Kugelfischer A.K.A "kuularuisku"!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 3.10.2022.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    No juu, nyt kun nimipäiväni on, ja pikkasen viskiäkin otin sen kunniaksi, ja nimimerkki Herje tuolla kampiakseliketjussa kyseli, niin ajattelin sitten asiasta kirjoittaa. Niin tosiaankin, mekaaninen 70-80 luvuilla silloiseen aikaansa edellä oleva ruiskusysteemi. Pikkasen niin kuin diisselipumppu.

    Näitähän oli aikoinaan ainakin BMW 2002 Tii:ssä, BMW 2002 Turbossa, BMW M1, Porschessa, Pösössä,
    joku Fordikin oli. Ja kunkkuna tietysti ainakin alussa BMW Formula 1 ja Renault Formula 1 turbomoottoreissa -80 luvulla. Varmaan muitakin on, ainakin ratapuolelta. En noiden kaikkien historiaa tiedä.

    Noh, mutta jos aloitetaan alusta, kaasareilla minäkin aloitin veljeni kanssa moottorien ropaamisen. Turbokoneita sitten tehtiin juu, tuplat DellOrtot oli, sanoimme kaasareita "tuplatellervoiksi"!
    Hirmuista köhinää ja pauketta oli, emme koskaan saaneet niitä joka alueelle kunnolla toimimaan.

    No sitten saimme hirmuisen kuningasidean, nyt on ruiskuvehkeet laitettava. Asiahan oli silleen helppo siihen aikaan, noita Kugelfischerin pumppuja oli siihen aikaan kohtuullisesti myynnissä. Välillä joutui kyllä koko
    koneen ostamaan, mutta väliäkö sillä, olihan lohkoille, kansille ja sisäkaluille tarvetta kuitenkin.

    Ensimmäiset moottorit tehtiin pelkästään kahdella BMW 2002 Tii:n vakiopumpulla. No tuplasti ruokaa kuitenkin moottoriin. Vakiona BMW 2002 Tii:ssä on 130 heppaa/5800 rpm, joten kahdella pumpulla samoilla kierroksilla tuplatehoihin polttoaine riittää. Nythän on tietysti huomioitava se, nokka-akseli tietysti myös vaihdettiin, Schrick 304 osoittautui passeliksi, ja kierroksia siten ylemmäksi saatiin.

    Jokainen voi halutessaan laskea mihin asti ja millä kierroksilla yksi pumppu riittää. 6,5 mm on ruiskutusmännän halkaisija ja maksimi iskunpituus 2,2 mm. 73 kuutiomilliä on maksimi yhden iskun tuotto.
    Pumppuhan pyörii puolet koneen kierroksiin verraten. Ruiskutusmäärän säätö tapahtuu iskunpituutta muuttamalla. On kaksi ulkoista tekijää millä ruiskutusmäärää voidaan säätää ja siten iskunpituutta muuttaa, pumppuun menevä kaasuvipu joka on yhteydessä kaasuläppään, sitten myös "ryyppyvippa" joka sekin iskunpituutta muuttaa!

    On siinä ollut saksalainen insinööri mielestäni nerokas, niin hianot systeemit tehnyt! Ja eikä siinä vielä kaikki, pumpun sisällä on semmonen ihmeellisen epämääräisen näköinen mötikkä (= polttoainekartta) joka liikkuu sekä aksiaalisesti kuin myös radiaalisesti ja kierroslukuun perustuva polttoainemäärän säätö myös, ja nämä kaikki on yhteydessä toisiinsa! Aika oivallus!

    Aika ovela on myös tuo kierroslukuun perustuva polttoaineen määrän säätö. Magneettinen mötikkä on pumpun karan sisällä, ja sitten kun kierroksia tulee lisää, niin sitten kiertää semmosta "sanon sitä kellokoneistoksi kun sen näköinen on) ja ruiskutusmäärää lisää. "Kellokoneistoa" voi muuttaa halutessaan. Mää muutin kireemmäksi kun tuli kierroksia lisää!

    Jos palataan sitten viritysmielessä moottorin ruuan saantiin, on kaikille selvää, kaksi vakiopumppua ei kovin suuriin tehoihin riitä. Sitten tuli tutkittua pumppua lähemmin, on hirmuisen lyhyt se imuaika milloin ruiskutussylinteri täyttyy. Höh, nöh väistämätön ajatus tietysti oli ,laitetaan tuplaiskut pumppuihin, niin saadaan ruokaa tuplatehoihin!

    Niin veimme sitten sen aikaiseen R-Koneistukseen joka vielä silloin oli hyvä koneistamo, mitä ei myöhemmin ollut (josta kerron myöhemmin) pumpun akselit, selvitimme mitä pitää tehdä. Juu, hyvät tuli tuplaiskuiset punput akselit! Jo vain ruokaa koneelle riittää!

    Olihan siinä sitten katuautojuttuja Hangon kisoista lähtien, muutaman pytyn sain, joista olin iloinen. En mää sitten ihan tumpelo ollutkaan. 2-venttiilikoneita ne oli, ei ne mun mielestä oikein rokannu!
    No sitten alkoi tulemaan BMW M3 neliventtiilikansia jo saataville, semmosen sitten ostin, tai koko koneen.

    Sivuutan nyt ne katuautojutut M3 koneella, pelkkää harmia oli tietyn ihmisen toimesta! Mutta sitten sain päähäni tehdä sen "puuautodragsterin" BMW M3 kannella 1586 cc turbokoneella. Intohan oli kuitenkin hirmuinen ja koneen , tai oikeastaan kannen potentiaalin huomasin!

    Mukavastihan tuo kulki, ekana vuonna muistaakseni 7,877 sen aikaisessa Compissa omassa luokassa vuonna 1992 oli kova juttu! Kaksi tuplaiskuista Kuularuiskua oli ja yksi yksi-iskuinen avittamassa.

    Mutta paras kisani oli Mantorpin 1994 iso kisa jonka voitin, mää ennätyksen siellä ajoin joka vieläkin voimassa! Mää otin hirmu reaktiot 0,02 ja vastassa oli Roland Forsberg, hirmu isolla A/D dragsterilla missä Pro Stock kone, hän sanoi ,kytkin kuulemma luisti hänellä, mulla ei kytkin luistanut kun kiinteä Sachs MFX 184 oli! Vähän nolotti kun jouduin hikisenä kisan voittaneena palkintojenjaossa kaunista ruotsalaisneitoa halaamaan!

    Mutta palatkaamme kuularuiskuihin kun aihe alkujaan oli. Niin, siinä tuli mulla semmonen tauko, isä oli huonossa kunnossa ja sitten 1997 kuoli. Tuli perinnönjako, veljeni ryyppäs nopeesti kaikki. Hänkin tiesi ja osas paljon ja apuna mulle oli. Noo, mää sitten ajattelin, kyllä tässä jotain voisi tulla.

    Joo, sitten tutkin Kuularuiskuja mittakellon ja akselia CNC-koneessa pyöritellen, tähänhän mahtuu 3 iskua kierrosta kohti! Hirmu innoissani olin, juu mää vien ne sinne R-Koneistukseen hiottavaksi. Oli hirmuinen pettymys, kaikki oli päin vittua, niin nostot, asteet kuin perusympyrätkin!

    Vittu, en viittinyt viedä edes takaisin, sen näki heti, tosta mitään tuu! 400 euroa maksoin paskasta!
    Noh, mutta mää sitten fundeerasin, miten tästä katastrofista selvitään!? Mää keksin, mää teen itte ne kolmi-iskuiset nokat ! Kiekkoterällä jyrsin CNC-koneella semmosen holkin minkä sitten hioin CNC-koneella!

    Tuhannesosien tarkkuudella CNC kone tekee, ja lopuksi aarporaus. Se oli siinä sitten! Sitten nitraus ja sorvasin R-Koneistuksen pilaamat nokat huitsin Nevadaan! Reilut Loctitet sitten holkkiin ja akselin päälle ja se oli siinä sitten!

    Jo vain oli kolmi-iskuiset Kuularuiskut valmiina koviin koitoksiin olivat, ja siis moottoridynon todistamana 996 pollea 1586 cc koneesta sainkin. Bensalla! Ominaisteho kuitenkin 627 heppaa litralle! Mielestäni ei huano!

    Sellaisia Kuularuiskuja!
     
    jknR, sepi-ukko, pantera ja 25 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    RS2600 Caprissa oli tuo Kugelfischer.

     
    sepi-ukko, mpower ja Seevu tykkäävät tästä.
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hienoa tarinaa.
    Kiitos.:)
     
    mpower tykkää tästä.
  4. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Kiitosta vaan ittelles! Niin, on maisteissa krjoitettu ja kun se vaan kirjoituttaa ottaneena. Kaikki mitä Kuularuiskuista kirjoitin on totta, mää noitten Kuularuiskujen kaa oon 30 vuotta mylläny!:)
     
    sepi-ukko, LPV, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Kiitos hyvistä tarinoista.

    Tässä on mpowerin kommentti sieltä edellämainitusta kampiakseliketjusta:

    Ja tässä toinen kommentti V10 -ketjusta:

     
  6. Alumiiniketjussa on myös mpowerin tarinaa:
     
    teippi-mikko, Masa71 ja Herje tykkäävät tästä.
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Juu sitä ei tarvitse epäillä että olis paskapuheita.
    Mielellään lukee näitä oikeasti tekijöiden tarinoita.
    On siinä ollut pähkimistä aikaa ennen internettiä.:rolleyes:
     
  8. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Lisätään nyt juttuun vielä semmonen, miten tuota sitten säädetään. Perussäätö tehdään pumpun ruiskutusmäärää säätävän vivun ja kaasuläpän avautumisen suhteen.

    Kun halutaan muuttaa suhdetta, niin kaasuläppää ohjaa epäkeskoinen läpyskä joka siis mekaanisessa yhteydessä
    pumpun ruiskutusmäärää säätävään vipuun.

    Epäkeskon muotoa tietysti voi muuttaa haluttaessa oikean seoksen saamiseksi. Sitten tietysti ahtopaineen mukaan tuleva säätö tapahtuu herkkäliikkeisellä ahtopaineen ohjaamalla sylinterillä.

    Voidaan myös muuttaa vipusuhteita, ahtopaineen ohjaaman sylinterin jousen jäykkyyttä, maksimi ruiskutusmäärän säätö ihan stopparilla!

    Jos kiertää hukkaportista pari kierrosta lisää ahtoa, niin sitten voi ahtopaineen mukaan säätyvän sylinterin stopparia muuttaa vaikka nyt pari-kolme millimetriä.

    Noita kun kymmeniä vuosia olen ronkkinut, niin jonkinlainen tuntuma säätöhommiinkin tuli!
    Toimintavarmahan tuo on kun mekaanista kaikki.

    Eihän tuo nyt tietenkään nykypäivänä enää tietokoneohjatuille ruiskuille mitenkään säätötarkkuudessa pärjää, mutta aikoinaan kova juttu ja toimintavarma ja häiriötön. Plussaa on tietysti suhteellisen korkea ( noin 38 bar) ruiskutuspaine joten sumu hyvä.

    Alkuaikoina kun ei mitään lambdamittareita ollut, niin korvakuulolta säädeltiin! Sitten tuli semmonen yksijohtoinen kapeakaistalambda, sekin oli jo hirmuinen apu säätöhommissa. Loppuaikoina sitten dynossa oli jo laajakaistalambda,niin tiedettiin missä mennään.

    Tuossa video koneesta dynossa, pikkukierroksilla ja pikkuahtopaineella, aika hyvin pysyy seos 0,85 lambdassa!
     
    Muokattu: 4.10.2022
    rb, Roberto, Masa71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tommonen moottori saattaa suuttua lopullisesti jos pääsee laihalle 3+ bar paineilla. Miten se oli varmistettu kapeakaistalambdan tai jopa ilman sitä, säädettäessä? Mustaa savua laihennettiin kunnes alkoi kiekua?
     
  10. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Joo, niin sitä säädettiin, rikkaalta laihemmalle. Laihemmalla kiersi paremmin. Pelkohan tietysti siinä aina oli kun korvakuulolta säädeltiin. Ei muutakaan konstia oikein ollut silloin.
     
    Muokattu: 4.10.2022
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kapeakaistalambdaantureita taisi olla ostettavissa irtonaisina jo 70-luvun puolivälissä. Muistaakseni elektroniikan opettajani kertoi sellaisen silloin Boschilta hakeneensa. Sehän ei kaipaa mitään erityistä laitetta oheen, yleismittari riittää. Vähän viritetyissä ja vähän ahdetuissa mä säätelin seokset vain ja ainoastaan semmosella vielä 10 vuotta sitten. Kävin tehoalueen läpi säätäen seokset lambdaykköselle ja sitten parin laskutoimituksen kautta lisäsin suutinaikoja (sähkösuuttimet) sen verran kuin halusin. Sinne ei enää anturillani nähnyt. Myöhemmin laajakaistaanturimittarilla totesin päässeeni just sinne, mihin pitikin.
     
  12. Millaista turboa tuossa käytit? Silloin ei viriturboja ollut joka nurkalla?
     
  13. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Katuautohommissa oli niitä vanhoja kuorma-auton turboja, Holset ja Garret. Tuossa moottorin kuvassa minkä tänne laitoin, niin yksi kaveri Englannista hommasi "olevinaan" kilpaturbon.

    Se ei nyt kauan kestänyt, päittäislaakeri siitä meni ja siitä mitään enää olisi korjaamallakaan kalua tullut.Noh sitten ostin Lehtimäen Timpalta sen Toyotan kilpaturbon, olisko se jossain jenkkien IMSA sarjan kilpurissa ollut.

    Timpan dragsterissa oli samanlainen turbo, hänellä kone
    oli noin 2,1 litraa ja mulla noin 1,6. Hyvinhän se rokkasi pienemmässäkin koneessa.

    Noissa viimeaikojen dynohommissa oli sitten Holset HX 60 76mm imuropelilla ja Borg Warner S480 80mm imuropelilla. pakopesät sovittelin Holset HX 50 turboista.
    Kolmea kokoa pakopesiä tuli kokeiltua, 22,25,28. 25 oli paras tähän.
     
    sepi-ukko, Herje ja 930BiT tykkäävät tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oliko sulla oma jarrupenkki? Tuossa kehittelyssä taisi tulla melkoinen määrä testivetoja.
     
  15. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Joo, jenkkilästä hommasin Land&Sea merkkisen moottorivesijarrun. Tai oikeastaan vaan sen turbiinin ohjaimineen ja ohjelmistoineen. Jarrun rungon , siis mekaanisen putkihäkkyrän mihin moottori ja vesijarru tulee kiinni, niin sen tein itse neliöputkesta.

    Kyllä moottoria tuli rääkättyä varmaan satoja kertoja. Sehän oli semmonen kumipyörillä oleva systeemi, niin sai siihen tallin ovelle tuotua, niin ei tullut pakokaasut nokkaan!

    Kuului kuulemma tyynellä ilmalla hyvin Pusulan kirkolle illalla. Juttelivat pojat, nyt ne taas säätelee konetta!
    Matkaa linnuntietä noin 5 km!:)
     
    sepi-ukko, tamrokki, jknR ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Itseäni kiinnostaa myös miksi kilpaileminen loppui jos menestys, tietotaito ja ilmesesti muutkin resurssit olivat kunnossa? Kun jäi kerta se lohkokin ainakin vielä käyttämättä. Sikäli mikäli tämä ei avaa arpeutuneita haavoja. Anteeksi ja kiitos.
     
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Voinhan tässä ajankuluksi kirjoittaa. Mitään anteeksipyyntöjä ei tarvita. Kerron niin kuin asiat meni. Noh, eka juttu oli se, isä oli huonossa kunnossa. Hän kuoli 1997, syöpään meni.

    Noh, sitten tuli perinnönjako, pieni maatila oli ja mitään ränkkää ei tullut siitä, pykälien mukaan kaikki meni.
    Niin onnettomasti vain kävi, veljeni ryyppäsi ja humputteli kaikki perintärahansa nopeesti.

    Ja kuten noissa tapauksissa useemmiten on käynyt, niin sitä siipiveikkoa oli, hän tarjoi ja maksoi. On huomattava se, asuimme silloin pienessä maalaistalossa. Veljeni oli jo silloin loparit saanut duunipaikasta ja rattijuoppo monesti oli.

    Arvannettekin, meno oli veljelläni hirmuinen,rahaa kun alussa oli, ja (maksullisia) naisia oli, viina virtas itselle ja "mukamas" kavereille! Mää yritin pikkasen toppuutella veljeäni, heivaa toi homma nyt, jos tuota jatkat, niin viinaan kuolet!

    Niin, siis samassa taloudessa asuttiin, oli siinä erillinen kämppä hänelle. Eihän siellä voinut olla kun mää töissä kävin, ei saanut nukuttua kun meno hirmuinen. Joo, ja sitten kun sanoin asiasta, veljellä oli pienoiskivääri, mää kuulia sain perääni! Ei osunut, matkaa kuitenkin noin 200 metriä!

    Siitä sitten tuli semmonen olo, nyt on syytä oma asunto Lohjalta ostaa. Hirmu säkä omasta mielestäni kävi, mää ostin työnantajan kanssa kimpassa halli-omakotitaloyhdistelmän! Mulla oli pomon kanssa ihmeellinen luottamus toisiimme, ja vieläkin kaffeella käy luonani.

    Mulla oli työmatka noin 25 metriä kun sama kiinteistö. Hiano homma! No siinä sitten useampi vuosi aikaa vierähti. Mietin ,voisko jonkinlaisen "come backin" dragracingiin, tai siis Compiin tehdä kuitenkin.

    Laskeskelin, juu,u nyt olis hyvä luokka vielä jäljellä, Altered ET/A, nääs harva mitään pikkumoottoreita teki aikoinaan kuin minä! Mutta tärkeintä ei ole aika, vain se miten kilpuri kulkee muihin verraten. Sillä voi voittaa!

    Ja sitten olisi hirmu suuri psykologinen vaikutus sillä, pääset lähtemään sekuntia aikaisemmin! Aijaijai,sentään ja®! Toinen menee siellä jo kymmenien metrien päässä ja ei valot vastustajalle pala! Rankka punavalo kun hermot petti!:)

    Kyllä mää laskeskelin juu, ET/A olis hyvä luokka. Jokainenhan voi laskeskella jos tuo nyt paikkaansa pitää, mitä mikin millä tehoilla pitäisi mennä.

    https://www.ajdesigner.com/fl_horsepower_elapsed_time/horsepower_elapsed_time.php

    Nämä faktat esitin silloiselle kaverille joka aikaisemmin isona apuna oli. Josko "comeback" tehtäisiin! Mutta niin se vain oli, saunailtojen höpötykseen homma jäi. Mää kattelin racingjunkista jo sopivaa Altered kilpuria, helekatin hiano olis ollu. Waverly, Virginia. Kohtuuhintainen kromimoly rullaava juttu!

    Mutta niinkuin arvannettekin, tosipaikan tullen taas joku tekosyy. Hommahan oli se, kaverini oli paskanpuhuja!:( Mää sanoin , nyt lähetään sinne Virginiaan zoomailemaan ja ostetaan toi hiano
    Altered. No mitään siitäkään tullu, muita selityksiä oli duunijuttuja!

    Juu, sitten tajusin, tästä mitään nyt tule, pelkkää paskapuhetta kaikki! Unohdin koko jutun, meilä meni totaalisesti välit poikki! Alkoholisti kaverini oli, juttujen mukaa rahaa oli, mitä en tiedä.
    Hän meni huonoon happeen viinasta,kun 18 vuotiaasta asti joka päivä juonut.
    Sairaalaan joutui, lääkäri oli sanonut, olet puoli vuotta ilman viinaa, niin tehdään maksansiirto.

    Mutta niin se vain oli, alussa isona apuna rahallisesti ollut kaveri muuttui täysin ja viina vei.
    Mää en käynyt sairaaalassa katsomassa. mun kaverit oli käyneet katsomassa, vihreän keltainen kun ei enää maksa toimi. Niin, semmosta se. Aika vittumainen juttu,ja miten ihminen voi niin paljon muuttua ?

    Niin, ei yksin voi oikein mitää kilpurihommia tehdä!

    Mutta semmottis voisin luvata, mää ton mun billettilohkon voisin luvata ilmaiseksi semmoselle äijälle, kuka ostaa aftermarket BMW F1 turbon kannen,tilpehöörit (hammaspyörä systeemit, nokat ,venttiilit, venajouset ja siitä kisamoottorin tekee!Kyllä tolla pitäis jos kohillaan, niin pärjää! Tai,sitten teen siitä lasipöydän jalustan olohuoneeseen!:)
     
    Muokattu: 12.10.2022
    sepi-ukko, teippi-mikko, jukka81 ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tähän asti ainakin tarina(t) on tehnyt minuun suuren vaikutuksen. Suuret keksinnöt ja saavutukset ylipäätään vaativat asioiden tekemistä usein eri tavalla kuin muut sen tekevät. Rohkeutta ja tietysti hyviä hoksottimiakin tarvitaan. Tietysti lajista johtuen reppukaupalla kyllä rahaakin.
     
    930BiT tykkää tästä.
  19. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Mistäköhän johtuu että juuri sinne Lohjan suunnalle on pesiytynyt teitä pellepelottomia enemmänkin? Liekkö juomavedessä ollut jotain ;)
     
  20. Herje

    Herje Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!