Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No tokkiisa, perjantaina mänin töitten jälestä mittauttamaan päästöt. Sitte het vällein siitä kontturille josko katsoukko ehtis katella auton läpi ku ei ollu aikaa varattuna. Muuten ei mittään mutta pysäköintijarrun käyttövoima oli just rajoilla. Eno käyttäny kertaakaan omistushistorian aikana eli ainoa on katsoukko joka polkenu sitä. Kattelin tehtaan manuaalista säätämisestä enkä ymmärtäny yhtään mittään. Eine osatkaan ihan samanlaisilta kyllä näyttäny. No kiristin korvakuulolta sevverran ettei mee enää polin ihan pohjaan saakka. Sitte etin tuntikausia tallista orkkis rekisterikilven valoja jotka vuosia sitten tilasin. Neon ne dormanin paskat ollu jo aika pitkään rikki mutten o saanu vaihettua. Viimeeks ku ne vaihoin ni silmälääkäri reissu. No nyt selvisin elävänä ja ilman pahempia vammoja. Laitoin vielä led it be polttimot ettei kuumene taas ja haurastu. Sitte laitoin lohkolämppärin vastuksen uuden. Uuvessa työpaikassa on mahollisuus lämmittää tolpasta ilmatteeks. Sitte vaihoin samoilla lämpösillä uuvet nesteet. Manuaalis sanotaan että kolmet puhtaat veet pitäs käyttää sisällä ja laskee pois ku käytelty 1-2 minuuttia. Näin on sitte tehty.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sittolis viälä tarkoitus vaihtaa jakolaatikon, perien ja laatikon öljyt. Tänä vkonloppuna kyllä tarkoitus oli su nekin mutta kun on vaan yksi tarpeeks laakea iso palju johon laskea ni se ei joutanu. Siitä syylarin vasemmasta kulmasta olevasta propusta kun laskee nesteet ni ei ihan äkkiä järjestelmä tyhjene. Varsinkin kun tekee sen kolmeen kertaan. Laatikon öljyt meinasin taas vaihtaa niin että laatikon omalla pumpulla letkusta kanisteriin kunnes tulee kirkasta. Samalla säätää pannat kun on pohja auki suodatinta varten.
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Luulen että et sinäkään ihan heti halua käsijarrun takia avata niitä takarumpuja.. on aikas täynnä tavaraa ne ja varsin monimutkainen systeemi. Luulen että katsu-ukko olis hiljaa kun näkis :D
    https://photos.app.goo.gl/p3XZAjS2VgNm6tdA8
    https://photos.app.goo.gl/VYZ34gAjv5RDaody7

    Ihan tottapuhuakseni en tajua tuosta systeemistä mitään, mutta mä oonkin sitte aika tyhymä o_O:D:D kas ku sain sen kasaan edes, tai onko se enään niinkun tehtaalla ajateltiin :p
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    https://www.cumminsforum.com/attachments/parking-brake-2-jpg.69492/

    Tossa on säätö-ohje, jos jollain olis ton näköset osat. Ei ne itelläkään kaukana tosta ollu mut sit käämi palo ja säädin vaan tankoa tiukemmalle ja kokeilin ettei laahaa. Muutenhan se pysäköintijarru kuten etu ja takajarrutkin piti tosi tasaisesti. Ne on ollu auki minullakin vähän eriaikoihin ja takajarrut oli kait toissa kesänä. Se kierretangon pätkä ja mutteri oli umpiruosteessa. Vedin kuumaksi ja kiersin mutterin pois. En suosittele nylockia siihen kun lämmittämisen jälkeen se muovi sula jämähtää siihen taas ja tiukkenee. Vetelin vaseliinia reilusti tangon ympärille ku oli valmis jos suojais taas jonkun aikaa. Kattelin kans siinä sivusilmällä kun maassa makasin että tankin täyttöputki taitaa vuotaa. Vaikutti pehmoiselta viime talvena kun putki oli irti tankin tyhjennystä varten. Nyt sitte tihkuu. Halpahan se uus putki olis rock roll autossa mutta hinta 3,5 kertaistuu ennenkuin on käsissä minulla.
     
  5. Pertura

    Pertura Gearhead

    Aika monimutkaiseksi on näemmä ohjeissa tuo käkkärin säätö tehty. Helpoimmin se säätyy kun ekaksi kehii kengät vaan kohdilleen, se riittää valtaosassa tapauksia hoitamaan käkkärin kuntoon. Jos ei kehiminen riitä, niin sitten säätömutteria kirraa sen verran että polkimen liike on sopiva. Jos ei vieläkää toimi käkkäri oikein, niin sitten on vaijeri(t) jumissa tai rumpujen sisällä osia rikki.

    Mullakin se kierretanko oli aikanaan muuttunut säätömutterin kanssa yhdeksi. Olen kanssa sen jälkeen lotrannut vaseliinia siihen niin että riittää, ei ole ollut ongelmia ruosteen kanssa sen jälkeen. Rakensin erikoistyökalun pitkästä hylsystä, eli tein siitä tosi pitkän hylsyn. On ilo pyörittää pulttipyssyllä mutteri auki tai kiinni kun vaihtaa vaikka käsijarruvaijereita, vaikka niitä ei nyt kauhean useasti tarvitsekaan vaihtaa. Mutta erikosityökalun rakentaminen säästi aikaa jo ekalla käyttökerralla, on se niin vittumainen nykertää se mutteri koko kierretangon matka lenkkiavaimella.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Moon tehny seuraavan tsydeemin: semmonen putkihylsy josson päissä 12/13mm. Siihen sitte käy kuuskulmainen hylsy hylsysetistä ja sitte vaan räikällä. 10/11mm käy esmes turbon paineletkun klemmareihin. Euroautoihin kans kässärin kahvan säätöön. Eikä tartte varsinaisesti ”tehdä” kunhan laittelee osat yhteen ja ottaa irti ku homma selkee. Itellä ollu se polin aika pohjassa aina. Eikä se noussu juurkaan vaikka oli auki takajarrut putsausta ja säätöä varten. Ostin kengätkin mutten vaihtanu ku oli entisis pintaa. Ainut mitä tein ni vaihoin kenkiä ristiin puolelta toiselle. Toinen kenkä kuluu enemmän ja vaihtamalla ristiin saat kulumaan tasaisemmin ne. Ton näköisiä hylsyt:

    https://www.silikotek.fi/wp-content/uploads/2015/10/518-0900-600x600.jpg
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tarkennus äskeiseen: muuten ymmärsin ilmeisesti ohjeen jarrun säätämisestä mutta tuo 1/4”/6,35mm välys osien kesken. Ei minulla mitään välystä tule siihen vaikka on kuinka brake applied. Kirrasin jonkun verran säätöä eikä siinä enää ole ku joku kymmenen milliä (20?) enää varaa kiristää. Ei vielä kuitenkaan laahaa.
     
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se vois tietysti vaikuttaa myös missä kunnossa on ne käyttöjarrun sylinterit. Jos vaikka jäis mäntä ajan saatossa jumiin nii eihän se systeemi sitten toimi. Mä vaihdoin tossa kuvassa ne männät ku vuotivat, samalla meni napastefat vaihtoon.

    Toinen mikä myös vaikuttaa on se jalkapolkimen säätömekanismi, mulla on uudempi -08 grand vojakkeri eikä se toimi siinäkään :D
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onko muuten niin että vaijeri ei varsinaisesti veny eli jousta, mutta pitenee ajan saatossa? Selittäis sen miksi käsijarrusysteemit huononee kun ikää tulee, vielä jos vesi+suola pääsee vaijeria syömään. Lopulta sitten katkee. Mä joudun vaihtamaan vaijerit omaani molemmille puolille, pitäs vaan ehtiä mitata ne vanhat kun rockautossa on paria eri mittaa..
     
  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei ole ikinä tullut katsottua miten noi osat keskenään liikkuvat, olen aina säätänyt fiilispohjalta tuon käkkärivaijerin kireyden. Pitäisi varmaan oikein ottaa asiakseen ja katsoa toimiiko säätö noin kuin ohjeessa.

    Joskus muuten jälkitarkastuksessa auto pomppasi kun käkkäripoljin painui melkein pohjaan, vaikka jarruvoimat riittivätkin. Se oli se sama vittuuntunut katsastusmies josta olen kertonutkin, joka tuosta jätti leiman kiinni. Vitutti kun ei ollut lenkkiavainta mukana, niin piti ajaa tallille kiristämään vaijeria hitusen, ja sitten uudestaan jälkinäyttöön. Sen jälkeen olen tuonkin tiennyt, että yli 2/3 liikeradasta ei saa käkkäripoljin painua :rotfl:
     
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mää oon kiristäny käsijarrun valmiiksi katsastukseen, joskus on vähä lämpöset takajarrut ku pihaan pääsee :D eipä kai tuota kukaan kiellä vaikka katsastuskonttorin pihassa kirraa? Löysää sitten kun on läpi.

    Vanhassa -99 vojakissa on myös ongelmallinen käsijalkajarrusysteemi. Se löysty aina kun vapautti kahvasta. Sain kuulla että alunperinkään sitä ei saa räjäyttää ylös vaan jalka polkimella ottaa vastaan ja nostaa. Nyt se on pysynyt kireällä, sanoin tämän katsurimiehellä ja tuntu uskovan :rolleyes: joko se on ominaisuus tai vika. Lisäksi löysät saa vaijerista pois laittamalla puukepin vaijerin ja korin välille kun vapauttaa :D

    Uudemmassa -08 vojakissa on jo ilman vapautuskahvaa, semmonen klik-klak-systeemi. Hankala tehä käkkäreitä :confused:
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, niitä saattas olla vaijereita kahta pituutta kun on kopan pituuttakin kahta. Että tulisko siitä. Vaan pyörävaijerit pitäs olla samat mutta polkimelle menevä eroaa. Tietysti eri puolilla takana eri mittaset. Ja jos männät ei liiku tai vuotaa ni ei se käyttöjarrukaan voi hyvä olla.
     
  13. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead


    itsellä on mennyt Ram:ssa monta kertaa katsastuksessa seisontajarrun poljon jumiin kun katsastusmies on sen räjäyttänyt ylös.
    Se mekaniskihan on niiteillä koottu ohuahkoa peltiä, onko sit iän tuoma ominaisuus että kun se räjäyttää täydellä voimalla ylös niin saattaa mennä se polkimen palautuskappale sen rungon kanssa limittäin ja jää siihen jumiin.
    Täytyy yrittää muistaa sanoa ens katsastuksessa että pitää pitää jalkaa sen verran polkimella ettei täydellä voimalla palauta.

    Itse en ole ikinä saanyt sitä jumiin...
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kaikesta sais olla sanomassa katsoukolle, päästöjen mittaajalle etc. Oon sanonu monta kertaa esmes siitä päästömittauksesta että siinon sitte punaraja 3000rpm kohalla että pole minkä polet jos uskallus itelläs riittää. Jos kilahtaa ni tiijä maksaako liike mutta polkijalle tulee saletisti otta kipeeks.

    Paitövei, katsoukko huikkas ovella että hyvät päästöt. Eli taas yks hyvä syy miks kannattaa ruuvata pumpusta lisää tehoo.
     
  15. Pertura

    Pertura Gearhead

    Toi päästömittaus on kyllä ihmeellinen asia, kun niitä vehkeitä pitää huudattaa kuin viimeistä päivää. Mulla nyt jostain syystä viime leimalla jäi kierrokset päästömittauksessa johonkin 2500 korville, katsuri ihmetteli kun aiempina vuosina on kiertänyt pitkän matkaa yli kolmen tonnin. Lienee ikä tehnyt tehtävänsä...
     
  16. simu_l

    simu_l Gearhead

    Diesel päästömittari ei anna hyväksyttyä tulosta jos esim kierrokset ei nouse tarpeeksi nopeasti ja jos lopettaa kesken enneku kone antaa luvan nii ei tuu tulosta ja monta muuta parametriä pitää täyttyä.

    Töissä on kone nii tullu testattua että mikä ois paras ja kivuttomin tyyli polkasta ja ei siihen oikee ole vaihtoehtoja. Cumminsille paras ku laittaa lapikkaan polkimen alle ja sitä vasten mahdollisimman nopiasti polkasee nii seo äkimmin ohi, hitaasti jos koittaa nostaa kierroksia nii se kone miettii kauemmin sitä millon kierrosten kasvu loppuu nii koko operaatio kestää pitempään.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä, purkalla kakkosnelosen pätkä katastuksen ja päästömittauksen ajaksi polkimen alle ettei kierrä yli kolmen tonnin.
     
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tuohon käsijarrun säätöön:

    En nyt ihan kaikkea keskustelua lukenut, mutta on sen verran monta kertaa tullut fiksattua näitä tapauksia, missä käsijarrua on säädetty vaan vaijerista tiukemmalle.

    Yleisin syy miks kässäri prakaa on se ettei käsijarru ei enää palautakaan kokonaan. Eli katsokaa, että käsijarru vipu palautuu kokonaan taakse! Puhun siis siitä vivusta, mihin käsijarrun vaijeri tulee kiinni rummun sisällä. Jos tämä ei palaudu kokonaan taakse, niin käsijarrun koko liikerata ei ole käytössä. Kiitos suomen talven, rummun sisällä oleva mekaniikka alkaa nakeltaa vastaan ja vaijerikaan ei enää liiku kuoren sisällä kovin vapaasti. Voi hyvinkin olla, että vaijeria on kiristetty jo liikaa ja sitä pitää löysyttää, että mekanismi palautuu kokonaan.

    Step 2:
    Nyt kun on varmistettu, että koko liike rata on käytössä voidaan siirtyä liinojen säätämiseen. Eli kenkien välissä alapuolella sakara ruuvi / mutteri kombo niin pitkäksi kuin vaan sallii. Ottakaa huoletta rummusta asennusta vaikeuttava pykälä pois. Näkee rummusta selvästi mihin asti se liina koskettaa ja rälläkkä + lamellilaikka kauniiseen käteen. Eli kokonaan se pykälä pois, mikä aiheuttaa harmaita hiuksia rumpua pois vedettäessä. Jarru saa jopa vähän laahata ei se kilometrin ajon jälkeen enää laahaa. Suosittelen myös tässä vaiheessa hiomaan todella karkealla paperilla liinojen pinnoista ja rummusta lasittumat pois.

    Step 3:
    Nyt on käsijarrun koko liikerata käytössä ja liinat säädetty aivan hökölleen. Nyt vasta säädetään se vaijerin pituus sopivaksi. Se ei saa laahata, mutta ei varmasti painu lähellekään pohjaa. Yleensä oikein säädetty kässäri ei painu kuin muutaman naksun.

    Ja sitten se step 4, jossa itsekin olen äärimmäisen huono. Eli käyttäkää sitä käsijarrua! Aivan varmasti menee jumiin, jos ette koskaan sitä käytä ja vaijerit lomailee koko vuoden katsastuksien välissä.
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Paitsi että talvella se käsijarrusysteemi on jäässä ja jää laahaamaan kun polkaset päälle ja sitten se ei enää toimi :D
     
  20. simu_l

    simu_l Gearhead

    Just noin.

    Ite käytän kerran vuoteen auki ja putsaan ja säädän. Käytän joka ikisessä pysäköinnistä, näin on menty 12v ja mitähän ois matkaa, varmaa sen 100tml ja yhtään osaa ei oo tarvinu vaihtaa seisontajarruun.
     
    Karppaj ja tsipi tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!