1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Isamu

    Isamu 3rd gear

    On noita asioita tullu tässä punnittua ja mietittyä tovi kun ekan kerran tämä kuningasajatus välähti mieleen tuolla kesän korvilla. Oman käsitykseni mukaan 4L80 on iso, painava ja tehoa syövä niin vaatii jo oikeasti väkevää moottoria.
    Ainakin tällä hetkellä vahvimpana mielessä tehdä tästä cruiserimotti eli jos 400hv täyttyisi niin se olisi enemmän kuin tarpeeksi mun tehonälkään tässä autossa kun ei ole minkäänlaista intoa mihinkään revittelyyn, en ole kertaakaan edes polttanut kumia tämän auton omistusaikana :) Tähän mentaliteettiin 4L60e toimii hyvin.

    Tämän hetken tavoite on jos olisi valmis long block kevääksi ja siitä visioin eteenpäin, kuten jo aiemmin totesin niin ensi kesä menee vielä vanhalla tekniikkacombolla kun toimii oikein hyvin.
     
    LPV, laakkius ja vwg4 tykkäävät tästä.
  2. Visa

    Visa Gearhead

    Kyllähän se 4l60e menee cruiserissa ihan mainiosti ja vahvistamallakin saa varoja lisää. Ei sekään kyllä mikään köykänen ole varsinkaan turbiinin kanssa punnerrellessa. Käytös kyllä mukava. Vakio ecua, esim p59 suosittelen ja sähkökaasua. Aftermarket ecuilla saattaa mennä tovi jos toinenkin, että laatikko toimii halutunlaisesti. Säätäjiäkin löytyy lähikyliltä.
     
    Isamu tykkää tästä.
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Moottorin/vaihteiston ohjaus on asia johon tarvii syventyä enemmän, nyt olen sillä silmällä vilkuillut holley terminator X aftermarket satsia, mutta siinä kompastuskivenä ettei ole tuotetukea paikallisesti ja jos tulee ongelmia niin olen omillani.
    OEM tyylinen ECM/TCM + johtosarja varmasti olisi erittäin hyvä ratkaisu joten sellaista katsella myös.
    Sain myös ehdotuksen haltechista kun siinä on virallinen maahantuoja sekä tuotetuki lähellä, sitten kuitenkin tarvisin TCM boxin erikseen... Vaihtoehtoja!

    Imusarjaksi hyvin todennäköisesti hankin jonkin GMn OEM tuotteen, niitä näemmä löytyy kohtuuhinnalla ja ovat oikein toimivia kamppeita. Joku aftermarket aluimari on komea, mutta siinä ei ole samanlaista suunnittelutyötä/testausta takana kun OEM ratkaisussa.
    Edit: Ebayn selaus tuotti tulosta ja truck mallin imareita kiskoineen ja suuttimineen saa alkaen n. 200e, henkilöautomalleja näemmä muutama n. 650e

    Tänään olisi tarkoitus purkaa aihiota ja katsoa mitä se on oikeasti syönyt :)
     
    Muokattu: 29.10.2022
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onneksi LS rakentelussa ei tarvii arpoa. Youtubeen vaan Holdenerin videot pyörimään, niin löytyy infoa :)
     
  5. vwg4

    vwg4 1st gear

  6. Visa

    Visa Gearhead

    Mulla löytyy lm7 imusarja hyllystä. Eli catethral port, jos tarvetta.. suuttimet uupuu
    On flexfuel tuki.
     
    Isamu tykkää tästä.
  7. laakkius

    laakkius Gearhead

    haltechin saa ohjaamaan myös laatikkoa, soita jampalle asiasta...
     
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Paljon ajettu vanha moottori

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hieman öljykarstaa yms asiaan kuuluvaa ryönää sisällä, ei mitään hälyyttävää. Ostovaiheessa avattiin neljän moottorin öljypohjat sekä venakopat, tämä oli selkeästi siistein niistä. Joku on jopa joskus vaihtanut öljyjä :eek: Samaa ei voinut sanoa niistä kaikista...

    [​IMG]

    Öljypumppu oikein siisti ja hyväkuntoinen sisältä, iiiihan snadia jälkeä näkyy rungossa vaikka ei kynnellä mitään tuntunutkaan. Joku punaniskainen budjettirakentaja putsaisi tämän, laittaisi takaisin kasaan ja full send!

    [​IMG]

    Kyllästyttiin paskaisiin osiin hyvin nopeasti :mad: Liukkaria pintaan a large portion yes, väkivaltaista harjausta ja painepesuria niin oli huomattavasti miellyttävämpi purkaa.
    Paineilmalla kuivausta.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kannet näyttävät olevan täysin tip-top kunnossa eikä ainakaan suoriltaan huomattu mitään hälyyttävää joka aiheuttaisi toimenpiteitä, sylintereissä oli käytännössä kaikista hoonijäljet kiillottuneet veks, ylereunassa ei tuntunut kuitenkaan pykälää eikä muutenkaan mitään erityistä sillä osastolla :) Nokka ja keinut myös näyttävät olevan kunnossa, nokassa tasaiset kulumajäljet kautta linjan. Tuon kepin annoin samantien kaverille jos haluaa tehdä siitä vaikka lampunjalan tms.

    [​IMG]
    [​IMG]

    #1 runkolaakeri olikin ehtinyt jo ehtoopuolelle, jos tämä vehje olisi vielä kauan mitannut highwayta niin varmasti olisi ollut ongelmia tiedossa, muuten runkopuolella samaa kun muuallakin moottorissa, peruskuntoiset, paljon ajetut laakerit.

    [​IMG]

    Kampiakseli oikein hyvä, muutamassa kaulassa jotain pientä joka varmaan lähtee kiillotuksella veks ja tämän saa koneistaja todeta.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Mäntiä ja kankia!!
    Olin jo miettinyt mäntien vaihtoa tasalakisiin ja eiköhän se ole tässä vaiheessa ihan aiheellista. hyvin monessa selkeitä jälkiä helmoissa niin en aio asentaa noita takaisin.
    Kammissa pikkupään puslat tarvii myös vaihtaa, muuten vaikuttavat olevan täysin OK.

    [​IMG]

    All in all oikein hyvä aihio josta aloittaa :) Suoriltaan ei ainakaan löytynyt mitään isoa sanomista ja kaikki on normaalin kuluman piirissä.Lopuksi suhautin WD40 suojausta paljaille pinnoille.
    Soitella koneistajalle miten siellä olisi aikaa ottaa tällainen läjä työn alle, häneltä saa tuomion mitä vaatii ja sitten pääsee tilailemaan osia.
     
    Muokattu: 30.10.2022
    Gary Grand, JYR, timopajala ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. V8 -marketissa on truck -mallia halvemmallakin:

    https://www.overdrive.fi/v8-market/parts-for-sale/a71093601cf19cc141ff081fdc5b4abc/
     
  10. Isamu

    Isamu 3rd gear

    :cool:

    [​IMG]

    Sneak preview!! Tämän enempää en paljasta ennen kevättä kun on kaikki kiiltävät osat yms asennettu takaisin paikalleen! Innostunut on lievä ilmaisu kokemukselle tällä hetkellä, yli vuosi sitten aloitettu visio ruosteisen katon korjaamisesta on nyt päätöksessä :)
    Seuraava kausi sujuukin sitten ehjällä autolla kurvaillessa, voi jopa näyttäytyä tuolla tapahtumissa jotka kaikki jätin väliin tänä vuonna.

    Automaalaamo Laaksonen järvenpäässä hoiti värin pintaan joutuisasti ja ammattiataidolla, laittoi vielä takarenkaiden taakse hyvät kiveniskumassat ja metallikitit pariin kohtaan kontin puolella jotka sitä vaativat.

    Tänä viikonloppuna ajattelin asentaa listoja takaisin, puuhata vielä jonkin verran sisustan parissa ja sitten onkin aika viedä talvisäilöön.
     
    Muokattu: 4.11.2022
    Gary Grand, rekkamies, isalmela ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tänään vein läjän osia koneistajalle ja ihan peruskunnostuksella pitäisi selvitä alustavan tarkastuksen jälkeen.
    Hoonaus, dekkitasot mitataan ja otetaan siivu jos tarve, kansille freesaus jne. Suorittavat mittaukset sekä tarkastukset ja sen mukaan eteneminen.

    https://www.summitracing.com/parts/btc-32128122r1 <- Tämä vaikuttaa voittajalta nokkavalinnassa tällä hetkellä, kaveriksi tuoreet nostajat ja sopivat jouset.
     
    Visa tykkää tästä.
  12. Isamu

    Isamu 3rd gear

    [​IMG]
    [​IMG]

    Koneistamosta ilmoiteltiin jotta olis valmis ja nyt on kamat takaisin tallilla!

    Sylintereille hoonaus, kampuralle kiillotus/mittaus, kangille mittaukset ja ovat spekseissään, uudet nokkalaakerit ja nokan koesovitus, kansista siivu veks ja venttiiliseetit sai myös huomiota.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hyödynsin myös summitin black fridayn tarjouksia ja sieltä tipahti BTR nokka, LS7 nostajat, uudet nostajan pidikkeet, PAC racing jouset, tuoreet pultit alakerran liikkuville ja pari sekalaista pikkuosaa.

    [​IMG]

    Rockautoon vielä isompi tilaus sisään niin sitten pitäisi olla kaikki jotta voi alkaa niputtamaan moottoria :) Summitilta myös muutama hankinta jotka nyt jäi veks.
    Tavoite saada long block kesään mennessä nippuun on oikein hyvällä mallilla.
     
    Gary Grand, rekkamies, LehtinenA ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. gt302

    gt302 3rd gear

    vakio ecu hyvä ja täysin ohjlmoitavissa
     
  14. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tuli tehtyä tyhmästi ja käytettyä lohko koneistuksessa ja nyt vasta mietin sen puhallusta puhtaaksi :rolleyes: Vinkkejä otan vastaan miten saisin sen puhtaaksi pilaamatta tuoreita koneistuksia jotta voisi laittaa tuoretta maalia ja alkaa kasaamaan?

    Fosforihappoa vetelin jo varoen pintaan, mutta eipä se auttanut kovinkaan paljoa. Vai liekö käytin sitä jopa liian varoen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Männät tuli kasattua kankiin, se onkin ainoa kokoonpano jota tässä suorittanut. Tasalakiset perusmännät menee moottoriin, tällä puristuksen pitäisi käsittääkseni nousta kympin pintaan.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Dampperin puhdistin parhaani mukaan, kerros converteria päälle ja muutama kierros mustaa viimeisteli sen.
    Etukannen puhdistin ja siitähän tuli oikein hyvä, siihen vetäisin moottorihopean päälle. Unohtui vaan napata kuvat valmiista.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Osia on tässä tipahdellu talven aikana :) Vielä jonkin verran hankintoja, mutta pääasiassa alkaa olla kaikki hanskassa mitä tarvii kasauksen aloittamiseen.
    Venajousien retainerit, dampperin pultti, kannen pultit, öljytikku ym pientä vielä tarvii hankkia.

    Pahoittelut sumeista kuvista, puhelimen kameran linssi hieman heikkona
     
    Muokattu: 5.2.2023
    rekkamies, isalmela ja JouniK tykkäävät tästä.
  15. 1320

    1320 Gearhead

    Tarviiko sitä lohkoa puhaltaa ollenkaan? Itse olen aina putsannut ensin isoimmat rätillä hankaamalla Brake Cleaneria säästelemättä, sitten porakoneen teräsharjalaikalla ja manuaalisella teräsharjalla. Ja sitten vielä vika rasvanpoisto ennen maalia. Tunti-pari hommia niin lohko ja kasa irto-osia on valmis maalattavaksi.:odwink:

    Valurautalohkon pinta on kuitenkin senverran röpelöinen että tuolla menetelmällä saa jo ihan tarpeeksi siistin lopputuloksen. (No ok, en tietysti tiedä minkälainen lohkon pinta tällaisessa nykymoottorissa on, mut ainakin kuvien perusteella valuraudalta sekin näyttää?).
     
    Isamu tykkää tästä.
  16. Visa

    Visa Gearhead

    Laser puhdistus? Hinnoista en tiedä, mutta Uudellamaalla ainakin Suomen laser puhdistus tarjoaa palvelua.
     
    Isamu tykkää tästä.
  17. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tähän olen nyt taittunut ja unohdan vaan tuon puhalluksen :) Tällä metodilla saa ihan riittävän hyvän pinnan jotta voi vetäistä miranolin pintaan ja homma menee eteenpäin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kaikenlaista pientä nurkkaa noissa on paljon, mutta ajan ja sitkeyden kanssa saa putsattua.
     
  19. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Yhtään mitenkään liittymättä viimeisimpiin, eli tekniikka-asioihin: onhan tämä nyt ihan h*lvetin hieno, vallan yksvärisenä katon kunnostuksen jälkeen.:cool:

    Nimimerkillä: käytin duunissa kahvitauon koko topikin lukemiseen. :rolleyes:
     
    Seevu, Gary Grand ja Isamu tykkäävät tästä.
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo, puhalluksessa vähän turhan iso riski että hiekkaa tai lasikuulaa jää johonkin kanavaan ja pilaa motin ensistartissa. Miranolin jättäisin kuitenkin purkkiin ja purkinkin sinne kaupan hyllyyn, me ollaan maalattu motit ihan 2-k epoksilla ja sitten akryyli päälle, työvälineenä niinkin laadukas kun Puuilosta haettu 19,90€ pikkuruisku. Hyvin on värit kestänyt kiinni, ja tulee paljon siistimpi kun pensselillä!
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!