Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Rochester 2-Jet kaasareita on näköjään kahdella eri kokoisella läppärungolla. Tutkiskelin tuota mainitsemaani yksilöä ja se on sillä isommalla läppärungolla. Eli se ei ole 225cfm vaan jotain muuta.

    Impalan kone on .060 ylikoon vuoksi tarkalleen lievä 244cid. Huipputeho 1962 mallisesa 235:ssa (ja myös siinä C1 Corvetten 235:ssa) tulee kierrosluvulla 4200, eli (244x4200x0,8)/3456=237cfm.

    Toisaalta mulla on Novassa (383x6000x0,8)/3456=532cfm ja siinä on 750cfm dp.
    Niin ikään Capricessa (305x5500x0.8)/3456=388cfm ja siinä on 600cfm vakuumi.

    Tokihan esim. Rochester Quadrajet on 750-800cfm, mutta se vakuumitoisio vaan aukeaa sitten aika paljon maltillisemmin sen 140 heppasen 307 Oldsmobilen päällä. Tuossa Rochester 2-Jetissä kurkut aukeaa samaa vauhtia, vrt. esim. progressiivinen Weber DGV.

    Juuri äskettäin saunakaljan nauttimisen yhteydessä luetussa uusimmassa Automobiili -lehdessä oli Alfa Romeo GTV 1750cm3 jossa kaks kappaletta kaksikurkkuista 45mm Dellortoa, googlen mukaan ne virtaa jo yli 300cfm/kappale. Insinöörille aivan liian suurpiirteistä hommaa tämmönen kun ei excelin kaavat päde :cool:
     
    Muokattu: 22.10.2022
  2. Tässä muuten kiinalaiset ilmoittaa hiukan yläkanttiin virtauslukeman. 1.08 kurkulla se on 287 cfm.

    Ollaan varmaan noilla aika hyvin alueella.

    Unohdin eilen, että 2-kurkkuiset ja 4-kurkkuiset mitataan eri tavalla. Tuo kaava on ymmärtääkseni 4 -kurkkuisen kaava.

    Tässä kerrotaan muutos on neliöjuuri 2 verran:

    To convert from one system to another (with a very small percentage of error) is relatively simple. Simply use the square root of 2 (1.414).

    Thus to convert a two-barrel rating into a four-barrel rating, divide the two-barrel rating by 1.414.

    To convert the four-barrel rating to a two-barrel rating, multiply the four-barrel rating by 1.414."


    Samassa kommentissa on myös esimerkkinä tuo Autolite:

    By using this method described above, here are some comparisons:

    2V cfm < Equivalent Flow > 4V cfm

    * ( Flows Like )

    MC2100 - 1.08 Venturi 287 < / > 203


    Tossa Alfan tapauksessa kannattaa muistaa, että se on IR -moottori. Niissä on hiukan erilainen mitoitus. Eli kaasareita ei lasketa yhteen, toisin kuin plenum imusarjassa.
     
    Muokattu: 23.10.2022
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kaasarivalinta on nyt sitte lukittu ja tulee progressiivinen 32/36 Weber käytettynä kanssaharrastajalta. Alkujaan 235:een swap kittinä myyty setti ja hyväksi koettu niin tämä oli helppo valinta. Tarkka malli voi olla DFAV. Se vois jopa 1->2bbl adapterin kanssakin sopia pellin alle tällä matalammalla imusarjalla, toki parempi olis jos adapterin sais välistä pois kuristamasta, eli se valusarjan muokkaus kakskurkkuselle. Samaan pakettiin lähtee myös ne Fenton-tyyppiset pakosarjat ym.
    [​IMG]

    Osia maalailtu taas. Venakoppa, sivupelti ja öljykorkki sai jotain 2-komponenttipohjamaalia pikku sipaisun jälkeen päälle kun meinasi jo viime kertaisen putsailun jälkeen alkaa vetämään seitinohutta ruostetta pintaan. Täytyy vähän kittailla vielä jotain lommoja ennen pintaväriä. Ompahan sitten valita kromisten ja orkkisten väliltä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Startin purin osiksi, pakko se on tämäkin putsata ja maalata. Ei voi laittaa yhtään kulahtanutta osaa enää rempattuun moottoriin kiinni.
    [​IMG]

    Kojelaudan alla ihmettelin paria asiaa:

    1. Jarrupolkimen oikealla puolella on tällainen tanko, jossa jotain on selvästi ollut kiinni. Tämä on yhteydessä kytkinpolkimeen, eli kun kytkintä painaa niin tämä tanko kääntyy ja sen pää painuu tulipeltiin, jonka äänieristeeseen on jo jättänyt jäljen. Mikä on tämän funktio?
    [​IMG]

    2. Kojelaudan alle tulee jokin jälkiasenteisen näköinen kupariputki, jonka toinen pää on konehuoneessa. Mikä? Käsiryypylle on vaijeri erikseen (en tiedä onko 1BBL Rochesterissa ollut käsiryyppyiä, eli se ryyppyvaijerikin voi olla jälkiasennettu) ja tämä kupariputki on enempi vänkärin puolella.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies ja Isamu tykkäävät tästä.
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    En itseasiassa ole minäkään tällä välin löytänyt tietoa, että veivejä olisi eri mittaisia. Mäntien puristuskorkeuskin on tosiaan sama. Kai sitä kummittelee SBC vielä taustalla monessa asiassa. Puristuksethan vaihtelee vähän vuosimalleittain mutta ne lienee kannen palotilan eroilla selitettävissä, ja 1958 vs. 1962 on samat puristukset.
     
    Muokattu: 25.10.2022
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos siellä on 2 kpl putkiläpivientejä konehuoneen puolelle, niin olisko ollut syylärin edessä rullaverho? Pohjoisen autossa etelää tarpeellisempi ja väärin tehtynä vesipumpun ja jäähdyttäjän propellin surma. Puoliksi peitetyn jäähdyttimen takana propelliin tulee epätasainen kuorma. Venäjän vehkeessä syylärin edessä oli vakiona sälekaihdin.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Muokattu: 25.10.2022
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Voi se olla kytkimeen liittyvä: kytkinpolkimessa on kiinteä akseli, jonka päässä tuo vipu/jousi on kiinni, jarrupoljin olisi laakeroitu tuon akselin ympärille?? o_O
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niin, samalla akselillahan polkimet vissiin ovat, onko tuo jonkinlainen kevennin sitten ?

    Katsoin vaan tuota asetelman kuvaa linkissä ja kytkinpolkimelle on oma palautusjousensa siellä poljinasetelman sisällä...harmaa kuvassa.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Jarrupolkimen jousitehostin".... ei pysty sanomaan kuvasta miten toimii :p
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Selailin tehdasmanuaalia tänään ja tuo jousi löytyy kytkinpolkimen periaatekuvan kohdalta. "Overcenter spring". Jarrupoljin on tavallaan kytkinpolkimen akselilla ja tuo jousen yhteydessä oleva tanko on kytkinpoljinakselin toisessa päässä.

    Syylarin eteen menevä kaihdin löytyy rullalla about puskurin sisältä ja syylarin päällä on myös pikku pätkä putkea. Toki syylari ei ole alkuperäistä mallia.
     
  11. Minkälaista ilmanputsaria olet suunnitellut?

    Tuli vastaan adabteri perusjenkkipuhdistajalle:

    [​IMG]
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tällä kertaa ei mennyt paketti aivan Ylitorniolle asti (kuten minulla useasti), mutta Tornion matkahuoltoon nyt kuitenkin. Äkkiäpä tuolla kävi ministerivolvolla kääntymässä ja paluumatkalla pääsikin suoraan tallille osia ihmettelemään, kun pikkutyttö sopivasti nukahti autoon. Siispä Volvo tallille sisään ja kontista sovittamaan Weberiä imusarjan päälle.

    [​IMG]

    Näyttäisi, että tuo voisi periaatteessa sopia pellin alle jopa tuon 2-->1BBL adabterin kanssa tuolla kuvan ilmanputsarilla, mutta ei jää kyllä ylimääräisiä senttejä tilaa. Kaasarinhan saa tuolla adapterilla neljään eri asentoon (kuvassa se on vaan heitetty tuohon ja on todennäköisesti vähintään 90 astetta eri päin, kuin miten se lopullisesti tulee). Alunperin kaasuvivusto tulee jotenkin imusarjan ja kannen välistä, mutta mun autosta se orkkis vivusto on modattu kulkemaan imusarjan toiselta puolelta, kun tässä oli se Zenith VNT -swappi tehty joskus 70-luvulla. Täytyy tutkiskella miten tuon kaasarin sais vivuston kannalta asennettua mahdollisimman järkevästi. Jos se toinen imusarja modataan suoraan kakskurkkuselle, jolloin saadaan tuo adapteri pois kuristamasta ja sitä kaivattua tilaa korkeussuunnassa, niin se vaatii silti varmasti jonkinlaisen spacerin väliin että vivusto mahtuu liikkumaan, ja joutuuko virittämään vivuston tilalle kaasuvaijerin sittenkin. Kuvassa ei nyt näy, mutta kaasarissa on oman vipstaakelinsa jatkeena sellainen vivusto, jolla se on saatu kytkettyä ihan "bolt on" 235:n omaan vivustoon, ainakin silloin jos konehuone on korkeampi kuin kuuskymppisessä Chevyssä, jossa kaasari tulee asentaa alemmas. Tästä autostahan oli tulipellin päästäkin se vipu kertaalleen hitsattu ja katkesi irroitettaessa, eikä mielestäni ole täysin samanlainen kuin näissä alunperin, joten jokin epämääräinen kekkoslovakialainen viritys lienee kyseessä.

    No, kaikki tuo on vielä spekulaatiota tässä vaiheessa. Täytyy paneutua vivustoasiaan kun ehtii koesovittaa koko pakettia niin, että lohko, kansi sekä imu- ja pakosarjat on kaikki hollilla. Kuten kuvasta näkyy, niin Fenton-tyyppiset pakosarjat sekä Y-putki kuuluivat myös kauppaan.

    Kaivattuja kiertokankia olisi nyt tiedossa, täytyy ne toimittaa moottorikoneistamolle lähiviikkoina. Koneesta ei oikesatan puutu enää ku männänrenkaat, jakopää, sekä se että mitä tehdään nokalle ja nostajille. Ei huono :rolleyes:

    Puhdistinta, joka on riittävän matala. Jos ei paikallaan oleva mahdu, niin sitten tällainen: [​IMG]

    Vastaava adapteri itseasiassa tulikin kaasarin mukana.
     
    rekkamies, hartsa69, Kustom STW ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Tässä on juttu tollasesta adabterista Bemarissa:

    https://www.bmw2002faq.com/forums/topic/204049-installed-a-5-18-air-filter/

    Voisi joku tommonen pyöreä suodatin näyttää enemmän jenkkihenkiseltä? Tässä on esim aika matala:

    Air Cleaner Size: 9 in. diameter
    Filter Height (in.): 2.000 in.
    Net Height from Carb Flange (in.): 2.500 in.
     
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Voishan se pyöreäkin olla. Orkkis ilmanputsarikotelon saattaisi myös saada modattua sopimaan Weberille...ja olisi ainakin matala.
     
  15. Palataas vielä siihen Hot Rodin artikkeliin..Siinä on parin nokka-akselin arvot, joista tässä ensimmäinen:

    McGurk ¾ camshaft:

    Intake:
    Valve open: 10 BTDC
    Valve closes: 55 ABDC
    Valve lift: 0.421 in
    Valve clearance 0.015 in

    Exhaust:
    Valve open: 72 BBDC
    Valve closes: 32 ATDC
    Valve lift: 0.410
    Valve clearance 0.016 in

    Imu:
    180+10+55=> 245 astetta
    Pako:

    180 +72+32 => 284 astetta

    Keskilinja:
    Imu:
    245/2 -10 => 112,5 astetta
    Pako:
    284/2 -32 => 110 astetta

    Nokkien välinen kulma:
    (112,5 + 110) /2=>111,25 astetta.


    Eli sieltä voisi löytyä nokka-akseliin niitä asteita. Niinhän ne hiottu siinä artikkelissakin.
     
    Petri R. tykkää tästä.
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vahva ääni tälle ilmanputsarille (kakkuvuokako ?), on meinaa tyylikäs ja sopii autoon toisin kun nuo nelikulmaiset "Mopo Sport" tarvikemallit ja muut mauttomat lätyt :odwink:
     
    LPV ja dart -66 tykkäävät tästä.
  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Trangian osaksikin se jo tuossa ristittiin. Mahtuu varmasti pellin alle tuokin kun Weberille saa imusarjan modattua. Se kaasari pitäs asettua aika kivasti vivusto ulospäin, ja mukana tulleilla systeemeillä saan käännettyä liikkeen päinvastaiseksi, jolloin loput siitä polkimeen saakka vois viritellä helposti(?) vaijeritoimiseksi. Hahmottunee varmaan parhaiten kun kone on paikallaan.

    Muutamat ehjät veivit vein moottorikoneistamoon ja varmaan ens viikolla käyn lunastamassa koko kauneuden kotiin. Männänrenkaat kun saa niin alakertaa vois alkaa kasaamaan, ensin vaihtaa ne nokkalaakerit ja lommit jne.
     
  18. Samaa mieltä, jos vaan mahtuu.

    Tästä vielä sen verran, että tämän profiilin numero on varmaan 18, jos uskomme Stovebolt-foorumia. Youtubesta löytyy videota:

    This is a fully rebuilt 1954 261 Chevrolet, It has a reproduction of the McGurk #18 Camshaft and a fully ported cylinder head. I am a one man shop that specializes in rebuilt antique engines. I have both 235 and 261 engine cores available. For all questions and inquires please e-mail. hotvega73@yahoo.com



    McGurkilta itseltään löytyy lisäjuttu siihen Racer Brownin Hot Rodin juttuun:

    http://www.earlycorvettes.com/linda/1953vin276/Mcgurk/McGurk001.pdf

    Siinä ei minusta ole mainintaa tuosta tuosta 18:sta, mutta mainitaan 68, joka on mun mielestä se Hot Rodin jutun se toinen profiili, eli Super ¾ camshaft.
     
    Petri R. tykkää tästä.
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Impalaprojekti on nytkähtäny taas vähän eteenpäin, mutta myös taaksepäin.

    Ne kolme ehjää veiviä '58 Chevyn koneesta ei sitten olleetkaan 235:sta, vaan silminnähden jämerämpiä ja männäntappikin eri kokoinen. Mäntä myös eri kokoluokassa. Osanumeron perusteella 261:n veivit, mutta eipä tuota arvannut kukaan.
    [​IMG]

    No yksi kuuskymppisestä purettu 235:ksi oletettu kone on Oulussa tiedossa, mutta koska aikataulut osuu yhteen siihen tutustumiseksi niin voi olla että joulupukki ehtii käydä ensin. Ens viikolla haen kampuran kotiin joten veivit olis kiva saada, niin alakertaa pääsee kohta kasaamaan. Mutta kaikki aikanaan.

    Jos joku muu tuskailee joskus saman asian kanssa, niin 261:n veivin osanumero oli ainakin tässä tapauksessa #3836964, ja 235:n #3836671.

    Startin käytin osina, hiekkapuhallus ja maalaus sekä kasaus. Laturi oli jo menossa nippuu maalattuna ja putsailtuna, mutta päätin että tilaan siihen vielä uuden laakerin samaan pakettiin männärenkaiden kanssa, niin ompahan sitten sekin "entisöity". Voi olla että sinne livahti mulla vähän hiekkaa. Maali on näissä tuo sama Temadur 50.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Maalihyllystä avattiin nyt myös sininen purkki Temadur 90:ä jolla tuli suihkittua pienempien osien (termarikotelo, koneen kannakkeet...) lisäksi mm. kytkinkoppa sekä venttiilikoppa (ps. en ole Metsä Boardilla töissä). Aivan kivannäköinen sävy ja menee kyllä sukkana siihen sävyjen hajontaan, joita Chevyn kuutosissa on tehtaan jäljiltä nähty.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vielä on vähän auki, mille mallille kasaan koneen ennen maalausta. Maalaako silleen että on kansi, öljypohja ja jakokoppa esimeriksi paikallaan. Öljypohja pitäis käyttää puhalluksessa kun se on niin pitkä ette mahdu kerhon puhalluskaappiin.

    Autoarkeologiapuolella sain tuossa korvanappiin vinkin rekisteritunnuksesta, joka on kuulunut toiselle niistä minulta kateissa olleista Ouluun uutena myydyistä '60 Impaloista. Kolmehan niitä on sinne uutena rekisteröity joista yksi heinäkuussa ja kaksi toukokuussa. Tämä vois lähes peräkkäisen tunnuksen perusteella olla minun auton ohella se toinen lokakuun auto. Täytyy tilata kortti Oulun automuseolta.
     
    rekkamies, isalmela, Isamu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!