1957 bel air projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja timopajala, 8.10.2020.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mottorin seokset ja käytös saatiin tosiaan kohdalleen mutta automaatin säädöissä oli jotain todella hämärää.

    En yleensäkään ole kovin hyvä automaatin säädöissä, mutta tähän astisissa autoissa boksi eli T42 on kyllä ottanut vastaan muokatut säädöt. Ilmeisesti säätöjen siirron jälkeen kuitenkin tässä tapauksessa olisi pitänyt odottaa 30 sekkaa ennenkuin virrat käännetään taas päälle. No, pitää kokeilla taas kun kalenterit natsaa sopivasti.

    Täällä toki seurataan projektin edistymistä aina kun tällä palstalla käydään. Kuvasta näkynee viimeisin viesti tässä ketjussa...

    [​IMG]

    ...ja jep, oma projekti siinä etualalla. Ja Vatasen männänrengasviila. Helkkari kun sekin pitäisi palauttaa. Johon on pakko todeta että "aatteleppa sitä" häpeää että laite on aina vaan lainassa.
     
    Seevu ja timopajala tykkäävät tästä.
  2. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ei öljypohjaan tarvitse koskea takakannen irrotuksessa. Mulla vuoti takapään akselitiiviste, oli GM tehtaan asentama, kilsoja takana silloin 40 tkm. En koskenut öljypohjaan. Irrotin takakannen koska halusin keskittää sen reiän keskelle kampiakselia, eli hommasin pylpyrän joka tungetaan kannen reiän ja akselin väliin, sitten kiristetään ruuvit ja lopuksi painetaan akselitiiviste paikalleen. Kannen ja öljypohjan väliin tiivisteainetta. Ei ole vuotanut enää. Tehtaalla eivät käytä pylpyrää joka keskittää akselitiivisteen ja kannen akseliin vaan tälläävät vain kannen öljypohjan kanssa samaan korkoon. Ei hyvä. Tiiviste näissä on teflonia tms ja huuli pitää tulla ulospäin kun perinteisesti " stefassa " se on sisäänpäin.
     
    Visa ja timopajala tykkäävät tästä.
  3. timopajala

    timopajala Gearhead

    Joo saattoi olla turhaa tuo öljypohjan laskeminen, no huomenna laitan sen uusiks ja silikonin kanssa niin eiköhän se tiputtelua siihe sit lopu toivon mukaan. Joo tollanen asennustyökalu olis ollu kova juttu tuon stefan laitossa ja tosiaan se huuli tuli ns ulospäin kun oli tefloninen stefa ja mitä aiemmin katselin niin sieltä se öljy ei enää tule. Huomenna öljypohja pois ja liiman kanssa kiinni niin eiköhän se siitä.

    Tosiaan tuo laatikon vaihtaminen melkoinen mysteeri ja sen ihmettely jatkuu kun keritään taas siihen perehtymään
     
  4. timopajala

    timopajala Gearhead

    Joo se on seuraava se 30s odottelu ennen virtojen kääntöä päälle jos se olis se mikä tuon kiusan tekee. Huomenna jatkuu taistelu et öljyt pysyisi sisäpuolella :confused::confused:
     
  5. timopajala

    timopajala Gearhead

    Nyt alkaa tosissaan jurppiin toi vehje jo. Edelleen kusee öljyt ulos koneen takapäästä kun lämpenee. Takakansi sekä öljypohja liimattu kiinni ja uusi stefa paikoillaan..helvetti kun sinne ei nää et tuleeko stefan kautta se öljy vai mistä hitosta kusee tällä kertaa :mad::mad::mad:
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Onko koneen huohotusjärjestelmä riittävä?
     
  7. timopajala

    timopajala Gearhead

    No siis sillee et hengittää kippoon ja siitä sit filtterin läpi ihan ilmaan ja apparin kopasta suoraan imuputkeen letku eli pitäs tosiaan hengitellä tarpeeks kyllä
     
  8. trifive

    trifive Gearhead

    Voisko käsipainoplugi (Barbell plug) vuotaa? On takakannen alla, mutta takakannen tiiviste ei kestä öljynpainetta.
     
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Takakansi on ristiinpultattu !! Eli todellakin pitää tietää missä jarjestyksessä ja miten ruuvit kiristelee. Myös momentti eri. Pystysuorat ruuvit tulee öljypohjan rei'istä takakanteen. Näissä rei'issä pitää olla riittävästi väljyyttä ruuveille jotta takakansi voi painua lohkoa vasten. Jos pystyssä olevat ruuvit kiristää liian aikaisin ja epätasaisesti, akselitiiviste ei ehkä ole enää keskellä akselia ja takakansi ei ole ihan tasaisesti öljypohjaa vasten, eikä puristu enää lohkoa vasten. Suuresti suosittelen sitä kohdistus-pylpyrää kannen asennukseen. Kerran avattu kansi tms vaatii aina uuden tiivisteen jos haluaa varman päälle pelata, koska vanhalla tiivisteellä irrotettu osa pitäisi saada millilleen samaan kohtaan takaisin. Sekin oli vielä että teflon akselitiivistettä ei saa voidella kun taas perinteinen pitää voidella.
     
    Muokattu: 11.10.2022
    isalmela ja timopajala tykkäävät tästä.
  10. timopajala

    timopajala Gearhead

    Joo se kohdistus pylpyrä olis kyllä kova juttu tosiaan. Joo momentit on kyllä tiedossa ja käytetty myös niitä eli ei oo vedelty musta tuntuu meiningillä kiinni. Tossa tuttu antoi myös neuvon eli käyttää öljypohjaa apuna ilman tiivistettä niin se ajaa sen takareunan silloin suoraksi ja pitäisi myös mennä oikealle kohdalle automaattisesti. Täytyy sen takakannen kiristys järjestys vielä katsoa että onko siinä mennyt kaikki niinkuin pitää ja stefa menee siis todellakin vaihtoon tottakai kun se sieltä auki otetaan uusiksi.

    Sellaista kohdistus pylpyrää en ihan helpolla mistään saa mutta kuulemma tuo öljypohja pitäisi ajaa sen oikeaan kohtaan kun sen ilman tiivistettä laittaa kiinni
     
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Voi onnistua noinkin. Voi tehdä myös niin että asentaa akselitiivisteen paikalleen ennen kannen ruuvien kiristystä, sitten varovasti kiristelee kannen ruuvit ja alareunan tiiviyden varmistaa mustalla jaskalla. Tässä vaan öljypohja pitää olla irti.
     
    timopajala tykkää tästä.
  12. timopajala

    timopajala Gearhead

    En ota riskiä enää eli tilasin keskitys työkalun varoiks ja otan vielä öljypohjankin pois sit ennen asennusta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. timopajala

    timopajala Gearhead

    No niin, taas olis laatikko lattialla ja odotellaan keskitys työkalua. Stefa ja öljypohjan tiiviste tuli sopivasti tosta Viitalan Mikolta eli löytyi hyllystä suoraan. Ensi viikolla toivon mukaan tulis se työkalu..Juu ja siis stefa siellä vuoteli edelleen eli on todella kranttu siitä asennuksesta et menee just eikä melkein oikein.

    No se keskitystyökalu nyt pitäs pitää huolen ettei enää tuu sama vika takas.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    On siinä sellainen juttu vielä että 95 % rassaajista hakkaa vasaralla sen akselitiivisteen koloonsa. Vaarana on että tiivisteen runko menee mutkalle ja jää vielä vinoon. Tuohon hommaan olen hankkinut Kent Moore erikoistyökalun jolla tiiviste työnnetään paikalleen tasaisesti ja suorassa. Menee se vasarallakin kunhan on juuri oikean kokoinen hylsy tai putki ja taitoa hyppysissä. Perän pinionin tiivisteen löin paikalleen hitech työkalulla eli sahasin pätkän tasaisesta kakkosnelosesta ja porasin keskelle reiän käpyporalla, sitten vaan reipas kopautus moskalla.
     
    timopajala tykkää tästä.
  15. Tapi

    Tapi Gearhead

    Nyt kun työkalu on kerran ostettu niin vinkkini tulee liian myöhään: Sen stefan saa ihan yhtä hyvin paikalleen tönärillä mittaamalla. Itse olen aina mitannut kolmelta tai neljältä kohdalta etäisyyden reiän ulkoreunasta akseliin. Laittanut sitä ennen kannen kiinnityspultit sen verran kiinni ettei koppa liiku herkästi mutta sitä voi naputella esim muovivasaralla eri suuntiin kunnes mitat on joka suuntaan samat. Öljypohjan tasosta en ole välittänyt koska tuossa kopassa vain tuo reiän keskitys on tärkeää. Jos jostain syystä öljypohjan taso poikkeaa lohkosta niin sinne joutuisi sitten laittamaan silikonia. Koskaan en ole tarvinnut mutta olen aina laittanut kopan alanurkkiin tipat missä se yhtyy öljypohjaan.

    Sen ison stefan saa kyllä naputeltua paikalleen vasaralla kunhan pitää huolen että välissä on jotain tasaista joka jakaa iskun isommalle alalle ja naputtaa ympäri kehää pikkuhiljaa eikä ahnehdi yhdestä kohdasta liikaa.

    Näillä menetelmillä ei ole vielä LS:t vuotaneet. Ekan edelleen tiiviin tein melkein 15 v sitten.
     
    timopajala tykkää tästä.
  16. timopajala

    timopajala Gearhead

    Mä asensin tuon niin että annoin sen Stefan keskittää itsensä ja sit kiristelin kopan pultit. Täytyy nyt katsoa tarkemmin toi homma seuraavaks. Oli teflonia noi aiemmat tivarit ja tää on nyt kuminen tää seuraava. Toi tönäri homma kans täytyy katsoa sit vaikka työkalua käytänkin.
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Tällä hetkellä vielä uskon että erittäin kuumassa teflon tiiviste on kestävämpi. Viimeksi mulla alkoi vuotamaan kuminen Fel-Pro kun hellekelillä revittelin. Ennen sitä päivää ei vuotanut yhtään.
     
    timopajala tykkää tästä.
  18. timopajala

    timopajala Gearhead

     
    Isamu, Chevette, -71 MoPar ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Onhan se teflon ihan ehdoton ykkönen kuumiin paikkoihin. Sitten seuraavaksi tulee viton ja normaalit EPDM tai NRB70, NRB90 on niinä normaaleja "nännikumilaatuja".

    Hieno auto ja pitkähermoinen sekä tekevä kaveri.
     
    timopajala tykkää tästä.
  20. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Aja nyt sen verran ulos sitä tallista että saat kuvattua ulkona koko komeuden meille kateellisille hämmästeltäväksi.:D
     
    timopajala tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!