Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kyllähän sitä vois vähän vingutella ja kysyä siihen vinkkejä kansivelholtakin.

    Tässä oon vielä vähän kahden vaiheilla. Mulla olis nyt pussillinen kovia nostajia, sen verran että niistä saa ainakin sen kaksi siistimpää valikoitua ja korvattua ne pari hitsattua nostajaa. Sarjan vois sitte hiotuttaa uusiksi ja parittaa uudelle virinokalle. Kannesta siivu pois + vinguttelu, peltisarjat. Kaasarihomma on vähän ongelmallinen kun tilanahtauden (korkeus) vuoksi mikään perinteinen tuplakaasarisetti ei mahdu pellin alle ja vaakaimuille sopivaa ultraharvinaista Corvette C1 imusarjaa ei liene edes Ruotsin kuninkaalla.

    No tässä kun leivinuunin lämmityksen ohessa asiaa googlailin, niin näihinhän saa valmiita imusarjoja esim. Holleyn nelikurkkuiselle ja vastaaville virikaasareille joita myydään melkein Keminmaan Salessakin. Hollikan korkeus on vain 3.25", kun paikallaan oleva Zenith on nelisen senttiä korkeampi. Nyt kun on joutilas imusarja, niin kaveri kyllä sovittas siihen helposti laipan ettei tarvis ostaa jotain adapteriä jolla mataluus menetettäisiin. Valmiit imusarjat on Amerikassa asti ja tähän tilanteeseen turhan arvokkaita.

    Toinen vaihtoehto ois sitten mennä vakiohiluilla...
     
  2. On tuossa kolmaskin vaihtoehto. Hitsaa oman imusarjan ja siihen 3 moottoripyörän kaasaria. Tässä on esim. Mikunin HSR:t:

    [​IMG]

    EDIT: Huomasin, että Leo Santuccin Chevyn suorakutoskirja on luettavissa Open Libraryssa. Tarvitsee vain ilmaisen tunnuksen luomisen.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos 235 sykkii samassa 153624 järjestyksessä kuin slant, niin 3 kaasarin systeemi ei mene ihan tasan. 3-4 pytyt imevät tasavälein, mutta laitimmaisissa väli vaihtelee. Niin mä pähkäilin. Mut jos jakaa imusarjan 2:lle kaasarille... ai niin joo, tässä oli kolmereikäinen kansi. Unohdetaan koko juttu.
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Nuo 230, 250 jne. kutoset on eri moottori ku esim. 216/235/261. En tiedä onko niissä yhtään samaa osaa, toki tietyt prinsiipit varmasti pätee molempien virittämiseen.
     
  5. Kaivelin kuvan semmoisesta Corvette -imusarjasta:

    [​IMG]
    Näyttää olevan kanavien välillä yhdyskäytävä. Eli olet oikeassa. Silloin tommoiseen riittäisi ihan hyvin se 2 kpl moottoripyörän kaasareita.

    Joo, yleisellä tasolla meinasinkin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Siitä vanhasta Hot Rodin artikkelistakin voisi saada vinkkiä myös:

    [​IMG]
     
    Petri R. tykkää tästä.
  7. Tämä kuului selkeästi juttuihin, joka jäi vaivaamaan.

    Aloitetaan tämä tarina Manifolds by Moose -Facebook -sivulta, jossa on esillä erilaisia suorakutossarjoja lähinnä Moparin lättäpäähän. Siellä monet imusarjat on mallia halko.

    Seuraavaksi mennään Hellsgatehotrods-sivulle, jossa on kuva Chevyn Blue Flame kutosen imu-pakosarjan laipasta:

    [​IMG]
    Näistä aineksista nopeesti räpelsin DIY- sivuimusarjan ideamallin:
    [​IMG]
    Pakosarjoja en vaivautunut mallintaa, mutta mallin voi niihin pölliä Ebaysta:
    [​IMG]
    Sanoisin, että tuo kyllä toimii varmasti hyvin, mutta ei tietty ole estetiikan helmi. Mutta ei se hot rodding aina ole..:rolleyes:
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ahtimen alle saa piilotettua…
     
    LPV ja Visa tykkäävät tästä.
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Imusarjan modaus kakskurkkuselle kaasarille on sen verran aloitettu, että valurauta-akselista on sahattu siivu josta pitäis sitten leikkauttaa sopiva laippa halutulle kaasarille. Ainakin 32/36 Webereitä käyttävät ja semmonen saattais olla tiedossa. Toisaalta myös 2-kurkkuista Rochesteriä (2-Jet) kaupiteltiin, mutta se yksilö voi olla vähän turhan iso kun on 330cid kasikoneeseen tarkoitettu. Erikoinen tapaus sinänsä, että se on ostettu diileriltä Kemistä uutena 70-luvulla ja on käyttämätön. Funtsitaan vielä.

    Tornion Moottorikoneistamosta soiteltiin. Kampiakseli on nyt valmis, kehotti hankkimaan siihen uuden neulalaakerin, mutta huonot uutiset koski sitten kiertokankia jotka koneistaja halusi sinne nähtäväksi. Kuudesta kaksi tai mielellään kolmekin veiviä menee vaihtoon. Kahdessa veivissä alapää ei ollut pyöreä vaan se puolikas ei ollu edes samasta vai oliko peräti että ei edes samanlaisesta koneesta. Kuulemma melkonen pykälä ja toinen oli jo leipassut kiinni. Itse en niitä sillon sen kummemmin katsonutkaan vaan käytin yhden laakerin irti ja totesin että siinä oli alikokolaakerit. Kolmannessa oli jotain muuta damagea. Uusia ei tahdo saada mutta on tässä ehkä tarjolla käytettynä sekä '58 että '60 veivejä...ne taitaa olla keskenään eri mittaisia. Täytyy tutkiskella. Moottorihan on 1962 mallia,

    [​IMG]

    Moni ei varmasti käsitä, miksi tällaista moottoria täytyy vaivautua kunnostamaan. Valintojen järkiperustelu tai ylipäätään perustelu kenellekään ei yleensä liene harrastuksessa tarpeen. Mutta itseäni tässä kiinnostaa tietty eksentrisyys ja onhan meilläkin nuita kasikoneita neljässä autossa, niin ompahan vähän vaihtelua. Nyt kun on jo rahaa mäskätty, niin ei lähetä pakittamaan vaan mennään maaliin asti. Toisaalta tämä siipeensä saanut moottori on minulle osa sitä Impalan 70-lukuista Kemijärvi-identiteettiä ja siksikin ansaitsee tulla kunnostetuksi ja palautettua auton keulalle, vaikka joskus myöhemmin kasikoneiseen sitten vaihtuisikin. Kaunistakoot sitten vaikka autotallin seinän vierustaa. Aika näyttää?
     
    rekkamies, tooke, teippi-mikko ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Jos katselee Rockauton remppamäntä osastoa:

    https://www.rockauto.com/en/catalog/chevrolet,1958,bel+air,3.8l+235cid+l6,1325988,engine,piston,5620

    Niin samoja näyttää olevan vuosimallista toiseen. Tuskin ne veivitkään eri mittaisia on? Tai siis miksi olisi?

    Eikö ne kasimuutokset ole jo ns. nähty juttu jo 40 vuotta sitten..
     
    LPV, Seevu ja JYR tykkäävät tästä.
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Höpsistä. Monikin käsittää.
     
    LPV, tooke, teippi-mikko ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei se 2-Jet rokkiorkesteri ole liian iso, ainakaan se pienempi malli. Buick 225cid V6 koneessa on siinä 160 hp versiossa tuo kaksikurkkuinen. Onhan se stovebolt vielä 10cid isompi kone, kaveriksi vielä jaettu pakosarja niin.....
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hyvin käsittää, minusta ainakin yksi mielenkiintoisimpia projekteja täällä...kasitukset on nähty ja tehty jo niin moneen kertaan, etteivät paljon hetkauta enää.
    Tee vain se katkeraan loppuun asti maksaa mitä maksaa, onhan auto osa paikallista historiaa ja ansaitsee siten aikakauden mukaisen"entisöinnin".
     
    tooke, teippi-mikko, dart -66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. julmajari

    julmajari Gearhead

    Samaa mieltä, meikäkin pilas jo -83-84 hyvän kutosvaliantin huonolla kasi/autom yhdistelmällä, ongelmat loppui (mulla) vasta kun älysin myydä vehkeen eteenpäin...
     
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Se ois tää, onko isompaa vai pienempää mallia? https://www.carburetion.com/CarbNumber.asp?Number=7036159
     
  16. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Petri R. tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tommosen löysin haulla:

    "The cfm (cubic feet per minute-a measure of how much air the carburetor can flow) on the Rochester 2G ranges from about 225 cfm in the smallest applications up to what Rochester calls a 435 cfm."

    1 gallonan iskutilavuuden kutoselle tuo alin arvo on likipitäen täydellinen ja isompi puolestaan kuulostaa suurehkon kasin kaasarilta. Jälkimmäisellä ainakin kylmän sään aikana voipi olla toivomista ajotuntuman laadussa. Noin niikumututuntumalla. Moparin 360/383 Carter on jotakin 280 cfm ja siitä varoitellaan kirjoissa, ettei ole vältsisti slanttiin paras.
     
  18. Tuota virtauslukemaa voi hiukan laskella:

    If you want a more personalized cfm rating, you can calculate the number yourself. You will need to know your engine's:

    Volumetric Efficiency (VE),
    Displacement (in c.i.d.), and
    Maximum rpm.
    The formula is:

    cfm = (c.i.d. x rpm x VE) / 3,456


    Jos laitetaan rpm 4000 ja VE 0,8, niin tulee pyöreästi 220 ja jos taas rpm 5000, niin 270. Eli joo.
     
  19. Muistitkos oikein tuon lukeman:

    2-Barrels

    273 ~ {1964 thru 1969}
    Carter BBD {1.437" Throttle Plates x 1.063" Venturi}.......... 275 CFM Rating

    318 ~ {1968 and up}
    Carter BBD {1.437" Throttle Plates x 1.186 Venturi}............ 285 CFM Rating

    360 ~ {1971}
    Holley {1.563" Throttle Plates x 1.343 Venturi}................... 350 CFM Rating

    383 ~ {1962 thru 1971}
    Carter BBD {1.563" Throttle Plates x 1.313" Venturi}.......... 365 CFM Rating

    400 ~ {1972}
    Carter BBD {1.563" Throttle Plates x 1.313" Venturi}......... 365 CFM Rating


    Yksi jännä vaihtoehto voisi olla Autolite 2100, jota onollut Fordeissa ja Jeepeissä:

    https://www.aliexpress.com/i/4001181166291.html
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No niinpä meni numerot sekaisin. 318 bbd oli sopiva slanttiin. Nykyisessä tenu-Dartissa oli Dutrat, mieto Mopar Performancen nenu ja Aspenista supersix tavarat. Kun se Aspenin kaasari oikutteli jatkuvasti tukkimalla seosputkia, huudin ebayn kautta New Jerseyläisestä varaosakaupasta ihan uuden 318 BBD:n. Ei tehdaskorjattu vaan NOS. Kaasari paikalleen ja käynnistyi laakista, mutta bensaa lensi solkenaan moottorin päälle. Ihan uusi kaasari osiksi ja ... no valusta puuttui tiivistepinnasta vähäsen. Santapaperiarkilla ja lasilevyn päällä hioen kuntoon. Se lasilevy oli meidän parvekkeen oven ikkuna - ihan ovessa kiinni hioin kaasaria. Ymmärtäväinen vaimo mulla. Mut tosiaan se auto piristyi ihan kivasti siitä kaasarin koon kasvamisesta. Otti kivasti 5k kierroksia, josta se 225 ei koskaan ruiskullakaan tullut yhtään kierrosherkemmäksi.

    Vahva ääni semmoselle 250...300 cfm kaasarille kutosessa.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!