkka, kunhan lukunopeus pysyy kurissa.

    VR-anturi, eli induktiivinen anturi tuottaa itse oman signaalinsa ja ulostuleva signaali on "analogista" siniaaltoa. VR on joskus herkempi häiriöille, mutta lukunopeus on etu. Käytä VR-anturia etenkin 60-2 triggerin kanssa, näin se on suunniteltu myös OEM-sovelluksissa. Ford käyttää VR:ää myös 36-1 kanssa, joten sitä voidaan käyttää harvempihampaisissakin.

    Ford/Delphi VR-anturi toimii suoraan MS V3.0 levyn VR-muuntimen kanssa, jotkut BMW, Opel ja Bosch anturit vaativat vastuksen signaalitason vaimentamiseksi. Valinnainen adaptiivinen VR-muunnin mahdollistaa lähes kaikkien VR-anturien virheettömän toiminnon ilman kikkailuja.

    oli anturityyppi kumpi tahansa, sille täytyy rakentaa tukeva teline, jossa se ei pääse missään tilanteessa värisemään. Huomioi myös mekaaniset resonanssit. Anturin pään ja hampaan ilmaväki tulee olla yleensä alle millin luokkaa, usein n. 0,5mm. Usein häiriöt kierrosluvussa varsinkin VR anturilla johtuu epäsopivasta ilmavälistä.
     
    CCZ28 tykkää tästä.
  18. Lisäillään tämä sytytysennakkolaskuri tännekin, niin löytyy tarvittaessa vähän helpommin:

    http://www.useasydocs.com/theory/spktable.htm

    Tässä on pari kuvaa, kun kun joskus leikin sillä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Muistaakseni karttaa piti käännellä jotenkin taulukkolaskennassa laskurin jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!